Prøvekjørt: VW Amarok Aventura 3,0 V6 258 hk
Råtass med plan
Den er ikke engang spesielt moderne, men toppmodellen i Amarok-serien med 258-hesters V6 er en sann fryd å kjøre.
Det er ikke ofte vi opplever seter med solid sidestøtte i en pickup. Men når motoren er en 258-hesters V6 med «overboost»-funksjon, som gjør at den yter hele 272 hk i en kort periode, så kan man saktens sette pris på solide sidevanger. Noen svingenes mester er toppmodellen av Amarok riktignok ikke. Til det er understellet for enkelt.
Mye komfort
Likevel er det litt imponerende hvor mye komfort VW har fått ut av Amarok til tross for rammekonstruksjon, stiv bakaksel og bladfjærer. Den klassiske vaggete og stive pickup-følelsen kjenner vi lite til. Amarok har den klart mest SUV-aktige kjørerkomforten av pickupene som vi har kjørt - som ikke inkluderer de store amerikanske pickupene.
LES OGSÅ: Dette er Norges minste bobil, men den har kjøkken, bad og fire sengeplasser
Rask og sterk
Firesylindret diesel har vært kjenningsmelodien i det norske pickup-markedet. Amarok har ikke vært noe unntak, men nå er den kun å få med V6 i Norge. Med faceliften som ble lansert på tampen av 2017, ble en treliters V6 med 224 hk introdusert. Nå er det hentet ut enda mer hester av denne motoren. Maksimalt dreiemomentet er på 580 Nm, og den gjør 0-100 km/t på ni sekunder.
LES OGSÅ: Test av robust og solid turbrenner - Koeva Booster +1
Det er 1,6 sekunder raskere enn en 200-hesters Ford Ranger, og kan by noen og enhver på en overraskelse i lyskrysset. Amarok kan også fås i en 204-hesters versjon.
Toppmodellen Aventura som vi har prøvekjørt er utstyrt med 8-trinns automatgir og permanent 4Motion-firehjulstrekk med 40:60 fordeling foran og bak, samt selvsperrende Torsen-midtdifferensial.
Det betyr selvsagt mye for kjørekomforten. Det samme gjør de utmerkede setene med 14-veis justering og nappaskinn. Rattet kan både lengde- og høydejusteres. Eier du eller har eiet en VW fra de seneste årene, vil du kjenne igjen det meste i cockpiten. Multimedia og navigasjon betjenes med en 16,5 cm bred berøringsskjerm med klare alderdomstegn. Vi finner hele fire 12V-uttak i cockpiten.
Europall på tvers
Lasteflaten på planet måler 1222 mm mellom hjulhusene. Det gir plass til en europall (1200 x 800 mm) sideveis. Maksimal nyttelast er på 842 kilo. Med Heavy Duty-bladfjæring øker lasteevnen til 985 kilo. Lasteplanet er utstyrt med fire ringer for feste og ett 12V-uttak. Lastelemmen kan belastes med inntil 200 kg og kan ved behov fungere som en forlengelse av lasteplanet. Amarok trekker 3,5 tonn.
Vi har ikke testet den i terrenget, men permanent firehjulsdrift, elektronisk bakakseldifferensialsperre, offroad-funksjon som justerer bakkebremseassistenten og ESP-en for mer krevende kjøring, vadedybde på 50 cm, gjør at den bør kunne takle dårlige anleggsveier. Den skal kunne kjøre på skrå med en helling på 50°, og over ramper med en vinkel pa inntil 15,6°.
VW Amarok Aventura
3,0 V6 Motor, cm³: 2967
Effekt, hk ved o/min: 258/3000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 580/1400
Egenvekt, kg: 2003
Tilhengervekt, kg: 3500
Lasteplan: 2,52 m²
Maks lasteevne: 842 kilo
Lengde/bredde/høyde, cm: 519/195/188
Akselavstand, cm: 309
Bakkeklaring: 192 mm
Standard dekkdimensjon: 255/50R20
Forbruk, EU-mix l/mil: 0,83 l/mil
CO₂-utslipp, g/km: 221
0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,0
Toppfart, km/t: 191
Pris fra, kr: 639 400
Pris, fra, kr personbil: 1 041 000
Tallene er basert på personbil
Denne saken ble første gang publisert 28/03 2019, og sist oppdatert 29/03 2019.