Ny elbil-modell fra Ford

Ford Capri gjenoppstår som elektrisk crossover-coupé

Det er lite som minner om originalen, men vi tror dette kan bli et morsomt alternativ til mange kjedelige elektriske SUV-modeller.

FRISKT PUST: Den nye Ford Capri er en familiedugelig elektrisk SUV-modell med coupéfasong.
FRISKT PUST: Den nye Ford Capri er en familiedugelig elektrisk SUV-modell med coupéfasong. Foto: Stuart G W Price
Først publisert Sist oppdatert

Det er bare gått en drøy måned siden vi fikk den første smaksprøven på den nye, elektriske SUV-modellen Ford Explorer.

Under lanseringen av den nye familiebilen viste Ford også frem en elektrisk crossover-modell. Den har fått navnet Ford Capri, etter den sportslige coupémodellen Ford produserte fra 1969 til 1986.

LES MER: Prøvekjørt - Explorer er Fords viktigste elbil

Siden Ford Explorer baserer seg på VW ID.4, trenger du ikke være Einstein for å regne ut at denne bilen har en nær slektning i form av VW ID.5.

Med tanke på at Ford har klart å gi Explorer en viss egenart, synes vi det høres interessant ut. ID.5 er nemlig vår favoritt blant VW-, Skoda- og Audi-derivatene på samme plattform.

GODT KAMUFLERT: Under skallet gjemmer det seg teknikk fra VW ID.5, men det er ikke så lett å se.
GODT KAMUFLERT: Under skallet gjemmer det seg teknikk fra VW ID.5, men det er ikke så lett å se. Foto: Stuart G W Price

Den gir en litt mer inspirert følelse utseendemessig og bak rattet, uten at det går særlig utover de praktiske egenskapene.

LES MER: Den beste av trillingene - test av VW ID.5 GTX

Det samme gjelder nye Ford Capri. Den er lenger enn Explorer, og selv med en mer hellende bakrute, får du likevel feriedimensjoner på bagasjeplassen. Faktisk er 572 liter rundt 100 liter mer enn i Explorer.

<b>ORIGINALEN:</b> Det er ingen fellestrekk mellom denne Ford Capri som kom i 1969 og dagens utgave. En lekker, liten sportscoupé med høyde på 133 cm mot dagens SUV-kjempe som rager 163 cm over bakken. 
ORIGINALEN: Det er ingen fellestrekk mellom denne Ford Capri som kom i 1969 og dagens utgave. En lekker, liten sportscoupé med høyde på 133 cm mot dagens SUV-kjempe som rager 163 cm over bakken.  Foto: Produsent

Dessuten synes vi Ford har vært flinke til å gjøre maksimalt ut av Capri når det kommer til utvendig design. Her har designteamet klart å lage en bil som skiller seg ut i den grå massen av elektriske SUV-modeller i prisklassen rundt 500 000 kroner.

Gunstig priset

Her havner nemlig de to mest aktuelle modellene for det norske bilpublikummet. Den bakhjulsdrevne Extended Range RWD koster fra snaut 470 000 kroner, mens den firehjulsdrevne Extended Range AWD sniker seg under 500 000 kroner.

<b>FIN FRONT:</b> Med litt velvilje kan vi spore klassisk Capri-design i frontlysene. De bidrar til å gi bilen en viss egenart.  
FIN FRONT: Med litt velvilje kan vi spore klassisk Capri-design i frontlysene. De bidrar til å gi bilen en viss egenart.   Foto: Produsent

Batteristørrelsen er på henholdsvis 77 og 79 kWh, det gir en rekkevidde ifølge WLTP-normen på 627 og 592 km.

<b>DAGENS KUNDER:</b> Slik vi tolker bildematerialet fra Ford, skal dagens kunder være hippe, urbane livstilsfolk som neppe har en anelse om hva slags bil den klassiske Capri var.
DAGENS KUNDER: Slik vi tolker bildematerialet fra Ford, skal dagens kunder være hippe, urbane livstilsfolk som neppe har en anelse om hva slags bil den klassiske Capri var. Foto: Produsent

Med bakhjulsdrift har du 286 hk og 545 Nm å rutte med, i AWD-versjonen øker det til 340 hk og 679 Nm. 0-100 km/t går på 6,4 og 5,3 sekunder og begge har en toppfart på 180 km/t. Ikke noe å klage over på kraftkontoen, med andre ord.

Det går selvsagt an å undre seg over hvorfor Ford velger Capri-navnet til den nye modellen. Det har ikke vært i bruk på nesten 40 år og hvor relevant det er for den aktuelle kundegruppen vet bare markedsekspertene hos Ford.

For de gjenlevende Capri-entusiastene er likhetene med originalen ikke-eksisterende, med unntak av et lite hint i frontlysene og den ovale avslutningen av sidevinduet bak.

Men det tror jeg ikke vi skal henge oss så veldig opp i. I stedet kan vi håpe at den nye Ford Capri tar med seg mest mulig sjarm fra sin forgjenger, og sprer litt farge og bilglede rundt seg. Det kan virkelig behøves i en bilklasse der uinspirert middelmådighet har regjert altfor lenge.

Tekniske data

Ford Capri Extended Range AWD

Motor: 2xEL

Effekt, kW/hk: 250/340

Dreiemoment, Nm: 679

Egenvekt, kg: 2174

Tilhengervekt, kg: 1200

Lengde/bredde/høyde, cm: 463/195/163

Bagasjerom, liter: 572-1510

Batterikapasitet, kWh: 79

Rekkevidde, WLTP km: 592

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,5-1,58

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,3

Toppfart, km/t: 180

Pris fra, kr: 497 000,-