Prøvekjørt: Jeep Grand Cherokee 4xe
Nå kan du bare glemme dieselmotor på denne offroad-mesteren
Det er ikke noe i veien med bakkekontakten til Jeep Grand Cherokee, selv om underlaget er ujevnt. Nå får den også kontakt med strømnettet
Jeep Grand Cherokee er blitt helt ny og kan for første gang fås som plug in-hybrid, 4xe (uttales ”four by e”). For Europas del betyr det farvel til diesel- og bensinmodellene - Grand Cherokee fås utelukkende som ladbar hybrid.
Motoriseringen utgjøres av en turboladet toliters bensinmotor, to elmotorer og en åttetrinns automatkasse. Den minste elmotoren er plassert foran på bensinmotoren mens en kraftigere elmotor er plassert foran girkassen.
Total systemytelsen er 380 hestekrefter og et dreiemoment på 637 Nm. 0-100 km/t skal den greie på 6,3 sekunder.
Rekkevidde
Et batteri på 17,3 kWt skal gi en elektrisk rekkevidde i underkant av 50 kilometer ved blandet kjøring. Det er ikke all verden all den tid den nyeste versjonen av ladbare BMW X5 har en oppgitt rekkevidde over 100 kilometer.
BMW-en har riktig nok et vesentlig større batteri. Siden rekkevidden er under 100 kilometer oppnår ikke Jeep-en maks vektfradrag på 10 prosent, men må nøye seg med fem prosent.
Litt nøling
Vi Menn har fått prøvekjøre Grand Cherokee på skogsbilveier og i en terrengløype i Spania, ikke motorvei.
I hybridmodus, der systemet automatisk veksler mellom elmotoren og bensinmotoren, merker vi noen små tendenser til hull i den ellers sømløse vekslingen. Det oppleves som om drivlinjen ikke helt greier å bestemme seg for fremdriftskilde.
Det oppleves imidlertid ikke som veldig sjenerende og Jeep er ikke alene om denne lille nølingen i drivlinjen når det gjelder plug in-hybrider.
Gjør ikke skam på DNA-et
Om Grand Cherokee ikke like god elektrisk rekkevidde som X5, så ligger den nok noen hestehoder foran når det kommer til egenskaper i terrenget. Den gjør ikke skam på Jeep-arven.
Selv om du har alt av offroad-innstillinger aktivert, så kan den kjøres helt elektrisk. Luftfjæringen gir muligheter for en bakkeklaring på hele 27,5 centimeter. Vadedybden er 61 centimeter.
Offroad-mester
Vi kjørte Grand Cherokee 4xe i Overland-versjon og Trailhawk. Med Overland får du lavserie, en bråte offroad-programmer (Select-Terrain) og elektronisk nedstigningskontroll (Hill Descent).
Med Trailhawk får du i tillegg en cruisekontroll for terrengkjøring (Select speed control), bitte litt høyere bakkeklaring, muligheten til å låse differensialen på bakakslingen samt en swaybar-funksjon som frikobler stabilisatorstagene.
Riktignok er deler av terrengløypa tilrettelagt, men det underkjenner likevel ikke at Grand Cherokee 4xe demonstrerer meget solide evner i terrenget.
Hytteveien skal være i temmelig skrall forfatning dersom den skal hindre amerikaneren fra å komme frem.
Mye utstyr
Sist gang vi kjørte Grand Cherokee var så langt tilbake som i 2014. Vi syntes da at den hadde egenskaper som gjorde at den med rette kunne omtales i samme åndedrag som Mercedes ML, BMW X5 og Range Rover Sport.
Kvalitetsfølelsen i interiøret fremsto dog som litt enklere enn i de andre luksus-SUV-ene. Det manglet imidlertid ikke på utstyr.
Slik er det nå også. Noe mer simpel plast enn for eksempel i en X5, men masse utstyr. Amerikanerne er særlig rause når det kommer til kontakter og uttak.
Trådløs AppleCarPlay og Android Auto og trådløs lading av mobiltelefonen er også på plass. Den kommer med en 10,25-tommer stor berøringsskjerm som er rask og som oppdateres trådløst.
I tillegg kan den leveres med en like stor skjerm for passasjersetet samt head up-display og digitalt sladrespeil.
Ventilerte seter i Nappa eller skinn, og et 950 watts lydanlegg med 19 høyttalere fra McIntosh er også på utstyrslisten.
Flaggskipmodellen Summit Reserve har skinnkledd interiør og ekte treverk i valnøtt. 21-tommers felger er standard på Summit Reserve.
Kommer i salg
Jeep Grand Cherokee 4xe er ennå ikke dukket opp i Jeep Norges modelloversikt, men den kommer etter alt å dømme i salg etter sommeren med levering innen jul.
Prisene er ikke klare, men trolig vil startprisen ligge i overkant av Wrangler der prisene starter på 1 099 900 kroner.
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 1995
Elmotor: 107
Batteri, kWt: 17,3
Gir: 8-trinns automat
Effekt, hk: 380
Dreiemoment, Nm: 637
Egenvekt, kg: 2483
Bagasjeromsvolum, liter: 533-2000
Tilhengervekt, kg: 750-2215/2332
Lengde/bredde/høyde, cm: 491/197/185
Akselavstand, cm: 296
Bakkeklaring, cm: 20-27,5
Vadedybde, cm: 61
Standard dekkdimensjon: 265/60 R18
Forbruk, WLTP l/mil: 0,29
CO₂-utslipp, g/km: 60-68
Maks rekkevidde el WLTP, km: 51
AC-lading med 7,2 kW ombordlader: Tre timer
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,3
Toppfart, km/t: 210
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 30 2023