Prøvekjørt: Toyota GR Yaris
Engasjerer selv i lave hastigheter
Tresylindret motor på 1,6 liter høres spinkelt ut, men den produserer 280 hestekrefter fordelt på 396 centimeter bil og 1280 kilo. Det gjør Toyota GR Yaris til en morsom «Norgesbil».
Toyota er kjent for legendariske sportsbiler som Supra, MR-2 og Celica, men etter siste generasjon MR-2 i 2005 og Celica i 2006 valgte Toyota å overlate sportsbilene til minneboken.
Toyota satset i stedet på fornuftig, men ganske søvndyssende modeller - helt til GT86 ble lansert i 2012. Men den var et samarbeid med Subaru som hadde sin nærmest identiske versjon kalt BRZ.
Les også: Test: Toyota GT86: En fremtidig klassiker
Les også: Test: Subaru BRZ: Får frem din indre råner
I 2018 gjorde så sagnomsuste Supra comeback, men heller ikke den hadde Toyota utviklet alene. Den var basert på samme plattform som BMW Z4 og kritikerne mente den hadde mer BMW-DNA enn Toyota.
Les også: Test: Toyota GR Supra møter Mercedes-AMG A35 4Matic
«Verdens morsomste Toyota»
Men i 2017 kom endelig en ektefødt sportsbil som Toyota hadde utviklet alene: en Yaris, i mange år Norges mest solgte småbil og alle bestemødres favoritt. Det dreide seg imidlertid om en Yaris på steroider.
I 2017 vendte Toyota tilbake til verdensmesterskapet i rally med Yaris WRC. Det banet vei for utviklingen av spesialversjonen Yaris GRMN som trakk veksler på kunnskapen samlet gjennom Gazoo Racing.
Vi Menn prøvekjørte Yaris GRMN tidlig i 2018, og mente den var «verdens morsomste Toyota». GRMN-modellen kom i et begrenset opplag på 400 biler som ble umiddelbart utsolgt. Noen få versjoner havnet i Norge.
Testet for første gang
Høsten 2020 kom imidlertid det en Gazoo Racing-versjon av nye Yaris som var enda hvassere enn Yaris GRMN og 100 prosent Toyota: 396 centimeter lange GR Yaris. Den var resultatet av kunnskapen selskapet har ervervet blant annet med WRC-bilen.
Det dreide seg om en lett bil med tresylindret, 1,6 liters bensinturbo med 261 hestekrefter, sekstrinns manuelt gir og permanent firehjulstrekk. På Estoril-banen i Portugal fikk Vi Menn testet en kamuflert versjon av GR Yaris, som ikke greide å skjule hvor morsom den var.
Nå er det klart for en oppgradert GR Yaris. Den fikk vi prøvekjøre på et internasjonalt presseevenement i Frankrike der vi fikk testet bilen på både landevei og på banen Circuit du Laquais i nærheten av Lyon. Den er enda morsommere enn forgjengeren takket være utbedringene og nytt utstyr.
Har lyttet
Da vi kjørte GR Yaris 2020 hadde vi særlig én innvending: «Ved banekjøring skulle man naturlig nok ønsket seg et stivere understell, men det hadde gått på bekostning av komforten ved hverdagsbruk. Vi skulle imidlertid gjerne hatt muligheten til å justere ned sittestillingen. Vi sitter kort og godt litt for høyt».
Vi har åpenbart ikke vært alene om å reagere på sittestillingen, og Toyota har lyttet til kritikken - og gjort mer enn å ta det til etterretning. Setehøyden er senket med 2,5 centimeter, som gir en merkbar bedre og mer sportstilpasset sittestilling.
Toyota fikk også kritikk for at førermiljøet i GR Yaris var for likt standardbilen. Igjen har Toyota hatt øret til bakken. Nye GR Yaris har et mer sportslig og særegen førermiljø der midtkonsollen med girspaken, berøringsskjermen og et utvalg knapper er vinklet mot sjåføren. Dashbordets overkant er senket fem centimeter, som gir bedre sikt.
Hvassere og skarpere
Det har også skjedd ting med antall krefter og overføring. GR Yaris hadde verdens kraftigste tresylindrede motor da den ble lansert, og nå er effekten økt med 19 hester til 280 hestekrefter. Dreiemomentet er økt med 30 Nm til 390 Nm.
Kjølingen er optimalisert med blant annet ny intercooler og understellet er oppgradert. Innstillingen på fjæringen er justert og demperne foran er forsterket. Karosseriet er også stivet opp ved å øke antallet lasersveiser med 13 prosent og ved å bruke mer strukturlim.
Resultatet er at GR Yaris er enda hvassere og skarpere enn før. Bilen har mekanisk limited-slip differensial (Torsen LSD) både foran og bak som styrer momentfordelingen mellom hjulene.
Firehjulstrekket justerer momentet mellom for- og bakaksel. Bremser man inn i sving, sendes moment til bakhjulene for å gi mer kontroll og bedre grep.
Den største nyheten
Den største nyheten er at bilen nå kan leveres med åttetrinns automat som et alternativ til sekstrinns manuell girkasse. Det sportsbilentusiast-korrekte svaret på hva du bør velge er selvsagt manuell, selv om automatkassa ikke legger noen demper på kjøreopplevelsen. Du kan overstyre automatikken med spak eller girhendlene på rattet.
Det geniale med GR Yaris er at den engasjerer og serverer fartsfølelse selv i ganske lave hastigheter. Du må ikke risikere førerkortet for å kjenne på bilens potensial, noe som passer som hånd i hanske med Norges strenge fartsregime. Derfor «Norgesbil».
Og under typiske norske forhold, svingete landevei med 80-sone, gir den manuelle girkassa trolig mest moro for pengene. Den sjalter lett og med korte trinn.
Konkurrentene er borte
Med klassiske «hot hatch»-modeller som Ford Fiesta ST, Focus ST og Golf GTI - for å nevne noen - ute av dansen er GR Yaris blant svært få rimeligere sportsbiler med kun bensinmotor på markedet i Norge.
Men dessverre, heller ikke GR Yaris er direkte billig: Den koster i underkant av en million med sekstrinns manuelt gir og i overkant av en million med åttetrinns automat. Og skal du ha en, så er det kun et begrenset antall som kommer til Norge.
TEKNISKE DATA
Toyota GR Yaris m/manuell girkasse
Motor, cm³: 1618
Effekt, hk ved o/min: 280/6500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 390/3250
Egenvekt, kg: 1280
Lengde/bredde/høyde, cm: 396/180/146
Akselavstand, cm: 256
Bakkeklaring, cm: 12,4
Bagasjerom, liter: 174
Standard dekkdimensjon: 225/40ZR18
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,83
CO₂-utslipp, g/km: 197
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,2
Toppfart, km/t: 230
Pris fra, kr: 992 400
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn