Ny bil eller brukt: Smart å være gjerrig

Velger du smart på bruktbilmarkedet kan du spare titusenvis av kroner i året

Det har aldri vært bedre eller verre å være bilkjøper enn i dag. Både nye og brukte biler holder høy standard, men skiftet mot elbiler gjør biløkonomien høyst uoversiktlig. Vi forsøker oss på en oppklaring. 

Pluss ikon
<b>GJENBRUK:</b> En brukt diesel-SUV er et rimeligere alternativ enn en ny elbil. Men ikke den gunstigste i vår kostnadssammenligning.
GJENBRUK: En brukt diesel-SUV er et rimeligere alternativ enn en ny elbil. Men ikke den gunstigste i vår kostnadssammenligning. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Det er bonanza i det norske nybilmarkedet, og flere av de store aktørene snakker om salgsrekord. Elbilene gjør drajobben: Ved inngangen til november sto de for en andel på 62 % av nybilsalget på snaut 136 000 biler. Det er en økning på 57 % fra samme periode i fjor, da andelen var rundt 50 %.

Om vi har blitt voldsomt mer miljøbevisste, eller om det handler om ønsket å kjøpe avgiftsfri bil før finansdepartementet skrur igjen krana, strides de lærde. Vi heller mest til sistnevnte forklaring.

Også de ladbare bensinhybridene har hatt et godt 2021. Med snaut 22 % andel er de den nest største bilgruppen, fordelt på drivstoff. Diesel er den store taperen, vår gamle favoritt utgjør nå 4,4 % av nybilsalget og har en nedgang på 43 % fra 2020.

<b>BILLIGST:</b> Blant våre seks biler gir en brukt Hyundai Kona Electric fra 2019 de laveste kostnadene. Vi fant et bra utvalg med snittpris på 291 000 kroner og km-stand på 50 000. Den kom­pakte SUV-en har lavt forbruk og god rekkevidde. Biler solgt nye i Norge har fortsatt nybilgaranti. Hvis plassen blir snau, ta en kikk på den rommeligere søster­modellen Kia e-Niro.
BILLIGST: Blant våre seks biler gir en brukt Hyundai Kona Electric fra 2019 de laveste kostnadene. Vi fant et bra utvalg med snittpris på 291 000 kroner og km-stand på 50 000. Den kom­pakte SUV-en har lavt forbruk og god rekkevidde. Biler solgt nye i Norge har fortsatt nybilgaranti. Hvis plassen blir snau, ta en kikk på den rommeligere søster­modellen Kia e-Niro. Foto: Terje Bjørnsen

Usikre rammer

Slik det ser ut nå får elbilene fortsatt avgiftsfritak ut 2022, mens pisken svinges over biler med forbrenningsmotor – der de ladbare hybridene får smekk så det holder.

Panikkjøp av elbil i 2021 viste seg dermed å være en unødvendig øvelse for mange, og selv om det sikkert er mye godt å si om våre politikere, klarer de dessverre ikke å skape en stabil ramme for det som er en av våre største investeringer.

<b>PLASS FOR PENGENE:</b> Vi fant et godt utvalg av VW Passat GTE som 2017-­modell til snittpris på 238 000 kroner og km-stand på 79 000 km. En meget rommelig stasjons­vogn som tydeligvis har gått litt av moten som brukt, men fortsatt har topp moderne egenskaper og lade­hybridens fordeler på drivstoff­kostnader.
PLASS FOR PENGENE: Vi fant et godt utvalg av VW Passat GTE som 2017-­modell til snittpris på 238 000 kroner og km-stand på 79 000 km. En meget rommelig stasjons­vogn som tydeligvis har gått litt av moten som brukt, men fortsatt har topp moderne egenskaper og lade­hybridens fordeler på drivstoff­kostnader. Foto: Terje Bjørnsen

Legger du til plutselige avgiftsøkninger som gjør populære ladehybrider 40–70 000 kroner dyrere over natten, samt usikkerhet om drivstoff- og strømpriser de neste årene, blir bildet vanskelig å lese for en økonomisk orientert bilkjøper.

Rushet på nye elbiler, kombinert med knapphet i tilgangen på deler og råvarer, har skapt selgers marked. Noen populære modeller har nå ventetid på over et år, mens andre kan levere bil med det samme.

<b>POPULÆR:</b> Tesla Model Y står som representant for de svært etter­traktede el-SUV-ene til rundt 600 000 kroner. Lave energiutgifter ved hjemme­lading og potensielle besparelser i bompenger teller positivt inn. Verditapet på en ny bil i denne prisklassen er den klart største kostnaden, elbil eller ikke.
POPULÆR: Tesla Model Y står som representant for de svært etter­traktede el-SUV-ene til rundt 600 000 kroner. Lave energiutgifter ved hjemme­lading og potensielle besparelser i bompenger teller positivt inn. Verditapet på en ny bil i denne prisklassen er den klart største kostnaden, elbil eller ikke. Foto: Terje Bjørnsen

Men ikke nødvendigvis den som er best for deg. «Kjøp nå, i morgen kan det være for sent», er en dårlig driver når du skal putte en halv million eller mer i noe du skal bruke de neste 4–6 årene.

Viktig å vurdere

Ved siden av bompenger, er det også store individuelle forskjeller på forsikringskostnadene – både mellom selskapene og de ulike bilmodellene. Her anbefaler vi deg å gjøre en sjekk på de aktuelle bilmodellene hos ulike forsikringsselskap. Erfaringen er at det kan dreie seg om mange tusen kroner i året.

Verditapet er høyest når bilen er ny, og både avskrivning og rentekostnader står naturlig nok for en større andel enn på en bruktbil. I vårt regnestykke står de eksempelvis for 72 % av kostnadene ved en ny Model Y, kontra 38 % ved en brukt Passat. 

Vårt regnestykke tar ikke hensyn til eventuelle større reparasjoner som følge av alder og kjørelengde, som ikke lenger dekkes av garanti. At en bruktbil har nybil- eller bruktbilgaranti, eventuelt kan forsikres mot skader på motor/drivverk er noe du bør ta med i vurderingen.

Fornuftig gjenbruk

Da kan det være naturlig å se i retning av bruktbilmarkedet – eller skal vi si gjenbruksmarkedet, for å bruke et mer moteriktig ord. Da kan selv en dieselbil få pusset på glorien.

Også her ser naturlig nok aktørene sitt snitt til å utnytte uroen i nybilmarkedet, men om undersøkelsene vi gjorde i forbindelse med denne saken kan være en indikasjon, er det gode muligheter for en smart bilkjøper på tilbudsjakt.

Vår vane tro har vi tatt utgangspunkt i den utmerkede kalkylen «Kostnader ved bilhold» fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, som i sin 2021-versjon har en grundig sammenstilling av hva det koster å eie bil i ulike pris- og drivstoffklasser.

Vi har gjort noen små tilpasninger for å være mer konkrete i forhold til de bilmodellene vi har valgt ut. Det slår forsiktig ut på verditapet, dessuten har vi brukt forbruket fra egne tester til bereg­ning drivstoffkostnadene.

<b>STRAFFET:</b> Hvis statsbudsjettet står seg, blir ladehybriden Toyota RAV4 rundt 40 000 kroner dyrere. Det har vi tatt hensyn til i vårt regnestykke. Effektivt hybrid­system gir uansett lavt forbruk, og stor elrekkevidde gir lavere driftskostnader enn mange andre biler i denne klassen hvis du lader ofte.
STRAFFET: Hvis statsbudsjettet står seg, blir ladehybriden Toyota RAV4 rundt 40 000 kroner dyrere. Det har vi tatt hensyn til i vårt regnestykke. Effektivt hybrid­system gir uansett lavt forbruk, og stor elrekkevidde gir lavere driftskostnader enn mange andre biler i denne klassen hvis du lader ofte. Foto: Terje Bjørnsen

I tillegg har vi antatt at elbilene lader 80 % av energibehovet hjemme, og 20 % på hurtiglading. Samme 80/20-regel har vi brukt for ladehybridene, men da at 80 % av kjøre­lengden er på bensin, og 20 % på strøm.

Hva blir energiprisen?

<b>MEST SOLGT:</b> Så langt i år har Skoda Kodiaq vært den mest solgte dieselmodellen. Med god plass og kraftig 200 hk motor dekker den fortsatt bilbehovet best for en del nordmenn. Modellen har så langt holdt seg godt i i pris som bruktbil, men for en ny dieselbil hefter spørsmålet om verditap enda mer enn tidligere.
MEST SOLGT: Så langt i år har Skoda Kodiaq vært den mest solgte dieselmodellen. Med god plass og kraftig 200 hk motor dekker den fortsatt bilbehovet best for en del nordmenn. Modellen har så langt holdt seg godt i i pris som bruktbil, men for en ny dieselbil hefter spørsmålet om verditap enda mer enn tidligere. Foto: Terje Bjørnsen

Vi har også gjort noen antagelser på energikostnadene. Ikke det at vår krystallkule er noe klarere enn andres når det gjelder å spå om fremtiden, men noen forutsetninger må man altså ta: I vårt tilfelle har vi brukt 15 kr per liter for diesel, 16 kr for bensin, og en strømpris på 1 kr per kWt. Prisen per kWt for hurtiglading baserer seg på de faktiske ladekostnadene vi har hatt i 2021: 3,5 kr per kWt for Tesla og 5 kr for øvrige elbiler. Er du interessert i å regne på bilkostnader, er det bare å bytte ut våre tall med dine egne – både reelle og antatte.

<b>BESTE DIESELKJØP:</b> En brukt Mazda CX-5 fra 2016 er fortsatt en attraktiv bil med svært gode egenskaper. Den har holdt seg forbløffende godt i verdi. Med snittpris på 280 000 og km-stand på 85 000 km (vårt utvalg) er verditapet på rundt 40 % beskjedent i forhold til hva som ble spådd da elbilene kom for alvor. Usikkerhetsmomentet er behovet for større reparasjoner i neste fem årene.
BESTE DIESELKJØP: En brukt Mazda CX-5 fra 2016 er fortsatt en attraktiv bil med svært gode egenskaper. Den har holdt seg forbløffende godt i verdi. Med snittpris på 280 000 og km-stand på 85 000 km (vårt utvalg) er verditapet på rundt 40 % beskjedent i forhold til hva som ble spådd da elbilene kom for alvor. Usikkerhetsmomentet er behovet for større reparasjoner i neste fem årene. Foto: Terje Bjørnsen

Et viktig personlig element i regnestykket er bompenger. Selv om elbiler i større grad enn tidligere skal være med på spleise­laget, er det fortsatt langt større individuelle forskjeller enn det en generell kalkyle kan ta hensyn til.

OFV forklarer at beregningen gir et gjennomsnitt for bompengekostnad per registrert personbil
i Norge, men presiserer at det i praksis er store forskjeller i bompengekostnadene, avhengig av bosted, hvor man ferdes og antall passeringer.

Bilde av tabell i tilfelle det blir tabulatortrøbbel. 
Bilde av tabell i tilfelle det blir tabulatortrøbbel. 

DOMMEN

Vi sammenligner litt på tvers av nye og brukte biler i denne saken, nettopp for å illustrere at du ved å velge smart på bruktmarkedet kan spare titusenvis av kroner i året. Kona, Passat og CX-5 kan kanskje ikke matche de nye alternativene på alt, men når besparelsen ligger på inntil 50–60 000 kroner i året, kan man saktens vurdere å leve med noen små kompromisser.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 58 2021

Pluss ikon

Pluss ikon