Prøvekjørt: Opel Astra Sports Tourer GSe
Forsvarer navnet
Vi hadde nesten glemt hvor god en stasjonsvogn kan være.
For 10 år siden var det denne karosseriformen som preget salgsstatistikken i Norge: Stasjonsvognen.
Gjerne i form av VW Passat, Ford Focus og Ford Mondeo, Toyota Avensis, Volvo V60 og Skoda Octavia. Stasjonsvognen var nordmenns foretrukne karosseri - og som skilte oss fra preferansene de fleste steder ellers i Europa.
Men fra 2014 forsvant de nesten helt fra topp 10-listen over de mest solgte bilene i Norge. SUV-ene hadde gradvis spist seg inn på stasjonsvognenes territorium og for første gang dukket Tesla opp blant de 10 mest solgte bilene.
Så ble stasjonsvognene fullstendig utradert - erstattet av elbiler med karosseriformer som knapt solgte med forbrenningsmotorer.
Les også: Dette var svært populære stasjonsvogner
En gavepakke
Da kinesiske MG5 dukket opp i fjor var det faktisk første nye stasjonsvogn på en stund, og nå kommer Opel Astra som stasjonsvogn. Først som plug in-hybrid, senere også som ren elbil.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av MG5
Plug in-hybriden kommer også med GSe-spesifikasjon, som Vi Menn har prøvekjørt i Spania. Er du glad i sporty familiebiler, er dette som en ren gavepakke å regne.
0-100 km/t på 7,5 sekunder er ikke mye å skryte av, men bilen demonstrerer til det fulle at man ikke trenger enormt med krefter for å finne pur kjøreglede.
225 hestekrefter og 360 Nm er ikke helt borti natta, men like viktig er elementer som vekt, tyngdepunkt, sittestilling, styrefølelse og demping.
Absolutt kontroll
1700 kilo egenvekt er nærmest for lettvekt å regne når elbiler er målestokken. Sammenlignet med standardversjonen er GSe-utgaven senket en centimeter og leveres med Koni FSD-dempere (Frequency selective damping).
De er utstyrt med en ekstra ventil som optimaliserer oljeflyten i stempelet etter bilens bevegelser. Det er et helt mekanisk system og dermed langt rimeligere - ikke minst å vedlikeholde - enn elektroniske alternativer, men fungerer etter hensikten. Bilen ligger som klistret til veien.
I kombinasjon med den lave sittestillingen og den sportskalibrerte styringen oppnås en følelse av absolutt kontroll og kontakt med veibanen.
Gjensynsgleden over å oppleve en ny stasjonsvogn gjør oss kanskje noe panegyrisk innstilt, men sett i lys av at det ikke dreier seg om en svært kostbar sportsbil er Astra Sports Tourer GSe ganske enkelt en fenomenalt morsom bil å kjøre.
På de svingete veiene i fjellene nord for Malaga kommer det sportslige oppsettet til sin rett og demonstrerer bilens glimrende egenskaper. Den er ikke lynrask i akselerasjonen, men føles likevel kvikk fordi styringen og understellet er så godt tunet.
Det beste er å sette kjøreprogrammet i Sport for da er også girkassa med på notene. For å spe på feststemningen kan du gire med hendlene foran rattet.
Hverdagsfornuft
Det kanskje beste av alt er at det sporty tilsnittet på ingen måte har gått på bekostning av komfort, hverdagsfornuftig og praktiske egenskaper. Den har en oppgitt elektrisk rekkevidde på 63 kilometer, noe som innebærer at mye av den daglige småkjøringen kan foretas mens den 1,6 liters store bensinmotoren forholder seg ro.
GSe-historikken
GSe-merkingen er historisk forankret, men har fått nye innhold. GSE var initialer for Grand Sport Einspritzung og kom i form av modellene Commodore GS/E og Monza GSE. Den nye og elektrifiserte GSe-serien ble introdusert med konseptbilen Manta GSe ElektroMOD, som kom som en råtøff brobygger mellom fortid og fremtid i 2021. Karosseriet er originalt fra en 1974 Manta, men forbrenningsmotoren er erstattet av en elmotor på 147 hestekrefter.
I baksetet er det både romslig og komfortabelt. Bagasjerommet sluker 516 liter, og legger du ned baksetene, som har smart 40:20:40-fordeling, åpenbarer det seg et lasterom på 1553 liter.
I tillegg kan Astra Sports Tourer trekke tilhenger opptil 1400 kilo.
SUV-alternativ
Opel bygger bilene sin i Russelsheim og Eisenach, men er som eneste tyske merke en del av Stellantis-konglomeratet, i likhet med merker som Peugeot og Citroën. Det gir mange stordriftsfordeler, men innvirker også på egenarten.
Dashbordet er i kjent Opel-stil Autobahn-proof, men noe av særpreget er borte. Mye er hentet fra de samme hyllene som andre Stellantis-merker. Oppsettet av displayer og knapper er kjørefokusert og oversiktlig, men med litt mye hardplast og dessuten litt kjedelig sett opp mot bilens ellers så friske karakter.
Vil du ha firehjulstrekk og høyere sittestilling, finnes et utmerket alternativ i SUV-en Grandland GSe som dessuten kan fås med 300 hestekrefter
TEKNISKE DATA Opel Astra Sports Tourer GSe
Motor: 1,6 turbobensin
Elmotor. kW: 81,2
Total effekt, hk: 225
Dreiemoment, Nm: 360
Batteri, kWh: 12,4
Ombordlader, kW: 3,7 (7,4 kW er ekstrautstyr)
Ladetid: To timer med 22 kW veggboks
Egenvekt, kg: 1642
Lengde/bredde/høyde, cm: 464/186/148
Akselavstand, cm: 273
Bagasjerom, liter: 516-1553
Tilhengervekt, kg: 1400
Standard dekkdimensjon: 225/40 R18
Forbruk, l/mil, WLTP: 0,12
CO2-utslipp, g/km, WLTP: 26
El-rekkevidde, WLTP, km: 63
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,5
Toppfart, km/t: 235
Pris fra, kr: 477 900 (standardversjon)
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 11 2023
Denne saken ble første gang publisert 10/02 2023, og sist oppdatert 15/02 2023.