Test: Nissan Qashqai Tekna 1,6 dCi 130 hk, 2012

"Halve Norge" har kjøpt denne bilen

Hva får egentlig så mange nordmenn til å velge Qashqai? En seriøs test og et dypdykk i markedet ga oss svaret.

Først publisert Sist oppdatert

Det er kanskje litt satt på spissen, for det er helt tydelig at vi nordmenn liker SUV-ene og crossovernes høyreiste form - firehjulsdrift eller ei. Qashqai leveres med begge deler.

Vi tramper vel ingen på tærne om vi kaller crossovere - biler som Qashqai, Mitsubishi ASX og Subaru XV med flere - en litt enklere og rimelig inngangsbillett til kompakt-SUV-klassen.

Kjøreegenskaper: 5

Qashqai er ikke bygget for å gi føreren av bilen en sportslig og underholdende opplevelse, det er lettkjørthet og oversikt som gjelder. Vi lar oss uansett overraske positivt over kjøreegenskapene til Qashqai.

Uten å være for stiv i fjæringen har den god kontakt med underlaget og godt veigrep, samtidig som den er forutsigbar og gir deg som fører gode tilbakemeldinger.

Qashqai tåler å bli kjørt aktivt og føles veldig trygg på veien. Strekker man strikken for langt viser Qashqai tegn til lett overstyring i svingene, men et velfungerende ESP-system roer gemyttene.

Motor: 4

Vi nevnte innledningsvis at Qashqai har fått ny motor. Det dreier seg om en 1,6-liters diesel på - hold deg fast - 130 hestekrefter og 320 NM! Etter alt å dømme markedets sterkeste 1,6-liters dieselmotor. Dette er en motor som har lavere oppgitt forbruk enn 1,5-literen Qashqai er solgt i hopetall med de siste årene, med ytelser på nivå med toliter dieselen som har vært sterkeste alternativ i Qashqai med 150 hk.

Det høres kanskje fint ut, men sannheten er at motoren ikke treffer helt blink når det gjelder kraftutvikling, for det er helt tydelig at Nissan har hentet ut de ekstra kreftene på toppen av registeret. Kombinert med en veldig følsom gasspedal kommer disse kreftene veldig brått på - litt som den berømte ketchupflaska.

Motoren ellers har vi ingenting vondt å si om. Gange og støymessig oppleves den moderne og på nivå med konkurrentene, men krever effektkurven krever tilvenning.

HØYREIST: Crossovernes høyreiste fasong er tydelig noe vi nordmenn setter pris på.
HØYREIST: Crossovernes høyreiste fasong er tydelig noe vi nordmenn setter pris på. Foto: FOTO: Petter Handeland

Ytelser: 5

Testdata:

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,0
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 7,0
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 9,0
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 12,3
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 9,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 8,8
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 10,4
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 11,7
  • STØY TOMGANG, dBA: 45,9
  • STØY 50 KM/T, dBA: 59,8
  • STØY 80 KM/T, dBA: 63,6
  • STØY 100 KM/T, dBA: 66,6
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,63

Med 130 hestekrefter og 320 Newtonmeter under panseret er det fort gjort å glemme at det er en 1,6-liters dieselmotor vi snakker om. Som nevnt kommer veldig mye av kraften på en gang, men til gjengjeld kommer den relativt tidlig. Fullt dreiemoment er ifølge Nissan på plass ved respektable 1750 o/min.

Effektmessig er det naturlig å sammenligne Qashqai med Mitsubishi ASX med 1,8-liters diesel på 115 hk og Subaru XV med toliters diesel på 109 hk. Qashqai er raskere enn de to konkurrentene i alle gir både fra 60-100 km/t og 80-120 km/t, men det skiller klart mindre der motorene blir presset på lavt turtall - som 80-120 km/t i sjette gir.

Eksteriør: 3

Eksteriør er et veldig subjektivt tema, men et samstemt testteam og folk vi kommer i prat med under testperioden, er enige om at Qashqai ikke er den bilen som pirrer oss mest designmessig. Den er veldig mainstream.

Faceliften den fikk i 2010 gjorde riktignok det hele mye bedre, men vi skal ikke lenger enn til Subaru VX eller Mitsubishi ASX for å se at Nissan kunne vært enda mer kreative.

Interiør: 4

TOPPMODELL: Testbilen er toppmodell (Tekna) og kan vise til blant annet skinnseter, navigasjon, xenonlys og aluminiumsfelger.
TOPPMODELL: Testbilen er toppmodell (Tekna) og kan vise til blant annet skinnseter, navigasjon, xenonlys og aluminiumsfelger. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Man får heller ingen aha-opplevelse av Qashqais interiør, også det er veldig basic - selv toppmodellen Tekna. Skinnsetene ser fine ut, men bærer preg av å være kledd i billig skinn, og det er en del hardplast i midtkonsollen og dashbordet.

