Test: BYD Atto 3 og Tesla Model Y RWD
Gigantenes oppgjør
Kampen om elbiltronen står mellom amerikanske Tesla og kinesiske BYD. Forskjellene mellom de to kunne knapt vært større. Også når to av de mest norgesaktuelle modellene møtes til dyst.
Det er ikke bare om politisk, økonomisk og militært verdensherredømme de to stormaktene rivaliserer. Også når det kommer til bilindustri, og da særlig elektrifiseringen av den, slår det ordentlig gnister mellom USA og Kina i kampen om å være «top dog».
Finansanalytikerne på Wall Street klassifiserer Tesla minst like mye som et teknologiselskap som en bilprodusent.
Les også: Her finner du alle Vi Menn Bils tester av Tesla-modeller
Startet og ledet av karismatiske Elon Musk, en visjonær gründer i fyr og flamme med en uforutsigbarhet mange av de nevnte analytikerne får grå hår i hodet av.
BYD ble startet i 1995 av kinesiske Wang Chuanfu, utdannet kjemiker fra fattige kår og etablert i Shenzhen i det sørlige Kina.
Les også: Det kinesiske gigantforetaket har mer enn biler i ermet
Opprinnelig med produksjon av mobilbatterier, men har siden ekspandert til et industrikonglomerat. Ved siden av personbiler omfatter virksomheten nå blant annet busser, kommersielle kjøretøy, tog, solpaneler, ansiktsmasker og komponenter til mobiltelefoner.
BYD knapper inn
Selv med høyst ulik bakgrunn, konkurrerer BYD og Tesla knallhardt om mange av de samme bilkjøperne på veien fra fossil til elektrisk bil. I andre kvartal 2023 solgte Tesla 466 000 helelektriske biler på verdensbasis (21,7 prosent), mens BYD klarte 352 000 (16,7 prosent).
At Volkswagen ligger på en akterutseilt fjerdeplass (4,7 prosent), og kinesiske GAC Aion på tredjeplass med seks prosent markedsandel, illustrerer tydelig hvor stor ledelsen er. I 2023 har BYD jevnt og trutt tatt innpå Tesla, og et viktig våpen i den kampen er den kompakte SUV-modellen Atto 3.
Tidlig i 2023 gjorde Tesla et aggressivt priskutt, og her i Norge er Model Y den klart mest solgte bilmodellen så langt i år. 17 103 eksemplarer har forlatt Tesla-forhandlerne ved utgangen av august (20,1 prosent), mens VW ID. 4 GTX på andreplass nøyer seg med 4 217 (fem prosent). BYD Atto 3 er nummer 64 med 190 solgte biler.
Med dette bakteppet er det mange gode grunner til at vi lar BYD Atto 3 og Tesla Model Y møtes til testduell. Ved siden av den klassiske kampen om å være «best bil for pengene» her på det norske markedet, håper vi på å skjønne noe mer av de grunnleggende ulikhetene mellom Tesla og BYD.
Priskutt merkes
Når vi plukker ut biler til sammenligningstester skal bilene henvende seg til omtrent samme publikum – ofte styrt av pris og egenskaper. Allerede her er det et lite misforhold mellom de to modellene. Tesla er nemlig en merkbar større bil, men etter priskuttet i vinter koster den bakhjulsdrevne Model Y omtrent det samme som den forhjulsdrevne Atto 3.
For BYD-modellen må du ut med mellom 400–430 000 kroner avhengig av utstyr, mens Model Y starter på rundt 420 000 kroner. Ønsker du 4WD på Tesla – noe av majoriteten av norske kunder gjør – må du legge på rundt 80 000 kroner. Atto 3 leveres ikke med 4WD.
Etter 650 testkilometer opplever vi BYD Atto 3 og Tesla Model Y RWD som høyst ulike biler. Det du først legger merke til er selvsagt det ytre. En ting er de utvendige målene, der Atto 3 med sine 4,46 meter lengde er rundt 30 cm kortere enn Model Y.
Dessuten er formgivningen ganske annerledes, der Tesla har sin dråpeform med velkjent front- og lysdesign. BYD på sin side er en typisk representant for tradisjonell kompakt-SUV, mer konservativ, som fort kan forveksles med tilsvarende modeller fra eksempelvis Kia eller Hyundai.
Hver sin planet
Tar du turen inn på førerplass blir distansen mellom de to enda større. Det gjelder både utseende og funksjonalitet. Model Y har sitt svært minimalistiske, nesten spartanske dashbord, der det meste av betjening – med unntak av et par hjul på rattet og hendler på rattstammen – er flyttet over i betjeningsskjermen i midtkonsollen.
Vi synes fortsatt at Tesla er flinke på logikken, men vi savner likevel en infoskjerm foran føreren og at noen viktige primærfunksjoner hadde fått et par-tre knapper. Et ønske vi neppe får oppfylt, etter å ha sett faceliftutgaven av Model 3.
Med unntak av at BYD også har en stor betjeningsskjerm i midtkonsollen, er det lite som minner om Tesla. Omgivelsene er snurrige, preget av ornamenteringer og et design med elementer fra musikkinstrumenter.
Her er det også rikelig med knapper og hendler, samt vår etterlengtede infoskjerm foran føreren med blant annet fart, rekkevidde og statusinformasjon. Det hele med et langt mer fargerikt uttrykk, også på seter og overflater, men ikke like polert når det kommer til betjeningslogikk.
I kupeen er det ikke mange tegn på at Model Y er en større bil. På innvendig bredde og benplass er de to ganske like, mens Tesla har fem cm større takhøyde foran og bak. Uten at normal-voksne stanger hodet i BYD-taket.
Den store fordelen
Det er først når du lukker opp bakluken (og panseret for Teslas del) at det bokstavelig talt er klasseforskjell.
De ekstra 30 cm i utvendig lengde hos Tesla finner du igjen i lastelengde, dessuten er bagasjerommet vesentlig dypere og jevnt over bredere enn i BYD. Så kommer frunken i tillegg, for ikke å glemme at Model Y har hengerfeste som standard for inntil 1600 kilo, mens Atto 3 ikke kan trekke henger i det hele tatt.
I rekke av ulikheter blir vi dermed ikke det minste overrasker over at bilene er helt forskjellige å kjøre. Model Y leverer som forventet fast fjæring, sportslige svingegenskaper og svært kvikk styrerespons. Atto 3 går i motsatt retning: Myk i fjæringsbevegelsene, moderat interesse for inspirert svingkjøring, og en småseig styrerespons.
Det er verdt å merke seg at selv om BYD virker mykere på store ujevnheter, er den ganske stram på mindre dumper eller seksjoner med dårlig asfalt. Tesla er bedre på å samle opp disse – tross et fastere grunnoppsett. Ingen av bilene havner i kategorien stillegående, men på et område der Model Y sjelden er i tet, har den faktisk et lavere støynivå enn Atto 3.
Både Model Y og Atto 3 har noe mindre batterikapasitet enn de noe dyrere el-SUV-ene med sine 57,5 og 60,5 kWh. Særlig Tesla-en kompenserer med et lavt energiforbruk på 1,4 kWh/mil, mens BYD leverer akseptable på 1,6 kWh/mil.
Under vår testkjøring med temperatur rundt 16–20 grader, holder det til maksimal rekkevidde på 380 km for BYD og 410 km på Tesla. Vi hurtigladet begge bilene og fra 20-80% tok det 20 minutter i Tesla og 40 minutter i BYD.
Som elbiler betraktet er akselerasjonen moderat, med tider på drøye syv sekunder i våre målinger fra 0–100 km/t. Særlig Tesla klokker inn gode tider i forbikjøringsakselerasjon (se testdata), men selv om BYD er noe langsommere, er vi likevel på et nivå fossile familie-SUV-er aldri har vært i nærheten av.
Vi Menn Bil mener:
Det er ikke lett - verken for BYD eller andre produsenter - å komme opp med et godt svar på en Tesla Model Y til drøyt 400 000 kroner. Det største fortrinnet for Model Y er pris/plassforhold, det andre at den har gode elbilegenskaper, og det tredje at den faktisk kan by på en god porsjon kjøreglede. BYD Atto 3 er ingen dårlig bil, men rett og slett for gjennomsnittlig til å hevde seg i denne sammenhengen. Så kommer nok slaget om verdensherredømmet innen elbilsalg til å avgjøres på helt andre arenaer enn den norske. Men at BYD og Tesla i overskuelig fremtid vil lage biler som ligner på hverandre er det heldigvis lite som tyder på. Lenge leve mangfoldet, også når det kommer til modellene vi bilkjøpere kan velge mellom.
TESDATA
Bilmerke BYD Tesla
Modell Atto 3 Model Y RWD
0–100 km/t, sek: 7,5 7,1
60–100 km/t: 3,7 3,1
80–120 km/t: 4,8 3,9
Støy 50 km/t, dBA: 63,0 62,0
Støy 80 km/t, dBA: 67,0 66,5
Støy 100 km/t, dBA: 70,0 68,5
Rekkevidde i test, km: 380 410
Testforbruk, kWh/mil: 1,57 1,38
Misvisning 100 km/t: 98 99
TEKNISKE DATA
Bilmerke BYD Tesla
Modell Atto 3 Model Y RWD
Drift Foran Bak
Effekt, kW/hk: 150/204 220/299
Dreiemoment, Nm: 310 420
Egenvekt, m/fører, kg: 1825 2001
Tilhengervekt, kg: -- 1600
Lengde/bredde/høyde, cm: 446/188/162 475/192/162
Akselavstand, cm: 272 289
Bakkeklaring, cm: 17,5 16,7
Bagasjerom, liter: 440 854–2158
Standard dekkdimensjon: 235/50-18 255/45-19
Batterikapasitet, kWh: 60,5 57,5
Rekkevidde, WLTP km: 420 455
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,56 1,57
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,3 6,9
Toppfart, km/t: 160 217
Pris fra, kr: 400 000 420 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 51 2023