Prøvekjørt: Jeep Avenger

Litt av en Jeep

Den er ikke helt Jeep i tradisjonell forstand.

<b>EUROPEISK JEEP:</b> Selv om Jeep nå er en del av det europeiske Stellantis-konglomeratet, så skal 60 prosent av delene på Avenger være unike for Jeep.
EUROPEISK JEEP: Selv om Jeep nå er en del av det europeiske Stellantis-konglomeratet, så skal 60 prosent av delene på Avenger være unike for Jeep. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Litt over klokken 05 en mandag morgen parkerer jeg en Jeep Gladiator Overland på Gardermoens parkeringsplass P2.

Gladiator har alt man forventer av en Jeep: Firehjulstrekk, lavserie, differensialsperrer, høy bakkerklaring og en utforming av dashbord og betjening som er svært karakteristisk for Jeep.

Les også: Ut i gjørma med Norges kuleste pickup

Tiltalende interiør

Drøye fem timer senere sitter jeg i en ganske annen Jeep, i Malaga. Det dreier seg om en Jeeps første rene elbil: 408 cm lange Jeep Avenger, en liten SUV med en startpris på 340 000 kroner. Fremdriften besørges av en nyutviklet elmotor på 115 kW som leverer 156 hestekrefter og 260 Nm, og som får kraft fra et 54 kWt-batteri.

<b>JEEP-ASPEKT:</b> Avenger har noen typiske Jeep-kjennetegn som høy bakkeklaring. Den er på hele 22 centimeter under batterikassa og bilen skal kunne vade i 23 centimeter dypt vann. 
JEEP-ASPEKT: Avenger har noen typiske Jeep-kjennetegn som høy bakkeklaring. Den er på hele 22 centimeter under batterikassa og bilen skal kunne vade i 23 centimeter dypt vann.  Foto: Martin Jansen

Bilen vi skal få prøvekjøre er toppmodellen Summit til 400 000 kroner. Med fargen Sun Yellow og svarte beskyttelseslister rundt hele bilen er førsteinntrykket meget godt.

Det samme gjelder interiøret, helt til det stiftes nærmere bekjentskap med materialbruken. Her er mye hardplast, men så dreier det seg altså om en rimelig bil. Setene er imidlertid skinntrukket og har massasje. Rattet er i syntetisk skinn og har et fint utvalg hurtigknapper som er lette å betjene.

<b>STIL:</b> Mye hardplast, men stilig utformet førermiljø. 
STIL: Mye hardplast, men stilig utformet førermiljø.  Foto: Martin Jansen

Rent visuelt er førermiljøet meget tiltalende og godt utformet. Den 10,25 tommer store berøringsskjermen sitter forbilledlig høyt og er trådløs kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto.

Under skjermen sitter en rad med knapper for betjening av klima, unntatt setevarmen som aktiveres og justeres via skjermen.

Stilig grep

Gir velges med knapper som er plassert helt innerst på senterkonsollen, som har tre oppbevaringsrom på til sammen 34 liter. Her finnes plass for solbriller, flasker, vesker og og en trådløs ladeplate for mobiltelefoner av nyere dato.

<b>OVERSIKTLIG:</b> Forbilledlig høyt plassert berøringsskjerm. Stort oppbevaringsrom med trådløs lading under girknappene. 
OVERSIKTLIG: Forbilledlig høyt plassert berøringsskjerm. Stort oppbevaringsrom med trådløs lading under girknappene.  Foto: Produsenten

Det ser bra ut, mye takket være bjelken som strekker seg tvers over hele dashbordet, og som har samme farge som eksteriøret. Et stilig grep, selv om også den er i hard plast.

Rattet kan høyde- og lengdejusteres og forsetene har manuell justering. Jeg justerer setet slik at jeg finner en god sittestilling for mine 180 centimeter. Deretter prøver jeg baksetet. Det er ikke all verden med beinplass, men tilfredsstillende.

Rekkevidde og forbruk

Støyisoleringen ikke er Avengers sterkeste side. 0-100 km/t på ni sekunder er heller ikke spesielt raskt, men likevel er det ikke noe problem å holde dampe opp på svingete veier i innlandet bak Malaga. Styringen er godt vektet og en egenvekt på 1500 kilo er definitivt ikke ødeleggende for kjøreopplevelsen.

<b>LISTER:</b> Beskyttelseslister rundt hele bilen. Avenger kan ikke fås med hengerfeste. 
LISTER: Beskyttelseslister rundt hele bilen. Avenger kan ikke fås med hengerfeste.  Foto: Martin Jansen

Avenger har forskjellige oppsett for drivlinjen og er naturlig nok kvikkest i sportmodus. I et hektisk trafikkbildet i Sør-Spania er den lille Jeepen både oversiktlig og lettkjørt.

Rekkevidden er oppgitt til 395 kilometer i henhold til målestandarden WLTP – hele 560 kilometer ved kun bykjøring i lave hastigheter. I løpet av en 90 minutters kjøretur i variabelt tempo ender vi opp med en snittforbruk på 1,57 kWt per mil. Det er pent.

<b>SPYLES:</b> Bagasjerommet er på 355 liter. Avenger kan i typisk Jeep-stil fås med matter som kan spyles. 
SPYLES: Bagasjerommet er på 355 liter. Avenger kan i typisk Jeep-stil fås med matter som kan spyles.  Foto: Produsenten

Firehjulstrekk kommer

Senere på dagen får vi vite av de ansvarlige for Avenger at den bærer med seg Jeeps DNA og rike historie. Riktig nok har den en grillimitasjon med de tradisjonelle syv lamellene, baklysene har en lyssignatur inspirert av utseendet til en jerrykanne, bakkeklaringen og de korte overhengene er en Jeep verdig, og Hill Descent Control samt kjøremoduser for sand, gjørme og snø, som tilpasser drivlinjen for best mulig fremkommelighet, høres ut som Jeep.

Men uten firehjulstrekk – Jeeps kanskje mest markante kjennetegn, vil ihuga Jeep-tilhengere neppe gå med på at dette er en ekte Jeep. Avenger kommer imidlertid med firehjulstrekk på et senere tidspunkt, men om det blir en elbil eller en plug in-hybrid vil Jeep ikke kommentere.

<b>DELER OG TILBEHØR:</b> Du kan utstyre Avenger med deler og pynt (stickers/klistremerker) fra utstyrsleverandøren Mopar (Motor Parts). Mopars historie strekker seg tilbake til 1937 da det ble opprettet av Chrysler Corp for å produsere deler og tilbehør.
DELER OG TILBEHØR: Du kan utstyre Avenger med deler og pynt (stickers/klistremerker) fra utstyrsleverandøren Mopar (Motor Parts). Mopars historie strekker seg tilbake til 1937 da det ble opprettet av Chrysler Corp for å produsere deler og tilbehør. Foto: Produsenten

Del av et gigantselskap

Jeep er en del av det gigantiske Stellantis-konglomeratet, i likhet med merker som Fiat, Opel, Citroën, Peugeot og Alfa Romeo. Stellantis er verdens fjerde største bilprodusent og oppsto da Groupe PSA og Fiat Chrysler Automobiles slo seg sammen i 2021. Selskapet har hovedkontor i Nederland. Avenger er utviklet i Europa, og bygges i Europa, i likhet med Compass og Renegade. Produksjonen av Avenger skjer i Polen og de første bilene er ventet til Norge i løpet av sommeren. 

Europeisk Jeep

Tilbake bak rattet i 559 cm lange Gladiator med V6 diesel på Gardermoen, så kunne avstanden til Avenger knapt føles større.

Om Avenger ikke er en vaskekte Jeep fra Detroit i tradisjonell forstand, så er den definitivt en europeisk Jeep tilpasset tidsånden.

Tegnet i Torino og produsert Polen, for et europeisk publikum der firehjulstrekk ikke er viktig (Renegade med tohjulstrekk er blant Italias mest solgte biler). Med Avenger vil Jeep nå kunder fra et publikum som aldri har eid en Jeep, og som aldri hadde kjøpt en Wrangler eller en Gladiator.

NÆRMEST WILLYS: Avenger er den mest kompakte Jeepen siden Willys, som kom i 1941.
NÆRMEST WILLYS: Avenger er den mest kompakte Jeepen siden Willys, som kom i 1941. Foto: Martin Jansen

Avenger er kort og godt en frisk, rimelig og brukervennlig liten SUV med emblemet til et av verdens kuleste bilmerker.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: El

Effekt, kW/hk: 115/156

Batteri, kWt: 54

Dreiemoment, Nm: 260

Egenvekt, kg: 1536

Lengde/bredde/høyde, cm: 408/178/153

Akselavstand, cm: 256

Bakkeklaring, cm: 20,3

Vadedybde, cm: 23

Bagasjerom, liter: 355/1250

Tilhengervekt, kg: --

Nyttelast, tak, kg: 50

Standard dekkdimensjon: 215/55R18

Rekkevidde, WLTP km: 395

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 1,56

Maks ladehastighet, kW: 100

Maks ladehastighet, tid: 20-80 % på 24 minutter

0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,0

Toppfart, km/t: 150

Pris fra, kr: 339 900

Pris testbil, kr: 389 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr