Ford Ranger

Denne kan det bli rift om

Ford har hatt suksess med spesialversjon av den populære pickupen Ranger. Nå kommer enda flere spesialer, blant annet en Raptor-spesial. Se video da vi fikk teste Raptor i en krevende skogsløype.

Pluss ikon
<b>ETTERTRAKTET:</b> Basert på suksessen med Thunder tror Ford Norge at de kommer til å selge alle de nye spesialversjonene av Ranger, som Raptor Special Edition på bildet. 
ETTERTRAKTET: Basert på suksessen med Thunder tror Ford Norge at de kommer til å selge alle de nye spesialversjonene av Ranger, som Raptor Special Edition på bildet.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Det pleier å være et sikkert tegn på at en modellgenerasjon går mot slutten når spesialversjonene kommer, og når det gjelder Ford Ranger, så er det tilfelle. En ny Ranger kommer neste år – i samarbeid med Volkswagen – og nå dytter Ford på med spesialversjoner som alle kommer i et begrenset antall.

Frem til i fjor besto utvalget av XLT, Limited, Wildtrak og toppmodellen Raptor.

Så så kom Thunder på senhøsten. Med et slikt navn kunne man kanskje forvente større motor og et mer avansert understell, men nei. Thunder er en stylet versjon av Ford Wildtrak, Norges mest solgte Ranger-versjon.

Les også: Vår prøvekjøring av Ford Ranger Thunder

Samme motor og girkasse. Dobbelturbo med 213 hestekrefter, 500 Nm og 10-trinns automatgir, men med mer pynt, som en svart grill med røde detaljer, rødt belte på veltebøylen, eksklusive 18-tommers aluminiumsfelger, Thunder-emblemer med 3D effekter og et interiør med rødt Thun

<b>THUNDER:</b> Spesialiseringen av Ranger startet med Thunder som ble introdusert i Norge på senhøsten i fjor.
THUNDER: Spesialiseringen av Ranger startet med Thunder som ble introdusert i Norge på senhøsten i fjor. Foto: Martin Jansen

Innvendig er det sorte skinnseter med rød Thunder-logo, samt røde kontrastsømmer på dashbord, skinnratt, seter, dører, girspak og håndbrems.

Offroad-pakke med elektronisk differensiallås på bakakselen er standard, det samme er et svart rulledeksel over planet.

<b>TOPPMODELL:</b> Trolig vil det bare komme maks 70 versjoner av Ford Ranger Raptor Special Edition til Norge. 
TOPPMODELL: Trolig vil det bare komme maks 70 versjoner av Ford Ranger Raptor Special Edition til Norge.  Foto: Produsenten

Flere spesialer

Og nå kommer flere spesialversjoner: Wolftrak, Stormtrak, en spesialversjon av Raptor, og en versjon som er modifisert av den britiske og Ford-fokuserte racing-spesialisten MS-RT.

Versjonene har ikke større motor eller annet understell, så noen vil antakelig oppfatte dette som et salgstriks. Men spesialmodellene selger, og er viktige for Ford, ikke minst som merkevarebyggere.

– Spesialmodellene skiller seg både ut med unik styling og mer utstyr, noe vi erfaringsmessig vet at treffer godt i vårt marked, sier Lars Fredrik Fløymo, merkevaresjef i Ford Norge.

Ranger var Norges mest solgte pickup i fjor med 1232 biler. Thunder utgjorde en femtedel av salget - enda den altså ikke er så mye annet enn en Wildtrak med mer pynt.

– Vi fikk inn 250 Thunder, og nesten alle ble revet vekk umiddelbart. Følelsen av å kjøre noe spesielt som ikke alle andre har, har vært en stor suksess i Norge, sier Fløymo.

Noe av årsaken til suksessen er antakelig at Thunder ikke var fryktelig mye dyrere enn en Wildtrak.

Spesial-Raptor

Toppmodellen i Ranger-serien er Raptor som koster nesten 740 000 kroner. Likevel er Raptor den nest mest solgte Ranger-versjonen. Nå kommer en limited editon-versjon. Antakelig kommer mellom 50 og 70 versjoner til Norge.

<b>TOPPMODELL:</b> Ford Ranger Raptor har solid terrengegenskaper.
TOPPMODELL: Ford Ranger Raptor har solid terrengegenskaper. Foto: Produsenten

Igjen dreier det seg om en pyntet versjon av Raptor, som blir cirka 22 000 kroner dyrere, men basert på erfaringene med Thunder, så kan det kan bli rift om denne spesialversjon.

Les også: Vår test av Ford Ranger Raptor

Den komme i fargene Performance Blue, Conquer Grey og Frozen White. Sammen med disse får du svart-matte racingstriper med rød kontrastfarge på panseret, taket, og på bakluken.

I tillegg finner du racing-stripene på siden av bilen, der de strekker seg fra de fremre dørene og hele veien opp over de brede hjulbuene bak.

Nylig fikk vi teste Raptor i terrenget. Det skjedde i Finland, der sjefen for Arctic Trucks i Finland, Ville Viikari, har sin egen skogsløype. Se video

I tillegg til racing-stripene har også tauekrokene blitt røde mens hjulbuene, front- og bakstøtfanger, dørhåndtak og signatur Ford-grillen fått en finish i matt-svart, i stedet for de grå eksteriørdetaljene som er standard på den vanlige Ranger Raptor.

Byttet dekk

Ford har byttet ut BF Goodrich all-terrain-dekkene som standard på Raptor med General Grabber AT-dekk i 33 tommer. De er kanskje ikke så barske som de grove Goodrich-dekkene, men har mindre rullemotstand og avgir mindre støy.

Pluss: Raptor er virkelig kongen i sitt segment, både på veien og i terrenget. Langt mer avansert understell enn øvrige Ranger-modeller.

Minus: Kan bare trekke 2,5 tonn der de andre Ranger-modellene trekker 3,5 tonn. Har ikke adaptiv cruisekontroll.

Ytterligere to versjoner

I tillegg til Raptor Special Edition fikk vi også prøve de nye spesialene Wolftrak, Stormtrak og MS-RT

Ranger Wolftrak blir den rimeligste spesialversjonen og er basert på Ranger XLT-serien. Det betyr 170-hesters toliter i kombinasjon med 10-trinns automatgirkasse. Den kan ikke leveres med Fords kraftige 213-hesters bi­turbo-motor som vi kjenner fra Wildtrak og Raptor.

Det mest særskilte ved Wolftrak er den store veltebøylen som ifølge Ford er spesielt utviklet for modellen, som kan fås i fargene Sea Grey og Conquer Grey.

<b>MINDRE MOTOR:</b> Alle spesialversjonene av Ranger kommer med Fords toliters biturbo-motor med 213 hk og 500 Nm, bortsett fra Wolftrak (bildet) som kommer med 170-hesteren. Dermed blir den også rimeligst av spesialversjonene, og kommer med en særegen bøyle på lasteplanet. 
MINDRE MOTOR: Alle spesialversjonene av Ranger kommer med Fords toliters biturbo-motor med 213 hk og 500 Nm, bortsett fra Wolftrak (bildet) som kommer med 170-hesteren. Dermed blir den også rimeligst av spesialversjonene, og kommer med en særegen bøyle på lasteplanet.  Foto: Martin Jansen

Wolftrak kjennetegnes blant annet ved mattsvarte detaljer, 17-tommers svarte aluminiumsfelger og terrengdekk. Selv om Wolftrak ikke kommer med den sterkest motor­en, så har den likevel ett tonn nyttelast og evnen til å trekke hengere opptil 3,5 tonn.

Pluss: Rimeligste spesialmodell. Tøff med svarte detaljer, diger bøyle og Conquer Grey-lakk

Minus: Fås ikke med den kraftigste motoriseringen

Elektronisk deksel

Der Wolftrak retter seg mot det klassiske nyttekjøretøy-­markedet, så er det mer livsstilspreg over Stormtrak. Her skal det terrengsykkel og surfbrett på planet og telt på taket. Den vil koste fra 600 825 kroner som dobbelkabin, 32 000 kroner mer enn Wildtrak, og kommer med mer utstyr enn Wolftrak.

