Maserati på Oslo Motor Show

Den er ekstremt sjelden

Det finnes kun tre stykker i verden av den spesielle Maserati-en. En av dem er i norsk eie, og den er en av 15 strøkne Maserati-modeller som Norsk Maserati Klubb har mønstret til Oslo Motor Show.

<b>EKSTREMT SJELDEN:</b> Maserati Ghibli Open Cup ble produsert i kun 23 versjoner. Den kan oppleves på Oslo Motor Show.
EKSTREMT SJELDEN: Maserati Ghibli Open Cup ble produsert i kun 23 versjoner. Den kan oppleves på Oslo Motor Show. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

På det rikholdige standen til Norsk Maserati Klubb på Oslo Motor Show finnes en rekke godbiter for den motorfrelste. Kanskje spesielt dem med en forkjærlighet for italienske sportsbiler.

Den norske Maserati-klubben har 20-årsjubileum og har i den anledning slått på stortromma i forbindelse med Oslo Motor Show.

Utstillingen spenner fra en 1963 Sebring Series 1 til superbilen MC20 fra 2022 og Gran Turismo II fra 2023. Totalt 15 modeller skal være på plass når dørene til Oslo Motor Show åpner for publikum 27. oktober klokken 10.

Det er samling med særdeles smekre biler som er stilt ut på klubbens stand. Alle er i norsk eie, bortsett fra 2023-modellen av Gran Turismo som importøren stiller med. Men importøren er faktisk medlem av klubben som teller 120 medlemmer.

Verdens vakreste 4-dørsmodell?

Det er kanskje de eldste modellene på standen som er de mest iøynefallende bilene, selv om utstillingen også omfatter en femte generasjon Quattroporte fra 2007 med 4,2-liters motor på 420 hestekrefter. Quattroporte betyr kort og godt fire dører på italiensk, og første generasjon Quattroporte ble lansert i 1963. Den kom med en 4,1-liters V8-motor og var datidens raskeste bil med fire dører.

<b>FIRE DØRER:</b> Quattroporte-modellen har aner tilbake til tidlig 60-tall da den var verdens raskeste bil med fire dører. Dette er femte generasjon Quattroporte som har mottatt en drøss med priser for designet. 
FIRE DØRER: Quattroporte-modellen har aner tilbake til tidlig 60-tall da den var verdens raskeste bil med fire dører. Dette er femte generasjon Quattroporte som har mottatt en drøss med priser for designet.  Foto: Martin Jansen

– Femte generasjon Quattroporte har mottatt 57 forskjellige priser for sitt design, sier Jens Holger Nilsen, styremedlem i Norsk Maserati Klubb.

President Øystein Bakken er enig. Kanskje ikke så rart. Han eier selv en femtegenerasjons Quattroporte.

– Det er en fantastisk bil, som jeg neppe noen gang kommer til å selge, sier Bakken.

Nilsen eier en 1993 Ghibli med 2,8-liters V6-motor med 284 hestekrefter, som ble produsert fra 1992 til 1998. Innvendig har den ratt og dashbordelementer i treverk, taket er i Alcantara og setene er trukket med skinn.

<b>STASELIG RAD:</b> Fremst: 1963 Maserati Sebring Series 1 med 3,5-liters rekkesekser som yter 235 hestekrefter. Kun 358 ble produsert, én finnes i Norge. Deretter følger en 1966 Mistral, en 1966 Mexico og så en Merak SS fra 1977.  
STASELIG RAD: Fremst: 1963 Maserati Sebring Series 1 med 3,5-liters rekkesekser som yter 235 hestekrefter. Kun 358 ble produsert, én finnes i Norge. Deretter følger en 1966 Mistral, en 1966 Mexico og så en Merak SS fra 1977.   Foto: Martin Jansen

– Versjonen som jeg eier er en eksportutgave. Det italienske avgiftssystemet straffet biler med slagvolum over to liter. Derfor kom Ghibli med en toliters motor for hjemmemarkedet. Maserati hadde imidlertid hentet ut hele 306 hestekrefter av det beskjedne slagvolumet. 103 hestekrefter per liter er et imponerende tall, sier Nilsen.

<b>HEFTIG:</b> Maserati MC20 med vingedører og treliters V6 med 630 hestekrefter. Ved siden av står en 2022 Ghibli III Trofeo med 3,8-liters V8 med 580 hestekrefter. Begge gjør nok vei i vellinga. 
HEFTIG: Maserati MC20 med vingedører og treliters V6 med 630 hestekrefter. Ved siden av står en 2022 Ghibli III Trofeo med 3,8-liters V8 med 580 hestekrefter. Begge gjør nok vei i vellinga.  Foto: Martin Jansen

Ga Maserati dårlig rykte

På samme rekke som de staselig modellene Sebring, Mistral, Mexico og Merak SS, står også en Biturbo - modellen som ga Maserati et dårlig rykte.

Alejandro de Tomaso overtok som eier av Maserati i 1976. Selskapet slet da økonomien. De Tomaso forsto at selskapet ikke lenger kunne fokusere på kostbare og eksotiske biler i begrenset opplag.

<b>DÅRLIG RYKTE:</b> Biturbo-modellen ga Maserati et dårlig rykte. Dette er en Spyder-versjon fra 1986. De mest beryktede Biuturbo-modellene var fra tidligere på 80-tallet. 
DÅRLIG RYKTE: Biturbo-modellen ga Maserati et dårlig rykte. Dette er en Spyder-versjon fra 1986. De mest beryktede Biuturbo-modellene var fra tidligere på 80-tallet.  Foto: Martin Jansen

Maserati skulle tilby rimeligere og mindre sportsbiler som kunne produseres raskere, i større antall, og øke inntjeningen til selskapet. Det var De Tomasos kongstanke.

Biturbo-modellen kom i 1981 og oppsettet med V6 og biturbo var imponerende. Det samme var designen. Men mange av bilene hadde problemer med det elektriske anlegget. Turbohavari var ikke uvanlig, og bilen kunne være vanskelig å starte med varm motor.

– Biturbo ble sluppet for tidlig på markedet, kanskje to-tre år for tidlig. Den var uferdig og ikke tilstrekkelig testet før den ble lansert, sier Nilsen.

Det ble bedre etter hvert, men evig eies kun et dårlig rykte.

Uhyre sjelden

Det skal litt til å stikke seg ut i samlingen som Norsk Maserati Klubb har mønstret, men den hvite modellen som står vis-à-vis Biturbo-modellen makter det.

<b>ÉN AV TRE:</b> Kun tre av Open Cup-modellene er godkjente for gatebruk. Den ene har norsk eier. 
ÉN AV TRE: Kun tre av Open Cup-modellene er godkjente for gatebruk. Den ene har norsk eier.  Foto: Martin Jansen

Ikke av utseende riktignok. Når man studerer samlingen med lekre biler er det ikke den som stikker seg frem.

Men historikken gjør det. Det dreier seg nemlig om en Ghibli Open Cup, som er svært sjelden. Den ble bygget for racing i kun 23 utgaver. Versjonen på utstillingen til den norske klubben er imidlertid enda sjeldnere.

Av de 23 utgavene ble tre bygget som gategodkjente biler. Én av disse tre er i norsk eie og er utstilt på standen til Maserati-klubben. Open Cup-versjonen er fra 1996 og er utstyrt med en toliters V6-motor som yter over 400 hestekrefter.

<b>RACING-FOKUSERT:</b> Open Cup-versjonen har en toliters V6-motor i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse. Motoren skal levere over 400 hestekrefter. 
RACING-FOKUSERT: Open Cup-versjonen har en toliters V6-motor i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse. Motoren skal levere over 400 hestekrefter.  Foto: Martin Jansen

Men hvordan blir man Maserati-frelst i konkurranse med Ferrari og Lamborghini?

– Ikke et vondt ord om de andre merkene, men det er noe med den nedskalerte elegansen til Maserati som tiltrekker. De er ikke brutalt sportslige i uttrykket, men vakre og komfortable biler, sier Nilsen.

– Og når det kommer til ytelsene, så står ikke Maserati tilbake for andre italienske merker.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn