Førsteinntrykk: Xpeng G6

Skal ta opp kampen med Norges mest solgte bil

Med rimelig pris og masse standardutstyr skal Xpeng G6 yppe med storselgeren Tesla Model Y. 

<b>SALGSPOTENSIAL:</b> Knut Arne Marcussen, PR Manager Xpeng Motors Norway AS, har stor tro på den 475 centimeter lange SUV-en G6 som kommer i salg snart. 
SALGSPOTENSIAL: Knut Arne Marcussen, PR Manager Xpeng Motors Norway AS, har stor tro på den 475 centimeter lange SUV-en G6 som kommer i salg snart.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Kinesiske Xpeng startet opp i Guangzhou i 2014 og merket ble introdusert i Norge 2020 med den 4,5 meter lange, rimelig og «nebbete» modellen G3.

Den fikk etter relativt kort tid selskap av sedan-coupeen P7, som snublet inn på markedet i 2021 grunnet software-problemer, som siden er blitt rettet.

Fart i sakene ble det først i fjor da den 4,9 meter lange SUV-en G9 kom på markedet med 98 kW batteri, 800 volt-system og solid rekkevidde.

At man kunne få en diger og godt utstyrt SUV med firehjulstrekk til rundt 640 000 kroner (den koster fra 680 000 kroner nå) gjorde trolig sitt til at det ble registrert 599 Xpeng G9 i fjor.

Les også: Xpeng G9 kan leveres med diger madrass

Inn i tøft segment

<b>KONKURRANSE:</b> G6 skal konkurrere i en knallhardt segment som domineres av Tesla Model Y. 
KONKURRANSE: G6 skal konkurrere i en knallhardt segment som domineres av Tesla Model Y.  Foto: Martin Jansen

I år er det klart for ytterligere en Xpeng-modell i Norge, som skal ta opp kampen med selveste Tesla Model Y, Norges suverent med solgte bil i fjor med over 23 000 registreringer. Xpeng G6 er temmelig nøyaktig like lang som Model Y - 475 centimeter - og har samme karosseriform.

Les også: Test: Tesla Model Y Long Range: Forspranget skrumper, men fortsatt best på forbruk

Så hvordan skal kineseren ta opp kampen med amerikaneren?

<b>STRAMT:</b> Pent og stramt interiør med innbydende materialer. 
STRAMT: Pent og stramt interiør med innbydende materialer.  Foto: Martin Jansen

– G6 kommer til å bli ekstremt aggressivt priset, sier Claes Persson, Managing Director i Xpeng Motors Norway AS. Han vil ikke si noe konkret om pris, men røper at de vil bli offentliggjort i mai og at bilen kommer med masse utstyr.

– Målsettingen er å få registrert 3000 Xpeng-biler i løpet av året, der G6 trolig vil utgjøre halvparten av salget, sier Persson.

Uttalelsene kom da bilen ble presentert i Norge for første gang, men nå er prisene klare og Persson har sine ord i behold. Startprisen er 410 000 kroner.

<b>KONKURRANSEDYKTIG:</b> Claes Persson (t.v.), Managing Director i Xpeng Motors Norway AS, sier at G6 vil bli aggressivt priset. 
KONKURRANSEDYKTIG: Claes Persson (t.v.), Managing Director i Xpeng Motors Norway AS, sier at G6 vil bli aggressivt priset.  Foto: Martin Jansen

G6 kommer i to versjoner, en bakhjulsdrevet versjon og en firehjulstrekker. Det dreier seg om godt utstyrte biler. Blant standardutstyret finnes varmepumpe, 20-tommers felger, panoramaglasstak, justerbare, oppvarmede seter foran og bak, ventilerte forseter, oppvarmet ratt, fire USB C-porter, to trådløse ladeplater for mobiltelefon, et 960W lydanlegg med 18 høyttalere og V2L, som innebærer at du kan bruke bilen til å forsyne andre apparater med strøm. Det eneste som skal være å finne på listen over ekstrautstyr er hengerfeste og lakk. G6 kan trekke henger opptil 1500 kilo.

<b>PLASS:</b> Bagasjerommet tar 571 liter. Noe av plassen er under gulvet. Felles bakseteryggen ned frigjøres 1374 liter, ifølge Xpeng.
PLASS: Bagasjerommet tar 571 liter. Noe av plassen er under gulvet. Felles bakseteryggen ned frigjøres 1374 liter, ifølge Xpeng. Foto: Martin Jansen

Batteri og rekkevidde

Versjonen med bakhjulstrekk kommer med en batteripakke med 66 kWt nettokapasitet, som skal gi en maks WLTP-rekkevidde rundt 435 kilometer. Motoren leverer 190 kW/258 hk og 440 Nm.

Firehjulstrekkeren har 87,5 kWt-batteri (netto) og en oppgitt WLTP-rekkevidde på 550 kilometer. De to elmotorene leverer til sammen 350 kW/476 hk og 660 Nm. Sprinten fra 0-100 km/t skal den greie på 4,1 sekunder. Toppfarten for begge utgaver er 200 km/t.

Som G9 er G6 basert på 800 volts-teknologi, som muliggjør en ladehastighet (DC) opptil 280 kW. Det betyr at batteriet under ideelle forhold skal kunne lades fra 10 til 80 prosent på 20 minutter.

<b>INTRODUKSJON:</b> Xpeng ble introdusert i Norge med modellen G3 som senere ble erstattet av G3i (bildet), som ikke lenger selges i Norge.
INTRODUKSJON: Xpeng ble introdusert i Norge med modellen G3 som senere ble erstattet av G3i (bildet), som ikke lenger selges i Norge. Foto: Produsenten
<b>UTVALG:</b> I tillegg til G6 er Xpeng representert i Norge med modellene P7 (bildet) og G9. 
UTVALG: I tillegg til G6 er Xpeng representert i Norge med modellene P7 (bildet) og G9.  Foto: Produsenten
<b>POPULÆRT:</b> SUV-en G9 satte i fjor fart på det beskjedne salget av Xpeng-modeller i Norge. 
POPULÆRT: SUV-en G9 satte i fjor fart på det beskjedne salget av Xpeng-modeller i Norge.  Foto: Havardschei.com

Omtrent som Model Y

Førermiljøet i G6 minner mye om Nios løsning. Knapper og brytere er så godt som utryddet bortsett fra to multifunksjonsknapper på rattet. Den viktigste informasjonen vises på et 25 centimeter bredt instrumentpanel, mens det meste annet betjenes med den 38 centimeter brede berøringsskjermen.

<b>BÆREKRAFT, BÆREKRAFT:</b> Xpeng hadde valgt å legge norgespremieren for modellen G6 til SHE Conference i Oslo Spektrum. Konferansen fokuserer sosial bærekraft i næringslivet. 
BÆREKRAFT, BÆREKRAFT: Xpeng hadde valgt å legge norgespremieren for modellen G6 til SHE Conference i Oslo Spektrum. Konferansen fokuserer sosial bærekraft i næringslivet.  Foto: Martin Jansen

Setene er trukket med kunstskinn og materialkvaliteten ellers i kupeen virker god. Hardplasten er noe mer fremtredende lenger mot gulvet. Vinkelen på bakseteryggen kan justeres, og beinplassen og sittekomforten er god. Akselavstanden er 289 centimeter, omtrent som Tesla Model Y. Seteryggen mangler skiluke, men kan felles ned i 60:40-fordeling. Bagasjerommet tar 571 liter.

Xpeng åpner for bestilling av G6 i mai med leveringer i tredje kvartal.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn