50 år siden: Citroën GS
I 1971 ble den kåret til «årets bil». Vi prøvekjørte den 50 år etter
Utseendet, plassen og det avanserte understellet ble hyllet, men det var ikke alt ved Citroën GS som vakte like stor begeistring.
Citroën GS ble introdusert på bilutstillingen i Paris i 1970 og vakte straks oppsikt. I et marked som var fullt av kantede og bakhjulsdrevne biler, satset Citroën på en lav og aerodynamisk kompaktbil med en firesylindret luftavkjølt boksermotor med overliggende kamaksel. Med hydropneumatisk fjæring (basert på olje og gass) var den trolig den mest avanserte bilen i segmentet.
Mye plass hadde den også, og interiøret var futuristisk, særlig dashbordet. Speedometeret viste hastigheten på et instrument som kunne minne om visningen på en gammel baderomsvekt. Håndbrekket så ut som et håndtak og var plassert ved siden av dashbordet, og bilen kunne heves og senkes manuelt med en spak mellom forsetene.
GS ble introdusert med en motor på 1015 kubikk som var tilpasset det franske avgiftssystemet. Den produserte beskjedne 55 hestekrefter, men GS kom likevel med skivebremser på alle hjulene og uavhengig fjæring. I 1971 ble GS kåret til «årets bil» av europeiske biljournalister. Samme år kom Break - stasjonsvogn-versjonen av GS.
Opel Ascona (+): Den ble umerkelig lansert i Norge, for en annen modell stjal overskriftene
I særklasse
Da Vi Menn testet GS i 1973 var det en Club-versjon med 1,2-liters boksermotor som produserte 60 hestekrefter. Club var en litt finere versjon av Spécial. «Vi vil gå så langt som å si at når det gjelder kjøre-komfort og kjøre-egenskaper, står Citroën GS i en særklasse når det gjelder rommelige familiebiler», skrev Vi Menn sommeren 1973. «Som sine større brødre har også GS hydropneumatisk fjæring, og det er heri en del av bilens høye pris ligger (36 950 kroner).
Søker man en upåklagelig komfort, er merkostnaden vel anvendte penger. På dårlig veier blir alt som heter dumper og hull borte ett eller annet sted mellom dekkene og setene, og gyngingen i lengderetning eksisterer ikke, krengningen i hard kurvekjøring er minimal og bilens høyde over bakken forblir konstant, uansett hvor mye last man har med».
Les også: Citroën CX - fransk bil på sitt fineste
Like begeistret for instrumenteringen var bladets testteam ikke. «Speedometeret er av en type som vi sist så i en Essex fra 1930», skrev Vi Menn som mente speedometeret var vanskelig å lese. Instrumentene var såpass annerledes og kontroversielle at den engelske importøren fikk GS levert med tradisjonelle runde instrumenter. Til tross for at dashbordet ikke vakte unison begeistring, så var konklusjonen i Vi Menn: «Vive la différence».
Wankelmotor
GS kom etterhvert med flere motoralternativer og utstyrsvarianter. Den mest spesielle kom i 1973: GS Birotor, med en torotors wankelmotor som produserte 106 hestekrefter og en toppfart på 175 km/t. Wankelmotoren var et samarbeid med NSU som hadde sin Ro 80. Noen suksess ble GS Birotor ikke. Modellen var dyr og tørst, og oljekrise og Citroëns økonomiske problemer gjorde ikke situasjonen bedre. Produksjonen ble stanset i 1975 etter at kun 847 eksemplarer var solgt. Citroën tilbakekalte modellen og hugget opp samtlige av bilene som de fikk tilbake.
CITROËN GS
Verdenspremiere:
Bilutstillingen i Paris 1970
Designer: Robert Opron
Produksjonstidsrom: 1970-1987
Antall produserte biler:
GS: 1 185 590
GSA: 565 009
1974 kom de litt barskere versjonene GS X og GS X2. Det var ikke snakk om sterkere motorer, men elementer som mer sporty fargevalg, en liten svart spoiler på bagasjelokket, gule tåkelys, passformede seter med høy rygg og egne felgsett. I 1975 kom Pallas, den mest luksuriøse GS-en, og i 1978 ble X2 erstattet med X3 som hadde en 1,3-liters motor med 65 hestekrefter. Den gjorde 0-100 km/t på 14,4 sekunder.
GSA-årene
I 1979 ble GS erstattet av GSA, og det var tydelig at Citroën ønsket å tilpasse modellen til 80-tallet. Mye av det som tidligere var utført i krom ble erstattet med tidsriktig sort plast. Innvendig skjedde det også en modernisering, og nok en gang gikk Citroën sine egne veier.
De konvensjonelle instrumentene som ble introdusert på midten av 70-tallet, ble forkastet. Baderomsvekt-speedometeret kom tilbake, mens betjeningen av lys og vindusviskere ble flyttet til to satellitter som stakk ut fra dashbordet på hver side av rattet.
Citroën lanserte også et stort panel på dashbordet som viste en skisse av bilen med lys for komponenter som oljetrykk og batterinivå. Det hadde også en indikator som med lys i forskjellige farger viste om du kjørte økonomisk.
I 1982 viste Citroën frem BX som etterhvert skulle erstatte GSA fullt og helt. Salget av GSA stanset i Norge i 1985, og året etter var det over og ut for GSA i Europa for øvrig.
Tekniske data
Citroën GS 1220 Club (1973)
Motor: 1220 cm3, 4-sylindret
luftavkjølt boksermotor
Lengde/bredde/høyde, cm: 412/161/135
Akselavstand, cm: 255
Egenvekt, kg: 900
Bagasjerom: 465 liter
Hk/o.min: 60/5750
Nm/o.min: 88/3250
0-100 km/t, sek: 17
Toppfart, km/t: 151
Pris, kroner: 36 950
Versjoner
I 1974 var følgende versjoner tilgjengelig i Norge:
GS Spécial:
55 hk. Pris, fra: 34 500 kroner
GSX og GSX2: 55 hk og 65 hk: Pris, fra: 37 450 kroner
GS Club:
Samme som Spécial, men med 65 hk og mer utstyr. Pris, fra: 38 950 kroner
GS Pallas:
Luksusversjonen med 65 hk, vinyltak og mye ekstrautstyr: Pris, fra: 42 650 kroner
G Spécial 1220 stv:
65 hk. Bagasjeplass: 710 - 1510 liter. Pris, fra: 38 850 kroner