Prøvekjørt: Ford Mustang-spesialer
De villeste hestene
Verken Mustang Shelby GT350 eller GT500 leveres til Europa gjennom Fords nettverk, men det gjør Mach 1.
Vi skriver november 2019. Stedet er Los Angeles. En pandemi er i gjære i Wuhan, men det er de fleste lykkelig uvitende om på dette tidspunktet.
Jeg har vært på lansering av Ford Mustang Mach-e, men noen timer før hjemreisen befinner jeg meg på veikroen Newcomb’s Ranch, som ligger langs Angel Crest Highway i fjellene ovenfor Los Angeles.
Her oppe kan det faktisk komme snø. Det finnes sågar noen skitrekk.
Selvpustende gigant
Men akkurat nå er veien tørr og fin. Opp til ranchen har jeg gleden av å kjøre en Mustang Shelby GT350. Med 533 hk og 582 Nm dreiemoment er 5,2-literen under panseret den kraftigste selvpustende V8-motoren som Ford noensinne har lagd til biler som kan kjøre på offentlig vei.
Selvpustende betyr at den ikke får hjelp av hverken turbo eller kompressor til å dytte luft inn i sylinderne. For å kompensere må motoren spinne fortere, og gjett om den gjør.
Det maksimale turtallet er 8250 o/min, noe som gjør den til den mest turtallsivrige produksjonsmotoren i Fords historie. Kort fortalt skapes det voldsomme turtallet av en racing-veivaksel.
GT350 er en stram og hissig gateracer, og opplevelsen blir ikke mindre kraftfull av at man må gire selv med en sekstrinnskasse. Bilen er som skapt for svingene opp Angel Crest Highway.
Les også: Prøvekjørt: Ford Mustang Shelby GT 350 - Rett inn i Porsche-land
Enda drøyere
Tilbake til utgangspunktet skal jeg få kjøre en annen Shelby: GT500 – en enda drøyere «pony car» fra Ford Performance.
Den kommer med den samme håndlagde 5,2-literen som GT350, men i GT500 får den hjelp av en 2,65-liters kompressor. Og med pustehjelp produserer motoren 760 hestekrefter og 850 Nm. Shelby GT500 er dermed den kraftigste serieproduserte Ford-en noensinne.
Den er utvilsomt kapabel til å gi eieren av en og annen europeisk superbil en skikkelig overraskelse. 5,2-literen er paret med en syvtrinns dobbeltclutch-kasse fra Tremec. Den hjelper Ford-en fra 0–100 km/t på drøyt 3,5 sekunder.
Lyden fra eksosanlegget med fire gigantiske enderør signaliserer med all tydelighet hvilke krefter det er snakk om.
Den enorme kjeften og det bulende panseret er i stand til å skremme fanden på flatmark – og sjåføren. Bare tanken på 760 hestekrefter på bakhjulene er nok til å sende skuldrene opp i ørehøyde.
At den har spesialkalibrerte MagneRide-dempere, 20-tommers karbonfelger kledd med spesiallagde Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk – og kanskje viktigst – 420-millimeters bremseskiver med seksstemplede kalipere, virker bare bitte litt beroligende.
Jeg tenkte på forhånd at GT500 med automatgir neppe ville bli en like rå og skjellsettende opplevelse som GT350 med manuelt gir, men glem det.
Den store Shelby-en er det villeste jeg noensinne har kjørt. Lyden, den vanvittige akselerasjonen, det tross alt relativt enkle understellet og bilens voldsomme fremtoning, er rett og slett så brutal at det nærmer seg skremmende.
GT500 på svingene nedover Angel Crest Highway får opplevelsen med GT350 nærmest til å gli over i glemselen. Dette er milevis fra «sekretærbil» eller 2,3-liters Ecoboost.
Les også: Prøvekjørt: Ford Mustang 2,3 Ecoboost
Ingen fattig trøst
Hverken GT350 eller GT500 er tilgjengelig i Europa, i hvert fall ikke gjennom Fords nettverk. Vi må nøye oss med Mach 1, som ikke er noen fattig trøst.
Mach 1-navnet stammer fra 1969, og 2021-versjonen er den råeste varianten av Mustang som noensinne er blitt tilbudt på det europeiske markedet.
Den har en modifisert femliters V8 bensinmotor i aluminium som produserer 460 hk og et dreiemoment på 529 Nm. 0–100 skal gå unna på 4,4 sekunder (med automatgir) og marktrykket er økt med 22 prosent sammenlignet med Mustang GT.
Les også: Vi fikk kjøre Ford Mustang GT på ovalbane
Motoren er selvpustende, og en åpen inntaksmanifold arvet fra Shelby GT350 sørger for mer luft inn til motoren. Motoren er også oppgradert med ny software og ny direkteinnsprøytning for å øke kreftene og dreiemomentet.
Mach 1 kan fås med Fords 10-trinnsautomatgirkasse, men i bilen vi tester sitter en sekstrinns manuell girkasse, samme som i GT350 (Tremec 3160), som har rev-matching-teknologi ved nedgiring.
Det høres i form av mellomgassing, og sammenlignet med forrige Mustang GT merkes teknologien i form av smidigere skift når du girer ned på høye turtall. Det forbedrer kjøreopplevelsen ganske betraktelig. Kort girvandring plusser også på.
Kalibrerte MagneRide-dempere, som ved hjelp av magnetisme og jernpartikler i oljen regulerer stivheten i dempingen, understell med spesialutviklede fjæringer samt tunet styring, gjør også sitt.
Vi opplever at denne versjonen av Mustang GT ligger bedre på veien og tåler høyere fart inn i svingene enn forgjengeren. Dessuten har ikke EU lyktes helt med å strupe lyden fra eksosanlegget med aktive spjeld.
Hard plast
I disse dager er det en helt særegen opplevelse å kjøre en bakhjulsdrevet bil med manuelt gir og så mange hestekrefter. Mustangen har sågar manuelt håndbrekk. Som vanlig er ikke materialkvaliteten i interiøret høyt prioriterte i Mustang. Her er det mye hard plast. Det er antagelig akseptabelt der bilen koster 53 000 dollar, men skurrer mer når prislappen er 1 232 100 kroner. Men sånn er det.
Utvalget av knapper og plasseringen gjør det lett å betjene funksjoner som klimaanlegg, multimedia og cruisekontroll. Til forskjell fra GT-versjonen, så har ikke Mach 1 adaptiv cruisekontroll.
Det er et lite savn på motorveien med mye trafikk. Vippebryterne som betjener ESP, kjøreprogrammer og hardheten på styringen er like kule som før.
Mach 1-versjonen av Mustang kommer standard med skinnseter som både har varme og kjøling. I testbilen er det i stedet Recaro-seter til 20 500 kroner ekstra. De har hverken varme- eller ventilasjonsfunksjon, men gir godt med kjørestøtte.
TEKNISKE DATA
Ford Mustang 5,0 V8 Mach 1
Motor, cm³: 4951
Effekt, hk ved o/min: 460/7000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 529/4600
Egenvekt, kg: 1743
Lengde/bredde/høyde, cm: 478/192/138
Bagasjerom, liter: 408
Standard dekkdimensjon: F: 255/40 R19 B: 275/40 R19
Forbruk, l/mil (WLTP): 1,23
CO₂-utslipp, g/km: 284
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,4
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 1 171 000
Mach 1 er 200 000 kroner dyrere sammenlignet med GT-versjonen av Mustang. Forskjellen er noen flere hester, utstyr som MagneRide-demping, et stort B&O-anlegg og masse Mach 1-effekter.
Historikk
Ford Mustang hadde verdenspremiere i New York i 1964. Navnet hentet Ford fra det legendariske jagerflyet P51 Mustang. Året etter presenterte Carroll Shelby GT350 med over 300 hk. Shelby GT500 med 355 hk kom i 1967. – Dette er den første bilen jeg er virkelig stolt av, skal Carroll Shelby ha uttalt.
I 1969 kom Mustang Boss 302 og 375-hesters Boss 429. Samme år gjorde Mach 1 også sin entré. Den rimeligste versjonen hadde en 5,8-liters V8 med 250 hk, men Mach 1 kunne også fås med 7.0 Cobra Jet-motoren som produserte 335 hk. Versjonene ble lansert under slagordet «a steed for every need», en hest for ethvert behov.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2021