Førsteinntrykk: Volvo XC90 T8

Her er nye Volvo XC90

Plug in-hybrider er i ferd med å bli utradert fra nybilutvalget i Norge, mye grunnet avgiftssystemet. Volvo beholder imidlertid populære XC90 T8 i utvalget neste år, og nå kommer den i fornyet utgave. 

<b>AVSLØRT:</b> Nye Volvo XC90 hadde verdenspremiere på World of Volvo i Gøteborg i dag. Den får en veiledende startpris på 1 196 500 kroner.  inkludert frakt og levering. Bilen er tilgjengelig for bestilling fra og med i dag og første kundelevering er planlagt til slutten av 2024.
AVSLØRT: Nye Volvo XC90 hadde verdenspremiere på World of Volvo i Gøteborg i dag. Den får en veiledende startpris på 1 196 500 kroner.  inkludert frakt og levering. Bilen er tilgjengelig for bestilling fra og med i dag og første kundelevering er planlagt til slutten av 2024. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Det er snart 23 år siden Volvo XC90 hadde verdenspremie. Det skjedde på bilutstillingen i Detroit, 7. januar 2002. Allerede under lanseringen mente kritiske røster at Volvo kom for sent til segmentet med store SUV-er. Volvo gjorde imidlertid spådommene til skamme. XC90 har vært en av Volvos største kommersielle suksesser.

Salget av XC90 passerte 86 000 i 2005, noe som gjorde den til Sveriges mest verdifulle eksportprodukt med en årlig eksportverdi på 40 milliarder svenske kroner i toppårene.

Les også: Bruktbil: Volvo XC90 2003-2012: Folkelig luksus-SUV

Stor suksess

Da siste versjon av første generasjon XC90 rullet ut av Torslanda-fabrikken i Gøteborg den 11. juli 2014, var det nummer 636 143 i rekken. Samme år kom en helt ny XC90. Mye ble endret. Ut med rekkefemmer, V6 og V8. Inn med firesylindrede motorer, et moderne modul­system og en ladbar hybrid fra salgsstart.

NY: Volvo XC90.
NY: Volvo XC90. Foto: Produsent

Den ble ikke noen mindre suksess. Siden salgsstart i 2014 og frem til utgangen av august i år er det registrert 11 792 XC90 i Norge. Ikke dårlig for en såpass kostbar bil. Tar man med første generasjon, bikker det totale registreringstallet på XC90 i Norge 16 000 biler.

Les også: Test: Volvo XC90 T8: Det er ingen store fakter over lanseringen av Volvo XC90 i facelift-versjon. Men på flere viktige områder presterer bilen bedre enn tidligere

Slutt på stasjonsvogn

Nylig kunngjorde Volvo at de avslutter salget av de ladbare hybrid-modellene V90 og V60. Det betyr at det er slutt på salget av ny Volvo stasjonsvogn i Norge. Endringene i det norske avgiftssystemet har gjort ladbare hybrider dyrere, og bidratt til å redusere etterspørselen de siste årene.

Les også: Herregårdsvognen: En epoke er over i Norge - dropper stasjonsvogn

Ny front

Volvo Cars Norge beholder imidlertid SUV-ene XC60 T6/T8 og XC90 T8 i sortimentet. Nå har syvseteren XC90 fått et ganske omfattende ansiktsløft, og ble avduket i Gøteborg i dag.

Noen vil kanskje bli skuffet over at bilen ikke har fått større elmotor på bakakselen og større batteri, men det er ikke foretatt noe med selve drivlinjen: Firesylindret bensinmotor foran, elmotor på bakakselen og totalt 456 hestekrefter samt et dreiemoment på 709 Nm. 14,9 kWt batteri skal holde til 63 kilometer rekkevidde på kun el-drift.

<b>LIKERE EX90:</b> Den mye fronten forsterker det designmessige slektskapet med EX90
LIKERE EX90: Den mye fronten forsterker det designmessige slektskapet med EX90 Foto: Produsenten

Utvendig er det foran man ser fornyelsen best. XC90 har fått en mer moderne front med ny grill og ny signatur på de såkalte Tors hammer-lysene. Det nye uttrykket tydeliggjør designfellesskapet med elektriske EX90. I tillegg fås nå også XC90 i rødfargen Mulberry Red.

Les også: Volvo EX90 prøvekjørt: Har det meste et elbil-hjerte begjærer

Helt ny skjerm og infotainment

Det er imidlertid på innsiden det har skjedd mest. Få tinge eldes raskere i biler enn infotainmentsystemer og berøringsskjermer, og selv om XC90 har holdt seg uforskammet godt, så bærer berøringsskjermen, infotainmentssystemet og brukergrensesnittet preg av elde. Vi omtalte skjermen som «stor» i 2014. I dag er den nærmest bitte liten.

<b>BEDRE SKJERM:</b> Nye XC90 kommer nå med Volvos nyeste Google-baserte infotainmentsystem, tilsvarende det man finner i elbilene EX30 og EX90. Betjeningspanelet under er et kjent element for eksisterende XC90-eiere. 
BEDRE SKJERM: Nye XC90 kommer nå med Volvos nyeste Google-baserte infotainmentsystem, tilsvarende det man finner i elbilene EX30 og EX90. Betjeningspanelet under er et kjent element for eksisterende XC90-eiere.  Foto: Produsenten

Nye XC90 kommer nå med Volvos nyeste Google-baserte multimedia, tilsvarende det man finner i elbilene EX30 og EX90. Dette betyr en 11,2 tommer stor, høyoppløst berøringsskjerm som styrer bilens funksjoner og apper. XC90 vil jevnlig motta trådløse oppdateringer, slik at den holder seg oppdatert på siste skrik.

– Vårt hybrid-flaggskip har vært en bestselger i en årrekke, og er fortsatt favoritten blant mange av kundene. Enten du ser etter komfort, plass, luksusfølelse eller fleksibiliteten du får i en ladbar hybrid, leverer XC90 på alle parametere. Sammen med EX90 står vi nå med en balansert bilportefølje på veien mot full elektrifisering, sier Jim Rowan, CEO i Volvo Cars.

<b>REDESIGNET:</b> Førermiljøet har også fått en ansiktsløft. XC90 fås før øvrig med et av markedets beste lydsystemer, Bowers &amp; Wilkins High Fidelity med Dolby Atmos, som mer eller mindre gjenskaper akustikken fra en scene, konsertsal eller jazzklubb.
REDESIGNET: Førermiljøet har også fått en ansiktsløft. XC90 fås før øvrig med et av markedets beste lydsystemer, Bowers & Wilkins High Fidelity med Dolby Atmos, som mer eller mindre gjenskaper akustikken fra en scene, konsertsal eller jazzklubb. Foto: Produsenten

Beholder skinn

Førermiljøet er redesignet, men fortsatt i skandinavisk design. Dashbordet har fått en mer horisontal form og er delt av nye vertikale luftventiler. Oversiden består av paneler i resirkulerte materialer, som gir en finish med mer tekstur. Forbedret belysning bidrar i tillegg til en mer eksklusiv følelse ved nattkjøring, ifølge Volvo.

FORBEDRINGER: Smartere plasseringen av ladeplaten og bedre koppholdere.
FORBEDRINGER: Smartere plasseringen av ladeplaten og bedre koppholdere. Foto: Produsent

Utvalget av interiørtrekk er også utvidet, og på XC90 har Volvo ikke droppet ekte skinn. For mange vil ventilerte seter med nappaskinn være førstevalget, og her tilbys nå en ny farge (cardamom). I tillegg kan interiøret belegges med Volvos egenproduserte kunstskinn, Nordico, med sømdetaljer i ryggputen, eller det helt nye Navy Herringbone Weave-trekket, et mørkeblå tekstil av polyester med tydelige sømmer som er inspirert av hav og strikket cardigan, ifølge Volvo.

Kupeen har i tillegg fått nye løsninger for å gjøre den enda mer praktisk og brukervennlig. Tilbakemeldinger fra nåværende XC90-eiere skal ha medvirket til endringene, som blant annet innebærer ekstra lagringsplass i midtkonsollen, inkludert en ekstra liten koppholder for smalere drikker. Den trådløse telefonladeren er plassert på et mer praktisk sted.

<b>FORGJENGEREN:</b> Fortsatt en veldig flott bil, som har holdt seg ekstremt godt. 
FORGJENGEREN: Fortsatt en veldig flott bil, som har holdt seg ekstremt godt.  Foto: Martin Jansen

Flere sikkerhetssystemer

Den nye utgaven kommer naturligvis med et bredt utvalg av Volvos avanserte sikkerhetssystemer. Ved hjelp av en radar og et kamera i front kan blant annet XC90 oppdage hvis du skjener over i motsatt kjørebane, eller ut av veien, og automatisk styre bilen tilbake for å unngå ulykke. Bilens systemer kan også automatisk aktivere brems og styring for å unngå kollisjon med andre biler, fotgjengere, syklister eller dyr. XC90 kommer også med et avansert sikkerhetsbur for å beskytte alle inni bilen ved en kollisjon.

<b>UTDATERT:</b> Førermiljøet i dagens versjon kunne enkelt vært med videre, etter vårt syn, men bedre skjerm og infotainment er helt på sin plass. Det nyeste Google-baserte infotainmentsystemet er imidlertid bakoverkompatibelt og kan fås over the air og tilpasses nitommers-skjermen i eldre XC90. 
UTDATERT: Førermiljøet i dagens versjon kunne enkelt vært med videre, etter vårt syn, men bedre skjerm og infotainment er helt på sin plass. Det nyeste Google-baserte infotainmentsystemet er imidlertid bakoverkompatibelt og kan fås over the air og tilpasses nitommers-skjermen i eldre XC90.  Foto: Martin Jansen

Nytt understell

Kjøreopplevelsen skal også være forbedret som følge av nye dempere som individuelt og mekanisk kan tilpasse seg veiforholdene. Luftfjæring i kombinasjon med aktive dempere er ekstrautstyr. Det elektronisk kontrollerte dempersystemet sjekker kjørestil, hastighet og veiforhold 500 ganger i sekundet, og gjør bittesmå justeringer ved behov for å øke komforten og sikkerheten.

EKTE SVENSKE: Volvo XC90 produseres verken i Kina eller i USA, men i Torslanda uten for Gøteborg. Bildet er fra World of Volvo i Gøteborg.
EKTE SVENSKE: Volvo XC90 produseres verken i Kina eller i USA, men i Torslanda uten for Gøteborg. Bildet er fra World of Volvo i Gøteborg. Foto: Martin Jansen

Med luftfjæring kan XC90 senkes to centimeter eller heves fire centimeter. I tillegg har bilen ekstra isolasjon på enkelte steder, som betyr ytterligere redusert vind- eller veistøy.

Pris og bestilling

– XC90 har vært en bauta på det norske markedet de siste 20 årene og får nå store oppgraderinger. Vi tror mange gleder seg til å både se og kjøre den nyeste versjonen av denne eksklusive SUV-en, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norge.

Volvo Cars i Norge tror også nye XC90 vil bli mottatt med iver blant mange nordmenn, selv om salgsambisjonene i et tilnærmet helelektrisk nybilmarked er moderate.

Nye Volvo XC90 får en veiledende startpris på 1 196.500 kroner, inkludert frakt og levering. Bilen er tilgjengelig for bestilling fra og med i dag og første kundelevering er planlagt til slutten av 2024.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn