Test Kia EV9
Et funn for de som trenger masse plass
Hvis du først skal bygge svær bil, kan du gjerne ta i litt ekstra. Men den nye Kia EV9 byr ikke bare på masse innvendig plass. Den har noen andre overraskelser på lur.
Kia EV9 er litt av en bil, drøyt fem meter lang, nesten 1,8 meter høy og snaut to meter bred.
Dermed ikke helt det man hadde forventet av en bilprodusent vi gjerne forbinder med litt mindre, rimelige og solide bruksbiler.
Den koreanske produsenten var tidlig ut med elbil; den lille kompaktbilen Soul kom i 2014, før Niro dukket opp som en av de første normalbilene med akseptabel rekkevidde i 2019.
Les også: Her finner du vår 2014-test av Kia Soul Electric
Les også: Her finner du vår 2019-test av Kia e-Niro
I 2021 kom Kia EV6, en snedig blanding av crossover og femdørs coupé, og etter vår mening et av de aller beste kjøpene i klassen 500–600 000 kroner. Hvorfor så mange har valgt gjespende kjedelige SUV-er i stedet for den både el-smarte og velkjørende EV6, er utenfor vår forstand.
Loungeseter
Dermed virker EV9 som et veldig langt sprang på evolusjonsstigen. Her i Norge kunne Kia muligens hatt bedre nytte av en EV6-tvilling med bedre innvendig plass.
På den annen side har Kia en lang tradisjon for familievennlige syvsetere, der eksempelvis Kia Sorento kan skilte med over 20 år modellhistorikk i baklomma.
Så vær trygg – dette er en biltype Kia kan, selv om EV9 har ambisjoner litt utover det vi har vent oss til fra Sorento. Vår testbil er den mest luksuriøse i modellutvalget; en GT Line Executive skesseter, der de to baksetene er loungeseter, mens de foldbare setene på tredje seterad gir to ekstra sitteplasser. Bilen kommer også med vanlig baksete som en tradisjonell syvseters SUV.
Les også: Test av Kia Sorento PHEV: Her har Kia virkelig truffet blinken
Tatt gode valg
I testbilen får du fort følelsen av luksus, og det tar ikke lang tid bak rattet før tanken om at Kia ønsker å utfordre en og annen premiumprodusent dukker opp. Gledelig nok har ikke det bare å gjøre med fine skinnseter med innstillings- og komfortmuligheter av en annen verden. Det henger nemlig også sammen med hvordan bilen kjører, og hvilken opplevelse den formidler til fører og passasjerer.
Vi kommer nemlig ikke bort fra at en del store syvsetere er mer imponerende å se på enn de er å kjøre og bli transportert i. Men EV9 unngår å havne i den fella, rett og slett fordi Kia virker å ha gjort seg mer flid både med helhet og detaljer enn tidligere.
Heldigvis har Kia tatt et klokt valg når de har dratt egenskapene i komfortabel retning, uten at bilen blir for duvende og myk. En bil på drøyt 2,6 tonn kan uansett ikke bli en kjøremaskin.
Fra førerplass har du god kontroll på bilens omfang takket være den kvadratiske formen. Med relativt presis styring og kontant reaksjon på rattet kjennes EV9 håndterlig, selv på glatt vinterføre. Vi snakker på ingen måte sportslighet, men balansen er mer nøytral og kjøreglad enn mange andre biler i denne vektklassen.
Det følges opp av en fjæringskomfort godt balansert mellom det faste og det behagelige. Den er muligens litt stivere på små ujevnheter et de mest silkemyke premiumkonkurrentene, men demper godt unna hull og telehiv på frostskadete veier.
Vel så viktig er det at Kia har tatt støydemping på alvor. Igjen mangler det litt på de aller beste prestisje-SUV-ene, men godt nok til at en motorveitur ikke blir masete for fører og passasjerer.
Maksimerer plassen
Mesterstykket i Kia EV9 er selvsagt plass og passasjerkomfort. Karosserifasongen med relativt rette sider fra gulv til tak bidrar til en svært rommelig kupe.
Bredden er enorm både foran og bak, dessuten sørger de regulerbare setene på andre seterad for svært fleksibel utnyttelse av både baksete- og bagasjeplass. Selv om du kjører dem helt fram er det fortsatt plass for personer på rundt 185 cm foran og bak, i tillegg har da tredje seterad nok benplass for at en voksen kan sitte der.
