Nye Ford Ranger

Se hva den populære pickupen kommer med

Ford har endelig vist frem nye Ranger, som kommer med en rekke smarte løsninger, V6 turbodiesel og en helt elektrisk versjon. 

Pluss ikon
<b>ARBEIDSBENK:</b> Bakluken er lagd for også å kunne fungere som en arbeidsbenk med tvinger for å holde planker og annet materiale på plass når de skal sages.
ARBEIDSBENK: Bakluken er lagd for også å kunne fungere som en arbeidsbenk med tvinger for å holde planker og annet materiale på plass når de skal sages. Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

I arbeidet med å utvikle en ny Ranger skal Ford ha gjennomført spørreundersøkelser for å finne ut hva kundene forventer av en pickup. Basert på disse undersøkelsene kommer Ranger med flere etterspurte løsninger, ifølge Ford.

Den nye pickupen kommer derfor blant annet med et stigtrinn som er integrert rett bak bakhjulene slik at brukeren skal slippe å stå på hjulet når de ønsker å få tak i noe på lasteplanet. Det er blitt bredere og har nå plass til en europall.

Planet er også blitt utstyrt med et nytt sprøytelag som skal beskytte bedre mot riper. Flere festekroker for sikring av last er også blant forbedringene.

Ranger kommer også med et nytt lastesystem som gjør det mulig å dele opp lasteplanet i forskjellige soner.

<b>MÅ VENTE:</b> Nye Ranger vil kunne bestilles i Europa sent i 2022 med kundelevering tidlig i 2023.
MÅ VENTE: Nye Ranger vil kunne bestilles i Europa sent i 2022 med kundelevering tidlig i 2023. Foto: Produsenten

Dessuten er bakluken designet for å kunne fungere som arbeidsbenk. Den er utstyrt med tvinger som kan brukes holde planker eller annet materiale på plass slik at du kan bruke bakluken som sagbenk. Alle snekkeres drøm? Kanskje.

Treliters V6-diesel

<b>FLYTTET:</b> Demperne bak er også flyttet for å gi en enda bedre kjøreopplevelse både på veien og på dårligere veiunderlag.
FLYTTET: Demperne bak er også flyttet for å gi en enda bedre kjøreopplevelse både på veien og på dårligere veiunderlag. Foto: Produsenten

Dagens Ford Ranger er Europas mest solgte pickup. I perioden januar til september hadde den en markedsandel på 39,9 prosent. Den var Norges mest solgte pickup i fjor og holdt posisjonen et stykke inn i 2021, men er nå passert av Toyota Hilux.

En av suksessfaktorene til Ranger har vært den sterke toliters biturbo-motoren. Den blir med videre på nye Ranger som kan bestilles i Europa sent i 2022 med kundelevering tidlig i 2023.

Men i motorrommet til den nye versjonen er det også plass til en treliters V6 turbodiesel. Om den blir tilgjengelig i Norge er ikke kjent, men det blir den helt elektriske versjonen som kommer senere.

<b>STOR SKJERM:</b> Sentralt plassert i bilen er en 10,1 eller 12 tommers touchskjerm med Fords SYNC 4 stemmeaktiverte infotainmentsystem. 
STOR SKJERM: Sentralt plassert i bilen er en 10,1 eller 12 tommers touchskjerm med Fords SYNC 4 stemmeaktiverte infotainmentsystem.  Foto: Produsenten
Foto: Produsenten

To 4x4-systemer

Både akselavstanden og sporvidden er økt med fem centimeter, og forhjulene er flyttet fem centimeter forover for å oppnå bedre angrepsvinkel og bedre offroad-egenskaper. Demperne bak er også flyttet for å gi en enda bedre kjøreopplevelse både på veien og på dårligere veiunderlag.

For første gang kan du også velge mellom to firehjulstrekksystemer: Enten et elektronisk system som fortløpende veksler mellom to- eller firehjulstrekk, basert på behov, eller et system der du som sjåfør velger om du om vil ha trekk på to eller fire hjul.

<b>STIGTRINN:</b> Nye Ranger er et praktisk stigtrinn som er integrert rett bak bakhjulene. 
STIGTRINN: Nye Ranger er et praktisk stigtrinn som er integrert rett bak bakhjulene.  Foto: Produsentene

For første gang fås Ranger med matrix LED-frontlykter som gjør at du kan beholde fjernlysene på selv ved møtende trafikk. Basert på kameraovervåking skjermer i stedet systemet av LED-diodene som blender møtende trafikk.

Stor berøringsskjerm

Innvendig er det særlig berøringsskjermen på 10,1 eller 12 tommer som skiller seg ut sammenlignet med dagens versjon. Infotainmentsystemet er basert på fjerde generasjon Ford SYNC, akkurat som i Mustang Mach-E. Med dette systemet kan du blant annet velge kjøremodus, overvåke drivlinjen, styrevinkel og bilens stignings- og rullevinkler.

<b>DEL OPP:</b> Ranger kommer også med et nytt lastesystem som gir bedre muligheter til å dele opp lasteplanet i forskjellige soner. Elektrisk rulledeksel er tilgjengelig på dagens Ranger. 
DEL OPP: Ranger kommer også med et nytt lastesystem som gir bedre muligheter til å dele opp lasteplanet i forskjellige soner. Elektrisk rulledeksel er tilgjengelig på dagens Ranger.  Foto: Produsentene

Skjermen er også knyttet opp mot et 360-graders kamera som kan være nyttig om du skal parkere eller kjøre i ulendt terreng. Bilen er også utstyrt med et lysoppsett som gjør at du kan bruke det som arbeidslys når den er parkert. Du styrer lysene fra berøringsskjermen eller FordPass-appen.

Amarok på samme plattform

<b>LYSER OPP:</b> For første gang kommer Ranger med matrix LED-frontlykter.
LYSER OPP: For første gang kommer Ranger med matrix LED-frontlykter. Foto: Produsenten

Ford Motor Company og Volkswagen AG har inngått en samarbeidsavtale som blant annet omfatter mellomstore pickuper. Neste VW Amarok vil derfor være basert på nye Ford Ranger.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr