Ford Mustang Mach-E GT

– Denne har mange elementer vi vet det settes pris på utenfor storbyen

Det finnes nok av kjedelige SUV-modeller. Da er det annerledes med GT-versjonen av Ford Mustang Mach-E. Ikke bare er vår testbil svært gul, den er også usedvanlig kul. 

Pluss ikon
<b>VI SER DEG:</b> I «Cyber Orange» og med sportslige pyntedetaljer ser GT-versjonen rask ut selv når den står stille. 
VI SER DEG: I «Cyber Orange» og med sportslige pyntedetaljer ser GT-versjonen rask ut selv når den står stille.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Da Fords nye Mustang Mach-E dukket opp på senhøsten i 2020, var vi raskt ute med å spå suksess for den sårt tiltrengte elbilmodellen fra Ford.

En bilprodusent uten en attraktiv elbil kan nemlig se langt etter kundene her i Norge. Og suksess ble det – i 2021 kapret modellen sjette plass på bestselgerlisten med over 6100 solgte biler.

Om vår helt uoffisielle teori fra den gangen har slått til, er vanskelig å vite. Etter å ha kjørt de første testene av Mustang Mach-E hadde vi nemlig en formening om at Mustang-navnet og bilens egenskaper kunne være med på å bryte ned oppfatningen av elbil som et rent storbyfenomen.

Det småfrekke utseendet, et bilmerke fritt for snobbestatus, en real prispolitikk samt evnen til å kalle på smilet under daglig kjøring – mange elementer vi vet det settes pris på utenfor Ring 3.

Noe å slekte på

Da kan det neppe passe bedre enn med en ordentlig rampete toppmodell i Mach-E-utvalget. Helt tilbake til 60-tallet har Ford hatt en stødig hånd på sine oppjazzede standardmodeller.

Vi husker perler som Ford Lotus Cortina, Capri RS 2600, Sierra Cosworth og Focus ST – bare for å nevne noen få. Nå står altså GT-versjonen av Mustang Mach-E klar til å ta opp arven som den første av Fords elbiler.

<b>DET LILLE EKSTRA:</b> 20-tommers felger og kraftigere bremser hører med i GT-pakken.
DET LILLE EKSTRA: 20-tommers felger og kraftigere bremser hører med i GT-pakken. Foto: Terje Bjørnsen

Selv om energikilden er ny, trekker Ford opp mange av de gamle triksene opp av hatten. Her er det klassiske karosserieffekter med sportslig pynt i fronten, diffusor og ikke minst den nærmest selvlysende fargen med det treffsikre navnet «Cyber Orange». Kjørelys føles overflødig.

<b>STORSKJERM:</b> Den enorme betjenings­skjermen i midt­konsollen er en smaks­sak. Den er i alle fall relativt enkel å lære seg. 
STORSKJERM: Den enorme betjenings­skjermen i midt­konsollen er en smaks­sak. Den er i alle fall relativt enkel å lære seg.  Foto: Terje Bjørnsen

Men GT-pakken har mer enn pynt; både MagneRide støtdempere, understell senket to centimeter, kraftige Brembo skivebremser på 385 millimeter foran og dekkdimensjon på 245/45-20 hjelper til i den dynamiske avdelingen.

Det skal selvsagt gå enda fortere når det står GT på hekken. Totaleffekten er på 487 hk med et enormt dreiemoment på 860 Nm, sett i forhold til «bare» 351 hk og 580 Nm for den vanlige Mach-E AWD. Til det bidrar en kraftigere elmotor foran.

Dessuten skal kraften til bakhjulene få herje friere enn på en Long Range AWD-modell. Resultatet er 0–100 km/t på 4,4 sekunder og toppfart på 200 km/t, mens tallene for Long Range AWD ligger på 5,8 sekunder og 180 km/t. Batteri­kapasiteten er den samme for begge bilene – 88 kWh.

<b>SMART:</b> Ekstra display med de viktigste informasjonene rett foran føreren.
SMART: Ekstra display med de viktigste informasjonene rett foran føreren. Foto: Terje Bjørnsen

Herlig bøllete

Ikke bare moro

For det er faktisk også en god porsjon fornuft i GT-modellen. Plassforholdene er de samme som i en vanlig Mach-E, og det betyr at sportslig moro ikke behøver å gå på bekostning av familieegenskaper. Dessuten holder forbruk og rekkevidde seg på et akseptabelt nivå – særlig når du tar ytelsene med i betrakting. Vi endte opp på 2,1 kWh/mil i vår faste forbruksmåling, og en maksimal rekkevidde på 410 km ved seks grader utetemperatur. Bilen hurtiglader også tilstrekkelig raskt – vi hadde et snitt på 95 kW mellom 25-80%. Da sier ladefarten også takk for seg, slik at hurtiglading over 80 % ikke er noe reelt alternativ på langtur.

En ting er spesifikasjoner, en helt annen den faktiske kjøreopplevelsen. Og straks du begynner å grave i kraftlageret hersker det ingen tvil om at det store GT-emblemet på hekken er mer enn pynt.

På tross av sine piggfri vinterdekk, spurter testbilen 0–100 km/t på 4,4 sekunder og matcher dermed fabrikkstallene.

Litt overraskende, siden kjølig asfalt og denne dekktypen ikke gir de beste forutsetningene for supergrep i startfasen. Mach-E GT er akkurat så mye kjappere enn en vanlig Mach-E enn den må være (se tabell for testdata) og henger i skjørtene på langt dyrere modeller, eksempelvis Audi e-tron S 60 og Porsche Taycan 4S.

Sammenlignet med tidligere tiders sportslige modellvarianter sliter elbil-ekvivalentene med en stor ulempe: Vekt. Det hjelper selvfølgelig at det tunge batteriet ligger ideelt til for tyngdepunkt og vektfordeling, men en matchvekt på nærmere 2,4 tonn merkes svært godt når det skal bremses og svinges på myke vinterdekk.

Vi vet presisjonen blir bedre med sommersko, men selv om Mach-E er en muskuløs tungvekter, blir den aldri noen lettbent svingkunster i ekte Cosworth- eller ST-tradisjon.

<b>NEDTUR:</b> Sportssetene er gode, men vi savner noen flere detaljer innvendig som fremhever GT-opplev­elsen. 
NEDTUR: Sportssetene er gode, men vi savner noen flere detaljer innvendig som fremhever GT-opplev­elsen.  Foto: Terje Bjørnsen

Småstusselig

Dommen

I stedet skremmer bilen gjerne vettet av deg – særlig om det er småglatt på veien. Er du hakket for ivrig med gassen ut av svingene, brekker hekken løs med langt heftigere vinkel enn det vi er blitt vant til i mer pripne elbiler.

Når du først har vent deg til denne muligheten, gir det GT-modellen en ekstra dimensjon for de kjøreglade blant oss. Alle andre trår varsomt på gassen.

<b>KLASSISK:</b> Mustang-symbolet skuffer ikke, selv med svart juksegrill som bakgrunn. 
KLASSISK: Mustang-symbolet skuffer ikke, selv med svart juksegrill som bakgrunn.  Foto: Terje Bjørnsen

Det vi savner mest er å bli minnet på sportsligheten også på førerplass. Riktignok sitter du godt i velpolstrede sportsseter, men den ekstra pynten Ford har vartet opp med i andre vroom-vroom-modeller, glimrer her med sitt fravær. At du kan leke med en heftig digital motorlyd er en liten, men fattig trøst.

DOMMEN

Blant den grå massen av elektriske familie-SUV-er er Mustang Mach-E GT en skikkelig fargeklatt. Ikke alltid perfekt, men med en ustoppelig evne til å kalle på smilet. Da er det mye vi kan tilgi.

TEKNISKE DATA

Modellbetegnelse:
Mustang Mach-E GT - Mustang Mach-E AWD

Motor, cm³: 2xEL - 2xEL

Effekt, kW/hk: 358/487 - 258/351

Dreiemoment, Nm: 860 - 580

Egenvekt, m/fører, kg: 2360 - 2257

Tilhengervekt, kg: 750 - 750

Lengde/bredde/høyde, cm: 474/188/161 - 471/188/160

Bagasjerom, liter: 402–1431 - 402–1431

Standard dekkdimensjon: 245/45-20 - 225/55-19

Batterikapasitet, kWh: 88 - 88

Rekkevidde, WLTP km: 500 - 540

Rekkevidde i 200 km test: 410 - 420

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 2,0 - 1,87

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,4 - 5,8

Toppfart, km/t: 200 - 180

Pris fra, kr: 676 000 - 582 000

TESTDATA

<b>MORO­KLUMPEN:</b> Fastback-­formen og baklysene gir noen gode nostalgi­vibrasjoner i retning 1960-tallet. 

Modellbetegnelse: Mustang Mach-E GT - Mustang Mach-E AWD

0–100 km/t, sek: 4,4 - 5,9

60–100 km/t, kickdown: 2,2 - 2,8

80–120 km/t, kickdown: 2,8 - 3,5

Støy 50 km/t, dBA: 60,0 -59,5

Støy 100 km/t, dBA: 66,5 - 65,5

Testforbruk, kWh/mil l/mil: 2,1 - 1,9

Misvisning 100 km/t: 97 - 96

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 23 2022