Skoda Octavia 25 år

Fra møkkabil til folkefavoritt

Det var en viss skepsis å spore da Skoda lanserte sin første moderne bil i 1996. Octavia skulle snu et rykte ødelagt av 40 år bak jernteppet. 

Pluss ikon
<b>NYE MULIGHETER:</b> Et av pressebildene fra Octavia-lanseringen i 1996 sier det meste: Et vellykket par studerer veikartet og alle mulighetene som byr seg. En ny Octavia og åpne grenser; Europa ligger for dine føtter. 
NYE MULIGHETER: Et av pressebildene fra Octavia-lanseringen i 1996 sier det meste: Et vellykket par studerer veikartet og alle mulighetene som byr seg. En ny Octavia og åpne grenser; Europa ligger for dine føtter. 
Først publisert Sist oppdatert

Da den første Skoda Octavia ble presentert for internasjonal motorpresse i Mlada Boleslav høsten 1996, var den mer enn bare en bil.

Den var resultatet av en lang rekke politiske, sosiale og økonomiske prosesser – foranlediget av Berlinmurens fall i november 1989.

Vi skal ikke ta hele den lange og interessante veien gjennom hele Skoda-historien, men nøye oss med en kortversjon:

Den begynte i Mlada Boleslav med Laurin & Klement i 1895, fortsatte gjennom to verdenskriger og et over 40 år langt kommuniststyre, sistnevnte med ødeleggende effekt på Skodas mulig­heter som bilprodusent.

Nye Skoda

Fløyelsrevolusjonen i slutten av 1989 banet veien for en demokratisk valgt regjering, og privatisering av næringslivet. Ferdinand Piech, barnebarn av Ferdinand Porsche og på den tiden øverste sjef i Volkswagen-konsernet, lot ikke muligheten gå fra seg. Allerede i 1991 var Skoda Auto innlemmet som det fjerde merket i VW-konsernet.

<b>SIER DET MESTE:</b> Tittelen på Vi Menns 7000 km langtest av den første Octavia i 1998, forteller en viktig historie. Bilen overbeviste både journalister og vanlige bilister, bare bruktverdien var vi litt usikre på. Og tok feil. 
SIER DET MESTE: Tittelen på Vi Menns 7000 km langtest av den første Octavia i 1998, forteller en viktig historie. Bilen overbeviste både journalister og vanlige bilister, bare bruktverdien var vi litt usikre på. Og tok feil. 
<b>KOMMUNIST:</b> Skoda Octavia fra 1959, et produkt av Tsjekkoslovakia og planøkonomien.
KOMMUNIST: Skoda Octavia fra 1959, et produkt av Tsjekkoslovakia og planøkonomien. Foto: Produsenten

Resten er historie, og den startet for alvor med den første Skoda Octavia. Riktignok hadde man allerede samarbeidsprosjektet Skoda Felicia med røtter i Favorit fra 1987, men Octavia var grunnmuren i «nye Skoda».

Vi Menn var til stede på den første lanseringen i 1996, men vi nøyde oss med en relativt kort og småskeptisk prøvekjøring. Det var vel og bra at den nye Skoda-modellen baserte seg på samme teknikk som Audi A3 og VW Golf 4 som kom året etter. Det var mye fornuftig i Piechs kongstanke om plattformer og felles teknikk. Men Skoda hadde fortsatt en jobb å gjøre før vi helt torde hive alle Skoda-vitsene på bålet.

<b>ENKEL:</b> En av de få reelle innvendingene mot den første Octavia, var et enklere og mindre påkostet interiør enn i tilsvarende VW- og Audi-modeller. Siden det også var reflektert i prisen, synes vi det var et greit kompromiss. 
ENKEL: En av de få reelle innvendingene mot den første Octavia, var et enklere og mindre påkostet interiør enn i tilsvarende VW- og Audi-modeller. Siden det også var reflektert i prisen, synes vi det var et greit kompromiss. 
<b>PENT:</b> Fra tredje generasjon fikk Octavia lov til å bli finere innvendig, her en Elegance-versjon fra 2015. I toppmodellen Laurin &amp; Klement, oppkalt etter de to grunnleggerne, fikk du en komplett utstyrt bil til en akseptabel pris.
PENT: Fra tredje generasjon fikk Octavia lov til å bli finere innvendig, her en Elegance-versjon fra 2015. I toppmodellen Laurin & Klement, oppkalt etter de to grunnleggerne, fikk du en komplett utstyrt bil til en akseptabel pris.
<b>ALLTID BEREDT:</b> Stor plass, særlig i bagasjerommet, har vært Octavias styrke i 25 år. I 10–15 år sto stasjonsvogn med dieselmotor og 4WD øverst på norske bilkjøperes handleliste. Her en 2001-modell.
ALLTID BEREDT: Stor plass, særlig i bagasjerommet, har vært Octavias styrke i 25 år. I 10–15 år sto stasjonsvogn med dieselmotor og 4WD øverst på norske bilkjøperes handleliste. Her en 2001-modell.

