Skoda Octavia 25 år
Fra møkkabil til folkefavoritt
Det var en viss skepsis å spore da Skoda lanserte sin første moderne bil i 1996. Octavia skulle snu et rykte ødelagt av 40 år bak jernteppet.
Da den første Skoda Octavia ble presentert for internasjonal motorpresse i Mlada Boleslav høsten 1996, var den mer enn bare en bil.
Den var resultatet av en lang rekke politiske, sosiale og økonomiske prosesser – foranlediget av Berlinmurens fall i november 1989.
Vi skal ikke ta hele den lange og interessante veien gjennom hele Skoda-historien, men nøye oss med en kortversjon:
Den begynte i Mlada Boleslav med Laurin & Klement i 1895, fortsatte gjennom to verdenskriger og et over 40 år langt kommuniststyre, sistnevnte med ødeleggende effekt på Skodas muligheter som bilprodusent.
Nye Skoda
Fløyelsrevolusjonen i slutten av 1989 banet veien for en demokratisk valgt regjering, og privatisering av næringslivet. Ferdinand Piech, barnebarn av Ferdinand Porsche og på den tiden øverste sjef i Volkswagen-konsernet, lot ikke muligheten gå fra seg. Allerede i 1991 var Skoda Auto innlemmet som det fjerde merket i VW-konsernet.
Resten er historie, og den startet for alvor med den første Skoda Octavia. Riktignok hadde man allerede samarbeidsprosjektet Skoda Felicia med røtter i Favorit fra 1987, men Octavia var grunnmuren i «nye Skoda».
Vi Menn var til stede på den første lanseringen i 1996, men vi nøyde oss med en relativt kort og småskeptisk prøvekjøring. Det var vel og bra at den nye Skoda-modellen baserte seg på samme teknikk som Audi A3 og VW Golf 4 som kom året etter. Det var mye fornuftig i Piechs kongstanke om plattformer og felles teknikk. Men Skoda hadde fortsatt en jobb å gjøre før vi helt torde hive alle Skoda-vitsene på bålet.
Slutt på vitsene
Vinteren 1998 fikk pipa en annen lyd. Da hadde Vi Menn stiftet nærmere bekjentskap med Octavia gjennom en norsk vinter og 7000 harde testkilometer. En femdørs kombi med konsernets 1,8-liter og det som den gang var småspreke 125 hk og 177 Nm dreiemoment. «Alle dine Skoda-vitser faller døde og maktesløse til jorden» sto det i innledningen, mens både motorjournalister og vanlige bilister oppsummerte Octavia som «en positiv overraskelse».
Den endelige dommen lød slik: «Octavia gir den forslitte frasen mye bil for pengene nytt og meningsfylt innhold. En underholdende og praktisk familiebil for dem som bryr seg mer om hva de selv opplever bak rattet, en hva naboen kommenterer over hagegjerdet».
Og bedre skulle det bli. For VW-konsernet hadde gitt Octavia et viktig fortrinn i forhold til de tekniske tvillingene Golf og A3: En halvmeter lenger karosseri. Da Octavia debuterte som stasjonsvogn sommeren 1998 fikk du plutselig familiebil til kompaktklasse-pris.
Suksesskombinasjon
Fortsatt hadde ikke Skoda-skepsisen latt seg drive helt ut av norske bilkjøpere. Octavia solgte respektabelt, men karret seg ikke helt inn på topp 10-listen. I 2000 var det imidlertid duket for modellen som etter hvert skulle ta Norge med storm: Stasjonsvogn + dieselmotor + 4WD = salgssuksess. Men vi var ikke der helt ennå. I 2001 var dieselandelen beskjedne 13 % og biler med 4WD utgjorde kun 12 % av totalsalget.
I Vi Menn hadde vi allerede oppdaget gledene ved kombinasjon av 4WD og diesel. Senhøsten 2001 hadde vi med en ansiktsløftet Octavia 1,9 TDI 4x4 og fem andre «rimelige» biler med 4WD på test. Anførselstegnene fordi 4WD fortsatt var et kostbart tillegg i de dager, og vi anmodet leserne om virkelig å tenke gjennom om det var verdt prisen. Uansett – testresultatet var det ingen tvil om – Octavia vant fordi du fikk 4WD i en komplett familiebilpakke og kraftig dieselmotor på kjøpet.
Så tok det av
Testdata
Skoda Octavia 1,9 TDI 4x4 2001
0–100 km/t, sek: 12,6
70–100 km/t, 3. gir: 6,2
70–100 km/t, 5. gir: 8,0
Misvisning, 100 km/t: 92
Testforbruk, l/mil: 0,68
I 2004 var det tid for andre generasjon av Skoda Octavia. Den baserte seg på en langt mer avansert plattform (samme som VW Golf 5) og representerte det virkelige storselger-gjennombruddet for Skoda i Norge, da den i 2006 for første gang banet seg vei opp til 10. plass på bestselgerlisten. Og frem til ladebilene overtok i 2020, har Octavia vært fast inventar på topp 10 – med unntak av 12. plass i 2008 og 11. plass i 2018.
Da tredje generasjon Octavia kom i 2013, var det på basis av plattformen i Golf 7. Den beste noensinne, og nå med lov til å gjøre bilen like fin innvendig som sammenlignbare VW-modeller.
Beste vi har testet
Tekniske data
Skoda Octavia 1,9 TDI 4x4 2001
Motor, cm³: 1896
Effekt, hk ved o/min: 100/4000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 240/1800-2400
Egenvekt, kg: 1425
Bagasjerom, liter:
Standard dekkdimensjon: 195/65-15
Forbruk, l/mil (NEDC): 0,52
CO₂-utslipp, g/km: 138
0–100 km/t, fabrikk, sek: 12,5
Toppfart, km/t: 185
Pris testbil, kr: 282 000,-
På senvinteren 2015 kjørte vi det som er den beste Skoda Octavia vi noensinne testet. En Scout med 184-hesters dieselmotor, mot to i utgangspunktet dyrere og flottere biler, med Audi A6 Allroad i spissen. Fra Oslo til Kråkenes fyr ytterst på Vestlandskysten, og tilbake. 150 mil med alt av veier og vær vårt kjære fedreland kan by på.
Selvsagt var A6 Allroad en mer forseggjort bil, det skulle bare mangle til dobbelt pris. Men det virkelige oppdagelsen var hvor sofistikert den folkelige Octavia var blitt. På flere områder var den på nivå med sin kostbare konsernsøster, og prisen tatt i betraktning var det liten tvil om hvilken bil vi ville tatt med hjem.
Snaut 20 år etter at den første Octavia så dagens lys, var snuoperasjonen komplett for Skoda.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 43 2021
Skodas modeller
Skoda Octavia I 1996-2010: Ble lansert som femdørs kombi høsten 1996. Stasjonsvogn i 1998, med dieselmotor og 4WD i 2000. Facelift høsten 2000 med nye motorer. Bilen ble produsert i billigversjoner frem til 2010.
Skoda Octavia II 2004-2013: Lansert som femdørs kombi tidlig i 2004, stasjonsvogn fra 2005. Høsten 2006 kom Scout-modellen med større bakkeklaring, offroadpynt og 4WD. I 2009 fikk modellen en facelift.
Skoda Octavia III 2012-2020: Lansert i desember 2012 som fem-drøs kombi, stasjonsvogn fra midten av 2013. Facelift for 2017-modellen.
Skoda Octavia IV 2019-: Lansert
i november 2019. I tillegg til bensin- og dieselmotorer første ladbare Octavia iV, med 13 kWh batteri og 1,4-liters bensinturbo på til sammen 204 eller 245 hk. Elektriske Skoda Enyaq har overtatt mesteparten av salget fra Octavia på det norske markedet i 2021.
Denne saken ble første gang publisert 07/09 2021, og sist oppdatert 24/01 2022.