Avslutter salget av Volvo stasjonsvogn

En epoke er over

Volvo skal slutte å selge stasjonsvogn i Norge.

<b>SLUTT:</b> Volvo avslutter salget av ladehybridene V90 (bildet) og V60. Nå er det SUV for alle penga. 
SLUTT: Volvo avslutter salget av ladehybridene V90 (bildet) og V60. Nå er det SUV for alle penga.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Volvo Cars har besluttet å avslutte salget av de to ladbare hybrid-modellene V90 og V60 i Norge, de siste gjenværende stasjonsvognene fra Volvo i Norge. Avgjørelsen innebærer slutten på en epoke og muligheten til å kjøpe ny stasjonsvogn, eller herregårdsvogn som Volvo kalte dem, fra Volvo Cars i Norge.

1.oktober i år er siste frist for bestilling av bilene, og ifølge selskapet er dette en naturlig konsekvens av utviklingen i det norske bilmarkedet.

– Med et tilnærmet helelektrisk nybilmarked og en befolkning som i økende grad foretrekker SUV-er, er det riktig å avslutte salget av V90 og V60 nå, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Endringene i det norske avgiftssystemet har gjort ladbare hybrider dyrere, og bidratt til å redusere etterspørselen de siste årene

<b>HERREGÅRDSVOGN:</b> Volvo P220 Amazon
HERREGÅRDSVOGN: Volvo P220 Amazon Foto: Produsenten

. I perioden januar-juli i år ble det registrert 42 V90 og 32 V60, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken, en nedgang på henholdsvis 30 og 60 prosent fra 2023. Siden de ble lansert i nyeste generasjon i henholdsvis 2017 og 2018 har det blitt registrert 7147 V90 og 6496 V60 i Norge.

70 års historie

Selv om stasjonsvognene forsvinner fra Volvo sortiment i Norge, så kommer de til å leve lenge på bruktmarkedet og i minnene til mang en Volvo-eier. Modeller som kanskje særlig 240, men også 140, 740, 760 og 850 har satt nærmest uutslettelig spor, og mange av modellene lever i beste velgående i Norge.

<b>STASJONS­VOGN:</b> I 1968 kom Volvo 145 på markedet, en komfort­abel herregårds­vogn med god plass. 
STASJONS­VOGN: I 1968 kom Volvo 145 på markedet, en komfort­abel herregårds­vogn med god plass.  Foto: Produsenten
<b>240-SERIEN:</b> Svært mange nordmenn har vokst opp i baksetet på en 240. Her i form av 245 DL.
240-SERIEN: Svært mange nordmenn har vokst opp i baksetet på en 240. Her i form av 245 DL. Foto: Produsenten

Volvo Cars regnes av mange som selve oppfinneren av det praktiske og familievennlige bildesignet kjent som stasjonsvognen. På 50- og 60-tallet kom Volvo-bilene Duett (1953) og Amazon (1962), og særlig Amazon kalles gjerne historiens første stasjonsvogn.

I 1967 ble Volvo 145 lansert, modellen som mest sannsynlig la grunnlaget for en av bilhistoriens mest ikoniske former. Den firkantede bilen med det tilnærmet loddrette bakvinduet ble startskuddet på en lang rekke karakteristiske stasjonsvogner fra Volvo – som 245, 740, 850 og 940 – elsket av både hverdagssjåfører og bilentusiaster over hele verden gjennom de siste 50 årene.

<b>TURBO:</b> 850 kom i 1993. Bilen på bilde er en Turbo-versjon.
TURBO: 850 kom i 1993. Bilen på bilde er en Turbo-versjon. Foto: Produsenten

Totalt er det solgt mer enn seks millioner Volvo stasjonsvogner på verdensbasis siden Duett ble lansert for 71 år siden.

<b>740:</b> Volvo 740 GLT.
740: Volvo 740 GLT. Foto: Produsenten
<b>760:</b> Volvo 760 GLE. 
760: Volvo 760 GLE.  Foto: Produsenten

Ikke slutt på ladehybrid

Trosby mener stasjonsvognen for alltid vil stå sentralt i Volvos historie.

– Ikoniske modeller som Amazon, 240 og 850 har mye av æren for at Volvo i dag er et av verdens mest velkjente bilmerker. Vi er samtidig opptatt av at nye modeller henter inspirasjon fra designarven vår, og viderefører det unike som gjør Volvo til Volvo, sier Trosby.

<b>2016:</b> Volvo V70 ble produsert fra 1996 til 2016. 
2016: Volvo V70 ble produsert fra 1996 til 2016.  Foto: Produsenten
<b>POPULÆR:</b> Volvo XC70 er en svært populær bruktbil i Norge.
POPULÆR: Volvo XC70 er en svært populær bruktbil i Norge. Foto: Volvo

Beslutningen om å avslutte salget av V90 og V60 gjelder kun for det norske markedet. Bilene er tilgjengelig i de fleste av Volvos markeder, og i 2023 ble det solgt 30 400 V60 og 14 200 V90 på verdensbasis. Volvo vil fortsette å tilby SUV-ene XC60 og XC90 som ladbare hybrider i Norge.

– Volvo skal lansere en rekke spennende elbiler de kommende årene som vi tror vil passe det norske markedet meget godt, sier Trosby.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn