Prøvekjørt: Ferrari Purosangue
Har du ambisjoner om å bli den ubestridte kongen av hyttefeltet, er dette bilen du skal ha
Ferrari kommer sent, men godt til SUV-selskapet. Men stopp en halv, Purosangue er ingen SUV.
Så var turen kommet til Ferrari. Lamborghini har gjort. Aston Martin har gjort det. Det samme har Rolls-Royce og Bentley. Nå er det Ferraris tur av de europeiske luksusmerkene til å lansere en SUV.
Les også: Vi Menn Bil prøver Aston Martin DBX 707
Eller vent. Ferrari bruker ikke ordet SUV, og later som de ikke blir fornærmet dersom du bruker det.
Hos Ferrari omtales Purosangue (rent blod/fullblods) som en høyreist bil. Vi bruker for enkelthets skyld SUV.
Og for en utgave av sorten: Selvpustende V12 på 6,5 liter, 725 hestekrefter og et dreiemoment 716 Nm. Toppfarten er minst 310 km/t og den skal greie 0-100 km/t på 3,3 sekunder.
Les også: Bli med inn i verdens dyreste SUV
Ferrari-kundene elsker sine GTC4-modeller og FF-er, men med bare to dører er de ikke så anvendelige som eierne ønsker, så derfor Purosangue: En høy Ferrari med 18,5 centimeters bakkeklaring, fire dører, stor bakluke og sågar Isofix-fester for barneseter.
Stor er den også: 497 centimeter lang og to meter bred, men med 159 centimeters høyde er den 2,9 centimeter lavere enn Lamborghini Urus og 9,1 centimeter lavere enn Aston Martin DBX. Bagasjerommet tar 473 liter, som ikke er all verden, men du kan få plassert et skistativ på bakluken.
Før jeg skal sette meg bak rattet blir jeg høflig spurt om jeg har kjørt Aston Martin DBX, Lamborghini Urus eller Rolls-Royce Cullinan. Som disse selskapene forsøker også Ferrari å overbevise meg om at bilen deres operere i en helt egen sfære uten sammenlignbare rivaler.
Les også: Vi tuller ikke, denne SUV-en har gull under panseret
Argumentasjonen er ikke uten rot i virkeligheten siden produktene på sett og vis er like forskjellige som pizza og taco. Det er bare det at når fredagen kommer så er det som regel pizza eller taco det står mellom.
Ferrari-fordeling
Nuvel. Purosangue er Ferrari første bil noensinne med fire dører - i såkalt selvmordsoppsett. Bakdørene er bakhengslet. Dermed trengte ikke B-stolpen å være så stor. Akselavstanden på 302 centimeter er kortere enn den ville vært med konvensjonelle bakdører.
I motsetning til noen av konkurrentene deler Purosangue ikke plattform med en annen bilmodell. Drivlinjen har den arvet fra Ferrari FF og GTC4 Lusso, noe som innebærer en dobbeltclutchet girkasse med åtte trinn plassert under og mellom baksetene.
Dette transaksel-oppsettet sørger for at den 2033 kilo tunge bilen har 49:51-vektfordeling, akkurat slik Ferrari liker det i en bil med midt/frontplassert motor.
Kobler ut 4x4
Ferraris patenterte 4x4-system, 4RM, hjelper også. Oppsettet er vektbesparende og ganske annerledes sammenlignet med konvensjonelle 4x4-systemer. 4RM står for 4 Ruote Motric, som kort og godt betyr firehjulsdrift på italiensk. Det ble utviklet for Ferrari FF som kom i 2012.
Siden FF er 4RM-systemet - nå 4RM-S - videreutviklet for GTC4 Lusso, så SF90 Stradale, og nå altså Purosangue. Siden motoren ligger bak forakselen er det plass til en kompakt fordelingskasse foran V12-motoren som distribuerer kreftene på forhjulene.
En ytterligere særegenhet er det at Ferrari mener du ikke trenger firehjulsdrift når farten passerer 180 km/t, så da sendes samtlige krefter utelukkende bakover.
4x4-systemet virker også sammen med firehjulsstyringen (4WS) arvet fra 812 Competizione. 4WS-systemet sammen med Torque Vectoring på forakselen og en elektronisk differensial på bakakselen passer på at kreftene alltid havner der de trengs.
Purosangue har også et fjæringssystem som ifølge Ferrari er det første i verden og som eliminerer behovet for aktive stabilisatorstag.
Den aktive fjæringsteknologien bruker hydrauliske dempere fra Multimatic som i tillegg er utstyrt med integrerte elektriske motorer, som får strøm fra 48V-anlegget, og som ifølge Ferrari kan kontrollere fjæringsresponsen med mer kraft og raskere frekvens enn konvensjonelle adaptive dempesystemer og semiaktive.
Resirkulert
Vi skal kjøre Purosangue med vinterdekk i dimensjonene 235/35 R22 foran og 315/30 R23 bak. Bak felgene skimtes noe saftige bremseskiver på 398 mm foran og 380 mm bak. Godt plassert i det komfortable sportsførersetet er inntrykket av cockpiten meget godt.
Den skal være inspirert av superbilen SF90 Stradale, men det kanskje mest iøynefallende er den 10,2 tommer store skjermen foran passasjersetet som ifølge Ferrari skal forsyne passasjeren med informasjon slik at vedkommende kan ta del i kjøreopplevelsen.
Bærekraft er kanskje ikke det første man assosierer med V12 sugemotor, men Ferrari har gitt et bidrag. Så mye som 85 prosent av stoffet i interiøret i basisversjonen er laget av bærekraftige materialer, hevder Ferrari.
Takforingen er av resirkulert polyester, gulvteppet av polyamid fra fiskegarn, og det deilige Alcantara-stoffet på setene er også av resirkulert polyester. Faktisk skal Ferrari være det første merket som tok i bruk denne nye måten å fremstille kunststoffet Alcantara på.
I stedet for tradisjonelle materialer som skinn på gulvet, kan eierne velge et slitesterkt kunststoff som også brukes i militæruniformer. Mørkebrunt skinn i Semi-Anilin, et vanlig stoff i sittemøbler, kan også leveres, eller karbonsøm med kobbertråder for dem som vi ha mest mulig sportslig følelse. For første gang kan en Ferrari også fås med et heftig Burmester-anlegg med 21 høyttalere
Best i klassen
Informasjonen til føreren er samlet på et helt digitalt instrumentpanel som kan konfigureres. Ferrari fikk kritikk for å bruke et cluster med to digitale paneler i Roma.
Purosangue har i stedet ett panel. Knappene på rattet er også mye bedre å betjene enn i andre modeller, som nevnte Roma. Manettino-en er selvsagt på plass, og med den velger du kjøremodus, snø/is, vått, komfort, sport - eller vekk med den elektroniske stabilitetskontrollen.
Du kan også justere dempingen med manettino-en. Foran rattet finnes to digre, aggressivt utformete girhendler som er best i klassen.
Det finnes ingen berøringsskjerm høyt på midtkonsollen. Der ligger i stedet et lite touchpanel for temperaturstyring. Det er noe mer plundrete å betjene enn knapper, men ikke fryktelig kompleks. Noen innebygd navigasjon har Purosangue ikke.
Det må du bruke din egen telefon til, og Purosangue er kompatibel med både Android Auto og Apple CarPlay.
Fravær av nervøsitet
V12-motoren fyrer opp med et ganske dempet lydbilde i bilens mer forsiktige kjøremodi, men høres likevel fyldig og kostbar ut. I lavere hastigheter er kjøreopplevelsen komfortabel.
Bilen reagere raskt på rattutslag, men føles ikke så nervøs som i GTC4 og andre frontmotoriserte V12-ferrarier. Purosangue kjennes presis og direkte, og bilen gir en følelse av naturlig kontroll tross all den avanserte teknologien i understellet, som bakhjulsstyringen.
Multimatic-fjæringen har tre innstilinger, myk, middels og hard. Understellet er stramt, men sett i lys av den gigantiske dekkdimensjonen er den en komfortabel bil å kjøre.
Jevnt over stillegående, tillitvekkende og en moden bil, med mer følelse av soliditet enn noen annen Ferrari jeg kan huske. Du får bare veldig lyst til å cruise rundt.
En Allroad
Jeg forsøker å komme på hvilken konkurrent Purosangue minner mest om, og lander på Aston Martin. Dog ikke den mest opplagte, DBX. I stedet ser jeg for meg en Aston Martin Rapide, ikke som SUV, men med type Porsche 911 Dakar- eller Audi Allroad-oppsett.
Utsolgt
Ferrari er i den posisjonen at de ikke trengte en SUV/crossover for å redde driften, og har da også bestemt at Purosangue ikke skal utgjøre mer enn 20 prosent av den totale produksjonen. Bilen er i utgangspunktet tilbudt eksisterende kunder og er så godt som utsolgt. Det er imidlertid håp dersom man er interessert, ifølge Bård Abrahamsen, Brand Manager Ferrari hos Formula Automobile Norge, som er autorisert Ferrari-forhandler. – Vi har en liste med interessenter, som er lengre enn antall biler som vi har fått tildelt så langt, men vi har håp om å få allokert flere biler til Norge, sier han.
Likhetene er der: Understell i aluminium, frontmontert V12, transaksel, fire seter og stor bakluke. Ferrari-gutta har rett: Purosangue er ikke en SUV. Den er en Rapide Allroad, en Ferrari GTC4 Lusso XC, eller en Dakar FF.
Purosangue er enormt rask, inngir masse tillitt om veien er tørr, våt eller isete, og ligger på veien med masse pondus. Noen offroader er den ikke, selv om den som første Ferrari har nedkjøringskontroll (hill descent), og ikke kan den trekke henger.
Men dersom du ønsker (og har pengene) deg en vaskekte V12 Ferrari, som gir en rå, men avslappende følelse, der du ikke trenger å bekymre deg for at en ekstremt kostbar karbonleppe skal smelle nedi oppkjørselen, så er Purosangue et opplagt valg.
Tekniske data
Motor, cm³: 6496
Sylindre: V12
Effekt, hk ved o/min: 725/7750
Dreiemoment, Nm ved o/min: 716/6250
Egenvekt, kg, ca.: 2033
Lengde/bredde/høyde, cm: 497/203/159
Akselavstand, cm: 302
Bakkeklaring, cm: 18,5
Bagasjerom, liter: 473
Standard dekkdimensjon: F: 255/35 R22 B: 315/30 R23
Forbruk, l/mil (WLTP): 1,73
CO₂-utslipp, g/km (WLTP): 393
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,3
Toppfart, km/t: 310
Pris fra, kr: 5 750 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 15 2023