Test: Xpeng G9

Slår de europeiske prestisjemerkene på hjemmebane

Kinesiske Xpeng har stor suksess med sin luksuriøse SUV-modell. Vi har kjørt høstens oppgraderte utgave på test. 

Pluss ikon
<b>PONDUS:</b> Bredden på den store SUV-modellen forsterkes av lysbåndet i hekken, og gir Xpeng G9 ekstra visuell tyngde i designet. 
PONDUS: Bredden på den store SUV-modellen forsterkes av lysbåndet i hekken, og gir Xpeng G9 ekstra visuell tyngde i designet.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

På salgsstatistikken så langt i 2024 ligger Xpeng G9 på topp blant de store SUV-modellene. Både BMW iX, Mercedes EQE SUV, Audi Q6 og Q8 må se seg slått av den kinesiske utfordreren.

Det er kanskje ikke så rart når du ser prislappen på den firehjulsdrevne Xpeng G9 Performance. Bilen koster i underkant av 690 000 kroner, og da med en komplett utstyrspakke. Testbilen har noen av de få tilleggene du kan bestille, med en komfort- og audiopakke, samt metallic lakk og lander på 737 000 kroner.

Les også: Prestisjeduellen: Test: BMW iX xDrive50 mot Mercedes EQE SUV 350 4Matic

Kikker du på hva BMW, Audi og Mercedes tar for sine store SUV-modeller, er det enkelt å skjønne appellen Xpeng G9 har på norske bilkjøpere. Alle de europeiske modellene koster mer enn den kinesiske, selv i basisversjon – før du begynner å legge på til dels kostbart ekstrautstyr.

Les også: Test Audi Q8 e-tron 50: Nå er den blitt en av våre favoritter

<b>FRONT:</b> Lysbånd og kjørelys øverst, med hovedlys bokset inn i underkant preger Xpeng G9-fronten. 
FRONT: Lysbånd og kjørelys øverst, med hovedlys bokset inn i underkant preger Xpeng G9-fronten.  Foto: Terje Bjørnsen

Dette er en strategi vi kjenner gjennom mange tiår, først på japanske, senere på koreanske biler. Det særegne i dette tilfellet er at det faktisk fungerer på et ukjent bilmerke i luksusklassen, ikke bare på rimeligere bilmodeller.

Les også: Test Audi Q6 e-tron: Gir den rette følelsen, men skuffer på særlig to områder

Noen utfordringer

Spørsmålet man umiddelbart stiller seg, er om Xpeng G9 kan bringe noe mer til torgs enn store utvendige mål, masse utstyr og en fristende prislapp. I kraft av sin lange historikk og utvilsomme kompetanse på premiumbiler, skal de europeiske bilgigantene ha en fordel her.

I likhet med en del andre kinesiske bilmerker har Xpeng hatt noen utfordringer når de lanserer sine modeller i Europa. Noe har med kulturforskjeller å gjøre, andre at ikke alt har vært helt ferdig utviklet. Xpeng har vært representert i Norge siden 2020 og merket introduserte seg med den 4,5 meter lange crossoveren G3. Deretter sedan-coupeen P7, som hadde en trang fødsel med mye software-problematikk.

Les også: Førsteinntrykk: Xpeng G6: Skal ta opp kampen med Norges mest solgte bil

Det er ikke noe å si på verken vilje eller evner til å rette på det hos Xpeng, for den oppgraderte G9 Performance vi kjører har nå Apple Car Play og Android Auto på plass, sammen med en høyst nødvendig forbedring i nyttelast. I tillegg er det gjort flere mindre justeringer, der det særlig viser seg at et mer detaljert oppsett av luftfjæring og kjøremodus har en positiv effekt på bilopplevelsen.

Les også: Test: Nio ES8: Kinesisk luksus-utfordrer

Ikke noe å utsette på plassen

Med en lengde på 4,89 meter glir de myke karosserilinjene i Xpeng G9 rett inn i stor-SUV-klassen. Det er ikke noe dramatisk eller særegent med utseendet, annet enn lysutformingen i front og en bred hekk, der sistnevnte gjør sitt for et bastant inntrykk av storbil.

