Førsteinntrykk: Nye Mitsubishi Outlander PHEV

Norgesfavoritt i mange år. Nå er den tilbake

Ladbare Mitsubishi Outlander er tilbake med 86 kilometer elektrisk rekkevidde og 1600 kilo hengervekt. 

<b>EUROPA-PREMIERE:</b> Nye Mitsubishi Outlander plug in-hybrid kommer til Norge i løpet av første kvartal neste år. Prisene er ikke klare ennå. 
EUROPA-PREMIERE: Nye Mitsubishi Outlander plug in-hybrid kommer til Norge i løpet av første kvartal neste år. Prisene er ikke klare ennå.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Mitsubishi Outlander hadde lenge vært populær med 2,2-liters diesel da den ladbare versjonen ble introdusert i Norge sent i 2013. Den ble umiddelbart en suksess. Vi testet den tidlig i 2014 og lot oss imponere:

«Vi lar oss imponere over hva Mitsubishi har fått til i Outlander PHEV. En allerede god SUV har blitt enda bedre med den nye drivlinjen, og langt mer økonomisk. Den er lettkjørt, har trygge kjøreegenskaper, masse plass, mye moderne utstyr og lavt drivstofforbruk dersom du har lademulighet lett tilgjengelig».

Les også: Test: Mitsubishi Outlander PHEV: Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt.

Salgssuksess

I 2018 kom en facelift med blant annet større bensinmotor, litt større batteri og stivere karosseri.

Les også: Prøvekjørt: Mitsubishi Outlander PHEV: Den var Norges mest solgte SUV i 2016 og har vært landets klart mest solgte plug in-hybrid siden 2014. Nå er Mitsubishi Outlander PHEV blitt ny

<b>FELGER:</b> 472 cm lang, 18- eller 20-tommers felger. 
FELGER: 472 cm lang, 18- eller 20-tommers felger.  Foto: Martin Jansen

SUV, høy sittestilling, firehjulstrekk, god pris, bra med plass og utstyr samt muligheten til å kjøre elektrisk i rundt 40 kilometer, var fortsatt en vinneroppskrift

<b>STØRRE BATTERI:</b> Den elektriske rekkevidden er  86 kilometer. Bensintanken tar 53 liter. 
STØRRE BATTERI: Den elektriske rekkevidden er  86 kilometer. Bensintanken tar 53 liter.  Foto: Produsenten

Etter Storbritannia og Nederland ble Norge det største markedet for Outlander PHEV. I perioden 1. januar 2014 til utgangen av august 2024 er det registrert 25 884 Outlander PHEV i Norge.

Skal til Norge

Nå er det klart for en ny plug in-hybrid med Outlander-emblem i Europa, noe som faktisk virket usannsynlig i 2020. Da kunngjorde nemlig Mitsubishi Motors Corporation (MMC) at de kom til å fryse utvikling og lansering av nye modeller for salg i Europa de neste tre årene.

Selskapet kom på andre tanker i 2023 og nå er nye og ladbare Outlander endelig klar for Europa. Det dreier seg om en europeisk tilpasning av den japanske versjonen fra 2021.

Avgiftspolitikken gjør at markedet for ladbare hybrider ser ganske annerledes ut enn for bare et par år siden. Flere importører fjerner plug in-hybridene fra sortimentet i 2025. MMC Norge AS har derimot bestemt at de tar Outlander PHEV til Norge. Prisene er ikke offentliggjort, og avhenger blant annet av avgifter i statsbudsjettet for neste år samt eurokursen.

<b>MIKS:</b> Fin miks av knapper og skjermbetjening. 
MIKS: Fin miks av knapper og skjermbetjening.  Foto: Martin Jansen
<b>BERØRINGSSKJERM:</b> 12,3-tommers berøringsskjerm. Rattknappene virker enkle å betjene. 
BERØRINGSSKJERM: 12,3-tommers berøringsskjerm. Rattknappene virker enkle å betjene.  Foto: Martin Jansen

86 kilometer el-rekkevidde

Nye Outlander PHEV kommer som før med en 2,4-liters bensinmotor og elektriske motorer foran og bak. Total systemeffekt er 302 hestekrefter. Et 22,7 kWt batteri skal gi 86 kilometer elektrisk rekkevidde.

