Livsfarlig slurv

Dropper du dette, kan hjulet ditt bli en dødsfelle

– Hjul som løsner på grunn av løse bolter er en sjeldenhet ellers i året, men har to solide topper i ukene etter hjulskift vår og høst, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Det er særlig én feil du gjør som kan koste deg dyrt.

<b>FARLIG FEIL:</b> Om hjulet løsner i fart, kan du få store skader på bilen, men i verste fall kan hjulet bli et livsfarlig prosjektil som skader fotgjengere eller andre trafikkanter.
FARLIG FEIL: Om hjulet løsner i fart, kan du få store skader på bilen, men i verste fall kan hjulet bli et livsfarlig prosjektil som skader fotgjengere eller andre trafikkanter. Foto: If
Først publisert

– Vi har dessverre ingen eksakt statistikk over hvor mange vi rykker ut til fordi hjulene har løsnet, men erfaringen fra våre bilbergere sier at det er en betydelig økning av det i ukene etter hjulskift, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Går vi noen år tilbake i tid, finnes imidlertid statistikk som kan gi en pekepinn. Så langt tilbake som i 2010 opplyste NAF at de hadde et betydelig antall oppdrag knyttet til dette.

I løpet av 22 dager våren 2010, etter at folk hadde lagt om til sommerdekk, rykket NAF ut til 41 bilførere som hadde mistet hjulet.

I tillegg rykket de i samme periode ut til hele 78 bilister som hadde løse hjulbolter. 20 hadde knekte hjulbolter, og 19 hadde hjulbolter som var trukket til for hardt.

<b>KJØR TRYGT:</b> Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i medlemsorganisasjonen NAF, som setter trafikksikerhet i høysetet.
KJØR TRYGT: Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i medlemsorganisasjonen NAF, som setter trafikksikerhet i høysetet. Foto: NAF

Sødal har ingen oppdaterte tall, fordi dette ikke er en egen kategori i NAFs bergingsstatistikk. Der kommer slike hendelser inn under det som heter «dekk og hjul», som også inkluderer andre årsaker til berging. Han tror likevel de gamle tallene kan være relevante.

Piggdekk kan kun brukes fra og med 1. november og til og med første søndag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark kan piggdekk kun brukes fra og med 16.oktober til og med 30. april. På vinteren er det krav om minst 3 mm mønsterdybde, på sommeren er kravet 1,6 mm.

Dersom føret krever det for å sikre tilstrekkelig veigrep, er det tillatt, og påkrevd, å bruke piggdekk eller kjetting utenom disse datoene. Bruker du piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul.

Piggfrie vinterdekk kan du bruke hele året.

Kilde: Statens vegvesen

Se mer

– Vårt inntrykk er at det ikke har blitt færre, i hvert fall, sier han.

Dyrt og farlig

– Det er bare tilfeldigheter som gjør at mennesker ikke blir alvorlig skadet når et hjul løsner i høy fart. Hvis en bil plutselig mister et hjul i 80-90 kilometer i timen, er det lett å tenke seg konsevensene, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Hvert år får forsikringsselskapet inn fire-fem biler med alvorlige karosseriskader som skyldes at hjul har løsnet i trafikken.

Clementz påpeker at antall bilister som opplever dette, helt sikkert er langt høyere enn hva som meldes inn til forsikringsselskapene.

– Heldigvis oppdager de fleste at det er noe alvorlig feil med bilen før det skjer en ulykke, sier han.

Den vanligste måten å oppdage løse bolter eller hjulmuttere på, er at du hører en rar lyd når du kjører.

– Du kan også i enkelte tilfeller føle at bilen er litt ustabil og at det er «noe» når du beveger rattet. Deretter bare baller det på seg, sier han.

Også Clementz påpeker at ulykkene som regel skjer i tiden etter at folk har lagt om dekk. Grunnen er at smårystelser kan få mutterne eller boltene til å bevege seg, slik at de kan løsne.

<b>VÆR BEREDT:</b> Ikke alle nye biler har reservehjul og hjulkryss eller hjulmutternøkkel. Kommunikasjonssjef Sigmund Clementz° råd er i så fall at du kjøper inn og har liggende i bilen.
VÆR BEREDT: Ikke alle nye biler har reservehjul og hjulkryss eller hjulmutternøkkel. Kommunikasjonssjef Sigmund Clementz° råd er i så fall at du kjøper inn og har liggende i bilen. Foto: If

Les også (+): Det skiller mye mellom de beste og de dårligste høytrykkspylerne

Løsningen er enkel

Clementz i If og Sødal i NAF er enige om ett soleklart råd du bør følge for å unngå farlige situasjoner. Uansett om du har byttet dekk selv eller har fått det gjort på et verksted eller dekkhotell, må du ta en sjekk etter at du har kjørt en liten stund.

– Husk å etterstramme hjulmutterne eller -boltene ved 10–30 kjørte kilometer etter at du har skiftet hjul på bilen, påpeker Sigmund Clementz i If.

Torleiv Haukenes er produktsjef i BestDrive Norway (tidligere Dekkmann), som i likhet med andre verksteder og dekkhoteller opplever stor pågang fra kunder som vil ha hjelp til å legge om til sommerdekk.

