Test: BYD Atto 3 og Tesla Model Y RWD

Gigantenes oppgjør

Kampen om elbiltronen står mellom amerikanske Tesla og kinesiske BYD. Forskjellene mellom de to kunne knapt vært større. Også når to av de mest norgesaktuelle modellene møtes til dyst. 

Pluss ikon
<b>UTFORDRES:</b> Tesla Model Y (bak) er merkets bestselger, men BYD med Atto 3 i spissen spiser seg innpå Tesla i det globale elbilsalget. Men i Norge dominerer Model Y stort. 
UTFORDRES: Tesla Model Y (bak) er merkets bestselger, men BYD med Atto 3 i spissen spiser seg innpå Tesla i det globale elbilsalget. Men i Norge dominerer Model Y stort.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

Det er ikke bare om politisk, økonomisk og militært verdensherredømme de to stormaktene rivaliserer. Også når det kommer til bilindustri, og da særlig elektrifiseringen av den, slår det ordentlig gnister mellom USA og Kina i kampen om å være «top dog».

Finansanalytikerne på Wall Street klassifiserer Tesla minst like mye som et teknologiselskap som en bilprodusent.

Les også: Her finner du alle Vi Menn Bils tester av Tesla-modeller

Startet og ledet av karismatiske Elon Musk, en visjonær gründer i fyr og flamme med en uforutsigbarhet mange av de nevnte analytikerne får grå hår i hodet av.

BYD ble startet i 1995 av kinesiske Wang Chuanfu, utdannet kjemiker fra fattige kår og etablert i Shenzhen i det sørlige Kina.

Les også: Det kinesiske gigantforetaket har mer enn biler i ermet

Opprinnelig med produksjon av mobilbatterier, men har siden ekspandert til et industrikonglomerat. Ved siden av personbiler omfatter virksomheten nå blant annet busser, kommersielle kjøretøy, tog, solpaneler, ansiktsmasker og komponenter til mobiltelefoner.

BYD knapper inn

Selv med høyst ulik bakgrunn, konkurrerer BYD og Tesla knallhardt om mange av de samme bilkjøperne på veien fra fossil til elektrisk bil. I andre kvartal 2023 solgte Tesla 466 000 helelektriske biler på verdensbasis (21,7 prosent), mens BYD klarte 352 000 (16,7 prosent).

<b>SMÅPENT:</b> Atto 3 er en klassisk kompakt-SUV, og skiller seg ikke spesielt ut fra andre modeller av denne typen. Men noen store designbommerter finner du ikke. 
SMÅPENT: Atto 3 er en klassisk kompakt-SUV, og skiller seg ikke spesielt ut fra andre modeller av denne typen. Men noen store designbommerter finner du ikke.  Foto: Terje Bjørnsen

At Volkswagen ligger på en akterutseilt fjerdeplass (4,7 prosent), og kinesiske GAC Aion på tredjeplass med seks prosent markedsandel, illustrerer tydelig hvor stor ledelsen er. I 2023 har BYD jevnt og trutt tatt innpå Tesla, og et viktig våpen i den kampen er den kompakte SUV-modellen Atto 3.

Effektiv: Fasongen på Tesla Model Y kombinerer god lasteplass med fin aerodynamikk.
Effektiv: Fasongen på Tesla Model Y kombinerer god lasteplass med fin aerodynamikk. Foto: Terje Bjørnsen

Tidlig i 2023 gjorde Tesla et aggressivt priskutt, og her i Norge er Model Y den klart mest solgte bilmodellen så langt i år. 17 103 eksemplarer har forlatt Tesla-forhandlerne ved utgangen av august (20,1 prosent), mens VW ID. 4 GTX på andreplass nøyer seg med 4 217 (fem prosent). BYD Atto 3 er nummer 64 med 190 solgte biler.

