60-årsjublieum for Ford Mustang
Snudde om Mustang
Mye tydet på at nye Ford Mustang ikke ville komme til Norge, men fans og forhandlere ville det annerledes.
17. april 1964 ble den produksjonsklare versjonen av Ford Mustang vist frem for første gang. Stedet var verdensutstillingen i New York. 60 år senere er det klart for syvende generasjon av den ikonisk bilmodellen. Det var imidlertid ikke opplagt at den ville komme til Norge.
– Det er riktig at vi har hatt diskusjoner om vi skulle ta den inn til Norge, men vi besluttet å gjøre det etter sterke ønsker både fra Mustang-entusiaster og våre forhandlere, sier Anne Sønsteby, informasjonssjef i Ford Norge.
Norge har en av verdens største Mustang-entusiastklubber og Norsk Mustang Club er en av Norges største merkebil-klubber, ifølge organisasjonen selv.
– Det er ingen tvil om at Mustang – på lik linje med Bronco – er viktige ikoner og merkevarebyggere for Ford – langt mer enn volumselgere, sier Sønsteby.
Selvpustende V8
Og Norge blir ikke avspist med en «europeisk» variant med 2,3-liters Ecoboost. Under det langtrukne panseret sitter en ny femliters, selvpustende V8 som leverer 446 hestekrefter og et dreiemoment på 540 Nm. Et nytt dobbelt luftinntak sørger for at motoren får puste mer fritt og gir raskere respons.
Overføringen skjer med en sekstrinns manuell girkasse eller 10-trinns automat med mulighet for semiautomatiske skift (SelectShift) og girhendler bak rattet. Med opptil seks kjøremoduser kan du justere bilens karakter etter forhold, formål og humør.
Du kan velge mellom Normal, Sport, Glatt, Drag og Track-modus, eller du kan tilpasse bilens innstillinger individuelt. Med aktiv sportseksos endres motorlyden og volum.
En «Performance-pakke» er standard på bilene som kommer til Norge. Da sitter det Brembo Performance-bremser bak de 19-tommers aluminiumsfelgene. En differensialbrems sørger for mindre hjulspinn og bedre grep, spesielt i svinger.
MagneRide-dempere er ekstrautstyr til 21 500 kroner. Dette er dempere som ved hjelp av magnetisme og jernpartikler i oljen regulerer stivheten i dempingen. Hardheten på dempingen justeres etter hastigheten.
Både fronten og hekken har fått en ganske annerledes utforming sammenlignet med forrige generasjon Mustang. En ny frontspoiler og sideskjørt skal bidra til å bedre aerodynamikken. De velkjente tri-bar baklysene, med tre vertikale pilarer, er fortsatt med, men er nå i LED.
På innsiden
Et digitalt miljø møter deg på innsiden. Foran rattet som har varme og solide ti på to-grep, ser du rett på et heldigitalt 12,4 tommers instrumentpanel.
Det deler glass med en 13,2 tommers berøringsskjerm. Med dataspillteknologi fra Unreal Engine kan du tilpasse interaktiv animert grafikk i forskjellige farger.
Ford opplyser at de har doblet datakraften i infotainmentsystemet SYNC, som nå er fjerde generasjon, og som tilpasser innholdet på skjermen etter hvilke funksjoner føreren bruker mest.
Mustangen kommer også med Apple CarPlay og Android Auto. Lydanlegget på 860 watt fra B&O har 12 høyttalere er spesialutviklet og tunet for Mustang. Subwoofer i bagasjerommet skal sørge for nok bass.
Med bilens 5G-modem er bilen også kompatibel for Over-The-Air (OTA-oppdateringer). Modemet sikrer også føreren trafikkoppdateringer i sanntid, med bilens innebygde skybaserte navigasjonssystem.
Mustang kommer standard med elektrisk justerbare skinnseter med både varme og kjøling, og av bildene ser det ut som den har manuelt håndbrekk. Det er imidlertid elektrisk, men Ford kaller det drift brake, noe som forteller det meste om hvorfor det er formet som et manuelt håndbrekk.
Spesialversjon
Nye Mustang kommer også i en Dark Horse-versjon som er inspirert av Fords satsing på motorsport i årene fremover. Motoren har spesiell tuning, med blant annet kraftigere kjølevifter, som gir noe ekstra ytelse, 453 hestekrefter og 540 Nm. 0-100 km/t skal gå unna på 4,5 sekunder.
Den kommer med en 10-trinns automatgirkasse eller en TREMEC sekstrinns manuell girkasse, som har rev-matching teknologi for sømløs nedgiring. De adaptive Magneride-demperne er standard. Dark Horse-versjonen har blant annet lavere sideskjørt, fastmontert spoiler, racing-inspirert diffusor, svarte, firedoble enderør og Pirelli P Zero-dekk med dimensjonene 255/40 foran og 275/40 bak.
Nye Mustang koster fra 1 406 000 kroner. Dark Horse-utgaven koster fra 1 606 000 kroner.
Tekniske data
For Mustang GT m/automat
Motor, cm³: 5038
Effekt, hk ved o/min: 446/7250
Dreiemoment, Nm ved o/min: 540/5100
Egenvekt, kg: 1836
Lengde/bredde/høyde, cm: 481/192/141
Akselavstand, cm: 272
Bagasjerom, liter: 381
Standard dekkdimensjon: F: 255/40R 19 B: 275/40R 19
Forbruk, l/mil (WLTP): 1,22
CO2-utslipp, g/km (WLTP): 278
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,9
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 1 406 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 17 2024