Prøvekjørt: Honda Civic Type R

Kommer med noe som heter "komfort"

For første gang kommer entusiastbilen Honda Civic Type R med noe som heter "komfort". Men bli ikke bekymret, den er råere enn noensinne.

Pluss ikon
<b>EN LITT MYKERE TYPE:</b>  Det finnes ikke spjeld i eksosen eller noe snedig lydmanipulering via høyttalerne. Civic Type R kan bare varte opp med lyden av hissig firerklang. Og det holder egentlig.
EN LITT MYKERE TYPE:  Det finnes ikke spjeld i eksosen eller noe snedig lydmanipulering via høyttalerne. Civic Type R kan bare varte opp med lyden av hissig firerklang. Og det holder egentlig. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Det må være cirka 10 år siden. Av ulike årsaker var jeg på Vålerbanen med en Ford Focus ST og en Opel Astra Nürburgring Edition. Med i selskapet var også en Honda Civic Type R med en turtallssugen 2,0-liter VTEC (Variable Valve Timing and Electronic Lift Control) på 201 hester.

Astra-en var på papiret den sterkeste i selskapet med 240 hester. Veien til Vålerbanen i Type R var en prøvelse på grunn av bilens ekstremt stive demping. Hver eneste ujevnhet i veien skjøt opp i korsryggen.

Les også: Test: Honda Civic Type R: Hissigpropp som må tynes

På banen var det annerledes. Den behersket Type R på en måte som gjorde at lidelsene i forkant raskt ble glemt. I 2015 var det klart for en ny Type R. Denne gangen med en toliters VTEC turbomotor med 310 hester.

Les også: Testduell: Honda Civic Type R mot Ford Focus RS: Rendyrket forhjulsdrevet råskap fra Honda møter en kraftbombe med firehjulsdrift fra Ford.

Den kjørte Nordschleife på Nürburgring på syv minutter og 50 sekunder, noe som gjorde den til datidens raskeste forhjulsdrevne bil på den beryktede banen. Men det hadde tilsynelatende sin pris: Den knallstive fjæringen gjorde bilen til en liten prøvelse på norske veier.

<b>SKINNET BEDRAR:</b> Type R ser sint ut, men understellet er vennligere enn tidligere.
SKINNET BEDRAR: Type R ser sint ut, men understellet er vennligere enn tidligere. Foto: Martin Jansen

Godzilla

I fjor ble en ny Type R lansert. VTEC-motoren var den samme, men optimalisert til ytelser på 320 hester og et dreiemoment på 400 Nm. Fortsatt liker den litt turtall å jobbe med for å eliminere mulige tendenser til turboforsinkelse. Den sekstrinns girkassa har fortsatt tett utveksling og kort vandringsvei for girspaken.

Les også: Prøvekjørt: Honda Civic Type R: Denne bilen er den råeste av sitt slag

<b>KJØREFOKUS:</b> Type R byr på noe så sjeldent som en mekanisk kjørefølelse.
KJØREFOKUS: Type R byr på noe så sjeldent som en mekanisk kjørefølelse. Foto: Martin Jansen

Utvendig ser Type R sintere ut enn noen sinne. Små finner, spoilere, inntak, uttak og en diger hekkvinge, gjør at Type R ser ut en Transformer som når som helst kan reise seg opp og bli en slags Megatron. Eller mens vi er i fantasiverdenen; en Godzilla - det japanske filmmonsteret.

Men dette er ikke kosmetikk. Det som kan se ut som stylingelementer har en klar funksjon. De skal bringe luft dit den trengs for å oppnå marktrykk, lede kjøleluft til motor og bremser, og kanalisere varme ut og vekk. Innvendig som utvendig er det dramatikk.

<b>SKILLER SEG UT:</b> Type R skiller seg markant fra de andre Civic-modellene.
SKILLER SEG UT: Type R skiller seg markant fra de andre Civic-modellene. Foto: Martin Jansen

Som før er interiøret dominert av en fartsfremkallende fargekombinasjon av rødt og svart. I førersetet sitter vi som støpt, og plasseringen av girspaken på midtkonsollen gir en følelse av perfekt sittestilling for fart.

Mykere type

Og det er på nettopp midtkonsollen vi finner knappen som gir tilgang på noe helt nytt i Type R-verdenen. For ved siden av plaketten med serienummeret finner vi et lite ord som vi aldri tidligere har sett (eller egentlig opplevd) i Type T: Comfort. Nye Type R kommer nemlig med et adaptivt dempersystem som gjør at den nå kan settes i komfort, sport eller den strammeste innstillingen; +R.

<b>COMFORT:</b> Javisst, det er sant. Honda Civic Type R kommer med et adaptivt dempersystem som komfortmodus. Men sport eller banemoduset +R er bare et knepp unna.
COMFORT: Javisst, det er sant. Honda Civic Type R kommer med et adaptivt dempersystem som komfortmodus. Men sport eller banemoduset +R er bare et knepp unna. Foto: Martin Jansen

Sport er som seg hør og bør standard, men i komfortmodus blir styringen, gassreponsen og (aller viktigst) dempingen mykere. Det medfører at Civics villeste versjon kan nytes også utenfor banen uten at man må grue seg til neste sprekk i asfalten. Den ligger faktisk bedre på veien fordi den adaptive dempingen i større grad gjør at hjulene holder kontakt med underlaget på humpete vei.

<b>BØTTESETER:</b> Drama i rødt og svart.
BØTTESETER: Drama i rødt og svart. Foto: Martin Jansen

Men tro ikke at Type R i vesen er blitt mykere. Hele bilen oser aktiv kjøring. Det er så man knapt skjønner hvor fort det er mulig å kjøre svingene med en forhjulsdrevet bil. Det er nær sagt bare å feste blikket et stykke langt fremme og la bilen gjøre jobben.

Og hva med Nürburgring? 3. april 2017 kjørte en forstadieversjon av dagens Type R Nordschleife på 7 minutter og 43 sekunder, 7 sekunder raskere enn forgjengeren.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 1996

Effekt, hk ved o/min: 320/6500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/2500

Egenvekt, kg: 1376

Tilhengervekt, kg: --

Lengde/bredde/høyde, cm: 458/188/147

Bakkeklaring, cm: 12,6

Bagasjerom, liter: 420-786

Standard dekkdimensjon: 245/30R20

Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,77

CO₂-utslipp, g/km: 176

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,8

Toppfart, km/t: 272

Pris fra, kr: 592 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nr 5 2018