Tekniske data:

  • MOTOR, CM3: 1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 130/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1750
  • EGENVEKT, KG: 1480
  • TILHENGERVEKT, KG: 1400/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 433/178/160
  • BAGASJEROM, LITER: 410
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/65R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,49
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 129
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,3
  • TOPPFART, KM/T: 190
  • PRIS FRA, KR: 321 000
  • PRIS TESTBIL, KR: 353 000

Når det er sagt skal det nevnes at elementene virker godt sammenskrudd og av ok kvalitet. I tillegg er oversikten og ergonomien for fører god - selv for lange personer.

Plassmessig er Qashqai på nivå med ASX i kupeen og noe trangere i bagasjerommet. Oppgitt bagasjeromsvolum er 410 liter mot 442 i ASX.

Komfort: 5

Til å være en høyreist bil som ikke krenger nevneverdig mye har Nissan klart å beholde en god dose fjæringskomfort i Qashqai. Den takler testrundens varierte underlag på en veldig ok måte, og har samtidig seter som er myke i stoppen og med god støtte i sidene og under lårene.

Vi noterer oss mer vind- og dekkstøy enn normalt for klassen, uten at Qashqai skiller seg nevneverdig ut i våre støymålinger.

Sikkerhet: 4

Qashqai har faktisk ikke blitt kollisjonstestet av Euro NCAP siden den kom på markedet i 2007, men endte den gang opp med et meget godt resultat med fem av fem mulig stjerner.

GREIT NOK: Bagasjeromsvolumet er på det jevne for klassen. bakseteryggen har 60:40-deling.
GREIT NOK: Bagasjeromsvolumet er på det jevne for klassen. bakseteryggen har 60:40-deling. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Dagens modell er etter alle solemerker like sikker, men kan vise til like moderne sikkerhetsutstyr som de beste på markedet. Qashqai har for eksempel ikke nødbremseassistent, filholder eller systemer som varsler om at føreren er trett.

Pris/utstyr: 3

Pris har vært Qashqais kanskje sterkeste kort i kampen om kundene. Med liten bensin eller diesel under panseret og forhjulsdrift har det vært - og er fortsatt - fullt mulig å få en godt utstyrt Qashqai til godt under 300.000 kroner.

Til tross lavere forbruk og utslipp er Qashqai nesten 50.000 kroner dyrere med 1,6-diesel enn 1,5-diesel. Ulempen er at 1,5-dieselen ikke lar seg kombinere med firehjulsdrift.

Tolitersdieselen har hittil vært eneste motoralternativ dersom man vil ha drift på alle fire, og da har det fort blitt dyrt. Den nye dieselen er således en reddende engel.

Testbilen har ikke firehjulsdrift og koster etter vår mening i meste laget. Både Mitsubishi ASX og Subaru XV leveres med firehjulsdrift til denne prisen, og de ekstra hestekreftene i Qashqai blir i denne sammenhengen overflødige.

Miljø: 4

Det er positivt - og forventet - at den nye 1,6-dieselen senker forbruk og utslipp i forhold til motorene som har stått på motorprogrammet til nå, og Nissan oppgir et veldig lavt forbruk til crossover å være med 0,49 l/mil ved blandet kjøring.

Men, det er langt fra hva Qashqai slurpet i seg i vår faste 20 mil lange forbruksrunde, hvor vi sto igjen med et forbruk på 0,63 l/mil. Til sammenligning nøyde Subaru XV seg med 0,55 l/mil.

IKKE GJERRIGST: Qashqai 1,6 dCi har et oppgitt forbruk på lave 0,49 l/mil, men slurpet i seg 0,63 l/mil i vår faste forbrukstest.
IKKE GJERRIGST: Qashqai 1,6 dCi har et oppgitt forbruk på lave 0,49 l/mil, men slurpet i seg 0,63 l/mil i vår faste forbrukstest. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Nissan var tidlig ute i crossoversegmentet og har høstet frukter av det i fem år. I fjor måtte Qashqai se seg forbigått av Mitsubishi ASX på salgslistene, samtidig blir det spennende og se hvor store andeler av kaka Subaru XV og kommende konkurrenter vil spise.

Delkarakterer fra tre til fem i de forskjellige testkategoriene gjenspeiler en veldig ordinær bil. En bil som dekker mange behov, men som ikke byr på de helt store høydepunktene.

Les også:

Test av Subaru XV

Langtest: 5000 km Mitsubishi ASX 1,8 DI-D 115

Vi har testet årets bil