Unik Lambo-samling vises på Oslo Motor Show

Ville okser i bakgården

I bakgården i et fredelig villastrøk i Oslo har noen ekstremt ville okser tilhold. 

<b>Fantastisk samling:</b> Harald Skjøldt eier en unik Lamborghini-samling. Seks av de hissige oksene hans fra Sant'Agata stilles ut på Oslo Motor Show, blant annet denne utgaven av første generasjon Countach, LP400 «Periscopo», bygg nummer seks. LP400 er den sjeldneste og dyreste utgaven av Countach.
Fantastisk samling: Harald Skjøldt eier en unik Lamborghini-samling. Seks av de hissige oksene hans fra Sant'Agata stilles ut på Oslo Motor Show, blant annet denne utgaven av første generasjon Countach, LP400 «Periscopo», bygg nummer seks. LP400 er den sjeldneste og dyreste utgaven av Countach. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Inne i denne garasjen er det samlet et enormt antall hestekrefter. Eieren er ingen svekling han heller. Harald Skjøldt ble junior Norgesmester i kroppsbygning som 16-åring og åpnet det nå legendariske treningsstudioet Harald's Gym i 1980. Studioet ligger i Hausmannsgate i Oslo den dag i dag.

Men selv om Skjøldt er opptatt av muskler, så er det ikke kreftene eller ytelsene han snakker mest om når det gjelder Lamborghini-ene sine. Skjøldt snakker om estetikk og mekanikk. I garasjen sin har han to Countach-er, en Miura og en Diablo.

– Ta Countach. Den er som et kunstverk. Jeg blir aldri trett av å studere linjene, og oppdager stadig nye detaljer som fascinerer meg, sier Skjøldt.

Trolig er han arvelig belastet. Faren var møbelsnekker og instrumentmaker.

– En konstruksjon som er riktig, er alltid fin, husker jeg at han sa, forteller Skjøldt.

<b>Posterbil</b>: Countach, gjerne utstyrt med en diger hekkvinge, var 70- og 80-tallets store posterbil.
Posterbil: Countach, gjerne utstyrt med en diger hekkvinge, var 70- og 80-tallets store posterbil. Foto: Newspress

Omvendelsen

Skjøldt vokste opp på Keyserløkka på Oslos beste østkant og faren hadde verksted på Vålerenga. Sansen for mekanikk kom også tidlig, for den flymekanikerutdannede Skjøldt. Allerede som 14-åring begynte han å bygge sin egen motorsykkel, basert på en Tempo. Sin første bil kjøpte han som 17-åring, en Studebaker. Mange timer ble tilbrakt i farens verksted.

I begynnelsen handlet det meste om Amcar for Skjøldts del. Etter hvert dreide interessen mer mot europeiske sportsbiler.

I 1976 ble Skjøldt eier av en De Tomaso Pantera. Da han noen år senere var i USA for å bygge inn doble turboer i bilen, fikk han se en Countach. Da var det gjort.

Les også: 70- og 80-tallets drømmebil vender tilbake

Flymekanikeren falt ikke bare for linjene, men for hvordan Countach var bygget og Ferruccio Lamborghinis filosofi.

Mer spektakulære enn Ferrari

Hvordan traktorbygger Ferruccio Lamborghini begynte med superbiler er et kapittel for seg. Han eide en Ferrari 250 GT.

Da han angivelig skal ha klaget på på kløtsjen i bilen, ba Enzo Ferrari ham konsentrere seg om å kjøre traktor. For sportsbil kunne han i hvert fall ikke kjøre.

Dermed våknet det en vill okse i Lamborghini som var født i Tyrens tegn. Han dro hjem og demonterte kløtsjen i sportsbilen sin, bare for å oppdage at den var av samme type som sto i traktorene hans.

Når Ferrari ikke en gang kunne lage en skikkelig sportsbil-kløtsj, måtte det da gå an å bygge noe som var minst like bra, og helst bedre? I 1963 sto den første prototypen - en 350 GTV - klar på bilutstillingen i Torino. Året etter startet salget av 350 GT, og sportsbilhjulene var begynt å snurre for Lamborghini

<b>Først ute</b>: Skjøldt eier en blå 350 GT. Produsert av Carrozzeria Touring mellom 1964 og 1966 i kun 120 eksemplarer. Standard motorisering var 3,5-liters V12 med 320 hk.
Først ute: Skjøldt eier en blå 350 GT. Produsert av Carrozzeria Touring mellom 1964 og 1966 i kun 120 eksemplarer. Standard motorisering var 3,5-liters V12 med 320 hk. Foto: Produsent

– Det var noe banebrytende, nyskapende og nytenkende med Lamborghini. Ja, det var vågalt, men de fikk det til. Lamborghini var blant annet den første bilprodusenten som introduserte V12-motor med fire overliggende kamaksler og seks doble weberforgassere for gatebruk, sier Skjøldt.

I 1982 solgte han unna det han hadde av biler og ble eier av en Countach 5000S.

– Jeg har eiet masse forskjellige biler, blant dem flere Ferrari-er. Det er flotte biler, men Lamborghini-ene var mye mer spektakulære. Ferrari-modellene virket nærmest ordinære i sammenligning, mener Skjøldt.

Sinatras Miura

Nå eier han flere flotte Lambo-er. Seks av dem skal vises frem på Oslo Motor Show som går av stabelen 27. til 29. oktober på Lillestrøm. Bilmessen vil være stappfull av godbiter for motorfrelste, men det kanskje vil Lamborghini-modellene fra Skjøldts private samling stjele showet. Det har han gjort før.

<b>Skjøldts Miura:</b> Oppkalt etter en gård som avlet hissige kampokser. Miura var epokegjørende og gjorde midtmotorisering vanlig for superbiler. Harald Skjøldt har restaurert sin Miura S skrue for skrue, bolt for bolt.
Skjøldts Miura: Oppkalt etter en gård som avlet hissige kampokser. Miura var epokegjørende og gjorde midtmotorisering vanlig for superbiler. Harald Skjøldt har restaurert sin Miura S skrue for skrue, bolt for bolt. Foto: Martin Jansen

Den kanskje mest unike bilen i samlingen er en Miura S. Den ble bygget i kun 120 eksemplarer.

Skjøldts versjon har en tilleggsdimensjon. Den ble i sin tid kjøpt av Frank Sinatra som bestilte den med oransje metalliclakk, nesten like oransje tepper, seter trukket med villsvinskinn og kassettspiller. Sinatra fikk bilen sin i 1969. I 2003 kjøpte Skjøldt bilen i USA av en mann som hadde kjøpt Ol Blues Eyes' bil på auksjon.

<b>Sinatras valg:</b> Dype tepper og seter trukket med skinn fra villsvin.
Sinatras valg: Dype tepper og seter trukket med skinn fra villsvin. Foto: Martin Jansen

– Den var i original stand, men den måtte plukkes fra hverandre og settes sammen igjen, forteller Skjøldt.

Som utdannet flymekaniker gjorde han jobben selv sammen med kompisen Hans Sørensen.

De må ha gjort en godt jobb. For da Skjøldt tok turen til Italia med Miura-en i 2013 for å være med å markere Lamborghinis 50-årsjubileum ble ikke bare bilen hans kåret til den vakreste Miura-en, men også «Best in show» i konkurranse med 350 andre flotte Lamborghini-er fra alle verdenshjørner.

Første generasjon Countach

Straks kan den nytes på Oslo Motor Show der den sammen med fem andre Lambo-modeller fra Skjøldts samling skal stilles ut i en sekskant for å markere Automobili Lamborghinis 60-årsjubileum.

<b>60 år:</b> Automobili Lamborghini fyller 60 år i år. Det skal markeres på Oslo Motor Show med seks av Harald Skjøldts V12-modeller.
60 år: Automobili Lamborghini fyller 60 år i år. Det skal markeres på Oslo Motor Show med seks av Harald Skjøldts V12-modeller. Foto: Produsent

– Bilinteresse handler jo om å glede seg over flotte biler sammen med andre som er like interessert, sier Skjøldt.

Skjøldt har flere Lamborghini-er, men mener de seks modellene er de virkelige V12-milepælene. I tillegg til Miura dreier det seg 350 GT, Countach, Diablo, Murcielago og Aventador. Countach-en er en LP400 «Periscopo», første generasjon Countach, som det kun ble produsert 151 av. Skjøldts bil er bygg nummer 6. Selvsagt. Tallet er seks.

