KLASSIKER

25 år siden denne superpopulære bilen kom

Og i 1997 kom en enda fetere versjon som var blant de aller første "hyttebilene". Den først turen ble minnerik.

Pluss ikon
<b>V70:</b> I 1996 introduserte Volvo stasjonsvognen V70. 
V70: I 1996 introduserte Volvo stasjonsvognen V70.  Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

I 1996 introduserte Volvo stasjonsvognen V70. Den bygget videre på suksessen 850 som hadde vært på markedet siden 1993.

V70 var noe mykere i formene enn forgjengeren, men hadde det Volvo-typiske vertikale bakpartiet. Året etter kom V70 XC AWD.

Spede begynnelse

Det var en med et aldri så lite smil om munnen at jeg stiftet bekjentskap med Volvo V70 XC AWD for første gang. En mørk burgunder Volvo V70, med veldig store og oransje dekaler på siden.

Når jeg skulle kombinere påskeferie og biltest i begynnelsen av april 1998 var det i alle fall ingen som skulle være i tvil om hva jeg kom kjørende i.

<b>KLASSIKER:</b> 850 som hadde vært på markedet siden 1993
KLASSIKER: 850 som hadde vært på markedet siden 1993 Foto: Produsenten

Epoken med store SUV-er var i sin spede begynnelse. Vi hadde hatt noen tidlig forsøk som Jeep Grand Cherokee, men da Mercedes-Benz lanserte sin M-klasse i 1997 var det startskuddet på det som har vist seg å bli noe stort både fysisk og salgsmessig.

Og når konservative Volvo blafret med fjærene og tøffet opp sin trauste V70 med SUV-aktig pynt og bedre vinteregenskaper var jo dette noe vi måtte teste ordentlig.

<b>MINNERIK:</b> Turen med Volvo V70 XC AWD ble en minnerik affære.
MINNERIK: Turen med Volvo V70 XC AWD ble en minnerik affære. Foto: Terje Bjørnsen

Subaru først

Volvo V70 XC var heller ikke første «høy stasjonsvogn med 4WD» på det norske markedet. Jeg husker blant annet 80-tallets AMC Eagle, men det var først med Subaru Outback interessen for biltypen skjøt i været da den kom på midten av 90-tallet. Men mer om min favorittur med Outback litt senere.

Ikke det at kjøreturer til Bodø på vinterstid var noen polarekspedisjon for 20 år siden. Men både veistandard og det daglige vintervedlikeholdet var ikke helt i samme klasse som i dag.

Og siden jeg hadde kjørt turen mange ganger siden 80-tallet, visste jeg at det ville bli en fin eksamen for Volvos røff-tøffe stasjonsvogn.

Permanent firehjulstrekk

Det var i alle fall nok å glede seg til etter 1998-standard. Permanent firehjulsdrift var ikke noe vi var veldig bortskjemt med på dagligbiler. Selv om V70 XC AWD var utstyrt med det vi dag ville oppfatte som en usigelig treg viskosekobling. Den tok seg god tid før det ble noe særlig fraspark på bakhjulene.

<b>XC:</b> V70 XC AWD ble introdusert i 1997. 
XC: V70 XC AWD ble introdusert i 1997.  Foto: Produsenten

Enda bedre sto det til under panseret. Her var det den klassiske 2,5-liters femsylindrede bensinmotoren med lettrykks­turbo. Det sørget for 193 hester og en flat, behagelig dreie­momentkurve med respektable 270 Nm ved 1800 o/m.

Det gjorde V70 XC AWD til en temmelig sprek bil på den tiden. 0–100 km/t skulle gå unna på rundt ni sekunder. Og som vanlig var det aller deiligste med denne motoren det herlige, småknurrende lydbildet.

Det gikk jo fint ...

De drøye 1200 kilometerne mellom Oslo og Bodø var en udramatisk affære på vei oppover. Kaldt, fint vær ga gode kjøreforhold, fast grep og trygghet i bilens vinteregenskaper.

Dessuten var langturskapasiteten suveren; Volvo leverte den gang som nå svært gode seter. På toppen kom fin kjørekomfort og motorens behagelige karakter.

<b>FIREHJULSTREKK:</b> Permanent firehjulsdrift var ikke noe vi var veldig bortskjemt med på dagligbiler. 
FIREHJULSTREKK: Permanent firehjulsdrift var ikke noe vi var veldig bortskjemt med på dagligbiler.  Foto: Produsenten

... helt til ...

Returen ble litt annerledes og skulle til slutt vise hvor grensen gikk for vinteregenskapene til Volvo V70 XC AWD. Ned fra de blanke fjell­sidene fra det 1100 m.o.h. høye Mjåvassfjellet sto snøføyka som en foss.

I en av dumpene hadde det samlet seg en velvoksen snøfonn som jeg oppdaget for sent i snøføyka. Ekstra bakkeklaring og firehjulstrekk i en halvmeter dyp snø er ikke noe å skryte av.

Jeg ble norgesmester i utgraving av fastkjørt Volvo V70 XC AWD, og etter én time og 10 minutter var Volvoen løs fra snømassene.

Volvo-dumpa

Nå har det lenge vært bom på denne strekningen og veien stenges når det føyker ned fra fjellsidene på Mjåvassfjell. Bedre sent enn aldri, tenker jeg hver gang jeg kjører forbi «Volvo-dumpa».

<b>SUKSESS:</b> Volvo har hatt stor suksess med sine Cross Country/XC70-modeller. 
SUKSESS: Volvo har hatt stor suksess med sine Cross Country/XC70-modeller.  Foto: Produsenten

Volvo hadde ingen SUV i sin modellrekke da XC70 kom – den første XC90 så først dagens lys i 2002. Delvis som et resultat av suksessen med de tøffe XC-stasjonsvognene i 70-serien.

Da første generasjon V70 i 2000 ble erstattet av andre generasjon, var det produsert i alt 319 832 av den vanlige modellen og 53 857 av V70 XC.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 08 2021