SM Tribute

Hyller SM. Bilen, altså

Hyllestmodellen har klare likhetstrekk med originalen fra 1970. 

<b>DESIGNSTUDIE:</b> SM Tribute hyller legenden fra 1970. 
DESIGNSTUDIE: SM Tribute hyller legenden fra 1970.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

DS Automobiles ble introdusert som en luksuriøst underbruk av Citroen i 2009, men ble etablert som eget merke i 2015. Siden 2014 har merket vært partner i den eksklusive bilutstillingen Chantilly Arts & Elegance som annen hvert år blir arrangert i hagen til slottet Château de Chantilly, nordøst for Paris.

For å markere 10-årsjubileet for partnerskapet valgte DS Design Studio Paris å lage en hyllest av Citroën SM med klare trekk fra den legendarisk modellen som ble introdusert i 1970.

SM Tribute er bitte litt lengre og 14 centimeter bredere enn originalen, men proporsjonene ser ut til å være ivaretatt. Tribute-modellen ser rett og slett ganske lekker ut.

<b>LIKHETSTREKK:</b> SM Tribute har klare likhetstrekk med originale. 
LIKHETSTREKK: SM Tribute har klare likhetstrekk med originale.  Foto: Produsenten

Motor fra Maserati

Citroën SM ble skapt etter en avtale med Maserati i 1968 og basert på erfaringene fra DS når det gjaldt forhjulsdrift, hydraulikk og fjæring. Den hadde en Maserati V6-motor, femtrinns girkasse og «Diravi»-­systemet med hydraulisk servostyring. SM hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Genève i 1970 og fikk enorm oppmerksomhet. Også den avanserte teknologien under monocoque-skallet vakte oppsikt. Som hydropneumatisk fjæring, variabel servostyring med selvsentrering, hydraulisk bremsesystem, samt svingbare frontlys med høydejustering.

Dessuten kunne den fås med ekstrautstyr som var svært moderne i 1970. Som elektrisk antenne og vindusheiser, ratt og forseter som kunne justeres, samt aircondition, som var standard på modellene for det amerikanske markedet.

<b>HEAD-TURNER:</b> SM vakte oppsikt da den debuterte i 1970. Bilen har fortsatt evnen til å fange oppmerksomheten. 
HEAD-TURNER: SM vakte oppsikt da den debuterte i 1970. Bilen har fortsatt evnen til å fange oppmerksomheten.  Foto: Produsenten

Problemer

Men det skulle ikke vare lenge før SMs gode navn og rykte ble tilsmusset. Det var særlig V6-motoren, inneklemt mot torpedoveggen, i lettmetall og med fire overliggende kamaksler, samt et sammensurium av registerreimer og andre innretninger, som sørget for problemer hvis det ble slurvet med vedlikeholdet. SM ble ingen suksess. Citroëns økonomiske problemer og oljekrise gjorde ikke situasjonen bedre. Kun 12 920 biler ble produsert frem til 1975, men SM er unektelig en bil som skaper oppmerksomhet den dag i dag.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 53 2024