Ny elbil-modell fra Ford
Ford Capri gjenoppstår som elektrisk crossover-coupé
Det er lite som minner om originalen, men vi tror dette kan bli et morsomt alternativ til mange kjedelige elektriske SUV-modeller.
Det er bare gått en drøy måned siden vi fikk den første smaksprøven på den nye, elektriske SUV-modellen Ford Explorer.
Under lanseringen av den nye familiebilen viste Ford også frem en elektrisk crossover-modell. Den har fått navnet Ford Capri, etter den sportslige coupémodellen Ford produserte fra 1969 til 1986.
LES MER: Prøvekjørt - Explorer er Fords viktigste elbil
Siden Ford Explorer baserer seg på VW ID.4, trenger du ikke være Einstein for å regne ut at denne bilen har en nær slektning i form av VW ID.5.
Med tanke på at Ford har klart å gi Explorer en viss egenart, synes vi det høres interessant ut. ID.5 er nemlig vår favoritt blant VW-, Skoda- og Audi-derivatene på samme plattform.
Den gir en litt mer inspirert følelse utseendemessig og bak rattet, uten at det går særlig utover de praktiske egenskapene.
LES MER: Den beste av trillingene - test av VW ID.5 GTX
Det samme gjelder nye Ford Capri. Den er lenger enn Explorer, og selv med en mer hellende bakrute, får du likevel feriedimensjoner på bagasjeplassen. Faktisk er 572 liter rundt 100 liter mer enn i Explorer.
Dessuten synes vi Ford har vært flinke til å gjøre maksimalt ut av Capri når det kommer til utvendig design. Her har designteamet klart å lage en bil som skiller seg ut i den grå massen av elektriske SUV-modeller i prisklassen rundt 500 000 kroner.
Gunstig priset
Her havner nemlig de to mest aktuelle modellene for det norske bilpublikummet. Den bakhjulsdrevne Extended Range RWD koster fra snaut 470 000 kroner, mens den firehjulsdrevne Extended Range AWD sniker seg under 500 000 kroner.
Batteristørrelsen er på henholdsvis 77 og 79 kWh, det gir en rekkevidde ifølge WLTP-normen på 627 og 592 km.
Med bakhjulsdrift har du 286 hk og 545 Nm å rutte med, i AWD-versjonen øker det til 340 hk og 679 Nm. 0-100 km/t går på 6,4 og 5,3 sekunder og begge har en toppfart på 180 km/t. Ikke noe å klage over på kraftkontoen, med andre ord.
Det går selvsagt an å undre seg over hvorfor Ford velger Capri-navnet til den nye modellen. Det har ikke vært i bruk på nesten 40 år og hvor relevant det er for den aktuelle kundegruppen vet bare markedsekspertene hos Ford.
For de gjenlevende Capri-entusiastene er likhetene med originalen ikke-eksisterende, med unntak av et lite hint i frontlysene og den ovale avslutningen av sidevinduet bak.
Men det tror jeg ikke vi skal henge oss så veldig opp i. I stedet kan vi håpe at den nye Ford Capri tar med seg mest mulig sjarm fra sin forgjenger, og sprer litt farge og bilglede rundt seg. Det kan virkelig behøves i en bilklasse der uinspirert middelmådighet har regjert altfor lenge.
Tekniske data
Ford Capri Extended Range AWD
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 250/340
Dreiemoment, Nm: 679
Egenvekt, kg: 2174
Tilhengervekt, kg: 1200
Lengde/bredde/høyde, cm: 463/195/163
Bagasjerom, liter: 572-1510
Batterikapasitet, kWh: 79
Rekkevidde, WLTP km: 592
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,5-1,58
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,3
Toppfart, km/t: 180
Pris fra, kr: 497 000,-
Denne saken ble første gang publisert 14/07 2024, og sist oppdatert 30/10 2024.