<b>SKILUKE-SPLITT:</b> Bagasjeromsvolum på 495 liter og bakseter som kan felles ned - fra bagasjerommet - i 40:20:40-deling. 
SKILUKE-SPLITT: Bagasjeromsvolum på 495 liter og bakseter som kan felles ned - fra bagasjerommet - i 40:20:40-deling.  Foto: Martin Jansen

Bagasjerommet tar 495 liter, temmelig nøyaktig det samme som konkurrenten Toyota RAV. Feller du ned baksetene, som har smart 40:20:40 splitt, øker volumet til 1422 liter. I tillegg kan du hekte på 1600 kilo henger.

Syv kjøreprogrammer

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Firehjulstrekket kalles fortsatt S-AWC (Super-All Wheel Control) og er et sensorbasert system som overvåker blant annet rattvinkel, hastighet, dreiemoment i motoren, differensialutveksling og den elektroniske stabilitetskontrollen.

<b>SNURR HJUL:</b> Hele syv kjøreprogrammer. 
SNURR HJUL: Hele syv kjøreprogrammer.  Foto: Produsenten

Bilen kommer med hele syv kjøreprogrammer: Normal, Eco, Power, Tarmac (asfalt), Gravel (grus), Snow (snø) og Mud (gjørme). Programmene velges med et hjul på midtkonsollen.

Ventilerte seter med massasje

Vi fikk en nærmere titt på Outlander PHEV da den nylig hadde Europa-premiere i Madrid. Den kommer med et helt digitalt førerdisplay og en 31 centimeter bred berøringsskjerm. Head up-display er også mulig. Berøringsskjermen er trådløs kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto.

<b>FRA JAPAN:</b> Outlander produseres i Japan. 
FRA JAPAN: Outlander produseres i Japan.  Foto: Martin Jansen

Mitsubishi har heldigvis ikke eliminert knappene. Her finnes knapper for de fleste klimafunksjonene. Og egen volumknapp. Sentralt i midtkonsollen finnes også trådløs ladeplate, to USB-C-uttak og 12V.

Outlander kommer i fire utstyrsnivåer og kan fås med Nappa-skinn og forseter med både varme, ventilasjon og massasje. Et Yamaha-anlegg med 12 høyttalere inkludert subwoofer er også mulig.

<b>UTSTYRSNIVÅER:</b> Outlander PHEV kommer i fire utstyrsnivåer. 
UTSTYRSNIVÅER: Outlander PHEV kommer i fire utstyrsnivåer.  Foto: Produsenten

En miks av ultrasoniske sensorer, radar og kamerateknologi gjør at bilen kommer med en solid mengde moderne førerassistent- og sikkerhetssystemer, som ryggenødbrems, blindsonevarsler med filskifteassistent, filskiftevarsler, adaptiv cruisekontroll og skiltleser. Adaptive LED-hovedlys er standard.

Produksjonen starter i Japan mot slutten av året, og bilen er ventet til Norge i løpet av første kvartal neste år.

Tekniske data

Motor, cm³: 2360

Elmotor, foran, kW/Nm: 85/255

Elmotor bak, kW/Nm: 100/195

Samlet effekt, hk ved o/min: 302

Dreiemoment, Nm ved o/min: 450

Batteri kWt: 22,7

Elektrisk rekkevidde, km: 86

Egenvekt, kg: 2120

Tilhengervekt, kg: 1600

Lengde/bredde/høyde, cm: 472/186/175

Akselavstand, cm: 270

Bakkeklaring, cm: 19,6

Bagasjerom, liter: 495-1422

Standard dekkdimensjon: 

Forbruk, EU-miks l/mil: 0,08

CO2-utslipp, g/km: 19

0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,9

Toppfart, km/t: Ikke oppgitt

Pris fra, kr: Ikke klar

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn