Prøvekjørt: Nissan Qashqai e-Power
Ikke elbil? Her er ett av få alternativer, og den har en høyst særegen motorisering
Nissan omtaler modellen som en slags overgangsbil for de som ikke er klare for å ta steget over i elbilens verden ennå. Løsningen innebærer en bensinmotor som ikke er koblet til hjulene.
Da konseptbilen Nissan Qashqai ble avduket på bilutstillingen i Genéve i 2004 var det mange som rynket på nesen. Ikke bare på grunn av det kronglete navnet, hentet fra et nomadisk stammefolk opprinnelig fra Tyrkia, men på grunn av bilens utforming.
Representerte virkelig en crossover det beste fra to verdener, kompaktbilen og SUV-en, eller ville den simpelthen falle mellom to stoler?
Produksjonsklare Qashqai hadde verdenspremiere i Paris 2006 og ble lansert tidlig i 2007. Biljournalistenes skepsis ble raskt gjort til skamme.
Bilkjøperne ville ha crossover med høy sittestilling og praktisk karosseri., Mot slutten av 2007 hadde Nissan solgt nesten 100 000 Qashqai i Europa, og i 2017 erklærte Nissan modellen som den mest suksessfulle i bilprodusentens 80-årige historie.
Les også: Folkebilen traff midt i blinken her hjemme
Oppskrift på suksess
Et viktig bidrag til Qashqai-suksessen var et tidsriktig utvalg av drivlinjer. Først ut var 1,5-liters turbodiesel med 106 hester og forhjulsdrift, et fornuftig og rimelig valg den gangen. Superlativene fra Vi Menn kom da vi testet bilen med toliters bensinmotor, automatgir og 4WD. Automatgir og 4WD var heller ikke vanlig i en rimelig bilmodell i 2007.
I 2008 forsterket Nissan stallen med Qashqai+2. Karosseriet vokste 21 cm og akselavstanden 13 cm, det ga plass til to ekstraseter for barn, alternativt et gedigent bagasjerom som femseter.
Qashqai ble en suksess også i Norge, men møtte som mange andre modeller veggen med avgiftsomleggingen som favoriserte elbilen. Toppåret ble 2014 med 2884 registrerte biler. I 2021 kom tredje generasjon Qashqai, men da var salget nede i litt over 200 registrerte biler per år. Til tross for at det stadig er blitt tyngre å selge nye biler med forbrenningsmotor, så har Nissan Norge beholdt Qashqai i sortimentet, nå som mildhybrid og drivlinje-rariteten e-Power.
Uortodoks motorisering
Nå har Qashqai fått et ansiktsløft og Nissan Norge akter å beholde Qashqai i porteføljen til tross for avgiftspolitikken gjør sitt ytterste for å kvele salget av nye biler med forbrenningsmotor. Den blir dermed blant få nye alternativer til elbilen i Norge.
Mildhybrid blir tilgjengelig, som kan fås med firehjulstrekk, men vi skal fokusere den oppgraderte og forhjulsdrevne e-Power-versjonen som vi har prøvekjørt i Portugal. Nissan omtaler e-Power som en slags overgangsordning for nybilkunder som ikke er klare for å ta steget over til elbil ennå. Den har en motorisering som er høyst uortodoks.
Les også: Drivlinjeduellen: To praktiske fornuftsbiler med samme konsept, men helt forskjellig teknikk
Under skallet sitter en tresylindret 1,5-liters bensinmotor som ikke driver drivhjulene direkte. Den jobben foretas av en en elmotor på 140 kW/190 hester. Bensinmotoren fungerer utelukkende som en generator, som via en inverter leverer strøm direkte til elmotoren, eller lader det lille bufferbatteriet på 2,1 kWh. Ifølge Nissan har det noen fordeler mot de tradisjonelle hybridløsningene – blant annet at man slipper en komplisert girkasse siden elmotoren driver forhjulene direkte.
Google, skinn og Alcantara
Oppgraderingen av Qashqai består blant annet av endringer i fronten, bedre støyisolering og en litt finere N-Design-versjon med egen styling og nye 20-tommers felger. Infotainmentsystemeter med navigasjon er det nå Google som tar seg av og Qashqai er dermed første Nissan-modell med Google innebygget.
Fordelene med et rendyrket Google-system er flere, blant annet navigasjon som alltid er oppdatert, trafikkbilde i sanntid samt mer sømløs integrering med egen telefon. Du kan speile din egen telefon dersom du vil bruke Apple CarPlay eller Android Auto i stedet.
Interiøret har også fått et løft og Qashqai kan nå fås med meget bekvemme skinnseter med elementer av Alcantara. At også deler av interiøret kan kles med kunststoffet samt muligheten til å velge blant 64 forskjellige bakgrunnsbelysninger er med på å heve helhetsinntrykket.
Elbil-aktig
Det er ikke foretatt noen endringer på selve e-Power-drivlinjen som ikke gir den distanserte kjørefølelsen som en kanskje skulle tro. Nissan mener e-Power gir samme kjøreopplevelse som en elbil med tilsvarende umiddelbare, lineære kraftutvikling.
Helt slik oppleves det ikke. E-Power har ikke den samme resolutte responsen som en elbil, men er kvikk i mellomakselerasjonen. I en tidligere Vi Menn Bil-test gikk 60 til 100-øvelsen unna på 3,9 sekunder.
Inne i kabinen hører vi lite til de 20-tommers hjulene. Selv under press er motorlyden beskjeden, og det mest prominente støyinnslaget er vindsus i høyere hastigheter. Understellet gir fin komfortfølelse på god asfalt, men på noe grovere underlag merket man at det er av relativt enkel karakter, noe som gir seg utslag i vibrasjon over små ujevnheter.
Røntgen-syn
Qashqai e-Power kommer som før med tre kjøreprogrammer, Eco, Normal og Sport. Alle sansene bør være i beredskapsstilling dersom man skal merke sportsinnstillingens karakter sammenlignet med Normal. Det handler om litt bedre gassrespons.
Mer nytte er det ved de åtte utvendige kameraene som gir Around View Monitor med røntgen-funksjon, som en Toyota Land Cruiser. Invisible hood-funksjonen er ikke ment for terrengkjøring i Qashqais tilfelle, men som parkeringsstøtte. Systemet genererer et bilde som gjør at du kan se forhjulenes posisjon gjennom panseret. Det reduserer risikoen for å skrape opp felgene ved parkering på tralle i parkeringshus eller langs skarpe fortauskanter.
Blir kostbar
Oppgraderte Qashqai er ventet til Norge senest i juli. Prisene er ikke klare, men starter trolig rundt 600 000 kroner for e-Power-versjonen, rundt 500 000 kroner for mildhybrid med tohjulstrekk.
Det betyr at den er dyrere enn både Long Range og Performance-versjonene av storselgeren Tesla Model Y. Nå er det neppe mange nybilkunder som vurderer disse alternativene opp mot hverandre, men det sier sitt om hvor håpløs konkurransesituasjonen er blitt for selv en folkelig bil som Qashqai, som nok svært mange nordmenn egentlig kunne tenkt seg å eie.
Vi Menn Bil mener:
Utvalget av alternativer til elbilen krymper stadig i Norge. Nissan Qashqai er blant de få som holder stand. Dessverre er den for dyr til å være et reelt alternativ
TEKNISKE DATA
Nissan Qashqai e-Power
Motor: 1497 cm³
Effekt, kW/hk: 140/190
Dreiemoment, Nm: 330
Egenvekt, kg: 1687
Lengde/bredde/høyde, cm: 443/184/163
Akselavstand, cm: 267
Bakkeklaring, cm: 17,5
Bagasjerom, liter: 504–1440
Tilhengervekt, kg: 750
Maks taklast, kg: 75
Standard dekkdimensjon: 235/55R18
Rekkevidde i 200 km test: 310 820
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,53
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,9
Toppfart, km/t: 170
Pris fra, kr: Ikke klar
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 36 2024