Prøvekjørt: Nissan Qashqai e-Power

Ikke elbil? Her er ett av få alternativer, og den har en høyst særegen motorisering

Nissan omtaler modellen som en slags overgangsbil for de som ikke er klare for å ta steget over i elbilens verden ennå. Løsningen innebærer en bensinmotor som ikke er koblet til hjulene. 

Pluss ikon
<b>BLANT FÅ ALTERNATIVER:</b> Nissan Qashqai er blant svært få folkelige nybil-alternativer med bensinmotor i Norge. I den særegne e-Power-varianten fungerer bensinmotoren som generator. Mildhybrid-varianten kommer med 158-hester bensinmotor og kan også fås med firehjulstrekk.
BLANT FÅ ALTERNATIVER: Nissan Qashqai er blant svært få folkelige nybil-alternativer med bensinmotor i Norge. I den særegne e-Power-varianten fungerer bensinmotoren som generator. Mildhybrid-varianten kommer med 158-hester bensinmotor og kan også fås med firehjulstrekk. Foto: Martin Jansen
Først publisert

Da konseptbilen Nissan Qashqai ble avduket på bilutstillingen i Genéve i 2004 var det mange som rynket på nesen. Ikke bare på grunn av det kronglete navnet, hentet fra et nomadisk stammefolk opprinnelig fra Tyrkia, men på grunn av bilens utforming.

Representerte virkelig en crossover det beste fra to verdener, kompaktbilen og SUV-en, eller ville den simpelthen falle mellom to stoler?

Produksjonsklare Qashqai hadde verdenspremiere i Paris 2006 og ble lansert tidlig i 2007. Biljournalistenes skepsis ble raskt gjort til skamme.

Bilkjøperne ville ha crossover med høy sittestilling og praktisk karosseri., Mot slutten av 2007 hadde Nissan solgt nesten 100 000 Qashqai i Europa, og i 2017 erklærte Nissan modellen som den mest suksessfulle i bilprodusentens 80-årige historie.

Les også: Folkebilen traff midt i blinken her hjemme

<b>BRAKSUKSESS:</b> Produksjonen av første generasjon Qashqai startet i desember 2006. Den ble en braksuksess. Rundt 4,2 millioner solgte siden introduksjon gjør den til Nissans mest solgte i selskapets 80-årige historie. 
BRAKSUKSESS: Produksjonen av første generasjon Qashqai startet i desember 2006. Den ble en braksuksess. Rundt 4,2 millioner solgte siden introduksjon gjør den til Nissans mest solgte i selskapets 80-årige historie.  Foto: Produsent
<b>FØRSTE FAKTISKE TEGN:</b> Dette konseptet ble vist frem i Genève 2004. Qashqai produseres nå i Sunderland. 
FØRSTE FAKTISKE TEGN: Dette konseptet ble vist frem i Genève 2004. Qashqai produseres nå i Sunderland.  Foto: Produsenten

Oppskrift på suksess

Et viktig bidrag til Qashqai-­suksessen var et tidsriktig utvalg av drivlinjer. Først ut var 1,5-­liters turbodiesel med 106 hester og forhjulsdrift, et fornuftig og rimelig valg den gangen. Superlativene fra Vi Menn kom da vi testet bilen med toliters bensinmotor, automatgir og 4WD. Automatgir og 4WD var heller ikke vanlig i en rimelig bil­modell i 2007.

I 2008 forsterket Nissan stallen med Qashqai+2. Karosseriet vokste 21 cm og akselavstanden 13 cm, det ga plass til to ekstraseter for barn, alternativt et gedigent bagasjerom som femseter.

Qashqai ble en suksess også i Norge, men møtte som mange andre modeller veggen med avgiftsomleggingen som favoriserte elbilen. Toppåret ble 2014 med 2884 registrerte biler. I 2021 kom tredje generasjon Qashqai, men da var salget nede i litt over 200 registrerte biler per år. Til tross for at det stadig er blitt tyngre å selge nye biler med forbrenningsmotor, så har Nissan Norge beholdt Qashqai i sortimentet, nå som mildhybrid og drivlinje-rariteten e-Power.

<b>N-DESIGN:</b> En ny tilføyelse til Qashqais modellprogram er utstyrsversjonen N-Design. Utvendig er de nederste delene av karosseriet og hjulbuene karosserifargede og modellen kommer med helt nye 20-tommers aluminiumfelger.
N-DESIGN: En ny tilføyelse til Qashqais modellprogram er utstyrsversjonen N-Design. Utvendig er de nederste delene av karosseriet og hjulbuene karosserifargede og modellen kommer med helt nye 20-tommers aluminiumfelger. Foto: Martin Jansen

Uortodoks motorisering

Nå har Qashqai fått et ansiktsløft og Nissan Norge akter å beholde Qashqai i porteføljen til tross for avgiftspolitikken gjør sitt ytterste for å kvele salget av nye biler med forbrenningsmotor. Den blir dermed blant få nye alternativer til elbilen i Norge.

Mildhybrid blir tilgjengelig, som kan fås med firehjulstrekk, men vi skal fokusere den oppgraderte og forhjulsdrevne e-Power-versjonen som vi har prøvekjørt i Portugal. Nissan omtaler e-Power som en slags overgangsordning for nybilkunder som ikke er klare for å ta steget over til elbil ennå. Den har en motorisering som er høyst uortodoks.

Les også: Drivlinjeduellen: To praktiske fornuftsbiler med samme konsept, men helt forskjellig teknikk

Under skallet sitter en tresylindret 1,5-liters bensinmotor som ikke driver drivhjulene direkte. Den jobben foretas av en en elmotor på 140 kW/190 hester. Bensinmotoren fungerer utelukkende som en generator, som via en inverter leverer strøm direkte til elmotoren, eller lader det lille bufferbatteriet på 2,1 kWh. Ifølge Nissan har det noen fordeler mot de tradisjonelle hybridløsningene – blant annet at man slipper en komplisert girkasse siden elmotoren driver forhjulene direkte.

<b>SKINN:</b> Lett begripelig førermiljø. Seter i skinn og Alcantara. Også deler av dashbordet er kledd i kunststoffet Alcantara. 
SKINN: Lett begripelig førermiljø. Seter i skinn og Alcantara. Også deler av dashbordet er kledd i kunststoffet Alcantara.  Foto: Martin Jansen

Google, skinn og Alcantara

Oppgraderingen av Qashqai består blant annet av endringer i fronten, bedre støyisolering og en litt finere N-Design-versjon med egen styling og nye 20-tommers felger. Infotainmentsystemeter med navigasjon er det nå Google som tar seg av og Qashqai er dermed første Nissan-modell med Google innebygget.

<b>GOD PLASS:</b> Formsydd bakseteløsning med god plass for to voksne.
GOD PLASS: Formsydd bakseteløsning med god plass for to voksne. Foto: Martin Jansen

Fordelene med et rendyrket Google-system er flere, blant annet navigasjon som alltid er oppdatert, trafikkbilde i sanntid samt mer sømløs integrering med egen telefon. Du kan speile din egen telefon dersom du vil bruke Apple CarPlay eller Android Auto i stedet.

Interiøret har også fått et løft og Qashqai kan nå fås med meget bekvemme skinnseter med elementer av Alcantara. At også deler av interiøret kan kles med kunststoffet samt muligheten til å velge blant 64 forskjellige bakgrunnsbelysninger er med på å heve helhetsinntrykket.

<b>SKILLEVEGG:</b> Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 504 liter. Slettes ikke verst.
SKILLEVEGG: Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 504 liter. Slettes ikke verst. Foto: Martin Jansen

Elbil-aktig

Det er ikke foretatt noen endringer på selve e-Power-drivlinjen som ikke gir den distanserte kjørefølelsen som en kanskje skulle tro. Nissan mener e-Power gir samme kjøreopplevelse som en elbil med tilsvarende umiddelbare, lineære kraftutvikling.

Helt slik oppleves det ikke. E-Power har ikke den samme resolutte responsen som en elbil, men er kvikk i mellomakselerasjonen. I en tidligere Vi Menn Bil-test gikk 60 til 100-øvelsen unna på 3,9 sekunder.

Inne i kabinen hører vi lite til de 20-tommers hjulene. Selv under press er motorlyden beskjeden, og det mest prominente støyinnslaget er vindsus i høyere hastigheter. Understellet gir fin komfortfølelse på god asfalt, men på noe grovere underlag merket man at det er av relativt enkel karakter, noe som gir seg utslag i vibrasjon over små ujevnheter.

Røntgen-syn

Qashqai e-Power kommer som før med tre kjøreprogrammer, Eco, Normal og Sport. Alle sansene bør være i beredskapsstilling dersom man skal merke sportsinnstillingens karakter sammenlignet med Normal. Det handler om litt bedre gassrespons.

<b>RØNTGEN:</b> Praktisk å kunne se forhjulenes plassering, for eksempel ved parkering langs fortauskant. 
RØNTGEN: Praktisk å kunne se forhjulenes plassering, for eksempel ved parkering langs fortauskant.  Foto: Produsenten

Mer nytte er det ved de åtte utvendige kameraene som gir Around View Monitor med røntgen-funksjon, som en Toyota Land Cruiser. Invisible hood-funksjonen er ikke ment for terrengkjøring i Qashqais tilfelle, men som parkeringsstøtte. Systemet genererer et bilde som gjør at du kan se forhjulenes posisjon gjennom panseret. Det reduserer risikoen for å skrape opp felgene ved parkering på tralle i parkeringshus eller langs skarpe fortauskanter.

Blir kostbar

Oppgraderte Qashqai er ventet til Norge senest i juli. Prisene er ikke klare, men starter trolig rundt 600 000 kroner for e-Power-versjonen, rundt 500 000 kroner for mildhybrid med tohjulstrekk.

Det betyr at den er dyrere enn både Long Range og Performance-versjonene av storselgeren Tesla Model Y. Nå er det neppe mange nybilkunder som vurderer disse alternativene opp mot hverandre, men det sier sitt om hvor håpløs konkurransesituasjonen er blitt for selv en folkelig bil som Qashqai, som nok svært mange nordmenn egentlig kunne tenkt seg å eie.

Vi Menn Bil mener:

Utvalget av alternativer til elbilen krymper stadig i Norge. Nissan Qashqai er blant de få som holder stand. Dessverre er den for dyr til å være et reelt alternativ

TEKNISKE DATA

Nissan Qashqai e-Power

Motor:  1497 cm³

Effekt, kW/hk:  140/190

Dreiemoment, Nm:  330

Egenvekt, kg: 1687

Lengde/bredde/høyde, cm:  443/184/163

Akselavstand, cm: 267

Bakkeklaring, cm: 17,5

Bagasjerom, liter: 504–1440

Tilhengervekt, kg:  750

Maks taklast, kg: 75

Standard dekkdimensjon:  235/55R18

Rekkevidde i 200 km test:  310  820

Forbruk, WLTP, l/mil:  0,53

0–100 km/t, fabrikk, sek:  7,9

Toppfart, km/t: 170

Pris fra, kr:  Ikke klar

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 36 2024