Førsteinntrykk: Toyota Land Cruiser

Legenden ser bakover

Land Cruiser blir mer luksuriøs, men hovedbestanddelen består. Vi Menn har fått ta en nærmere titt på offroad-ikonet som er tydelig inspirert av eldre generasjoner. 

Eksklusiv: Det kommer til å bli rift om de rundt 3000 First Edition-utgavene som kommer til Europa. Den skiller seg fra standardversjonen med blant annet runde hovedlys.
Eksklusiv: Det kommer til å bli rift om de rundt 3000 First Edition-utgavene som kommer til Europa. Den skiller seg fra standardversjonen med blant annet runde hovedlys. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Land Cruiser har sine aner tilbake til Toyota BJ, det første firehjulsdrevne kjøretøyet fra Toyota.

Kort etter oppstarten av Koreakrigen i 1950 fikk Toyota en forespørsel fra US Army og japanske politistyrker om å produsere en lett og anvendelig jeep som kunne brukes både av sivile og militære.

Bilen sto klar i 1951 og ble kjent som Toyota Jeep, men siden Jeep var et registrert varemerke hos Willys Overland Motors, ble den kalt BJ.

I 1954 ble den siste BJ, type 25, gitt navnet Land Cruiser – et navn som siden bare har vokst i legendestatus.

Les også: Dette er historien om Toyota Land Cruiser

Helt ny LC

PRISENE KLARE: Land Cruiser GX som femseter vil koste fra 1 725 200 kroner, som syvseter fra 1 778 600 kroner.
PRISENE KLARE: Land Cruiser GX som femseter vil koste fra 1 725 200 kroner, som syvseter fra 1 778 600 kroner. Foto: Produsent

Nå er en helt ny Land Cruiser klar, foreløpig upåvirket av fokuset på elektrifisering. Det dreier seg som før om en 2,8-liters diesel med 204 hestekrefter og 500 Nm, og hengervekten økes fra 3000 til 3500 kilo.

Når det gjelder digre SUV-er med bunnsolide egenskaper offroad, er det muligens slik at de gamle fortsatt er eldst. Nå skal det sies at Land Cruiser blir å få som mildhybrid i 2025.

Mer luksuriøs

Vi fikk nylig ta en nærmere titt på Land Cruiser ved Toyotas fasiliteter i Brüssel. Det dreide seg om en First Editon-versjon som kommer i begrenset antall.

Inspirator: Nye Land Cruiser har hentet inspirasjon fra forfedrene, som 60-serien.
Inspirator: Nye Land Cruiser har hentet inspirasjon fra forfedrene, som 60-serien. Foto: Produsenten

At modellen er helt ny er ikke vanskelig å få øye på utvendig. Designet er kraftig retroinspirert og vi synes den minner om både 50- 60- og 70-versjonen i langt større grad enn forgjengeren 150.

Les også: Her kan du lese Vi Menn Bils test Toyota Land Cruiser 70

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av forgjengeren Toyota Land Cruiser 150

Med en lengde på 492 centimeter er den åtte centimeter lengre enn dagens versjon. Innvendig er det legendariske offroad-ikonet blitt langt mer luksuriøs. Den fås med fem eller syv seter og som varebil.

Helt ny: Land Cruiser er blitt helt ny, men designet sender tankene til eldre generasjoner av offroad-ikonet. Toyota åpner for forhåndssalg av nye Land Cruiser for europeiske kunder i oktober.
Helt ny: Land Cruiser er blitt helt ny, men designet sender tankene til eldre generasjoner av offroad-ikonet. Toyota åpner for forhåndssalg av nye Land Cruiser for europeiske kunder i oktober. Foto: Martin Jansen

Det er begrenset med beinplass og sittebehag på tredje seterad i syvseteren som vi kikket på, men ellers mangler det ikke på komfort.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Seteryggen kan justeres elektronisk og du har tilgang til to koppholdere og USB-C-port. Både andre og tredje seterad har sine dedikerte luftventiler i taket.

<b>UTVALG:</b> Land Cruiser kan fås med to, fem eller syv seter i Norge.
UTVALG: Land Cruiser kan fås med to, fem eller syv seter i Norge. Foto: Martin Jansen
<b>SKINNKLEDD:</b> Godt med plass i baksete med tilgang til egen klimajustering og USB-C-porter og 12V. 
SKINNKLEDD: Godt med plass i baksete med tilgang til egen klimajustering og USB-C-porter og 12V.  Foto: Martin Jansen

Bakerste seterad kan felles opp og ned elektronisk mens andre seterad må legges ned manuelt med håndtak på seteryggen. Det er ikke helt optimalt. Det hadde vært enklere om setene kunne felles ned fra siden. Andre seterad kan ikke lengdejusteres, men beinplassen er super.

Kjøleboks

Land Cruiser har skinnseter på alle rader. Blank og simpel plast glimrer med sitt fravær. Her er det skinn, stoff og myk plast som gjelder. Inntrykket av alt fra lyden av dørene når de åpnes og lukkes, til koppholdere og materialbruk virker bunnsolid.

