Prøvekjørt: Volvo EX90 Twin Performance
Har det meste et elbil-hjerte måtte begjære
God rekkevidde, syv seter, stinn av komfort, oseaner av plass og muligheten til å trekke henger på 2,2 tonn. Volvo EX90 har det meste, men de første eierne må greie seg uten en komfortfunksjon som kan bli savnet på varme dager.
November 2022 avslørte Volvo sitt nye elektriske flaggskip for første gang: EX90 - det elektriske svaret på populære XC90. Nå nærmer det seg endelig leveringer av den forsinkede modellen. Forsinkelsen skyldes blant annet at Volvo valgte å utvikle mye av softwaren til bilen selv, noe som har bydd på enkelte utfordringer.
EX90 er basert på samme base som konsernslektning Polestar 3, men der Polestar 3 spiller rollen som sporty SUV med lav profil og maks fem seter, har EX90 fått rollen som høyreist syvseter.
Les også: Polestar 3 prøvekjørt: Briljerer på særlig ett område
Batteri og motorisering er den samme: To elmotorer, en på hver aksling, som leverer opptil 517 hestekrefter og 910 Nm med Performance-pakke. Den tregeste utgaven av EX90 gjør 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Ikke dårlig for en fem meter lang SUV på 2,8 tonn.
Ja, den er blytung. Cirka 500 kilo tyngre enn plug in-hybriden XC90 T8 og rundt 200 kilo tyngre enn Polestar 3. Mesteparten av den ekstra vekten sammenlignet med slektningen med Polestar-emblem er at Volvo-en er nesten 13 centimeter lengre, 13 centimeter høyere, og har syv seter.
Les også: Test: Volvo XC90 T8: Det ser kanskje ikke sånn ut, men her har det skjedd viktige endringer
Prøvekjørt i USA
EX90 produseres i USA (South Carolina) og den internasjonale pressekjøringen var derfor lagt til Los Angeles, der Vi Menn deltok. Noe av kjøringen var lagt til fjellpass sør for gigantbyen.
På svingete vei merkes den betydelige vekten, men luftfjæring med to kamre, elektroniske styrte støtdempere og momentfordeling (torque vectoring) på bakakselen greier å kamuflere mange av kiloene.
I komfortinnstilling er bilen myk og svært komfortable. Selv på 22-tommers dekk er det bemerkelsesverdig stille i cockpit. Støynivået skal vi selvsagt måle når vi får testet bilen i Norge.
Styringen og dempingen har to trinn, myk eller fast, og gir bilen distinkt forskjellig karakter. Velger man fast blir styringen merkbart strammere og mer presis i høy fart. Dempingene blir hardere og den digre bilen kan kjøres overraskende kvikt i svingene - godt hjulpet av batterienes plassering som gir lavt tyngdepunkt.
EX90 har et batteri med 107 kWt nettokapasitet, som avhengig av utstyr gir en estimert rekkevidde opptil 614 kilometer i henhold til WLTP-testsyklusen. Estimert forbruk er 2,08 kWh per mil.
Etter at vi har kjørt bilen rundt 300 kilometer, viser kjørecomputeren et forbruk på 2,2 kWt - under svært elbil-gunstig temperatur. Maks hurtigladekapasitet (DC) er 250 kW. Batteriet skal kunne lades fra 10-80 prosent på rundt 30 minutter ved optimale forhold.
Les også: Volvo XC90 gjorde spådommene til skamme
Men hvor er ...?
Betjening av klima, navigasjon og multimedia foregår på en høydestilt berøringsskjerm som er 37 centimeter bred. Skjermen har skarp og klar grafikk, oppsettet er intuitivt og Snapdragon-prosessor fra Qualcomm sørger for hurtig betjening. Infotainmentsystemet er basert på Android Automotive og Google, og har et brukergrensesnitt som mange kjenner til.
Alle nye biler må nå ha akustisk varsling dersom du kommer over tillatt fartsgrense. For mange oppleves dette som en irriterende lyd. Den kan imidlertid enkelt slås av med en hurtigknapp på berøringsskjermen. Dette er egentlig ganske viktig siden lyden aktiveres på nytt hver gang du starter bilen. Mange opplever også filholderassistenten som irriterende fordi den oppleves som å bryte med rattet når det elektroniske systemet oppfatter at bilen ikke ligger riktig sentrert i veibanen. Også filholderassisten kan slås av med hurtigknapp på den store skjermen.
Førermiljøet er så godt som ryddet for fysiske knapper, men et stort hjul for volumkontroll er beholdt og plassert sentralt på midtkonsollen. Vi kommer aldri til å skjønne fordelen med at innstiling av ratt og sidespeil justeres ved å bruke berøringsskjermen og rattknappene. Det føles bare tungvint, men trolig rimeligere for produsenten.
Heldigvis har innstillingen av luftventilene god, gammeldags, manuell betjening. I motsetning til EX30, så har EX90 et lite instrumentpanel foran rattet med forskjellige visningsalternativer for den mest essensielle informasjonen. Head up-display med 33 centimeter bred visning av hastighet og navigasjon kompletterer det hele.
Les også: Test: Volvo EX30: Eminent på enkelte områder, men det er noe som skurrer
Rattknappene på høyre side er for volum og multimedia, mens knappene på venstre side er til cruisekontroll. Bilen vi kjørte var utstyrt med Pilot assist som omfatter adaptiv cruisekontroll og filholder.
Vi lette forgjeves etter muligheten til å justere avstanden til bilen foran, men fikk senere opplyst av produktsjef Mårten Wahlstedt at muligheten ikke finnes. Bilen bestemmer selv. Det fungerer imidlertid fint. Under vår prøvekjøring holder EX90 behagelig avstand til bilen foran, uansett hastighet, og henger godt med i trafikken uten irriterende gigantluker og sommel.
Stor fleksibilitet
Sittekomforten er meget god. Interiørdesignen nøktern, men stilig. Her er det ikke mye hardplast, men trepaneler og myke overflater av kunstmaterialet Nordico, som Volvo har utviklet selv.
Det føles som skinn, men er basert på resirkulerte plastikkflasker. Standard setetrekk er Nordico i mørk farge, men du kan velge setetrekk i lysere farger uten ekstra kostnad. Alternativt kan du velge setetrekk i ullblanding.
Andre seterad byr på tre sitteplasser og godt med beinplass for voksne, mens bakerst rad primært er beregnet på barn. Setene kan til nød brukes av voksne, men det krever litt akrobatikk å komme seg inn og ut. At setene på andre seterad kan skyves i lengderetning individuelt øker fleksibiliteten.
Med alle setene i oppreist posisjon har du 310 liter bagasjeplass tilgjengelig, hvorav 65 liter er under gulvet. Setene på andre og tredje seterad kan felles flatt ned i gulvet. Da øker bagasjeplassen til henholdsvis 655 og 1915 liter. Det er raust. EX90 har også litt plass under panseret til ladekabler og spylevæske.
Les også: Test: Kia EV9: Et funn for de som trenger masse plass
Bra trekkraft
EX90 tilbys i første omgang i variantene Twin og Twin Performance, begge med to elmotorer og firehjulstrekk. EX90 kommer også i en utgave med kun forhjulstrekk, men den er neppe aktuell for Norge.
Twin-varianten har en samlet ytelse på 408 hestekrefter og 770 Nm og skal greie 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Twin Performance leverer 517 hestekrefter, 910 Nm, og gjør 0-100 km/t på 4,9 sekunder.
Toppfarten er begrenset til 180 km/t, uansett i modell, som er i tråd med retningslinjene som Volvo innførte for noen år siden for alle modeller.
To utstyrsversjoner finnes, Plus og Ultra. Syv seter, panoramatak med tonet UV-glass, muligheten til å trekke henger på 2,2 tonn og varmepumpe er standard. Det samme er Google infotainmentsystem, adaptive cruise kontroll, head up-display, blindsonevarsling og masse sikkerhetssystemer.
Standard på utstyrsnivå Plus er blant annet oppvarmet ratt, varme i forseter og de ytterste setene på andre rad, 20-tommers felger og et lydanlegg fra Bose.
Ultra inkluderer også luftfjæring og elektronisk styrte støtdempere, forseter med massasje og elektrisk sidestøtte, laminerte sideruter, dører med soft-close, 360 kamera og 21-tommers hjul. Ultra-utgaven har også High Definition Pixel-hovedlys med 1,3 millioner piksler, som følger svingene og blender ned automatisk i møte med andre biler.
Blant ekstrautstyret finner vi blant annet Pilot assist (19 920 kroner) - adaptiv cruisekontroll med utvidet førerstøtte - 22-tommers felger (11 120 kroner), integrert barnesete (3120 kroner), hengerfeste (11 920 kroner) og et 1610 watts Bowers & Wilkins lydanlegg med 25 høyttalere (25 520 kroner). Anlegget har Dolby Atmos, opprinnelig utviklet for kino, og gir tilnærmet konsertopplevelse i bilen.
Les også: Polestar 4 prøvekjørt: Mangler bakrute – det gir uante muligheter
Flere mangler
De første utgavene av EX90 kommer imidlertid uten noen av de aller nyeste sikkerhetssystemene som cross-traffic alert og curve speed assist. Det samme gjelder smartlading, muligheten til å bruke stemmestyring med Siri via iPhone og ferdigutviklet LiDAR-system. Lidar står for Light detection and ranging, og er kort fortalt et lasersystem som forer bilens hjerne med data ved å lese terrenget foran bilen slik at den kan regne ut hvor langt unna ting er og skape et tredimensjonalt kart av området. Eierne kan også oppleve at bilens batteriprosent reduseres med rundt tre prosent i døgnet når bilen står parkert.
Mange av systemene vil kunne implementeres senere via trådløs oppdatering eller en tur innom Volvo-verkstedet, men eierne må greie seg uten muligheten til å bruke bilen til å lade andre biler eller elektriske apparater. Dette kommer først på neste års produksjon.
Det er også en strek i regningen at den første produksjonen kommer uten muligheten for ventilerte seter, noe som er uheldig for en bil til rundt én million kroner. Ventilerte seter kommer først på neste år modeller og kun til setene med Nordico kunstskinn, ikke setene med ullstoff.
Vi Menn Bil mener:
XC90 har vært en kjempesuksess for Volvo i Norge, og EX90 har alt som skal til for å bli et vellykket elektrisk alternativ til tross for stagnasjon og resesjon. Rundt én million kroner er mye penger, men EX90 er en diger bil med super komfort, mye utstyr, masse plass og luksuspreg.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn