Lamborghini

Lamborghinis skumleste

Ingen kan lage monstrøse biler som Lamborghini.

KILLER: Veneno tar den spisse designen til Aventador til nye og skremmende høyder. FOTO: Produsent
KILLER: Veneno tar den spisse designen til Aventador til nye og skremmende høyder. FOTO: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Det var på slutten av motorshowet i Genève. VW-folkene trommet sammen for å vise fram sine nye, fornuftige nyvinninger - alle grundig markedsførte biler i nær slekt med hverandre, og alle basert på gruppens pragmatiske MQB-plattform.

Men plutselig kom Lamborghini på scenen med monstrøse Veneno. Oppkalt etter en svær tyrefekter-okse, en av de sterkeste og raskeste som noensinne har eksistert, og berømt for å ha stanget en matador til døde i 1914. En drapsokse, altså. Og som vi vet, er det slike skapninger italienerne kaller opp bilene sine etter.

Så når man skal gi navn til en skremmende spesialutgave av en hyperbil, er Veneno et passende valg.

Og dette er beistet: Tre skryte-eksemplarer av en helt lovlig gatebil, basert på Aventador. Den er bygd for å feire 50-årsjubileet til Lamborghini. Det ville sikkert vært enklere å gjøre det med pølser og brus, men det er Sant'Agata-style.

Venenoen har Aventadorens 6,5-liters V12-er, spritet opp til 750 hester og med toppfart på 354 km/t. Den har samme firehjulstrekk, støtstangfjæring og karbonchassis. Prisen er tre millioner euro - pluss avgifter - og tre kjøpere er allerede klare.

Produsenten mener at den ligner på en racer-prototyp. Og med alle de skarpe skjørtene og spoilerne, samt lange bumerang-frontlys, minner den ikke så lite om en Le Mans-bil som har glemt å ta valiumet sin.

RÅ: Venono betyr gift, og her er det mye av den. Den minner om en Le Mans-bil som glemte å ta valiumen sin. FOTO: Produsent
RÅ: Venono betyr gift, og her er det mye av den. Den minner om en Le Mans-bil som glemte å ta valiumen sin. FOTO: Produsent

Som et stupebrett

HJEMMEKOSELIG: Karbonhud og trefargede vippebrytere. Bare en ny dag på jobben for Lamborghinis designere. FOTO: Ingo Barenschee
HJEMMEKOSELIG: Karbonhud og trefargede vippebrytere. Bare en ny dag på jobben for Lamborghinis designere. FOTO: Ingo Barenschee

Takbuen og den haiformede ryggfinnen sender tankene til Audi R18. Frontpartiet er nebbformet for at luften skal strømme uhindret, og fungerer i bunn og grunn som en enorm vinge som presser nesa mot bakken.

Og de uthevede hjulbuene er ment å feie luft rundt bilen mens de reduserer løftet og øker marktrykket. På undersiden er den flat og jevn. Hekkvingen - like tykk og lang som et stupebrett - er justerbar. Og selv lettmetallfelgene - 20 tommer foran og 21 bak - har røde karbonringer som fungerer som turbiner og presser frisk luft rett mot karbon-keramiske bremseskiver.

Og selv om de tre bilene allerede er solgt, er den du ser her en prototype med karosserinummer null. Fremtiden dens er ennå ikke avgjort. Og dersom du tror at en ubetenksomt utskrevet sjekk kan overtale Lambo til å selge deg en, bør du huske at de har tradisjon for å gjøre slikt.

Flere særinger

EKSKLUSIV: Turbinfelger sender kjøleluft inn til skivene, og koster svært mye å reparere om du treffer fortauskanten. FOTO: Produsent
EKSKLUSIV: Turbinfelger sender kjøleluft inn til skivene, og koster svært mye å reparere om du treffer fortauskanten. FOTO: Produsent

Husker du for eksempel Aventador J? Det var også en enkeltstående bil, muligens produsert for en krøsus. Og slik forble det. Men noen småting kom seg gjennom gjerdet: Det revolusjonerende interiørstoffet av "karbonhud" finnes nå også inne i Veneno.

Men så hadde du også Sesto Elemento; en vanvittig fortolket og tungt karbonfibret Gallardo. Den ble vist fram i 2010 som en "teknisk demonstrasjon". Ett år senere innrømte Lamborghini-sjefen Stephan Winkelmann at han ville gi bort 20 av disse banebilene til noen kunder - i bytte mot to millioner euro stykket.

Men i likhet med Sesto, er det sannsynlig at også Veneno vil bli brukt som et slags rullende laboratorium for fremtidige produkter og spesialutgaver. Og dersom det er tilfellet, kan vi vente oss at Aventadorens arvtager ikke bare vil slite seg fri fra tvangstrøya, men også brenne den.

Flere skumlinger fra Lambo

Lamborghini Reventon

Formgitt for å minne om et F-22 Raptor jagerfly, med et væskefylt dashbord-display, fordi, tja, hvorfor ikke? Samme motor som Murciélago LP640, en 6,5-liters V12-er med 650 hk, god for 660 Nm og 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Kun 20 eksemplarer bygget.

Lamborghini Sesto Elemento

Superlett karbonfiber-orgie basert på Gallardo. Veier under ett tonn. Den gjør null til 100 på 2,5 sekunder. Tillegg til den lave vekten, skal V10-motoren på 570 hk ha æren for ytelsene. Kun 20 eksemplarer bygget.

Lamborghini Aventador J

JAGER: Lamborghini Reventon. FOTO: Produsent
JAGER: Lamborghini Reventon. FOTO: Produsent

En Aventador uten tak eller frontrute, noe som gjør veps-i-trynet-opplevelser veldig spennende i 300 km/t. Aventador J har som vanlige Aventador en 6,5-liters V12-er på 700 hk.

Lamborghini Egoista

Til Lamborghinis 50-årsjubileum gjorde Walter De Silva, sjefsdesigner i VW-gruppen, den meget spesielle Egoista. Som navnet antyder er det kun plass til én person i bilen, som er utstyrt med en 5,2-liters V10-motor på 600 hk

KARBON: Lamborghini Sesto Elemento. FOTO: Produsent
KARBON: Lamborghini Sesto Elemento. FOTO: Produsent

Les også:

Stor oversikt: Her står UP i sommer

Rundkjøring: Du kjører nesten garantert feil her

GANSKE ÅPEN: Lamborghini Aventador J. FOTO: Produsent
GANSKE ÅPEN: Lamborghini Aventador J. FOTO: Produsent

- Nei, dette er ikke skadelig for motoren

EGOTRIPP: Lamborghini Egoista. FOTO: Klaus Becker
EGOTRIPP: Lamborghini Egoista. FOTO: Klaus Becker