Slutt på vitsene

<b>HØYDEPUNKTET:</b> I 2015 var de høye stasjonsvognene på sitt mest populære, og Octavia Scout (i midten) på sitt mest konkurranse­dyktige. Billigst, men i praksis like god som de to dyrere modellene. Her ser vi ut mot vende­punktet for turen, Kråkenes fyr ytterst på Vågsøy. 
HØYDEPUNKTET: I 2015 var de høye stasjonsvognene på sitt mest populære, og Octavia Scout (i midten) på sitt mest konkurranse­dyktige. Billigst, men i praksis like god som de to dyrere modellene. Her ser vi ut mot vende­punktet for turen, Kråkenes fyr ytterst på Vågsøy. 
<b>SEIER:</b> I november 2001 kjørte Vi Menn seks rimelige 4WD-biler på test. Og Octavia (i midten bak på bildet) gikk av med en klar seier, selv på sølete grus­veier. 
SEIER: I november 2001 kjørte Vi Menn seks rimelige 4WD-biler på test. Og Octavia (i midten bak på bildet) gikk av med en klar seier, selv på sølete grus­veier. 

Vinteren 1998 fikk pipa en annen lyd. Da hadde Vi Menn stiftet nærmere bekjentskap med Octavia gjennom en norsk vinter og 7000 harde testkilometer. En femdørs kombi med konsernets 1,8-liter og det som den gang var småspreke 125 hk og 177 Nm dreiemoment. «Alle dine Skoda-vitser faller døde og maktesløse til jorden» sto det i innledningen, mens både motorjournalister og vanlige bilister opp­summerte Octavia som «en positiv overraskelse».

Den endelige dommen lød slik: «Octavia gir den forslitte frasen mye bil for pengene nytt og meningsfylt innhold. En underholdende og praktisk familiebil for dem som bryr seg mer om hva de selv opplever bak rattet, en hva naboen kommenterer over hagegjerdet».

Og bedre skulle det bli. For VW-konsernet hadde gitt Octavia et viktig fortrinn i forhold til de tekniske tvillingene Golf og A3: En halvmeter lenger karosseri. Da Octavia debuterte som stasjonsvogn sommeren 1998 fikk du plutselig familiebil til kompaktklasse-pris.

<b>SEIGLIVET:</b> Det gikk et par år før den første Octavia stasjonsvogn kom i 1998, men den ble til gjengjeld produsert helt frem til 2010, som et rimelig alternativ til andre generasjon. 
SEIGLIVET: Det gikk et par år før den første Octavia stasjonsvogn kom i 1998, men den ble til gjengjeld produsert helt frem til 2010, som et rimelig alternativ til andre generasjon.  Foto: Produsenten
<b>FJERDE GENERASJON:</b> Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 anno 2021. Fjerde generasjon er større enn sin forgjenger. Bagasjerommet tar 640 liter, 30 liter mer enn forgjengeren, noe som bare er litt mindre enn i Passat. Feller du ned ryggen på baksetene, øker plassen til rause 1740 liter. Benplassen i baksetet, som fra før ikke var dårlig, er økt med hele 7,8 centimeter. 
FJERDE GENERASJON: Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 anno 2021. Fjerde generasjon er større enn sin forgjenger. Bagasjerommet tar 640 liter, 30 liter mer enn forgjengeren, noe som bare er litt mindre enn i Passat. Feller du ned ryggen på baksetene, øker plassen til rause 1740 liter. Benplassen i baksetet, som fra før ikke var dårlig, er økt med hele 7,8 centimeter.  Foto: Martin Jansen

Suksesskombinasjon

Fortsatt hadde ikke Skoda-skepsisen latt seg drive helt ut av norske bilkjøpere. Octavia solgte respektabelt, men karret seg ikke helt inn på topp 10-listen. I 2000 var det imidlertid duket for modellen som etter hvert skulle ta Norge med storm: Stasjonsvogn + dieselmotor + 4WD = salgssuksess. Men vi var ikke der helt ennå. I 2001 var dieselandelen beskjedne 13 % og biler med 4WD utgjorde kun 12 % av totalsalget.

<b>INNERTIER:</b> Med andre generasjon Octavia kom suksessen for alvor. En viktig bidragsyter var Scout-modellen, den debuterte i 2007 og hadde tidsriktig offroadpynt og høyere bakkeklaring. 
INNERTIER: Med andre generasjon Octavia kom suksessen for alvor. En viktig bidragsyter var Scout-modellen, den debuterte i 2007 og hadde tidsriktig offroadpynt og høyere bakkeklaring. 

I Vi Menn hadde vi allerede oppdaget gledene ved kombinasjon av 4WD og diesel. Senhøsten 2001 hadde vi med en ansikts­løftet Octavia 1,9 TDI 4x4 og fem andre «rimelige» biler med 4WD på test. Anførselstegnene fordi 4WD fortsatt var et kostbart tillegg i de dager, og vi anmodet leserne om virkelig å tenke gjennom om det var verdt prisen. Uansett – testresultatet var det ingen tvil om – Octavia vant fordi du fikk 4WD i en komplett familie­bil­pakke og kraftig dieselmotor på kjøpet.

