Toyota Land Cruiser
Drømmer du om stor Toyota-SUV, vil dette kanskje glede deg
Land Cruiser kommer med mer effektiv motor og nytt automatgir.
Gjennom sin over 60-årige lange historie har Toyota Land Cruiser blitt et 4x4-ikon. Den har opparbeidet seg et solid renommé som en tøff og driftssikker firehjulstrekker.
En fornyet Land Cruiser ble lansert på tampen av 2013. Vi testet i fjor den oppfriskede Land Cruiser-en med en 3,0-diesel koblet til en automatkasse med fem trinn (190 hk og 420 Nm). Med 2014 som bakteppe, lot vi oss ikke imponere av verken motoren, automatgiret eller ytelsene. For gammeldags, var dommen.
Men nå kommer Land Cruiser med en ny 2.8 D-4D-motor som yter 177 hk og 450 Nm. Den er koblet til ny sekstrinns automatkasse. Ifølge Toyota innebærer dette både forbedret drivstofføkonomi og kjøreegenskaper. Den firesylindrede motoren har 16 ventiler, og er utstyr med såkalt "variable nozzle”-turbo og intercooler. Det skal sikre et høyt dreiemoment ved lavt og middels turtall.
Men denne motoren skal Land Cruiser greie 0-100 km/t på 12,7 sekunder, og ha en topphastighet på 175 km/t. Gjennomsnittlig drivstofforbruk og CO-utslipp er redusert med ni prosent, ifølge Toyota, til 0,74 l/mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 194 g/km.
Land Cruiser blir også tilgjengelig med et nytt to-tone skinninteriør i brunt og sort, og dessuten med nye interiørdetaljer i børstet aluminium.
I Europa starter salget av Land Cruiser 2.8 D-4D i august. Prisen er ennå ikke klar, men med lavere utslipp blir den etter alt å dømme rimeligere.
Denne saken ble første gang publisert 22/06 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.