Nye Ford Ranger
Se hva den populære pickupen kommer med
Ford har endelig vist frem nye Ranger, som kommer med en rekke smarte løsninger, V6 turbodiesel og en helt elektrisk versjon.
I arbeidet med å utvikle en ny Ranger skal Ford ha gjennomført spørreundersøkelser for å finne ut hva kundene forventer av en pickup. Basert på disse undersøkelsene kommer Ranger med flere etterspurte løsninger, ifølge Ford.
Den nye pickupen kommer derfor blant annet med et stigtrinn som er integrert rett bak bakhjulene slik at brukeren skal slippe å stå på hjulet når de ønsker å få tak i noe på lasteplanet. Det er blitt bredere og har nå plass til en europall.
Planet er også blitt utstyrt med et nytt sprøytelag som skal beskytte bedre mot riper. Flere festekroker for sikring av last er også blant forbedringene.
Ranger kommer også med et nytt lastesystem som gjør det mulig å dele opp lasteplanet i forskjellige soner.
Dessuten er bakluken designet for å kunne fungere som arbeidsbenk. Den er utstyrt med tvinger som kan brukes holde planker eller annet materiale på plass slik at du kan bruke bakluken som sagbenk. Alle snekkeres drøm? Kanskje.
Treliters V6-diesel
Dagens Ford Ranger er Europas mest solgte pickup. I perioden januar til september hadde den en markedsandel på 39,9 prosent. Den var Norges mest solgte pickup i fjor og holdt posisjonen et stykke inn i 2021, men er nå passert av Toyota Hilux.
En av suksessfaktorene til Ranger har vært den sterke toliters biturbo-motoren. Den blir med videre på nye Ranger som kan bestilles i Europa sent i 2022 med kundelevering tidlig i 2023.
Men i motorrommet til den nye versjonen er det også plass til en treliters V6 turbodiesel. Om den blir tilgjengelig i Norge er ikke kjent, men det blir den helt elektriske versjonen som kommer senere.
To 4x4-systemer
Både akselavstanden og sporvidden er økt med fem centimeter, og forhjulene er flyttet fem centimeter forover for å oppnå bedre angrepsvinkel og bedre offroad-egenskaper. Demperne bak er også flyttet for å gi en enda bedre kjøreopplevelse både på veien og på dårligere veiunderlag.
For første gang kan du også velge mellom to firehjulstrekksystemer: Enten et elektronisk system som fortløpende veksler mellom to- eller firehjulstrekk, basert på behov, eller et system der du som sjåfør velger om du om vil ha trekk på to eller fire hjul.
For første gang fås Ranger med matrix LED-frontlykter som gjør at du kan beholde fjernlysene på selv ved møtende trafikk. Basert på kameraovervåking skjermer i stedet systemet av LED-diodene som blender møtende trafikk.
Stor berøringsskjerm
Innvendig er det særlig berøringsskjermen på 10,1 eller 12 tommer som skiller seg ut sammenlignet med dagens versjon. Infotainmentsystemet er basert på fjerde generasjon Ford SYNC, akkurat som i Mustang Mach-E. Med dette systemet kan du blant annet velge kjøremodus, overvåke drivlinjen, styrevinkel og bilens stignings- og rullevinkler.
Skjermen er også knyttet opp mot et 360-graders kamera som kan være nyttig om du skal parkere eller kjøre i ulendt terreng. Bilen er også utstyrt med et lysoppsett som gjør at du kan bruke det som arbeidslys når den er parkert. Du styrer lysene fra berøringsskjermen eller FordPass-appen.
Amarok på samme plattform
Ford Motor Company og Volkswagen AG har inngått en samarbeidsavtale som blant annet omfatter mellomstore pickuper. Neste VW Amarok vil derfor være basert på nye Ford Ranger.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr