Test: Mercedes-AMG EQS 53

Her ofres mye for sportsligheten

Toppmodellen i EQS-serien er en flott bil, men ikke alle egenskaper drar i riktig retning.

Pluss ikon
<b>TØFFERE:</b> I AMG-utgave får EQS-modellen egenskaper som går noe utover luksusfølelsen fra de andre variantene. 
TØFFERE: I AMG-utgave får EQS-modellen egenskaper som går noe utover luksusfølelsen fra de andre variantene.  Foto: Terje Bjørnsen
Publisert

EQS-modellen er Mercedes' elektriske svar på S-klasse. Kort sagt kongen på haugen, det beste av det beste, eller non plus ultra. Begrepet spiller egentlig ingen rolle, her handler det bare om å gi bilkjøperen toppnivået av det Mercedes og tysk bilindustri kan by på per dags dato.

Som i alle modellserier finnes det i tillegg en toppmodell – i dette tilfellet med navnet Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. At Benz er byttet ut med AMG i merkenavnet forteller med all ønsket tydelighet at denne EQS-versjonen drar i sportslig retning.

Smak av overkill

Og skulle du være i tvil, er det bare å kikke etter i spesifikasjonene: Her har du 484 kW/658 hk og 950 Nm dreiemoment, det gir 0–100 km/t på 3,8 sekunder. Vår testbil har attpåtil AMG Dynamic Plus-pakke – den sørger for opptil 761 hk og 1020 Nm og reduserer 0-100-tiden til 3,4 sekunder.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Mercedes EQS 580 4Matic

Hvis noen synes det begynner å smake av overkill for en bil til gatebruk, kan vi nikke gjenkjennende til det. Selv med kjølig vær og dårlige forhold for optimale akselerasjonsforhold, får vi omorganisert det som er igjen av hjernevolum under testingen, der vi klokker inn 0–100 km/t på 3,8 sekunder.

Forbikjøringsakselerasjonen er i Star Wars-land med henholdsvis 1,7 sekunder fra 60–100 km/t og 2,1 sekunder fra 80–120 km/t.

<b>MYE SKJERM:</b> Mesteparten av dashbordet og området foran forsetepassasjeren er dekket av info- og betjeningsskjermer. 
MYE SKJERM: Mesteparten av dashbordet og området foran forsetepassasjeren er dekket av info- og betjeningsskjermer.  Foto: Terje Bjørnsen

Men bare for å sette Mercedes-folket på plass: Plaid-versjonen av Tesla Model S gjør de samme testene unna på 3,0/1,1/1,3 sekunder – under enda dårligere forhold og med vinterdekk. Da snakker vi alvorlige synsforstyrrelser …

Et paradoks

I den virkelige verden spiller disse forskjellene ingen praktisk rolle. Selv EQS 580 4Matic vi kjørte på test i november 2021 er mer enn kvikk nok med sine tall: 4,3/2,1/2,6 sekunder. Men EQS 53 handler om mer enn utenomjordisk akselerasjon.

<b>RIKTIG INNSTILLING:</b> Ulike kjøreprogram og individuellt oppsett gir deg litt å leke med i AMG-utgaven. 
RIKTIG INNSTILLING: Ulike kjøreprogram og individuellt oppsett gir deg litt å leke med i AMG-utgaven.  Foto: Terje Bjørnsen

I tillegg forvandler den nemlig det ultrakomfortable EQS-oppsettet til noe som til forveksling minner om en sportsbil. Bakakselstyring er standard på EQS 53.

Med inntil ni graders styringsvinkel blir den 5,22 meter lange bilen ikke bare mer håndterbar i parkeringshus. Den får også kvikkere reaksjoner ute på veien, og sammen med innstillingene i AMG-oppsettet kan du få en ordentlig fast kjørefølelse.

<b>DYNAMIKK:</b> På begge sider av rattet finner du knapper med snarveier for ulike kjøreinnstillinger. 
DYNAMIKK: På begge sider av rattet finner du knapper med snarveier for ulike kjøreinnstillinger.  Foto: Terje Bjørnsen

Likevel kjennes ikke EQS 53 veldig kjøreglad ut, til det er egenvekten på snaut 2,7 tonn og akselavstand på hele 3,21 meter begrensende faktorer. Selv for en bil stappfull av teknologi setter de fysiske lover noen begrensninger.

Ulemper

<b>STORT:</b> Særeget design og brede dekk på 22-tommers felger.
STORT: Særeget design og brede dekk på 22-tommers felger. Foto: Terje Bjørnsen

Med på AMG-lasset får du flere merkbare ulemper. Noen kan spores til de enorme 22-tommers hjulene med dekkdimensjon 275/40-22 og sportslige Michelin Pilot Sport EV. I forhold til en standard EQS gir det tidvis harde smell i skarpe dumper og merkbart mer dekkstøy.

<b>STØTTE:</b> Setene ser ordinære ut, men gir god støtte og fin langturskomfort. 
STØTTE: Setene ser ordinære ut, men gir god støtte og fin langturskomfort.  Foto: Terje Bjørnsen

Dessuten fører EQS 53-oppsettet med seg en kraftig reduksjon i rekkevidde.

Mens en normal EQS 450 4Matic går inntil 704 km på det 107,8 kW store batteriet ifølge WLTP-normen, må en EQS 53 med testbilens utstyrsspesifikasjon nøye seg med 535 km.

Det er da vi begynner å få en litt dårlig smak i munnen. Vi tør påstå at en EQS 450 4Matic vil være tilstrekkelig for 99 prosent av norske bilkjøpere 99 prosent av tiden.

Og siden EQS i bunn og grunn er en ultrakomfortabel luksusbil, er det lov å stille spørsmål om redusert komfortnivå, betydelig kortere rekkevidde og en ekstraregning på over 420 000 kroner rettferdiggjøres av ytelser og veigrep man med hånden på hjertet kun bør utnytte på lukket bane?

Men selvsagt, liker du å betale ekstra for å ligge på spikermatte i stedet for komfortmadrass, så gjerne for oss.

Lynrask: Mercedes-AMG EQS 53 er tøff, lynrask og sportslig, men det koster, ikke bare i kroner og øre.
Lynrask: Mercedes-AMG EQS 53 er tøff, lynrask og sportslig, men det koster, ikke bare i kroner og øre. Foto: Terje Bjørnsen

Vi Menn Bil mener:

Vi høres sikkert en smule surpompede ut når vi rynker på nesa av en superduper toppmodell som nærmer seg 1,9 millioner med alt «viktig» utstyr på plass. Men vi får en liten følelse av keiserens nye klær når den utmerkede basismodellen er en bedre luksusbil, og EQS 53 faller litt mellom to stoler.

TEKNISKE DATA

Motor: 2xEL

Effekt, kW/hk: 484/658

Dreiemoment, Nm: 950

Egenvekt, m/fører, kg: 2655

Tilhengervekt, kg: 750

Lengde/bredde/høyde, cm: 522/193/152

Bagasjerom, liter: 610–1770

Standard dekkdimensjon: 275/40-21

Batterikapasitet, kWh: 107,8

Rekkevidde, WLTP km: 570

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,13

0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,8

Toppfart, km/t: 220

Pris fra, kr: 1 623 000,-

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 3,8

60–100 km/t, kickdown: 1,7

80–120 km/t, kickdown: 2,1

Støy 100 km/t, dBA: 66,0

Misvisning 100 km/t: 97

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil 2 2023

Denne saken ble første gang publisert 07/08 2023.

Les også