Test: Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4

Politisk ukorrekt, men et opplagt alternativ for mange

Nye Skoda Octavia med 200-hesters diesel og firehjulstrekk er gnien på drivstoffet, men raus med plassen. 

Pluss ikon
<b>CHASSIS-MULIGHETER:</b> I tillegg til standardchassis, kan ytterligere tre alternativer vurderes: Et 1,5 cm lavere sportsunderstell, et understell med 1,5 cm høyere bakkeklaring eller adaptivt understell som senker bilen én cm, 
CHASSIS-MULIGHETER: I tillegg til standardchassis, kan ytterligere tre alternativer vurderes: Et 1,5 cm lavere sportsunderstell, et understell med 1,5 cm høyere bakkeklaring eller adaptivt understell som senker bilen én cm,  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Frem til avgiftsomleggingen og den påfølgende elbil- og hybrid-boomen var Skoda Octavia med diesel blant Norges mest populære biler. Og den har ikke gått helt av moten.

Ser vi på registreringsstatistikken for 2020, utelukkende for biler med konvensjonelle drivlinjer, var Octavia den suverent mest solgte - foran en annen Skoda, Kodiaq. 2124 Octavia ble registrert i fjor - 96 prosent diesel.

Nå kan Octavia som storebror Superb også fås som ladbar hybrid, men denne gangen har vi testet den med 200-hesters diesel, syvtrinns automatgir og firehjulstrekk - en kombinasjon som for noen år siden ville gjort den til selve drømmebilen for svært mange.

Gjerrig plassmester

Etter å ha kjørt gjennom vår faste testrunde med varierende kjøreforhold, får vi et forbruk på 0,51 l/mil, som er lavere enn det oppgitte WLTP-forbruket på 0,56 l/mil. Forbruket er dermed meget pent.

<b>NYTT FJES:</b> Octavia blir for første gang tilgjengelig med full-LED Matrix frontlykter. LED-kjørelys og baklykter er standard.
NYTT FJES: Octavia blir for første gang tilgjengelig med full-LED Matrix frontlykter. LED-kjørelys og baklykter er standard. Foto: Martin Jansen

Om Octavia er gjerrig på drivstoffet, så er den raus med plassen. Fjerde generasjon er blitt større enn sin forgjenger. Stasjonsvognen er 2,2 centimeter lengre og 1,5 centimeter bredere.

Bagasjerommet tar nå 640 liter, 30 liter mer enn forgjengeren, noe som bare er litt mindre enn i Passat. Feller du ned ryggen på baksetene, øker plassen til 1740 liter. Benplassen i baksetet, som fra før ikke var dårlig, er økt med hele 7,8 centimeter.

Vippebryter

Plassforholdene imponerer, det samme gjør kjøreegenskapene. Octavia har den fine balansen mellom komfort og sport, som gjør at den oppfører seg smidig og presist på vinterherjede veier.

Den syvtrinns DSG-girkassa er helt ok, men nøler litt de gangen man tråkker gassen i bunn. Til gjengjeld leverer turboen en slags ketchup-effekt.

<b>FØR OG NÅ:</b> Det analoge instrumentpanelet er erstattet av et digitalt panel, Berøringsskjermen er blitt større, har flere funksjoner og er flyttet opp på midtkonsollen. 
FØR OG NÅ: Det analoge instrumentpanelet er erstattet av et digitalt panel, Berøringsskjermen er blitt større, har flere funksjoner og er flyttet opp på midtkonsollen.  Foto: Martin Jansen
<b>TIDLIGERE:</b> Slik er førermiljøet i tredje generasjon Octavia - i dette tilfellet en RS-modell. 
TIDLIGERE: Slik er førermiljøet i tredje generasjon Octavia - i dette tilfellet en RS-modell.  Foto: Martin Jansen

Girspaken i Octavia er ikke lenger koblet til girkassen mekanisk. I stedet benyttes en shift-by-wire-teknologi der girskiftene skjer elektronisk. Dette medfører at den tradisjonelle girspaken er byttet ut med en vippebryter, som ikke er veldig tiltalende, men som gjør jobben.

Digitalisering

Som utsiden har også innsiden fått et ganske merkbart ansiktsløft. I tråd med tiden er enda mer betjening flyttet over på berøringsskjermen, som er 25 centimeter bred, og som på forbilledlig vis er løftet lengre opp på midtkonsollen.

Betjeningen fungerer greit, men det tar en liten evighet å justere lydvolumet med rulleknappen på rattet, og vi savner hurtigknapper for setetemperatur.

Foruten trykking kan berøringsskjermen og infotainmentsystemet betjenes med sveipe-bevegelser, blant annet lydvolumet, og den stemmestyrte assistenten Laura.

Ladbare varianter

Octavia er for første gang tilgjengelig som ladbar hybrid med en 1,4-liters bensinmotor som i kombinasjon med elektromotoren gir 204 hk. Den koster fra 421 100 kroner, og den elektriske rekkevidden er oppgitt til 50 kilometer. Toppmodellen RS kan også fås som ladbar hybrid med 245 hk og koster fra 485 100 kroner. Batteripakke og komponenter stjeler en del plass, bagasjerommet tar 490 liter, og de ladbare variantene kan ikke fås med firehjulstrekk. 

Ekstrautstyr

Materialene i interiøret er myke og fine, og deler av dashbordet er trukket med stoff. Nå kan Octavia også fås med mer ergonomiske seter i et behagelig ThermoFlux-materiale og luksusfunksjoner som kjøling og massasje (pluss 19 400 kroner). RS-modellen kan leveres med sportsseter med massasje (pluss 16 300 kroner). Som første Skoda-modell kan Octavia også fås med head up-display til 16 300 kroner ekstra.

En rekke nye sikkerhet- og assistentsystemer kan også leveres, som for eksempel «Exit Warning», som varsler dersom en syklist eller en bil nærmer seg bakfra når du åpner døren.

Fra underholdningsavdelingen er det mulig å få levert et Canton-lydanlegg med 11 høyttalere til 7600 kroner. Stemningsbelysning med 10 alternative farger er standard.

<b>ROMSLIG:</b> Digert bagasjerom er blant Octavia ypperste kvaliteter. Elektrisk bakluke er tilgjengelig for første gang
ROMSLIG: Digert bagasjerom er blant Octavia ypperste kvaliteter. Elektrisk bakluke er tilgjengelig for første gang Foto: Martin Jansen

Fikse detaljer

Skoda er kjent for sine litt fikse detaljer som isskrape i drivstofflokket, paraply og kost i sjåførdøren, og en integrert, utbrettbar trakt til spylervesketanken. Nå kan den også fås med en sovepakke til 3000 kroner, som inkluderer to ekstra store nakkeputer i baksetet og pledd.

Om den lille søppelkassen i dørlommen er praktisk, er en smakssak, men hanskerom med kjølefunksjon, kan jo være praktisk på varme dager.

Som så mange andre nye bilmodeller har Skoda erstattet vanlig USB-uttak med den mindre løsningen USB-C. Vi savner flere uttak, særlig i baksetet som til gjengjeld er utstyrt med askebeger.

<b>VOKST:</b> Benplassen i baksetet har vokst med 7,8 centimeter. To små lommer til smarttelefoner er festet på baksiden av forsetene. 
VOKST: Benplassen i baksetet har vokst med 7,8 centimeter. To små lommer til smarttelefoner er festet på baksiden av forsetene.  Foto: Martin Jansen

Betaler du ekstra, kan du få totalt fem USB-C-uttak, inkludert ett over bakspeilet for tilkobling av for eksempel dashbordkamera. USB-C i speilfoten, to uttak i baksetet og et 230V i bagasjerommet koster 3000 kroner ekstra.

Octavia med 200-hesters diesel og firehjulstrekk koster fra 500 100 kroner, som er cirka 80 000 kroner med enn den ladbare hybriden med 204 hestekrefter. Hybriden har imidlertid ikke firehjulstrekk.

Dommen

Det er fristende å kalle Skoda Octavia med diesel for en distriktsdrømmebil. I byene er nok den ladbare versjonen et mer opplagt valg, men dersom det ikke er hensiktsmessig med plug in-hybrid er diesel-Octavia er flott alternativ.

TEKNISKE DATA

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4

Motor, cm³: 1968

Gir: 7-trinns DSG

Effekt, hk o/min: 200/3000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1700

Egenvekt, kg: 1550

Tilhengervekt, kg: 1600

Lengde/bredde/høyde, cm: 469/183/149

Akselavstand, cm: 269

Bakkeklaring, cm: 14,2

Bagasjerom, liter: 640 - 1700

Standard dekkdimensjon: 205/55R17

Forbruk, WLTP l/mil: 0,56

Testforbruk, l/mil: 0,51

CO₂-utslipp, g/km: 148

0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,1

Toppfart, km/t: 236

Pris fra, kr: 500 100