<b>LUKSURIØST:</b> Cockpiten har fått et løft i luksusretning sammenlignet med forgjengeren
LUKSURIØST: Cockpiten har fått et løft i luksusretning sammenlignet med forgjengeren Foto: Martin Jansen
<b>ENKLERE:</b> Førermiljø er funksjonelt, men noe enklere i forgjengeren. 
ENKLERE: Førermiljø er funksjonelt, men noe enklere i forgjengeren.  Foto: Martin Jansen

Foran er det elektrisk justerbare seter. De er perforerte og har både varme og kjøling. Sittekomforten er upåklagelig. Du sitter som en konge med godt utsyn over det digre panseret.

Senterkonsollen er utstyrt med et oppbevaringsrom med kjølefunksjon, gode koppholdere og trådløs ladeplate. Rett over den finnes tre USB-C-kontakter. En HDMI-kontakt har du også tilgang til. Som før er det store, solid knapper og brytere som gjelder. De skal kunne betjenes med hansker og er strukturert på en oversiktlig måte. Berøringsskjermen er plassert helt øverst. Forbilledlig.

<b>DIMENSJONER:</b> Store knapper er fortsatt på plass. 
DIMENSJONER: Store knapper er fortsatt på plass.  Foto: Martin Jansen

Klassisk konstruksjon

Land Cruiser er tradisjonen tro fundamentert på en klassisk rammekonstruksjon med stiv bakaksel, men den nye rammen er 50 prosent mer rigid og den kombinerte karosseri- og rammestivheten er økt med 30 prosent, ifølge Toyota. Endringene skal bidra til forbedret respons og kjørekomfort. Den sekstrinns automat­kassen er erstattet av en ny åttetrinns Direct Shift automatgirkasse.

For første gang får Land Cruiser også elektrisk servostyringssystem. Det reduserer ikke bare slag gjennom rattet dersom du kjører over ujevne overflater, men skal også gi en jevnere og mer direkte styring samt smidigere manøvrering i alle hastigheter.

Bruken av elektrisk servo åpner for flere elektroniske førerstøttesystemer, som filskifteassistent.

<b>ENDRET:</b> Også bakpartiet sender tanken til eldre generasjoner av Land Cruiser. 
ENDRET: Også bakpartiet sender tanken til eldre generasjoner av Land Cruiser.  Foto: Martin Jansen

Frikoble stagene

Solide evner til ta seg frem i ulendt landskap er blant Land Cruisers mest bemerkelsesverdige egenskaper, og disse er ytterligere forbedret ved at stabilisatorstagene kan frikobles elektronisk ved å trykke på en knapp på dashbordet merket SDM – Stabiliser with Disconnection Mechanism.

Den kommer som før med to såkalte Multi-Terrain-systemer. Kameraer sender et klart bilde til berøringsskjermen av området rundt og under kjøretøyet. Multi-Terrain Select på sin side tilpasser automatisk kjøretøyets ytelse til forholdene. Lavserie er selvsagt på plass sammen med muligheten til sperre på en eller flere differensialer.

Dessuten har LC en Crawl-funksjon, en cruisekontroll for terrengkjøring.

<b>RAUST:</b> Felles alle setene ned åpenbarer det seg et gigantisk lasterom. Bagasjerommet er utstyrt med stikkontakt. 
RAUST: Felles alle setene ned åpenbarer det seg et gigantisk lasterom. Bagasjerommet er utstyrt med stikkontakt.  Foto: Martin Jansen

Storselger

Personbilmodellen er nå klar for bestilling med levering i år, mens varebilutgaven vil trolig åpnes for bestilling i september, med levering i første kvartal kvartal 2025.

Kun rundt 3000 enheter av First Edition-modellen vil bli produsert for Europa. Den skiller seg fra standardmodellen med eksklusive detaljer som runde frontlykter og dedikerte tofargede eksteriørfarger.

Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, sier de allerede har fått flere henvendelser fra folk som vil melde sin interesse for nye Land Cruiser, og vi tviler ikke. For den kostbare SUV-en er populær, særlig som varebil.

Standard: I et bortgjemt hjørne av lokalet sto også standardversjonen av Land Cruiser.
Standard: I et bortgjemt hjørne av lokalet sto også standardversjonen av Land Cruiser. Foto: Martin Jansen

Ifølge tungt.no endte Land Cruiser opp med 1293 registrerte varebiler i fjor, som gjorde den til Norges femte mest solgte varebil i 2022, foran populære modeller som Hilux og Isuzu D-Max. Fjoråret var faktisk et av de aller beste årene for Land Cruiser i Norge.

Velutstyrt GX-modell

Personbilutgaven av nye Toyota Land Cruiser blir i Norge tilgjengelig i GX-utstyrsgrad. Denne har i tillegg til varebilutgaven 20-tommers aluminiumsfelger og frabkoblingsbart stabilisatorstag.

Innvendig vil personbilutgaven utstyres med et JBL audioanlegg med 14 høyttalere og et tresone automatisk klimaanlegg. Skinnseter er også standard, og begge forsetene har elektrisk justering med minne. Personbilen får også head up-display og kjøleboks mellom setene, samt varme i baksetene.

Land Cruiser GX som femseter vil koste fra 1 725 200 kroner, som syvseter fra 1 778 600 kroner.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 44 2023