<b>FULL PAKKE:</b> Bilen er svært velutstyrt, med blant annet et kraftig lydanlegg. 
FULL PAKKE: Bilen er svært velutstyrt, med blant annet et kraftig lydanlegg.  Foto: Terje Bjørnsen

Det følger kineserne opp innvendig: Bilen kan by på svært god benplass i baksetet, rikelig med takhøyde og bredde som følger standarden i klassen. Seteutformingen bak prioriterer to gode sitteplasser, og midtseksjonen er ikke noe vinnerlodd på langtur.

Også i bagasjerommet har Xpeng G9 ordentlige familiebildimensjoner. Våre mål viser plass omtrent på nivå med de viktigste konkurrentene, og bilen kan i tillegg by på brukbar oppbevaring under panseret i front.

<b>ROMMELIG:</b> Både bagasjerom og baksete har gode plassforhold. Hengervekt på inntil 1500 kg er lavere enn de beste i klassen. 
ROMMELIG: Både bagasjerom og baksete har gode plassforhold. Hengervekt på inntil 1500 kg er lavere enn de beste i klassen.  Foto: Terje Bjørnsen

På førerplass er det tydelig at kineserne har studert hva som skal til for en god premiumfølelse. Det går på alt fra utforming, via materialkvalitet, til seter, sittestilling og selvsagt skjermer.

Ikke uventet får man noen Tesla-vibber, med utforming av betjeningsskjerm, knapper og hendler, uten at det i seg selv er negativt. Passasjeren er i tillegg utstyrt med en egen underholdningsskjerm, så her kan man se eller høre på strømmetjenester av hjertens lyst

. Totalinntrykket er at dette fungerer bra, med noen særegenheter man nok venner seg til. De mange varslene dagens biler er pålagt å gi, kan dempes gjennom et enkelt menyoppsett.

<b>SKJERMFEST:</b> Avlang utforming av infodisplay foran føreren, betjeningsskjerm i midtkonsollen og underholdningsskjerm for passasjeren. Ventilert ladeplass og koppholdere mellom setene fungerer bra. 
SKJERMFEST: Avlang utforming av infodisplay foran føreren, betjeningsskjerm i midtkonsollen og underholdningsskjerm for passasjeren. Ventilert ladeplass og koppholdere mellom setene fungerer bra.  Foto: Terje Bjørnsen

Annerledes enn konkurrentene

Der Xpeng G9 skiller seg mest fra sine europeiske konkurrenter er utvilsomt på kjørefølelse. Ikke dårlig, men annerledes. Vi nevnte oppsett av luftfjæring og andre parametere som styring, regenerering og kraftrespons.

Etter vår erfaring er det smart å bruke litt tid på det, slik at du finner et oppsett som passer din kjørestil. Bilen kan bli unødvendig brå og hard i fjæringen hvis du går i sportslig retning med lavere bakkeklaring, mens for høy regenerering og heftig gassrespons kan gi rykkete kjørestil med mindre du er svært smidig med høyrefoten.

<b>BEHAGELIG:</b> Velpolstrede seter bidrar til den gode langturkomforten. 
BEHAGELIG: Velpolstrede seter bidrar til den gode langturkomforten.  Foto: Terje Bjørnsen

Styringen blir vi aldri helt venner med. Den er lett inntil det vimsete, og selv med sportslig innstilling og tyngre motstand, får du aldri den gode, presise tilbakemeldingen vi liker. Det blir vel mye kjemisett.

Styringen hefter mindre ved rett frem-kjøring på hovedvei enn på svingete småveier. På motorvei setter du heller pris på at bilen er svært godt støydempet, med lavere støynivå enn flere av de europeiske prestisjekonkurrentene. Da synes vi også det passer med en komfortabel fjæringsinnstilling, slik at bilen får spille på sine sterkeste sider.

<b>RULLER STILLE:</b> Tross store hjul i dimensjon 255/45-21 er bilen stillegående selv på bråkete norsk motorveiasfalt. 
RULLER STILLE: Tross store hjul i dimensjon 255/45-21 er bilen stillegående selv på bråkete norsk motorveiasfalt.  Foto: Terje Bjørnsen

Veiegenskapene kan bare bli sånn passe inspirerte i en snaut 2,5 tonn tung SUV. Vi tar med oss at den ikke finner på noe tull i unnamanøver, og har en stabilitetskontroll som gjør jobben på ryddig vis.

Det er blitt så selvsagt at vi nesten glemmer å nevne det: Xpeng G9 har med sine 405 kW/551 hk enorme kraftressurser. Særlig forbikjøringsakselerasjonen er imponerende, selv om vi ikke kimser av 4,4 sekunder fra 0–100 km/t. Det er noe langsommere enn fabrikkens tall på 3,9 sekunder, uten at vi mister nattesøvnen av den grunn.

Les også: Test: Lotus Eletre: Den grensesprengende elektriske SUV-en fra Kina varsler en ny daggry hos Lotus

Rekkevidde og forbruk

Med netto batterikapasitet på 93 kW og 800-volts arkitektur er Xpeng G9 godt rustet for en effektiv langturopplevelse. I løpet av vår testperiode hadde vi 10–20 grader og gode kjøreforhold. Totalt endte vi opp med et forbruk på 1,8 kWh/mil og en maks rekkevidde på 515 km. Forbruket varierte fra 2,0 til 1,6 kWh/mil på motorvei og ved rolig landeveiskjøring. Det anser vi som bra for biltypen.

Maksimal hurtigladefart er 300 kW og vi oppnår 280 kW på en lader med 400 kW kapasitet. Enda viktigere er det at bilen holder en ladefart på 200 kW og over helt opp til 70 prosent batterikapasitet. Først ved 90 prosent faller den ned mot 50 kW. Det gir oss en svært kjapp ladetid på 20 minutter fra 10 til 80 prosent.

<b>LADER BRA:</b>  I vår test holder bilen en ladefart på 200 kW og over helt opp til 70 prosent batterikapasitet. 
LADER BRA:  I vår test holder bilen en ladefart på 200 kW og over helt opp til 70 prosent batterikapasitet.  Foto: Terje Bjørnsen

Vi Menn Bil mener:

Vi synes Xpeng G9 gjør en bra figur i forhold til de viktigste konkurrentene, selvsagt godt hjulpet av en gunstig totalpris alt utstyret tatt i betraktning. Bilen gjør seg heller ikke bort på kjøreopplevelsen, og kler aller best rollen som komfortabel langtursbil. Solid rekkevidde og svært rask hurtiglading bidrar til det. Fabrikken har vært flink til å nappe bort særegenheter vi ikke er så glade i her i Europa. Dermed er den oppgraderte Xpeng G9 en bil som absolutt bør stå på handlelisten for dem som er på jakt etter en stor elektrisk SUV-modell.

Tekniske data

Motor: 2xEL

Effekt, kW/hk: 405/551

Dreiemoment, Nm: 717

Egenvekt, m/fører, kg: 2435

Lengde/bredde/høyde, cm: 489/194/167

Akselavstand, cm: 300

Bakkeklaring, cm: 14,5 - 19,5

Bagasjerom, liter: 660–1576

Tilhengervekt, kg: 1500

Standard dekkdimensjon: 255/45-21

Batterikapasitet, kWh: 93,1

Rekkevidde, WLTP km: 520

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,13

0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,9

Toppfart, km/t: 200

Pris fra, kr: 677 525

Testdata

0–100 km/t, sek: 4,4

60–100 km/t: 1,9

80–120 km/t: 2,5

Støy 50 km/t, dBA: 58,0

Støy 100 km/t, dBA: 65,0

Testforbruk, kWh/mil: 1,82

Rekkevidde i test, km: 515

Misvisning 50 km/t 48

Misvisning 100 km/t 96

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn