Prøvekjørt: Zeekr 001
Lynrask luksus
Dersom Jinping ikke styrer Kina i enda mer kollisjonskurs mot Vesten, så kan Zeekr bli en hodepine for europeiske luksusmerker.
Nylig testet vi Volvo EX30-slektningen Zeekr X i Sverige. Dette er ikke den eneste modellen fra den kinesiske produsenten .
Les også: Zeekr X prøvekjørt: Volvo har fått en svært ung slektning som ypper til kamp.
I tillegg til den kompakte X-modellen har Zeekr etablert seg i Sverige og Nederland - og snart Norge - med den 496 cm lange luksusbilen 001, som produsenten omtaler som en shooting brake.
Den fås med trekk på bakhjulene eller alle fire, og varter opp med potensielt 200 kW hurtiglading og en rekkevidde på 620 kilometer med bakhjulstrekk.
I forbindelse med prøvekjøringen av Zeekr X, fikk vi også en liten tur med en firehjulsdreven 001 i toppversjonen Privilege.
Den er et ganske imponerende stykke luksus med 544 hestekrefter, et dreiemoment på 686 Nm og evnen til å flytte seg fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Med utstyrsnivå Privilege kommer 001 standard med luftfjæring som sørger for strøken komfort til tross for at den er satt opp med 22-tommers felger.
Forsterker luksusfølelsen
Godt polstrede forseter trukket med kunstskinn bidrar også til det høye komfortnivået. Setene har både varme, kjøling og massasje samt 12-veis elektrisk justering. Senterkonsollen er bred med gode koppholdere og materialene i cockpiten forsterker luksusfølelsen. Rattet er trukket med kunstskinn, godt å holde i, men er utstyrt med berøringsflater som vi aldri ble helt fortrolige med.
Foran deg har du et 22 centimeter bredt instrumentpanel som viser den mest grunnleggende informasjonen, som kjørehastighet og batterinivå. Den 37 centimeter brede berøringsskjermen er den samme som i X-modellen.
Head up-displayet i 001 er imidlertid betydelig mindre, men projiserer et skarpt og klart bilde. Komforten i baksetet er også utmerket.
Kan vade
En akselavstand på tre meter gir rikelig med beinplass. Setene har varme og du har tilgang på egen klimastyring. At vinkelen på seteryggen kan justeres elektronisk løfter komfortnivået ytterligere.
Standard bakkeklaring er 16,2 cm på Privilege, men luftfjæringen gjør at bakkeklaringen kan økes med hele åtte centimeter. Og uavhengig av demping og klaring til bakken, så skal 001 være så godt isolert at den kan vade i 45 centimeter vann. Neppe av stor praktisk betydning. Det er derimot et bagasjerom på 539 liter og muligheten til å trekke henger på to tonn.
Ekstrem spesialversjon
Høyt komfortnivå i kombinasjon med voldsomme ytelser og kapable egenskaper på veien bør bekymre europeiske luksusmerker, særlig fordi toppmodellen Privilege i Sverige koster fra 757 000 SEK. Det er rundt 300 000 svenske kroner billigere enn rimeligste Taycan.
Og at Zeekr mener alvor når det gjelder luksus og kraftige ytelser er hevet over tvil. Nylig trakk de sløret av spesialversjonen 001 FR, som er produksjonsklar.
Den har 800V-arkitektur som gjør at den skal kunne lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet på 15 minutter. Fire elmotorer i silisiumkarbid produserer over 1250 hestekrefter. Den skal greie 0-100 km/t på 2,07 sekunder, som er noen hundredeler raskere enn Tesla Model S Plaid. Lite tall med tung symbolikk.
TEKNISKE DATA
Zeekr 0001 Privilege
Motor: 2xEl
Trekkhjul: Firehjulstrekk
Effekt, kW/hk: 400 / 544
Maks dreiemoment, Nm: 686
Batteri, kWt, brutto: 100
Lengde/bredde/høyde, cm: 496/199/155
Akselavstand, cm: 300
Bakkeklaring, cm: 16,2
Egenvekt, kg: 2350
Bagasjerom, liter: 539
Tilhengervekt, kg: 2000
Standard dekkdimensjon: 265/40/R22
Maks rekkevidde, WLTP km: 580
Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 1,85
Maks ladehastighet, kW: 200
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,8
Toppfart, km/t: 200
Pris fra, kr: Ikke klar
Om Zeekr
En del av det enorme kinesiske bilkonsernet Zhejiang Geely Holding Group, som også omfatter merker som Volvo, Polestar, Lotus, Lynk & Co og delvis Smart Automobile Co., Ltd som er et 50/50 joint venture med Mercedes-Benz AG. Zeekr ble etablert i 2021. Første modell var luksusbilen 001, som Zeekr har startet levering av i Sverige og Nederland. Norge står for tur.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 52 2023