<b>Mer kantet:</b> Miura-ens avrundete former ble etterfulgt av Countach-ens mer rektangulære magi. Begge ble for øvrig designet av Marcello Gandini og Nuccio Bertone.
Mer kantet: Miura-ens avrundete former ble etterfulgt av Countach-ens mer rektangulære magi. Begge ble for øvrig designet av Marcello Gandini og Nuccio Bertone. Foto: Martin Jansen

Skjøldts biler på Oslo Motor Show

350 GT: Produsert 1964-1966. 3,5 V12 med 320 hk. Toppfart: 250 km/t. 120 bygget

Miura S: Produsert 1969-1971. 4,0 V12 med 370 hk. Toppfart: 300 km/t. 150 bygget

<b>Diabolsk</b>: En rød Diablo inngår også i Skjøldts unike Lambo-samling.
Diabolsk: En rød Diablo inngår også i Skjøldts unike Lambo-samling. Foto: Produsent

Countach LP400: Produsert 1974-1978. 4,0 V12 med 375 hk. Toppfart: 300 km/t. 151 bygget

Diablo: Produsent 1990-2001 5,7 V12 med 530 hk. Toppfart: 320 km/t. 2903 bygget

<b>6,5 liter:</b> Skjøldt har også en gul Murcielago LP640 som skal til Oslo Motor Show. Bilen har en 6,5-liters V12 som yter 640 hk.
6,5 liter: Skjøldt har også en gul Murcielago LP640 som skal til Oslo Motor Show. Bilen har en 6,5-liters V12 som yter 640 hk. Foto: Produsent

Murchielago LP640: Produsert 2006-2010 6,5 V12 med 640 hk: Toppfart: 340 km/t.

Aventador LP700-4: Produsert 2011-2022. 6,5 V12 med 700 hk. Toppfart: 350 km/t

Les også: Prøvekjørt: Lamborghini Aventador på glatta

<b>700 hk: </b>I Skjøldts samling inngår også en hvit Aventador, som skal til Oslo Motor Show.
700 hk: I Skjøldts samling inngår også en hvit Aventador, som skal til Oslo Motor Show. Foto: Produsent

Les også: Dette er V12-arvtakeren til Aventador: Lamborghini Revuelto

Trakk seg tilbake

Ferruccio Lamborghini ble født 1916 i Renazzo di Cento nær Modena. Han var utdannet maskiningeniør ved universitetet i Bologna. Etter krigen satset han på å livnære seg ved å bygge om militærkjøretøyer til traktorer, som var høyt etterspurt i et voksende, men utstyrsfattig italiensk landbruk. Lamborghini var fra tidlig av en stor sportsbil-entusiast.

<b>Grunnlegger</b>: Ferruccio Lamborghini på panseret til en Jarama tidlig på 70-tallet.
Grunnlegger: Ferruccio Lamborghini på panseret til en Jarama tidlig på 70-tallet. Foto: Produsent

Allerede i 1948 bygget han en sportsbil basert på en tunet Fiat Topolino, som deltok i langløpet Mille Miglia i. I mai 1963 etablerte han sin egen sportsbilfabrikk i Sant'Agata. Lamborghinis eget stjernetegn ble utgangspunkt for logoen: Tyren.

På begynnelsen av 70-tallet var midlertid tidene dårlige. Samtidig som Countach-prototypen LP500 ble presentert i 1971, havnet traktoravdelingen i trøbbel fordi etterspørselen fra utlandet falt kraftig. Ferruccio Lamborghini ble tvunget til å selge halvparten av firmaet. I 1973 bidro oljekrisen til at situasjonen ble enda verre.

<b>Countach</b>: Lamborghini Countach LP500 prototype.
Countach: Lamborghini Countach LP500 prototype. Foto: Produsent

Sveitserne Georges-Henri Rossetti og René Leimer tok over bilavdelingen også. De sørget for at Countach ble videreutviklet til en produksjonsklar bil, og i 1974 ble de første eksemplarene utlevert.

Patriarken trakk seg tilbake til vingården sin, og produserte nydelige viner, blant annet av typen Cabernet Sauvignon, Sangiovese og Merlot. Han døde i 1993, etter et hjerteattakk.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 51 2023

Denne saken ble første gang publisert 12/10 2023, og sist oppdatert 24/10 2023.

Les også