Prøvekjørt: Ford Mustang-spesialer 

De villeste hestene

Verken Mustang Shelby GT350 eller GT500 leveres til Europa gjennom Fords nettverk, men det gjør Mach 1. 

Pluss ikon
<b>KREFTER:</b> Mach 1-versjonen av Mustang V8 har 10 flere heste­krefter enn GT-versjonen og har dessuten mer standard­utstyr. Den kan fås med 10-trinns automat, men bilen vi testet hadde sekstrinns manuell girkasse. Den skal greie 0–100 km/t på 4,8 sekunder, noe tregere enn med automatgiret. 
KREFTER: Mach 1-versjonen av Mustang V8 har 10 flere heste­krefter enn GT-versjonen og har dessuten mer standard­utstyr. Den kan fås med 10-trinns automat, men bilen vi testet hadde sekstrinns manuell girkasse. Den skal greie 0–100 km/t på 4,8 sekunder, noe tregere enn med automatgiret.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Vi skriver november 2019. Stedet er Los Angeles. En pandemi er i gjære i Wuhan, men det er de fleste lykkelig uvitende om på dette tidspunktet.

Jeg har vært på lansering av Ford Mustang Mach-e, men noen timer før hjemreisen befinner jeg meg på veikroen Newcomb’s Ranch, som ligger langs Angel Crest Highway i fjellene ovenfor Los Angeles.

Her oppe kan det faktisk komme snø. Det finnes sågar noen skitrekk.

Selvpustende gigant

Men akkurat nå er veien tørr og fin. Opp til ranchen har jeg gleden av å kjøre en Mustang Shelby GT350. Med 533 hk og 582 Nm dreiemoment er 5,2-literen under panseret den kraftigste selvpustende V8-motoren som Ford noensinne har lagd til biler som kan kjøre på offentlig vei.

<b>GT350:</b> 533 hestekrefter og manuelt gir. Spennende.
GT350: 533 hestekrefter og manuelt gir. Spennende. Foto: Martin Jansen

Selvpustende betyr at den ikke får hjelp av hverken turbo eller kompressor til å dytte luft inn i sylinderne. For å kompensere må motoren spinne fortere, og gjett om den gjør.

<b>RÅERE:</b> Ford Mustang Shelby GT350 med 533 hk og 582 Nm. 
RÅERE: Ford Mustang Shelby GT350 med 533 hk og 582 Nm.  Foto: Martin Jansen

Det maksimale turtallet er 8250 o/min, noe som gjør den til den mest turtallsivrige produksjonsmotoren i Fords historie. Kort fortalt skapes det voldsomme turtallet av en racing-veivaksel.

GT350 er en stram og hissig gateracer, og opplevelsen blir ikke mindre kraftfull av at man må gire selv med en sekstrinnskasse. Bilen er som skapt for svingene opp Angel Crest Highway.

Les også: Prøvekjørt: Ford Mustang Shelby GT 350 - Rett inn i Porsche-land

Enda drøyere

Tilbake til utgangspunktet skal jeg få kjøre en annen Shelby: GT500 – en enda drøyere «pony car» fra Ford Performance.

<b>NÆRMEST SKREMMENDE:</b> Mustang Shelby GT500 kan gape over mye.
NÆRMEST SKREMMENDE: Mustang Shelby GT500 kan gape over mye. Foto: Martin Jansen

Den kommer med den samme håndlagde 5,2-literen som GT350, men i GT500 får den hjelp av en 2,65-liters kompressor. Og med pustehjelp produserer motoren 760 hestekrefter og 850 Nm. Shelby GT500 er dermed den kraftigste serieproduserte Ford-en noensinne.

Den er utvilsomt kapabel til å gi eieren av en og annen europeisk superbil en skikkelig overraskelse. 5,2-literen er paret med en syvtrinns dobbeltclutch-kasse fra Tremec. Den hjelper Ford-en fra 0–100 km/t på drøyt 3,5 sekunder.

Lyden fra eksosanlegget med fire gigantiske enderør signaliserer med all tydelighet hvilke krefter det er snakk om.

Den enorme kjeften og det bulende panseret er i stand til å skremme fanden på flatmark – og sjåføren. Bare tanken på 760 hestekrefter på bakhjulene er nok til å sende skuldrene opp i ørehøyde.

<b>DIMENSJONER:</b> Digre enderør og hekkspoiler i karbon
DIMENSJONER: Digre enderør og hekkspoiler i karbon Foto: Martin Jansen

At den har spesialkalibrerte MagneRide-dempere, 20-tommers karbonfelger kledd med spesiallagde Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk – og kanskje viktigst – 420-millimeters bremseskiver med seksstemplede kalipere, virker bare bitte litt beroligende.

Jeg tenkte på forhånd at GT500 med automatgir neppe ville bli en like rå og skjellsettende opplevelse som GT350 med manuelt gir, men glem det.

<b>KOMPLETT RÅSKAP:</b> Ford Mustang Shelby GT500 med 760 hk og 850 Nm. Kompressormatet. 
KOMPLETT RÅSKAP: Ford Mustang Shelby GT500 med 760 hk og 850 Nm. Kompressormatet.  Foto: Martin Jansen

Den store Shelby-en er det villeste jeg noensinne har kjørt. Lyden, den vanvittige akselerasjonen, det tross alt relativt enkle understellet og bilens voldsomme fremtoning, er rett og slett så brutal at det nærmer seg skremmende.

GT500 på svingene nedover Angel Crest Highway får opplevelsen med GT350 nærmest til å gli over i glemselen. Dette er milevis fra «sekretærbil» eller 2,3-liters Ecoboost.

Les også: Prøvekjørt: Ford Mustang 2,3 Ecoboost

Ingen fattig trøst

Hverken GT350 eller GT500 er tilgjengelig i Europa, i hvert fall ikke gjennom Fords nettverk. Vi må nøye oss med Mach 1, som ikke er noen fattig trøst.

<b>ARVET FRA GT350:</b> Mustang Mach 1 har åpen inntaks­manifold, arvet fra Shelby GT350. Samme girkasse har den også. 
ARVET FRA GT350: Mustang Mach 1 har åpen inntaks­manifold, arvet fra Shelby GT350. Samme girkasse har den også.  Foto: Martin Jansen

Mach 1-navnet stammer fra 1969, og 2021-versjonen er den råeste varianten av Mustang som noensinne er blitt tilbudt på det europeiske markedet.

Den har en modifisert femliters V8 bensinmotor i aluminium som produserer 460 hk og et dreie­moment på 529 Nm. 0–100 skal gå unna på 4,4 sekunder (med automatgir) og marktrykket er økt med 22 prosent sammenlignet med Mustang GT.

Les også: Vi fikk kjøre Ford Mustang GT på ovalbane

Motoren er selvpustende, og en åpen inntaksmanifold arvet fra Shelby GT350 sørger for mer luft inn til motoren. Motoren er også oppgradert med ny software og ny direkteinnsprøytning for å øke kreftene og dreiemomentet.

Mach 1 kan fås med Fords 10-trinnsautomatgirkasse, men i bilen vi tester sitter en sekstrinns manuell girkasse, samme som i GT350 (Tremec 3160), som har rev-matching-­teknologi ved nedgiring.

<b>MACH 1:</b> Vill hest på rattnavet, manuelt gir og håndbrekk. Recaro-seter, dog ikke like ekstreme som i GT500. 
MACH 1: Vill hest på rattnavet, manuelt gir og håndbrekk. Recaro-seter, dog ikke like ekstreme som i GT500.  Foto: Martin Jansen
<b>GT500:</b> Kobra på rattnavet. Noen av ventilene er ofret for instrumenter for oljetrykk- og temperatur. Alcantara på rattet og skinn­setene fra Recaro. 
GT500: Kobra på rattnavet. Noen av ventilene er ofret for instrumenter for oljetrykk- og temperatur. Alcantara på rattet og skinn­setene fra Recaro.  Foto: Martin Jansen

Det høres i form av mellomgassing, og sammenlignet med forrige Mustang GT merkes teknologien i form av smidigere skift når du girer ned på høye turtall. Det forbedrer kjøreopp­levelsen ganske betraktelig. Kort girvandring plusser også på.

Kalibrerte MagneRide-dempere, som ved hjelp av magnetisme og jernpartikler i oljen regulerer stivheten i dempingen, understell med spesialutviklede fjæringer samt tunet styring, gjør også sitt.

Vi opplever at denne versjonen av Mustang GT ligger bedre på veien og tåler høyere fart inn i svingene enn forgjengeren. Dessuten har ikke EU lyktes helt med å strupe lyden fra eksosanlegget med aktive spjeld.

<b>KUL DETALJ:</b> Vippebrytere for blant annet kjøre­programmer.
KUL DETALJ: Vippebrytere for blant annet kjøre­programmer. Foto: Martin Jansen

Hard plast

I disse dager er det en helt særegen opplev­else å kjøre en bakhjulsdrevet bil med manuelt gir og så mange hestekrefter. Mustangen har sågar manuelt håndbrekk. Som vanlig er ikke materialkvaliteten i interiøret høyt prioriterte i Mustang. Her er det mye hard plast. Det er antagelig akseptabelt der bilen koster 53 000 dollar, men skurrer mer når prislappen er 1 232 100 kroner. Men sånn er det.

Utvalget av knapper og plasseringen gjør det lett å betjene funksjoner som klimaanlegg, multimedia og cruisekontroll. Til forskjell fra GT-versjonen, så har ikke Mach 1 adaptiv cruise­kontroll.

Det er et lite savn på motorveien med mye trafikk. Vippebryterne som betjener ESP, kjøreprogrammer og hardheten på styr­ingen er like kule som før.

Mach 1-versjonen av Mustang kommer standard med skinnseter som både har varme og kjøling. I testbilen er det i stedet Recaro-­seter til 20 500 kroner ekstra. De har hverken varme- eller ventilasjonsfunksjon, men gir godt med kjørestøtte.

TEKNISKE DATA

<b>RÅ:</b> Ford Mustang Mach 1 med 460 hk og 529 Nm

Ford Mustang 5,0 V8 Mach 1

Motor, cm³:  4951

Effekt, hk ved o/min:  460/7000

Dreiemoment, Nm ved o/min:  529/4600

Egenvekt, kg:  1743

Lengde/bredde/høyde, cm:  478/192/138

Bagasjerom, liter:  408

Standard dekkdimensjon:  F: 255/40 R19 B: 275/40 R19

Forbruk, l/mil (WLTP):  1,23

CO₂-utslipp, g/km:  284

0–100 km/t, fabrikk, sek:  4,4 

Toppfart, km/t:  250

Pris fra, kr:  1 171 000

Mach 1 er 200 000 kroner dyrere sammenlignet med GT-versjonen av Mustang. Forskjellen er noen flere hester, utstyr som MagneRide-demping, et stort B&O-anlegg og masse Mach 1-effekter.

Historikk

<b>1969:</b> Ford Mustang Mach 1.

Ford Mustang hadde verdenspremiere i New York i 1964. Navnet hentet Ford fra det legendariske jagerflyet P51 Mustang. Året etter presenterte Carroll Shelby GT350 med over 300 hk. Shelby GT500 med 355 hk kom i 1967. – Dette er den første bilen jeg er virkelig stolt av, skal Carroll Shelby ha uttalt.

I 1969 kom Mustang Boss 302 og 375-hesters Boss 429. Samme år gjorde Mach 1 også sin entré. Den rimeligste versjonen hadde en 5,8-liters V8 med 250 hk, men Mach 1 kunne også fås med 7.0 Cobra Jet-motoren som produserte 335 hk. Versjonene ble lansert under slagordet «a steed for every need», en hest for ethvert behov.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2021