Sittekomforten i ekstrasetene er selvsagt ikke helt i klasse med et vanlig baksete, men vi er langt unna betegnelsen nødsete. Kanskje ikke der en voksen vil sitte på langtur, men for barn holder det fint.
Fleksibiliteten kommer også til gode i bagasjerommet: Som fire-/fem-seter har du et hav av plass, og med tre seterader i bruk er det omtrent som i en kompaktbil.
Forbikjøring med slagskip
Fartsressursene er mer enn tilstrekkelige. De to elmotorene på til sammen 283 kW/384 hk kaster gigantbilen fra 0–100 km/t på 5,3 sekunder.
Tross fuktig veibane og piggfri vinterdekk tangerer den imponerende nok fabrikkstallene, mens resultatet i forbikjøringsintervallene gir deg gode marginer i alt det er naturlig å foreta seg med et slikt slagskip.
I forhold til standarden i den moderne bilverden, har Kia valgt en relativt nøktern løsning på dashbord, skjermer og betjening. Vi synes de har funnet en fornuftig balanse mellom å beholde de viktigste funksjonene på knapper og hendler, mens de elementene du ikke trenger så ofte ligger i et relativt velsortert menysystem på den avlange betjeningsskjermen i midten.
Mesteparten av førermiljøet og grafikken går i svart, grått og hvitt – det kan virke en smule trist, men er i vår konservative mening bedre enn et lysbad av farger og LED-lister i tivolistil.
Lading og rekkevidde
Det var varierte vinterforhold og mellom +4 til -6 grader da vi kjørte Kia EV9 på test. Med netto batterikapasitet på 96 kWh er bilen godt rustet for norsk vinterkjøring, men vi logger et relativt høyt forbruk på mellom 2,3 til 2,65 kWh per mil.
Det resulterer i maksimal rekkevidde på mellom 365–445 km i løpet av vår testperiode. Basert på erfaring fra lignende biler, vil vi antyde 400–500 km under mer sommerlige forhold.
En viktig faktor når du legger ut på langtur er hurtigladefart, og her eksellerer Kia EV9 med sitt 800-voltsystem. Maks ladefart er oppgitt til 240 kW, og på de to 200 kW-laderne vi testet på, oppnår bilen 200 kW med forvarmet batteri.
Enda viktigere er at den lader raskt i et bredt register, slik at vi ser snittfart rundt 170 kW mellom 10-80 prosent, tross kjølig vær. Da er mye gjort på under en halvtime.
Vi Menn Bil mener:
Med sine praktiske egenskaper er Kia EV9 et funn for dem som trenger masse plass, enten det er til bagasje eller folk. Dernest er det en overraskende fin bil. Det gir prislappen også et klart signal om; med 4WD koster den fra snaut 800 000 til drøyt 900 000 kroner, avhengig av utstyr og setearrangement. Da hilser den på konkurrenter som BMW iX, Audi Q8 og Mercedes EQE SUV. Vi vet av erfaring at folkemerker ofte kommer til kort når de skal slåss med premiummerker, men Kia har i det minste aldri stått bedre rustet i den kampen enn med EV9.
Tekniske data
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 283/384
Dreiemoment, Nm: 700
Egenvekt, m/fører, kg: 2648
Tilhengervekt, kg: 2500
Lengde/bredde/høyde, cm: 502/198/178
Akselavstand, cm: 310
Bakkeklaring, cm: 18
Bagasjerom, liter: 333–2993
Standard dekkdimensjon: 285/45-21
Batterikapasitet, kWh: 96
Rekkevidde, WLTP km: 505
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,28
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,3
Toppfart, km/t: 200
Pris fra, kr: 787 400
Pris testbil fra, kr: 907 400
Testdata
0–100 km/t, sek: 5,3
60–100 km/t: 2,8
80–120 km/t: 3,7
Støy 50 km/t, dBA: 58,0
Støy 80 km/t, dBA: 62,5
Støy 100 km/t, dBA: 65,5
Testforbruk, kWh/mil: 2,45
Rekkevidde i test, km: 400
Misvisning 100 km/t: 97
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn
Denne saken ble første gang publisert 06/03 2024, og sist oppdatert 07/03 2024.