<b>FIKSE DETALJER:</b> Skoda er kjent for sine litt fikse detaljer som isskrape i drivstofflokket, paraply i døren, og en integrert, utbrettbar trakt til spylervesketanken. 
FIKSE DETALJER: Skoda er kjent for sine litt fikse detaljer som isskrape i drivstofflokket, paraply i døren, og en integrert, utbrettbar trakt til spylervesketanken.  Foto: Produsenten

Så tok det av

Testdata

Skoda Octavia 1,9 TDI 4x4 2001

0–100 km/t, sek: 12,6

70–100 km/t, 3. gir: 6,2

70–100 km/t, 5. gir: 8,0

Misvisning, 100 km/t: 92

Testforbruk, l/mil: 0,68

I 2004 var det tid for andre generasjon av Skoda Octavia. Den baserte seg på en langt mer avansert plattform (samme som VW Golf 5) og representerte det virkelige storselger-gjennombruddet for Skoda i Norge, da den i 2006 for første gang banet seg vei opp til 10. plass på bestselgerlisten. Og frem til ladebilene overtok i 2020, har Octavia vært fast inventar på topp 10 – med unntak av 12. plass i 2008 og 11. plass i 2018.

Da tredje generasjon Octavia kom i 2013, var det på basis av plattformen i Golf 7. Den beste noensinne, og nå med lov til å gjøre bilen like fin innvendig som sammenlignbare VW-modeller.

<b>DIGITALISERT:</b> Det analoge instrumentpanelet er erstattet av et digitalt panel, Berørings­skjermen er blitt større, har flere funksjoner og er flyttet opp på midtkonsollen. Gir­spaken er ikke lenger koblet til girkassen mekanisk. I stedet benyttes en «shift-by-wire»-teknologi der girskiftene skjer elektronisk. Dette medfører at den tradisjonelle girspaken er byttet ut med en vippebryter.
DIGITALISERT: Det analoge instrumentpanelet er erstattet av et digitalt panel, Berørings­skjermen er blitt større, har flere funksjoner og er flyttet opp på midtkonsollen. Gir­spaken er ikke lenger koblet til girkassen mekanisk. I stedet benyttes en «shift-by-wire»-teknologi der girskiftene skjer elektronisk. Dette medfører at den tradisjonelle girspaken er byttet ut med en vippebryter. Foto: Martin Jansen

Beste vi har testet

Tekniske data

Skoda Octavia 1,9 TDI 4x4 2001

Motor, cm³: 1896

Effekt, hk ved o/min: 100/4000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 240/1800-2400

Egenvekt, kg: 1425

Bagasjerom, liter: 

Standard dekkdimensjon: 195/65-15

Forbruk, l/mil (NEDC): 0,52

CO₂-utslipp, g/km: 138

0–100 km/t, fabrikk, sek: 12,5

Toppfart, km/t: 185

Pris testbil, kr: 282 000,-

På senvinteren 2015 kjørte vi det som er den beste Skoda Octavia vi noensinne testet. En Scout med 184-hesters dieselmotor, mot to i utgangspunktet dyrere og flottere biler, med Audi A6 Allroad i spissen. Fra Oslo til Kråkenes fyr ytterst på Vestlandskysten, og tilbake. 150 mil med alt av veier og vær vårt kjære fedreland kan by på.

Selvsagt var A6 Allroad en mer forseggjort bil, det skulle bare mangle til dobbelt pris. Men det virkelige oppdagelsen var hvor sofistikert den folkelige Octavia var blitt. På flere områder var den på nivå med sin kostbare konsernsøster, og prisen tatt i betraktning var det liten tvil om hvilken bil vi ville tatt med hjem.

Snaut 20 år etter at den første Octavia så dagens lys, var snu­operasjonen komplett for Skoda.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 43 2021

Skodas modeller

<b>RIKTIG MOTOR:</b> De kraftige og nøy­somme TDI-motor­ene var en del av suksess­oppskriften, her 1,9-liter med 100 hk fra 2001. Kraftig dreie­moment på lavt turtall, gjorde kjøre­opplevelsen mer behagelig enn med sam­tidens bensin­motorer uten turbo. 

Skoda Octavia I 1996-2010: Ble lansert som femdørs kombi høsten 1996. Stasjonsvogn i 1998, med dieselmotor og 4WD i 2000. Facelift høsten 2000 med nye motorer. Bilen ble produsert i billigversjoner frem til 2010.

Skoda Octavia II 2004-2013: Lansert som femdørs kombi tidlig i 2004, stasjonsvogn fra 2005. Høsten 2006 kom Scout-modellen med større bakkeklaring, offroadpynt og 4WD. I 2009 fikk modellen en facelift.

Skoda Octavia III 2012-2020: Lansert i desember 2012 som fem-drøs kombi, stasjonsvogn fra midten av 2013. Facelift for 2017-modellen.

Skoda Octavia IV 2019-: Lansert
i november 2019. I tillegg til bensin- og dieselmotorer første ladbare Octavia iV, med 13 kWh batteri og 1,4-liters bensinturbo på til sammen 204 eller 245 hk. Elektriske Skoda Enyaq har overtatt mesteparten av salget fra Octavia på det norske markedet i 2021.