<b>SENSOMMEREN:</b> Stormtrak som dobbelkabin kommer standard med elektrisk rulledeksel og 18-tommers aluminiumsfelger, blant annet. Dobbelkabinen koster fra 600 825 kroner - 32 000 kroner med enn Wildtrak - Fords mestselgende Ranger-versjon. 
SENSOMMEREN: Stormtrak som dobbelkabin kommer standard med elektrisk rulledeksel og 18-tommers aluminiumsfelger, blant annet. Dobbelkabinen koster fra 600 825 kroner - 32 000 kroner med enn Wildtrak - Fords mestselgende Ranger-versjon.  Foto: Martin Jansen

Blant annet er elektronisk rulledeksel på lasteplanet standard. Dekselet kan lukkes og åpnes elektrisk ved bruk av enten nøkkelen, fra kupeen eller med en knapp plassert på innsiden av lasterommet.

Stormtrak har også svarte dekaler på panseret og langs siden og 18-tommers aluminiums­felger. Røde sømmer er gjennomgangsmelodien innvendig.

Pluss: Lekker i Rapid Red-lakk, fås med biturbo-motoren med 213 hestekrefter og 500 Nm

Minus: Litt lik Thunder

Rally-inspirert

Tidligere i år kom ytterligere en spesialmodell: MS-RT – med en design som er inspirert av M-Sport Ford World Rally sin Fiesta WRC.

MS-RT-versjonen er i likhet med Stormtrak og Thunder utviklet med utgangspunkt i en Ranger Wildtrak, men her er offroad-aspektet tonet.

<b>RALLY-VERSJON:</b> WRC-inspirerte MS-RT blir den nest dyreste Rangeren i Norge. 
RALLY-VERSJON: WRC-inspirerte MS-RT blir den nest dyreste Rangeren i Norge.  Foto: Martin Jansen

Av spesial­versjonene er det MS-RT som tar det lengst. Det medfører at den som dobbelkabin blir den nest dyreste Rangeren med en prislapp på 748 825 kroner.

Da får du blant annet en håndbygd front med karbondetaljer rundt både grillen og tåkelysene samt utbygde skjermer, 20-tommers OZ Racing aluminiumsfelger, MS-RT sideskjørt, karbon-detaljer på sidespeilene og MS-RT-spesifikke detaljer i interiøret.

Pluss: Skjermbreddere og større hjulbuer. Minus: Kostbar

Priser på Ranger-spesialene

Raptor Special Edition: 749 000

MS-RT: 748 825 kroner

Wolftrak: 519 000 kroner

Stormtrak: 600 825 kroner

Alle priser gjelder dobbelkabin

TEKNISKE DATA: FORD RANGER WILDTRAK

Motor, cm³: 1996

Gir: 10-trinns automat

Effekt, hk o/min: 213/3750

Dreiemoment, Nm ved o/min: 500 ved 1750–2000

Egenvekt, kg: 2374

Tilhengervekt, kg: 3500/750

Nyttelast, kg: 1024

Lengde/bredde/høyde, cm: 536/186/184

Akselavstand, cm: 322

Bakkeklaring, cm: 23,7

Vadedybde, cm: 80

Standard dekkdimensjon: 265/65 17

Forbruk, WLTP l/mil: 0,92

CO₂-utslipp, g/km: 228

0–100 km/t, fabrikk, sek: 10,9

Toppfart, km/t: 175

Lasteplan:

Lenge, cm: 155

Bredde, cm: 156

Bredde, cm (mellom hjulbuene): 114

Dybde, cm: 51

Ankringspunkter lasteplan: 6

Uttak, lasteplan: Ett 12V

Uttak kupé: Tre stk. 12V, ett 230V, to USB

Pris, Wildtrak, fra: 580 725 kroner