Han stiller seg bak rådet om å etterstramme, men har også utdypende råd til deg som bilist.

– Det kan være flere årsaker til at hjul faller av. Det vanligste er at man kan glemt å etterstramme ett eller flere hjul etter at bilen har blitt senket ned fra jekken, sier han.

Les også: Du kjører saktere enn du tror – disse bilene er verstingene

Stor belastning

En annen mulig årsak, er at man ikke har rengjort godt nok i anleggsflatene på nav og felg, påpeker Haukenes.

– Smuss, rust og sand kan dermed bli brutt ned under kjøring og felgen blir løs, noe som til slutt kan føre til at boltene/mutterne løsner og hjul faller av, sier han.

Hjulboltene blir utsatt for store belastninger, og Haukenes sier at både temperatur og rotasjonseffekten, vekten av kjøretøyet og støt/slag kan føre til små forskyvninger av hjulboltene, noe som igjen kan føre til at de løsner.

– En siste, og vanlig feil, er at en del aluminiumsfelger har senterringer i plast. Produsentene lager felger med navåpninger som skal passe til flere bilmodeller og løser ulike navåpninger med å fôre ut med en navring. Dersom man ikke fjerne disse fra navet, og i tillegg setter på et hjul hvor senterringen sitter igjen på felgen, vil hjulet løsne når plasten etter hvert blir slitt bort, sier Haukenes.

Les også: Sjekk vinterdekkene: Kan du fyrstikktrikset?

Bytt selv eller få profesjonell hjelp

– Er det tryggere å få hjulene byttet hos et verksted enn å gjøre det selv?

– Det er det ingen tvil om, men det må skje på et godkjent verksted, understreker Torleiv Haukenes i BestDrive.

<b>DEKKSPESIALIST:</b> Torleiv Haukenes er produktsjef hos BestDrive Norway AS, som tidligere het Dekkmann.
DEKKSPESIALIST: Torleiv Haukenes er produktsjef hos BestDrive Norway AS, som tidligere het Dekkmann. Foto: BestDrive

Det er ikke Nils Sødal i NAF helt enig med ham i.

– Det er i utgangspunktet like trygt å skifte hjulene selv. Om du følger tipslisten vår, klarer du fint jobben selv, sier Sødal.

Tipslisten han sikter til, finner du i faktarammen under. I tillegg påpeker han at det er viktig å ha en god jekk som løfter bilen trygt, og du må være nøye med å plassere jekken på bilens jekkepunkter. Hvor disse er, finner du i bilens instruksjonsbok.

• Sett bilen på et rett underlag – helst ikke på løs grus.

• Trekk til håndbremsen. • Ha en god jekk, plasser den riktig, se instruksjonsbok.

• Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk, det kan føre til alvorlig klemskader.

• Løsne hjulmuttere/bolter før bilen jekkes opp.

• Plassere hjulene riktig i henhold til «rulleretning». Noen dekk har piler/merke som viser rulleretning.

• Når du skal trekke til hjulbolter/muttere, skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil. Sjekk instruksjonsboka for din bil. Det anbefales å benytte en momentnøkkel eller momentstav.

• Sjekk lufttrykket på kalde hjul.

• Etter noe tids kjøring bør du sjekke om mutterene/boltene sitter. Etterstram om nødvendig.

Kilde: Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF

Se mer

– Dette er viktig på alle biler, men særlig på elbiler. Plasseres ikke jekken på jekkepunktet, risikerer du å skade batteripakken til bilen, og det er elbilens dyreste del, sier Sødal i NAF.

Les også: Tesla Model 3 har vært en tur i skjønnhetssalongen

Ikke stram for hardt, heller!

– Selv har jeg noen ganger opplevd at verksteder skrur boltene så hardt til at jeg ikke klarer å løsne dem igjen selv etterpå, selv med skralle med teleskoparm, det som gjerne kalles «latmannsarm». Er det virkelig nødvendig å stramme så hardt til? Hva hvis jeg punkterer langt oppe på vidda og skal bytte til reservehjulet?

– Da er det i så fall strammet for hardt til, og burde bli gjenstand for reklamasjon. En bolt som er trukket til for hardt er i prinsippet ødelagt. I verste fall kan de ryke ved neste hjulskift, sier Haukenes i BestDrive.

Både han og Nils Sødal i NAF understreker at boltene eller mutterne må strammes med riktig kraft. Hva som er riktig, kan variere fra bil til bil, så sjekk instruksjonsboken. Skal du bytte selv, er rådet å bruke en såkalt momentnøkkel, som kan stilles inn på akkurat den verdien som står i instruksjonsboken.

– Det er viktig at verkstedet strammer boltene med riktig moment. Be gjerne om at det føres på kvitteringen hvilket moment boltene er strammet til med, er rådet fra Nils Sødal i NAF.

– Er hjulboltene strammet for hardt, er hjulet vanskelig å få løs. I tillegg kan for hardt strammede bolter føre til at hjulboltene knekker. Da kan i verste fall også hjulet falle av, om flere bolter knekker. Knekte hjulbolter gir deg ihvertfall en unødvendig reparasjon og kostnad, sier han.

Les også (+): Stor test av gassbrennere og multifuelbrennere: Disse er best å ha med på turen, både sommer og vinter