Ford Ranger
Denne kan det bli rift om
Ford har hatt suksess med spesialversjon av den populære pickupen Ranger. Nå kommer enda flere spesialer, blant annet en Raptor-spesial. Se video da vi fikk teste Raptor i en krevende skogsløype.
Det pleier å være et sikkert tegn på at en modellgenerasjon går mot slutten når spesialversjonene kommer, og når det gjelder Ford Ranger, så er det tilfelle. En ny Ranger kommer neste år – i samarbeid med Volkswagen – og nå dytter Ford på med spesialversjoner som alle kommer i et begrenset antall.
Frem til i fjor besto utvalget av XLT, Limited, Wildtrak og toppmodellen Raptor.
Så så kom Thunder på senhøsten. Med et slikt navn kunne man kanskje forvente større motor og et mer avansert understell, men nei. Thunder er en stylet versjon av Ford Wildtrak, Norges mest solgte Ranger-versjon.
Les også: Vår prøvekjøring av Ford Ranger Thunder
Samme motor og girkasse. Dobbelturbo med 213 hestekrefter, 500 Nm og 10-trinns automatgir, men med mer pynt, som en svart grill med røde detaljer, rødt belte på veltebøylen, eksklusive 18-tommers aluminiumsfelger, Thunder-emblemer med 3D effekter og et interiør med rødt Thun
Innvendig er det sorte skinnseter med rød Thunder-logo, samt røde kontrastsømmer på dashbord, skinnratt, seter, dører, girspak og håndbrems.
Offroad-pakke med elektronisk differensiallås på bakakselen er standard, det samme er et svart rulledeksel over planet.
Flere spesialer
Og nå kommer flere spesialversjoner: Wolftrak, Stormtrak, en spesialversjon av Raptor, og en versjon som er modifisert av den britiske og Ford-fokuserte racing-spesialisten MS-RT.
Versjonene har ikke større motor eller annet understell, så noen vil antakelig oppfatte dette som et salgstriks. Men spesialmodellene selger, og er viktige for Ford, ikke minst som merkevarebyggere.
– Spesialmodellene skiller seg både ut med unik styling og mer utstyr, noe vi erfaringsmessig vet at treffer godt i vårt marked, sier Lars Fredrik Fløymo, merkevaresjef i Ford Norge.
Ranger var Norges mest solgte pickup i fjor med 1232 biler. Thunder utgjorde en femtedel av salget - enda den altså ikke er så mye annet enn en Wildtrak med mer pynt.
– Vi fikk inn 250 Thunder, og nesten alle ble revet vekk umiddelbart. Følelsen av å kjøre noe spesielt som ikke alle andre har, har vært en stor suksess i Norge, sier Fløymo.
Noe av årsaken til suksessen er antakelig at Thunder ikke var fryktelig mye dyrere enn en Wildtrak.
Spesial-Raptor
Toppmodellen i Ranger-serien er Raptor som koster nesten 740 000 kroner. Likevel er Raptor den nest mest solgte Ranger-versjonen. Nå kommer en limited editon-versjon. Antakelig kommer mellom 50 og 70 versjoner til Norge.
Igjen dreier det seg om en pyntet versjon av Raptor, som blir cirka 22 000 kroner dyrere, men basert på erfaringene med Thunder, så kan det kan bli rift om denne spesialversjon.
Les også: Vår test av Ford Ranger Raptor
Den komme i fargene Performance Blue, Conquer Grey og Frozen White. Sammen med disse får du svart-matte racingstriper med rød kontrastfarge på panseret, taket, og på bakluken.
I tillegg finner du racing-stripene på siden av bilen, der de strekker seg fra de fremre dørene og hele veien opp over de brede hjulbuene bak.
Nylig fikk vi teste Raptor i terrenget. Det skjedde i Finland, der sjefen for Arctic Trucks i Finland, Ville Viikari, har sin egen skogsløype. Se video
I tillegg til racing-stripene har også tauekrokene blitt røde mens hjulbuene, front- og bakstøtfanger, dørhåndtak og signatur Ford-grillen fått en finish i matt-svart, i stedet for de grå eksteriørdetaljene som er standard på den vanlige Ranger Raptor.
Byttet dekk
Ford har byttet ut BF Goodrich all-terrain-dekkene som standard på Raptor med General Grabber AT-dekk i 33 tommer. De er kanskje ikke så barske som de grove Goodrich-dekkene, men har mindre rullemotstand og avgir mindre støy.
Pluss: Raptor er virkelig kongen i sitt segment, både på veien og i terrenget. Langt mer avansert understell enn øvrige Ranger-modeller.
Minus: Kan bare trekke 2,5 tonn der de andre Ranger-modellene trekker 3,5 tonn. Har ikke adaptiv cruisekontroll.
Ytterligere to versjoner
I tillegg til Raptor Special Edition fikk vi også prøve de nye spesialene Wolftrak, Stormtrak og MS-RT
Ranger Wolftrak blir den rimeligste spesialversjonen og er basert på Ranger XLT-serien. Det betyr 170-hesters toliter i kombinasjon med 10-trinns automatgirkasse. Den kan ikke leveres med Fords kraftige 213-hesters biturbo-motor som vi kjenner fra Wildtrak og Raptor.
Det mest særskilte ved Wolftrak er den store veltebøylen som ifølge Ford er spesielt utviklet for modellen, som kan fås i fargene Sea Grey og Conquer Grey.
Wolftrak kjennetegnes blant annet ved mattsvarte detaljer, 17-tommers svarte aluminiumsfelger og terrengdekk. Selv om Wolftrak ikke kommer med den sterkest motoren, så har den likevel ett tonn nyttelast og evnen til å trekke hengere opptil 3,5 tonn.
Pluss: Rimeligste spesialmodell. Tøff med svarte detaljer, diger bøyle og Conquer Grey-lakk
Minus: Fås ikke med den kraftigste motoriseringen
Elektronisk deksel
Der Wolftrak retter seg mot det klassiske nyttekjøretøy-markedet, så er det mer livsstilspreg over Stormtrak. Her skal det terrengsykkel og surfbrett på planet og telt på taket. Den vil koste fra 600 825 kroner som dobbelkabin, 32 000 kroner mer enn Wildtrak, og kommer med mer utstyr enn Wolftrak.
Blant annet er elektronisk rulledeksel på lasteplanet standard. Dekselet kan lukkes og åpnes elektrisk ved bruk av enten nøkkelen, fra kupeen eller med en knapp plassert på innsiden av lasterommet.
Stormtrak har også svarte dekaler på panseret og langs siden og 18-tommers aluminiumsfelger. Røde sømmer er gjennomgangsmelodien innvendig.
Pluss: Lekker i Rapid Red-lakk, fås med biturbo-motoren med 213 hestekrefter og 500 Nm
Minus: Litt lik Thunder
Rally-inspirert
Tidligere i år kom ytterligere en spesialmodell: MS-RT – med en design som er inspirert av M-Sport Ford World Rally sin Fiesta WRC.
MS-RT-versjonen er i likhet med Stormtrak og Thunder utviklet med utgangspunkt i en Ranger Wildtrak, men her er offroad-aspektet tonet.
Av spesialversjonene er det MS-RT som tar det lengst. Det medfører at den som dobbelkabin blir den nest dyreste Rangeren med en prislapp på 748 825 kroner.
Da får du blant annet en håndbygd front med karbondetaljer rundt både grillen og tåkelysene samt utbygde skjermer, 20-tommers OZ Racing aluminiumsfelger, MS-RT sideskjørt, karbon-detaljer på sidespeilene og MS-RT-spesifikke detaljer i interiøret.
Pluss: Skjermbreddere og større hjulbuer. Minus: Kostbar
Priser på Ranger-spesialene
Raptor Special Edition: 749 000
MS-RT: 748 825 kroner
Wolftrak: 519 000 kroner
Stormtrak: 600 825 kroner
Alle priser gjelder dobbelkabin
TEKNISKE DATA: FORD RANGER WILDTRAK
Motor, cm³: 1996
Gir: 10-trinns automat
Effekt, hk o/min: 213/3750
Dreiemoment, Nm ved o/min: 500 ved 1750–2000
Egenvekt, kg: 2374
Tilhengervekt, kg: 3500/750
Nyttelast, kg: 1024
Lengde/bredde/høyde, cm: 536/186/184
Akselavstand, cm: 322
Bakkeklaring, cm: 23,7
Vadedybde, cm: 80
Standard dekkdimensjon: 265/65 17
Forbruk, WLTP l/mil: 0,92
CO₂-utslipp, g/km: 228
0–100 km/t, fabrikk, sek: 10,9
Toppfart, km/t: 175
Lasteplan:
Lenge, cm: 155
Bredde, cm: 156
Bredde, cm (mellom hjulbuene): 114
Dybde, cm: 51
Ankringspunkter lasteplan: 6
Uttak, lasteplan: Ett 12V
Uttak kupé: Tre stk. 12V, ett 230V, to USB
Pris, Wildtrak, fra: 580 725 kroner