Test: NIO EL6 og ET5 Touring

Har alt nordmenn ønsker seg av en elbil

Salgstallene til Nio for 2023 er beskjedne. Men nå er det kommet nye modeller som kan gjøre noe med det begredelige salget. 

Pluss ikon
<b>NORGESTILPASSET:</b> SUV-en EL6 er Nio-modellen med størst salgspotensial i Norge. 
NORGESTILPASSET: SUV-en EL6 er Nio-modellen med størst salgspotensial i Norge.  Foto: Martin Jansen
Først publisert

Vi ble introdusert for kinesiske Nio i 2021 og selskapets store SUV, ES8. Året etter fikk den selskap av den digre coupésedanen ET7. Masse luksus, men ikke veldig relevant i Norge.

Les også: Test: Nio ES8 - Kinesisk luksus-utfordrer

Les også: Test: Nio ET7 - Har kvaliteter langt utover det normale

Mer aktuell er den BMW X5-store SUV-en EL7 og Tesla Model 3-konkurrenten ET5 som ble introdusert i år.

Les også: Test: Nio ET5 vs Tesla Model 3 - Forskjellene er større enn du kanskje tror

Men det er trolig de senest ankomne EL6 og ET5 Touring som er de best norgestilpassede i Nio-utvalget. 485 centimeter lange EL6 er litt kortere enn EL7 og rimeligere.

Den er på størrelse med BYD Tang. 479 centimeter lange ET5 Touring er stasjonsvognutgaven av ET5 og er på størrelse med Audi A4.

Les også: Test: BYD Tang - Utfordrer de etablerte, men har noen klare mangler

Begge er tilgjengelige med de samme batteripakkene som Nios øvrige modeller. Det betyr 100 kWh (netto 90) eller 75 kWh (netto 69). Begge bilene er utstyrt med ombordladere med en kapasitet på 11 kW og har maks ladeeffekt på 130. I tillegg til lading kan du også benytte Nios Power Swap-stasjoner, der batteriet byttes ut med et fulladet et på rundt fem minutter.

Størst potensial

Vi starter med EL6, som er blant merkets mest populære modeller i utlandet, ifølge Nio. Det er også modellen med størst salgspotensial i Norge.

Som de andre Nio-modellene vi har kjørt, så imponerer EL6 med utstyr, interiørdesign og materialkvalitet. Det som ser ut som skinn er Haptex, et kunstskinn basert på plastproduktet polyuretan som er svært slitesterkt.

Treverket er Karuun, plantefiber som er presset sammen til blokker. Ikke bare ser det bra ut, det skal tåle mye også.

Luksusutstyrt

Testbilen kommer standard med massevis av luksusutstyr, blant annet dører med soft-close som åpner seg ved berøring.

Forsetene er myke og gode med plenty av justeringsmuligheter. De skal være sertifisert av den tyske foreningen Aktion Gesunder Rücken. Førersetet har 20-veis elektrisk justering.

<b>KJØREPROGRAMMER:</b> EL6 har to elmotorer, firehjulstrekk og ni kjøreprogrammer. 
KJØREPROGRAMMER: EL6 har to elmotorer, firehjulstrekk og ni kjøreprogrammer.  Foto: Martin Jansen

Passasjersetet kan fås som Lounge-sete (8000 kroner ekstra) med 22-veis elektrisk justering. Ved å trykke på en knapp går setet i komfortmodus der seteryggen legges bakover mens en fotskammel og en pute for leggstøtte vippes ut.

Forsetene har varme i både rygg- og sitteputen, i tillegg til ventilasjon og massasje, men det krever komfortpakke til 12 000 kroner ekstra. Det inkluderer også varme i ratt og bakseter, duftsystem og opplyste dørterskelinnsatser.

Velger du full komfortpakke til 18 000 kroner får du også med ventilasjon i baksetene og massasje.

Er du lei vindusviskere med is, kan det være verdt å betale 1200 kroner ekstra for oppvarmet posisjon for viskerne.

<b>HØYT NIVÅ:</b> Luksus- og komfortnivået er høyt. 
HØYT NIVÅ: Luksus- og komfortnivået er høyt.  Foto: Martin Jansen

Heftig anlegg

Rattet er utstyrt med minimalistisk utformede knapper som blant annet styrer cruisekontroll og lydvolum. Foran rattet ligger et 26 centimeter bredt instrumentpanel som sammen med head up-displayet viser den viktigste informasjonen.

Mye av betjeningen foretas på den 12.8-tommers amoled-berøringsskjermen som er høyoppløst og rask takket være tredjegenerasjons Qualcomm Snapdragon-prosessor.

<b>JUSTERING:</b> Meget god sittekomfort også i baksetet, der seteryggen kan justeres elektronisk: Setene kan felles ned i 40:20:40-fordeling
JUSTERING: Meget god sittekomfort også i baksetet, der seteryggen kan justeres elektronisk: Setene kan felles ned i 40:20:40-fordeling Foto: Martin Jansen

Surround-lydsystemet har 23 høyttalere med en utgangseffekt på 1000 watt. Sittekomforten og plassen i baksetet er også meget god. Seteryggen kan justeres elektrisk og du har tilgang på egen klimaregulering og varme i sitteputen.

Det er ikke mye å utsette på lastekapasiteten heller. Bagasjerommet sluker 579 liter, omtrent som Toyota RAV4.

EL6 kan trekke henger opptil 1200 kilo og elektrisk innfellbart hengerfeste koster 9800 kroner ekstra. Den maksimale taklasten er oppgitt til 75 kilo.

Skravlende hode

Nio-modellene kan leveres med den personlige assistenten Nomi Mate (5600 kroner ekstra), som materialiserer seg i form av lite, digitalt hode på dashbordet. Hodet har ansikt, snakker og reagerer på handlingene dine med bevegelser og emojis.

<b>PENT OG OVERSIKTLIG:</b> Stram design med materialkvalitet som virker høy. 
PENT OG OVERSIKTLIG: Stram design med materialkvalitet som virker høy.  Foto: Martin Jansen

Jeg synes personlig det er noe irriterende infantilt og masete med Nomi Mate, derfor er det helt greit at testbilen har det enklere Nomi Halo, som du også kan snakke med, men som bare er en lysende ring på dashbordet i stedet for et skravlende hode.

Krefter i massevis

EL6 har ikke luftfjæring som sine større slektninger, men komforten er likevel godt ivaretatt, takket være blant annet kontinuerlig demperkontroll. I balansen mellom komfort og sportslighet er understellet vektet mot det myke og bekvemme.

Ulempen er at mykheten i kombinasjon med en lett styring gir en litt nummen styrefølelse.

Med tilgang på 360 kW/490 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm, er manko på krefter ikke noe tema. 0-100 km/t skal den greie på 4,5 sekunder.

Firehjulstrekk sørger for god fremkommelighet og ekstra trygghet på snøføre. EL6 har hele ni kjøremodi, blant annet et snømodus som passer på at bilen holdes i 4x4-modus og at regenereringen av bremsekraften reduseres til et minimum.

<b>GOD PLASS:</b> Bagasjeromsplassen er på 579 liter, 1430 liter dersom seteryggene felles ned. 
GOD PLASS: Bagasjeromsplassen er på 579 liter, 1430 liter dersom seteryggene felles ned.  Foto: Martin Jansen

Merker kulden

Testbilen er utstyrt med 100 kWt batteri som skal gi en maksimal rekkevidde på 530 kilometer.

Maks ladefart er 125 kW. Vi starter en ladeøkt med 30 prosent batterikapasitet og en estimerte restrekkevidde på 155 kilometer.

Vi lader ved en 150 kW ladestolpe. Under hele ladeøkten var flere av de andre ladepunktene i bruk. Etter 45 minutter har vi 81 prosent og en rekkevidde på 414 kilometer, ifølge kjørecomputeren.

Temperaturen ute var minus ni og EL6 får aldri opp dampen på ladingen. Snitthastigheten viser 64 kW.

Vi har i en tidligere test av ET5 - ved betydelig mildere temperatur - opplevd en ladehastighet på 122 kW.

Vi kjører en runde på drøyt 80 kilometer og da den er avsluttet viser batteriet 60 prosent og 308 kilometer resterende rekkevidde.

Temperaturene under turen varierte fra minus fem og helt ned i minus 11, og typisk nok reduseres rekkevidden ganske betraktelig under slike forhold.

Lekker stasjonsvogn

Vi bytter til Nio ET5 Touring, stasjonsvognutgaven av ET5, som kan minne om en mindre Porsche Taycan Sport Turismo. Den kan fås med mye av det samme luksusutstyret som EL6.

Radar: Som mange av de andre Nio-modellene har ET5 Touring utvekster på taket. De er den del av bilens avanserte sensorsystem som også inkluderer Lidar. Det finnes totalt 33 sensorenheter om bord i ET5 og EL6 som hvert sekund forer bilene med åtte gigabyte med data.
Radar: Som mange av de andre Nio-modellene har ET5 Touring utvekster på taket. De er den del av bilens avanserte sensorsystem som også inkluderer Lidar. Det finnes totalt 33 sensorenheter om bord i ET5 og EL6 som hvert sekund forer bilene med åtte gigabyte med data. Foto: Martin Jansen

Som EL6 har ET5 to elmotorer der motoren på bakakselen er litt kraftigere. Total systemytelse er 360 kW/480 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm. 0-100 km/t skal gå unna på fire sekunder.

I likhet som andre Nio-er kan ET5 Toring leveres med 100 eller 75 kWt-batteri. Vi testet med største batteripakke, som skal gi en rekkevidde opptil 560 kilometer.

<b>LEKKER:</b> ET5 Touring er en lekker stasjonsvogn. Testbilen er utstyrt med glasstak med elektronisk styrt dimming til 12 000 kroner. 
LEKKER: ET5 Touring er en lekker stasjonsvogn. Testbilen er utstyrt med glasstak med elektronisk styrt dimming til 12 000 kroner.  Foto: Martin Jansen

Sammenlignet med EL6 er ET5 Touring en morsommere bil å kjøre. Den er nettere og man sitter nærmere bakken.

Vi ville gjerne ha sittet enda lavere enn det setekonfigurasjonen tillater. Det ender med en litt for høy sittestilling, men det legger ingen voldsom demper på kjøreopplevelsen.

Ytelsene, lengden på 4,8 meter, en bakkeklaring på 13,5 centimeter og tilnærmet 50:50-vektfordeling gjør ET5 Toring til en sprek og sportslig opplevelse. Både styring og understell virker litt strammere enn i EL6, noe som kler ET5 Touring.

Nomi: Det vesle ansiktet på toppen av dashbordet er Nomi Mate.
Nomi: Det vesle ansiktet på toppen av dashbordet er Nomi Mate. Foto: Martin Jansen
Plass nok: Også plassen i baksetet i ET5 Touring er meget tilfredsstillende.
Plass nok: Også plassen i baksetet i ET5 Touring er meget tilfredsstillende. Foto: Martin Jansen

Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 450 liter, det samme som for eksempel Toyota bz4X. ET5 Touring kan trekke 1400 kilo henger og ha 75 kilo på taket. Bilen er av typen som faktisk kler en aerodynamisk takboks.

Heller ikke ET5 Touring får opp dampen ved ladestolpen, riktignok i minus 13 grader. Vi starter en ladesekvens med 21 prosent batterikapasitet og 107 kilometer estimert rekkevidde.

Ladingen avsluttes med 60 prosent og 309 kilometer estimert rekkevidde. Da har vi ladet i 38 minutter med en gjennomsnittlig ladehastighet på 61 kW.

Fiks: Lysene i bagasjerommet kan tas ut og brukes som lommelykter. Også ET5 Touring har 40:20:40-splitt av bakseteryggen. Lastevolumet er 450 liter, 1300 liter med nedfelte seterygger.
Fiks: Lysene i bagasjerommet kan tas ut og brukes som lommelykter. Også ET5 Touring har 40:20:40-splitt av bakseteryggen. Lastevolumet er 450 liter, 1300 liter med nedfelte seterygger. Foto: Martin Jansen

Leie batteri

EL6 koster fra 595 016 kroner med 75 kWt-batteri, 682 766 kroner for 100 kWt.

Du kan imidlertid leie batteri (Battery as a service (BaaS)) med en månedlig utgift på 1399 kroner for 75 kWt eller 1999 kroner for 100 kWt. Da reduseres startprisen til 489 000 kroner, uavhengig hvilken batteripakke du velger.

Les også: I stedet for å lade bytter du hele batteriet på noen minutter

ET5 Touring koster fra 532 869 kroner med 75 kWt-batteri, 620 619 kroner for 100 kWt. Velger du å leie batteri på månedlig basis er startprisen 439 000 kroner. Leieprisen for batteri er den samme som EL6.

Større batteripakke

Nio har varslet at de skal lansere enn 150 kWt-batteri som skal kunne gi en rekkevidde på over 1000 kilometer på én lading. I en pressemelding hevder Nio at selskapets grunnlegger, William Li, den 17. desember kjørte 1044 kilometer på én lading med en ET7 utstyrt med 150 kWt-batteri. Da turen stanset var det tre prosent igjen av batterikapasiteten. Turen skal ha pågått i over 14 timer fra Shanghai til forstedene i Xiamen, en by på sørøstkysten av Kina. Nios 150 kWt-batteri er ifølge selskapets verdens første i sitt slag, et såkalt CTP-batteri (Cell To Pack) uten termisk spredningsdesign. Batteriet omtales som semifaststoff, som ved bruk av faststoffbatteriteknologi øker energitettheten med 50 prosent sammenlignet med dagens standard batteriteknologi for elbiler. Alle Nios modeller er kompatible med 150 kWt-pakken, noe som betyr at du kan bytte til pakken med BaaS-tjenesten. 

Vi Menn Bil mener:

Både Nio EL6 og ET5 Touring er i utgangspunktet to biler som burde passe nordmenns preferanser som hånd i hanske, særlig EL6: Middels stor SUV med masse utstyr og evnen til å trekke henger. Salgstallene for Nio i 2023 ut november er beskjedne. Vi må helt ned til 65. plass for å finne merkets mest solgte bil, som er ES8 med 283 registreringer på OFV-statistikken. Nios mest relevante modeller kom sent i 2023 og salgstallene kan ta seg betraktelig opp i 2024. Samtidig møter Nio nå et marked med langt mindre kjøpevilje- og evne enn for bare kort tid siden. Trolig må merket også overvinne enn viss skepsis mot kinesiske biler. Men at både EL6 og ET5 Touring er tiltalende biler med mange flotte egenskaper, er hevet over tvil.

TEKNISKE DATA 

Nio EL6 Nio ET5 Touring

Motor: 2xEL 2XEL

Effekt, kW/hk: 360/490 360/480 

Dreiemoment, Nm: 700 700

Egenvekt, m/fører, kg: 2323 2210

Lengde/bredde/høyde, cm: 485/221/170 480/218/150

Akselavstand, cm: 292 289

Bakkeklaring, cm: 13,5 13,5

Bagasjerom, liter: 579-1430 450-1300

Tilhengervekt, kg: 1200 1400

Taklast, kg: 75 75

Standard dekkdimensjon: F: 245/45R19 B: 245/40R20 245/50R19

Batterikapasitet, kWh: 100 100

Maks ladehastighet, kW: 125 125

Rekkevidde, WLTP km: 529 560

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,5 4,0

Toppfart, km/t: 200 200

Pris fra, kr: 683 000 (489 000*) 621 000 (439 000*)

* Ved leie av batteri

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn