PRØVEKJØRT: Lexus NX 450h+

Lykken er en Lexus

Ingen er mer fornøyd med bilene sine enn Lexus-eierne. Vi tipper at kjøperne av nye NX 450h+ kommer til å føye seg pent inn i rekken. 

<b>FERDIG UTSTYRT:</b> F Sport-versjonen koster fra 811 000 kroner, men har alt av utstyr. Omtrent eneste tilvalg er Celestial Blue-lakken til 10 200 kroner.
FERDIG UTSTYRT: F Sport-versjonen koster fra 811 000 kroner, men har alt av utstyr. Omtrent eneste tilvalg er Celestial Blue-lakken til 10 200 kroner. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Kundetilfredshetsundersøkelsen AutoIndex viser hvert år hvilke bilmerker som eierne er mest fornøyd med.

I undersøkelsen som gjennomføres av Loyalty Group International, svarer eierne på spørsmål knyttet til tilfredshet med bilen, verkstedet og forhandleren. I år tronet Lexus øverst på pallen igjen – for 11. år på rad.

– De har etablert en unik bedriftskultur som sørger for at det er enkelt og behagelig å være Lexus-kunde i hverdagen, sier Mikkel Korntved som er direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group International.

Toyota-suksess i bunn

Det meste ligger til rette for at eierne av Lexus NX 450h+ også kommer til å bli fornøyde. Dette er Lexus› første plug in-hybrid der mye er basert på kjent og utprøvd teknologi i form av suksessmodellen Toyota RAV4 plug in-hybrid.

Les også: Test: Toyota RAV4 PHEV - Knuser konkurrentene på rekkevidde

Siden introduksjonen høsten 2020 har Toyota solgte over 9500 ladbare RAV4.

Som i Toyota-en besørges fremdriften av en 2,5-liters, firesylindret bensinmotor og elmotor på forhjulene, mens en egen elmotor driver bakhjulene. Resultatet er firehjulstrekk og en effekt på 306 hk/225 kW, pluss et dreiemoment på 450 Nm.

Et oppladbart litium-ionbatteri på 18,1 kWh skal gi en elektrisk rekkevidde rundt 70 kilometer. Da vi kjørte Lexusen under fine forhold med 19 grader i luften, koblet bensinmotoren seg inn etter 63 kilometer. Mye av kjøringen var på motorvei med 80-grense.

<b>HELT NY:</b> Kun fem prosent av delene fra forrige generasjon er med over i nye NX. Mye er imidlertid hentet fra ladbare Toyota RAV4.
HELT NY: Kun fem prosent av delene fra forrige generasjon er med over i nye NX. Mye er imidlertid hentet fra ladbare Toyota RAV4. Foto: Martin Jansen

Komfort og stillhet

Lexus er kjent for sin komfort og NX er intet unntak. Perforerte skinnseter og meget god støy­isolering, gjør bilen både fredelig og komfortabel, selv om bilen vi testet var en F Sport-utgave. Den har imidlertid ikke noe strammere understell enn de andre NX-versjonene.

Det som skiller den bitte litt ut sammenlignet med andre NX-versjoner er litt annerledes styling og noe særegent utstyr, som sportsseter, pedaler i aluminium og spesielle dørlister. I tillegg har den girhendler foran rattet og et Sport+-kjøreprogram – i tillegg til Eco, Normal og Sport, som finnes på alle NX-versjonene.

Hvilket kjøreprogram du velger påvirker gassresponsen. Siden F Sport også har justerbart understell AVS (Adaptive Variable Suspension) påvirkes også styringen og understellet. Det er ikke snakk om radikale forskjeller på programmene.

<b>TAZUNA:</b> Førerplassen er ut­formet etter det Lexus kaller Tazuna-filosofi. Kjernen i tanke­gangen er blikket på veien, hendene på rattet, intuitivt bruker­grense­snitt. Det har de lyktes med. 
TAZUNA: Førerplassen er ut­formet etter det Lexus kaller Tazuna-filosofi. Kjernen i tanke­gangen er blikket på veien, hendene på rattet, intuitivt bruker­grense­snitt. Det har de lyktes med.  Foto: Martin Jansen

Strammere, men bedre

I fjor sommer var vi på langtur med den større Lexus RX 450h – en myk og komfortabel SUV, men som gir liten følelse med underlaget, mye grunnet en vag styrefølelse. Det er ikke tilfelle med nye NX som nyter godt av et velutviklet understell og en styring som gjør bilen mer direkte og morsommere å kjøre – uten at det går ut over komforten.

Tvert om. Et strammere understell og et karosseri som er 30 prosent stivere sammenlignet med forrige NX, gjør nye NX til en bedre bil å kjøre. Mindre krengning, mer styrefølelse og minst like god komfort.

Fartsressursene er det lite å si på. Den skal greie 0–100 km/t på litt over seks sekunder, og i mellomakselerasjonen er den mer enn rask nok takket være elmotoren. I tillegg er den gjerrig. I testperioden endte vi ifølge tripptelleren opp med et forbruk på 0,5 liter per mil. Da hadde vi kjørt 64 mil med kun én lading

<b>PLASS:</b> To digre bager får lett plass i bagasje­rommet som tar 545 liter. 
PLASS: To digre bager får lett plass i bagasje­rommet som tar 545 liter.  Foto: Martin Jansen

Mindre særpreg

Lexus hadde i mange år tradisjon for et førermiljø med mange, store knapper og touchpad. I NX er denne filosofien delvis erstattet av en 14-tommers berøringsskjerm. Knapper for hyppig benyttede funksjoner er heldigvis beholdt. I tillegg har den et flott head up-display og stemmestyring som forstår norsk.

Førermiljøet er gjennomført med smart plassering av knapper, USB-porter og koppholdere. Materialkvaliteten er slik du forventer i en bil som skal konkurrere med kostbare tyskere.

Skal vi helle litt malurt i begeret, så er førermiljøet muligens blitt vel strømlinjeformet. Lexus har hatt for vane å skille seg ut med egenartet utforming av førerplassen. Luksusfølelsen er beholdt, men wow-faktoren er faset ut.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³:  2487+2xEL

Effekt, kW/hk:  227/309 

Dreiemoment, totalt:  450 

Egenvekt, m/fører, kg:  1990

Lengde/bredde/høyde, cm:  466/187/164 

Akselavstand, cm:  269

Bakkeklaring, cm:  18,5

Bagasjerom, liter:  545 – 1436

Tilhengervekt, kg:  1500/750

Batterikapasitet, kWh:  18,1 

Maksimal ladefart, kW:  6,6

Rekkevidde, WLTP km:  73

Standard dekkdimensjon:  235/50R20

0–100 km/t, fabrikk, sek:  6,3

Toppfart, km/t:  200

Forbruk, l/mil (WLTP):  0,11

CO₂-utslipp g/km (WLTP):  25

Pris fra, kr:  704 500

Pris testbil fra, kr:  811 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 51 2022