Alfa Romeo 8C Competizione

Finnes kun én i Norge

Vi Menn var blant få norske medier som fikk testet denne uhyre sjeldne bilen, som skal vises på Oslo Motor Show. 

<b>VAKTE OPPSIKT:</b> Alfa Romeo 8C Competizione fikk enorm oppmerksomhet da den kom. Kanskje ikke så rart. Nå kan du selv beundre bilen, på Oslo Motor Show. 
VAKTE OPPSIKT: Alfa Romeo 8C Competizione fikk enorm oppmerksomhet da den kom. Kanskje ikke så rart. Nå kan du selv beundre bilen, på Oslo Motor Show.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Alfa Romeo 8C Competizione ble presentert for første gang som et konsept på bilutstillingen i Frankfurt i 2003. Det vakte umiddelbar begeistring. Entusiastene gledet seg over en bakhjulsdrevet Alfa med linjer inspirert av vakre 33 Stradale, som Franco Scaglione designet i 1967.

Les også: BMW nektet lenge for at denne bilen fantes - vises på Oslo Motor Show

I 2007 bestemte ledelsen i Alfa at 8C Competizione skulle bygges. En 4,7-liters V8 ble hentet fra Ferrari og sørget for å gi den 4,4 meter lange Alfa-en rundt 450 hestekrefter. Toppfarten lå nærmere 300 km/t, mens sprinten fra null til hundre gikk unna på rundt fire sekunder.

<b>KREFTER:</b> Fremdriften besørges av en 4,7-liters V8 sugemotor som produserer rundt 450 hester ved 7000 omdreininger. 
KREFTER: Fremdriften besørges av en 4,7-liters V8 sugemotor som produserer rundt 450 hester ved 7000 omdreininger.  Foto: Produsenten

En journalist i Vi Menn var så heldig å få prøvekjøre bilen i Norge i 2009. Gjett om den gjorde inntrykk.

<b>EKSKLUSIVT:</b> Vi Menn fikk testet bilen i 2009. Faksimile av Vi Menn desember 2009.
EKSKLUSIVT: Vi Menn fikk testet bilen i 2009. Faksimile av Vi Menn desember 2009. Foto: Faksimile

«Jeg planter stussen ned i de steinharde karbon-bøttesetene, vrir om tenningsnøkkelen og trykker på startknappen.– Bang! Glem alt du tror er grom motorlyd i nybilverdenen. Dette er så heftig og brutalt vakkert at det kjennes ut som om hele Aker Brygge skal bli jevnet med jorden – og det bare på tomgang. Endelig bærer det ut på veien. Følelsen av å sitte i en så sjelden bil er spesiell. Jeg har rattet mye gromt og kostbart, likevel er jeg ekstra forsiktig med 8C. Som min kollega i Auto motor og sport så fint uttalte: Én ting er å ratte en bil det bare finnes 500 av, en annen er å være han som sørget for at det kun er 499 igjen... Når man i tillegg vet at rundt halvparten av bilens vekt er komponenter i karbonfiber, er det best å vise italieneren respekt».

For det var ikke spart på materialbruken da 8C Competizione ble bygget. Kompositt-chassiset består av aluminium, titan og karbon. Karosseriet og deler av interiøret er i karbon. Den omfattende bruken av kostbare lettvektmaterialer gjorde at vekten kom ned i 1490 kilo.

Les også: Prøvekjørt: Alfa Romeo 4C: Absolutt skjønnhet - med noen skjønnhetsfeil

<b>NOEN LEKRERE?:</b> Design er selvsagt en subjektiv sak, men finnes den personen som ikke liker utseendet til 8C Competizione, spurte Vi Menns medarbeider som fikk prøvekjøre bilen i Norge. 
NOEN LEKRERE?: Design er selvsagt en subjektiv sak, men finnes den personen som ikke liker utseendet til 8C Competizione, spurte Vi Menns medarbeider som fikk prøvekjøre bilen i Norge.  Foto: Egil Nordlien HM Foto

Eksplosiv GT-bil

Vi Menns utsendte fikk testet bilen i Oslo gater der folk glante om kapp mens lydbildet sørget for at hvert gangfelt ble ryddet for folk minimum 100 meter før 8C passerte. Men det ble også anledning til tur på landeveien utenfor bygrensen:

<b>KARBON:</b> Også innvendig ble det benyttet rikelig med karbon. 
KARBON: Også innvendig ble det benyttet rikelig med karbon.  Foto: Produsenten

«Superbil? Nei, ikke akkurat. Men vanvittig råskap likevel. Men misforstå ikke, en 8C takler rimelig heftig kjøring uten å nøle, men noe reinspikka Ferrarikonkurrent er den ikke. Mer en hard, potent og eksplosiv GT-bil det nesten ikke finnes maken av. Gassresponsen er helt vill. Et lite trykk på høyrepedalen resulterer i et maskulint bjeff fra eksospottene, og selvfølgelig et aldri så lite hestespark i ryggen nærmest uansett turtall og gir. ESP-systemet kjemper en innbitt kamp for å holde hekken på rett kjøl på den våte asfalten. Faller man for fristelsen til deaktivere den magiske knappen, burde man være glad i en liten sladd i hytt og gevær. Det flotte er at bilen er veldig fin å kontrollere og at det sjelden blir dramatikk, til tross for en ganske kort hjulavstand. 8C ser nemlig vesentlig større ut på bilder enn den i virkeligheten er...»

<b>SNERTEN:</b> 8C er 4,4 meter lang. 
SNERTEN: 8C er 4,4 meter lang.  Foto: Produsenten

Imponerte som «tunnelbil»

Det var den turtallshissige V8-motoren, både draget og lydbildet, samt den sekvensielle girkassen som imponerte vår mann mest, kanskje takket være hyllevare fra Ferrari der mye var kjent fra F430. Dessuten imponerte den som «tunnelbil».

«I min ungdomskrets var det enkelte biler som levde opp til det prestisjetunge navnet «tunnelbiler». I de fleste tilfeller var dette enten trimmede ungdomsbiler, eller en eller annen mor sin stakkars konebil påmontert et eksosanlegg fra helvete. Alfa Romeo 8C er utvilsomt tidenes tunnelbil. Den store forskjellen ligger i at dette er en håndbygget originalbil med fintunet hissig motorlyd, samt at det skremmende høye vrælet aldri blir verken slitsom eller irriterende. Bare helt fantastisk herlig – hver gang!».

Fungerer i tunnel: Godkjent som "tunnelbil".
Fungerer i tunnel: Godkjent som "tunnelbil". Foto: Produsenten

Kun 500 eksemplarer ble bygget av Alfa Romeo 8C Competizione, noe som gjorde den svært dyr, og ettertraktet. Den ble raskt utsolgt. Det finnes ett eksemplar av bilen i Norge, som du kan se på Amcars stand på Oslo Motor Show.

Oslo Motor Show går av stabelen fra 25. til 27. oktober i Nova Spektrum på Lillestrøm

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn