Alfa Romeo 4C

Dette blir en sportsbil av rang

Alfa Romeo 4C vil veie under 900 kilo. Med 240 hk blir den dermed en sportsbil av rang.

LETT: Alfa Romeo 4C skal ikke veie mer enn 895 kilo. Dermed tyder forholdet mellom vekt og ytelser at dette blir en bil som vil by konkurrentene på en tøff utfordring. FOTO: Produsent
LETT: Alfa Romeo 4C skal ikke veie mer enn 895 kilo. Dermed tyder forholdet mellom vekt og ytelser at dette blir en bil som vil by konkurrentene på en tøff utfordring. FOTO: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Alfa Romeo 4C blir en skikkelig lettvekter - i positiv forstand. Karosseriet er støpt i ett stykke karbon - en såkalt monocoque - som ikke veier mer enn 65 kilo. Fordelen med monocoque er at det blant annet gir mer vridningsstivhet sammenlignet med et konvensjonelt karosseri, noe som er gunstig for bilens veiegenskaper.

Bilens totale vekt er på 895 kilo, omtrent det samme som en Lotus Elise, som er en knøttliten bil. Alfa 4C veier over 500 kilo mindre enn en Lotus Evora som veier 1450 kilo. Til sammenligning veier en Porsche Boxster (211 hk) 1310 kilo. Tatt i betraktning påbudt sikkerhetsutstyr, samt aircondition og multimediautstyr som gir ekstra kilo, er vekten imponerende lav.

Alfa 4C er knapt fire meter lang, to meter bred og kun 1,18 meter høy. Akselavstanden er mindre enn 2,4 meter. Omtrent midt i bilen sitter en direkteinnsprøytet turbomotor i aluminium med fire sylindre - samme motor som i den hvasseste versjonen av Alfa Romeo Giulietta. Den yter 240 hk og 350 Nm, og bidrar til at 4C skal greie 0-100 km/t på 4,5 sekunder og ha et CO2-utslipp rundt 150 g/km.

Bilen kommer med en dobbeltclutchet girkasse som Alfa kaller TCT.

Ser man på forholdet mellom vekt og ytelser, er det grunn til å tro at 4C blir en sportsbil av rang.

De første versjonene av Alfa Romeo 4C er forventet lansert i Europa i løpet av september i år. 3500 biler skal produseres årlig, 1000 av dem for Europa

HØSTEN: De første bilene er forventet levert i september. FOTO: Produsent
HØSTEN: De første bilene er forventet levert i september. FOTO: Produsent

Erfaringer fra 8C Competitzione

Alfa Romeo 4C bygger videre på erfaringene selskapet gjorde med 8C Competizione som kun ble produsert i et begrenset antall. Noe senere kom også en spider-versjon. Kun produsert i 500 eksemplarer den også.

8C Competitzione ble presentert for første gang i 2006 som er en eksklusiv Gran Turismo. Kun 500 nøye utvalgte kjøpere (ingen i Norge) fikk satt kloa i bilen. 8C modell-betegnelsen ble brukt på 30- og 40-tallet på modeller med åtte sylindere og ble designet av Vittori Jano.

Navnet "Competizione" er en hyllest til "6C 2500 Competizione" som er en sportbil fra 1950 og som ble kjørt av duoen Fangio og Zanardi i det berømte Mille Miglia løpet. Spider-modellen er inspirert av klassikere som Giulietta Spider fra 50-tallet og legendariske Duetto, som blant annet ble gjort kjent med filmen Manndomsprøven (The Graduate) fra 1967 med Dustin Hoffman.

Hver eneste Alfa 8C, både Competizione og kabrioleten Spider, skreddersys etter kundens ønske både inn- og utvendig. Selv de anatomiske setene i karbon fiber kan bestilles etter målsøm. Modellene er utstyrt med en helt 90 grader V8 motor som yter 450 hk ved 7000 omdreininger (470 Nm ved 7500 omdreninger).

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Les også:

EKSKLUSIV SLEKTNING: Alfa Romeo 8C Competitzione. FOTO: Produsent
EKSKLUSIV SLEKTNING: Alfa Romeo 8C Competitzione. FOTO: Produsent

Nordmenn synes Alfa har penest design

Stor oversikt: Her står UP i sommer

Rundkjøring: Du kjører nesten garantert feil her

- Nei, dette er ikke skadelig for motoren