Alfa Romeo Milano

Nå kommer også dette kultmerket med elbil

Med modeller som blant andre Giulia, Giulietta og GTV, samt en mektig historie innen motorsport og en kronglete fortid, er merket sikret kultstatus for evig og alltid. Nå kommer Milano, som i tillegg til å være Alfas fødeby, også er merkets første elbil. 

<b>FØRSTE ELBIL:</b> Alfa Romeo Milano er det italienske merkets første elbil.
FØRSTE ELBIL: Alfa Romeo Milano er det italienske merkets første elbil. Foto: Max Sarotto/produsent
Først publisert Sist oppdatert

Utvalget av elbiler begynner å bli omfangsrikt i Norge. Om utvalget omfatter mange morsomme biler, er en annen sak. Kanskje kan denne nykommeren gjøre noe med det: Alfa Romeo Milano.

Med en lengde på 4,17 meter er den omtrent like lang som Toyota Yaris Cross og Opel Mokka. Milano kommer til Norge i to versjoner, enten med 156 eller 240 hestekrefter.

Begge har 54 kWt-batteri, som skal gi den svakeste versjonen en maks rekkevidde rundt 410 kilometer. Maks hastighet for hurtiglading (DC) er 100 kW. Batteri og elmotor er for øvrig de samme som i blant annet konsernslektning Jeep Avenger.

Les også: Test: Jeep Avenger: Utrolig at den skiller seg så kraftig ut

Veloce-utgave

Milano kommer imidlertid i en hvassere Veloce-versjon med 240 hestekrefter. Den har kortere rekkevidde, men desto mer sportslig tilsnitt. Veloce-utgaven er satt opp med mer direkte styring, har bredere sporvidde, sportslige stabilisatorstag, kraftigere bremser og 20-tommers felger.

<b>SPORTY:</b> Veloce-versjonen har 240 hester.  
SPORTY: Veloce-versjonen har 240 hester.   Foto: Max Sarotto/produsent

Den er også senket 25 millimeter sammenlignet med standardversjonen. I tillegg har den en mekanisk låsbar limited slip-differensial som skal besørge maksimalt grep under akselerasjon og svingkjøring. Sprinten skal Veloce-utgaven greie på på 5,9 sekunder.

Les også: Da Alfa Romeo 156 debuterte i 1997 fikk den umiddelbar klassikerstatus. Og reddet et legendarisk bilmerke.

<b>SPORTSSETER:</b> Milano kan leveres med Sabelt sportsseter i kunststoffet Alcantara. 
SPORTSSETER: Milano kan leveres med Sabelt sportsseter i kunststoffet Alcantara.  Foto: Max Sarotto/produsent

Ifølge Alfa Romeo har de lagt vekt på å gjøre bilen så lett som mulig, og det klinger jo fint at den er utviklet av samme avdelingen som utviklet Giulia GTA. B

estilles bilen med sportspakke får du med noen lekre Sabelt sportsseter i Alcantara som skal gi optimal komfort ved aktiv kjøring.

<b>IKONISK FORM:</b> Instrumenter med Cannocchiale-design
IKONISK FORM: Instrumenter med Cannocchiale-design Foto: Max Sarotto/produsent
<b>KLØVER:</b> Ventilene til klimaanlegget er formet som en quadrifoglio (firkløver
KLØVER: Ventilene til klimaanlegget er formet som en quadrifoglio (firkløver Foto: Max Sarotto/produsent

Designerne har også sørget for at Alfa Romeos rike arv speiles både utvendig og innvendig. Den klassiske V-grillen er på plass i en hissig utformet front. Et 26 centimeter bredt instrumentpanel er omgitt at det klassiske, runde teleskop-designet (cannocchiale). Ventilene til klimaanlegget er formet som en quadrifoglio (firkløver). Quadrifoglio er merket som brukes på Alfa Romeos mest sportslige modeller.

Les også: Test: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde: En bil for historiebøkene

Plass: Bagasjerommet tar 400 liter. I tillegg er det plass til ladekablene under panseret.
Plass: Bagasjerommet tar 400 liter. I tillegg er det plass til ladekablene under panseret. Foto: Max Sarotto/produsent

Multimedia og andre funksjoner betjenes med en 26 centimeter bred berøringsskjerm som er lett vinklet mot fører. Den er utviklet for å fungere med widgeter og grafiske komponenter som gir enkel tilgang til alle funksjoner. Skjermen kan tilpasses den enkeltes ønsker via dra- og slipp-funksjonalitet. Under skjermen finnes en rad med knapper for betjening av klimafunksjoner.

Ha skapt brudulje

Alfas første elektriske bil er oppkalt etter byen der merket ble grunnlagt i 1910 som Anonima Lombarda Fabbrica Automobili – forkortet A.L.F.A.

Dedikerte Alfa-fans vil trolig anse det som helligbrøde at bilen ikke skal bygges i Italia, men i Polen.

Milano er den første Alfa-en som helt og holdent produseres utenfor Italia grenser. Det har satt følelsene i sving helt inn i Miloni-regjeringen.

<b>SKAPT REAKSJONER:</b> Alfa Romeo Milano ble avduket av Stellantis' portugisiske boss, Carlos Tavares, den 10.april i Milano. At bilen skal produseres i Polen og ikke Italia, har fått selv en italiensk minister til å reagere. 
SKAPT REAKSJONER: Alfa Romeo Milano ble avduket av Stellantis' portugisiske boss, Carlos Tavares, den 10.april i Milano. At bilen skal produseres i Polen og ikke Italia, har fått selv en italiensk minister til å reagere.  Foto: Produsenten

– En bil kalt Milano kan ikke produseres i Polen. Det er forbudt ved italiensk lov, uttalte nylig utviklingsminister Adolfo Urso, ifølge Reuters. Han sikter trolig til en lov fra 2003 som har til hensikt å forby produkter med italienskklingende navn som ikke er produsert i Italia.

– Loven fastsetter at du ikke kan gi indikasjoner som villeder forbrukerne. Så en bil kalt Milano må produseres i Italia, sa Urso.

Trolig i et forsøk på å legge ballen død har Alfa Romeo nå bestemt seg for å endre navnet på bilen, selv om de mener at selskapet ikke har brutt loven. Alfas første elektriske bil skal i stedet hete junior, inspirert av GT 1300 Junior som ble lansert i 1966.

<b>ETTER SOMMEREN:</b> Prisene på Milano er ikke klare, men den er ventet til Norge rett etter sommeren. 
ETTER SOMMEREN: Prisene på Milano er ikke klare, men den er ventet til Norge rett etter sommeren.  Foto: Max Sarotto/produsent

Alfa Romeo ble en del av det gigantiske Stellantis-konglomeratet da PSA Group og Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ble slått sammen i 2021. Alfa Romeo er dermed i samme familie som blant annet Jeep, Opel, Citroën, Peugeot og Maserati. Stellantis ble rangerte som verdens fjerde største bilprodusent i fjor og har hovedkontor i Nederland.

Artikkelen ble opprinnelig publisert for Vi Menn