Med dette bakteppet er det mange gode grunner til at vi lar BYD Atto 3 og Tesla Model Y møtes til testduell. Ved siden av den klassiske kampen om å være «best bil for pengene» her på det norske markedet, håper vi på å skjønne noe mer av de grunnleggende ulikhetene mellom Tesla og BYD.

Særegen: Stilen i interiøret er prangende og overdådig i Atto 3. Vi liker infoskjerm foran føreren og at du ikke må inn i skjermen for viktige funksjoner.
Særegen: Stilen i interiøret er prangende og overdådig i Atto 3. Vi liker infoskjerm foran føreren og at du ikke må inn i skjermen for viktige funksjoner. Foto: Terje Bjørnsen

Priskutt merkes

Når vi plukker ut biler til sammenligningstester skal bilene henvende seg til omtrent samme publikum – ofte styrt av pris og egenskaper. Allerede her er det et lite misforhold mellom de to modellene. Tesla er nemlig en merkbar større bil, men etter priskuttet i vinter koster den bakhjulsdrevne Model Y omtrent det samme som den forhjulsdrevne Atto 3.

Nøktern: Mesteparten av det du trenger ligger i betjeningsskjermen i midten. Vi hadde foretrukket noen flere primærfunksjoner uten å måtte inn i skjermen.
Nøktern: Mesteparten av det du trenger ligger i betjeningsskjermen i midten. Vi hadde foretrukket noen flere primærfunksjoner uten å måtte inn i skjermen. Foto: Terje Bjørnsen

For BYD-modellen må du ut med mellom 400–430 000 kroner avhengig av utstyr, mens Model Y starter på rundt 420 000 kroner. Ønsker du 4WD på Tesla – noe av majoriteten av norske kunder gjør – må du legge på rundt 80 000 kroner. Atto 3 leveres ikke med 4WD.

Etter 650 testkilometer opplever vi BYD Atto 3 og Tesla Model Y RWD som høyst ulike biler. Det du først legger merke til er selvsagt det ytre. En ting er de utvendige målene, der Atto 3 med sine 4,46 meter lengde er rundt 30 cm kortere enn Model Y.

Dessuten er formgivningen ganske annerledes, der Tesla har sin dråpeform med velkjent front- og lysdesign. BYD på sin side er en typisk representant for tradisjonell kompakt-SUV, mer konservativ, som fort kan forveksles med tilsvarende modeller fra eksempelvis Kia eller Hyundai.

<b>FARGERIKT:</b> Interiøret i vår testbil går i en pen kombinasjon av blått, lyst og rødt. Det gir Atto 3 et livlig preg. 
FARGERIKT: Interiøret i vår testbil går i en pen kombinasjon av blått, lyst og rødt. Det gir Atto 3 et livlig preg.  Foto: Terje Bjørnsen

Hver sin planet

Tar du turen inn på førerplass blir distansen mellom de to enda større. Det gjelder både utseende og funksjonalitet. Model Y har sitt svært minimalistiske, nesten spartanske dashbord, der det meste av betjening – med unntak av et par hjul på rattet og hendler på rattstammen – er flyttet over i betjeningsskjermen i midtkonsollen.

Vi synes fortsatt at Tesla er flinke på logikken, men vi savner likevel en infoskjerm foran føreren og at noen viktige primærfunksjoner hadde fått et par-tre knapper. Et ønske vi neppe får oppfylt, etter å ha sett faceliftutgaven av Model 3.

Stramt: Ikke noe fancy design her, men fin sittestilling og kjøreposisjon i Model Y.
Stramt: Ikke noe fancy design her, men fin sittestilling og kjøreposisjon i Model Y. Foto: Terje Bjørnsen

Med unntak av at BYD også har en stor betjeningsskjerm i midtkonsollen, er det lite som minner om Tesla. Omgivelsene er snurrige, preget av ornamenteringer og et design med elementer fra musikkinstrumenter.

Her er det også rikelig med knapper og hendler, samt vår etterlengtede infoskjerm foran føreren med blant annet fart, rekkevidde og statusinformasjon. Det hele med et langt mer fargerikt uttrykk, også på seter og overflater, men ikke like polert når det kommer til betjeningslogikk.

I kupeen er det ikke mange tegn på at Model Y er en større bil. På innvendig bredde og benplass er de to ganske like, mens Tesla har fem cm større takhøyde foran og bak. Uten at normal-voksne stanger hodet i BYD-taket.

Plass: Oseaner av plass i baksetet på Tesla Model Y.
Plass: Oseaner av plass i baksetet på Tesla Model Y. Foto: Terje Bjørnsen

Den store fordelen

Det er først når du lukker opp bakluken (og panseret for Teslas del) at det bokstavelig talt er klasseforskjell.

Litt trangere: Ikke like raust med plass i Atto, men absolutt akseptabelt.
Litt trangere: Ikke like raust med plass i Atto, men absolutt akseptabelt. Foto: Terje Bjørnsen

De ekstra 30 cm i utvendig lengde hos Tesla finner du igjen i lastelengde, dessuten er bagasjerommet vesentlig dypere og jevnt over bredere enn i BYD. Så kommer frunken i tillegg, for ikke å glemme at Model Y har hengerfeste som standard for inntil 1600 kilo, mens Atto 3 ikke kan trekke henger i det hele tatt.

I rekke av ulikheter blir vi dermed ikke det minste overrasker over at bilene er helt forskjellige å kjøre. Model Y leverer som forventet fast fjæring, sportslige svingegenskaper og svært kvikk styrerespons. Atto 3 går i motsatt retning: Myk i fjæringsbevegelsene, moderat interesse for inspirert svingkjøring, og en småseig styrerespons.

Det er verdt å merke seg at selv om BYD virker mykere på store ujevnheter, er den ganske stram på mindre dumper eller seksjoner med dårlig asfalt. Tesla er bedre på å samle opp disse – tross et fastere grunnoppsett. Ingen av bilene havner i kategorien stillegående, men på et område der Model Y sjelden er i tet, har den faktisk et lavere støynivå enn Atto 3.

<b>NORMALT:</b> Bagasjeplassen i Atto 3 er på det jevne for en bil av denne typen, men det er mer oppbevaringsplass under gulvplaten. 
NORMALT: Bagasjeplassen i Atto 3 er på det jevne for en bil av denne typen, men det er mer oppbevaringsplass under gulvplaten.  Foto: Terje Bjørnsen

Både Model Y og Atto 3 har noe mindre batterikapasitet enn de noe dyrere el-SUV-ene med sine 57,5 og 60,5 kWh. Særlig Tesla-en kompenserer med et lavt energiforbruk på 1,4 kWh/mil, mens BYD leverer akseptable på 1,6 kWh/mil.

Romskip: Bagasjerommet i Model Y er dypt selv før man legger ting i det store rommet under gulvplaten. Lastelengden er også bra.
Romskip: Bagasjerommet i Model Y er dypt selv før man legger ting i det store rommet under gulvplaten. Lastelengden er også bra. Foto: Terje Bjørnsen

Under vår testkjøring med temperatur rundt 16–20 grader, holder det til maksimal rekkevidde på 380 km for BYD og 410 km på Tesla. Vi hurtigladet begge bilene og fra 20-80% tok det 20 minutter i Tesla og 40 minutter i BYD.

Som elbiler betraktet er akselerasjonen moderat, med tider på drøye syv sekunder i våre målinger fra 0–100 km/t. Særlig Tesla klokker inn gode tider i forbikjøringsakselerasjon (se testdata), men selv om BYD er noe langsommere, er vi likevel på et nivå fossile familie-SUV-er aldri har vært i nærheten av.

Vi Menn Bil mener:

Det er ikke lett - verken for BYD eller andre produsenter - å komme opp med et godt svar på en Tesla Model Y til drøyt 400 000 kroner. Det største fortrinnet for Model Y er pris/plassforhold, det andre at den har gode elbilegenskaper, og det tredje at den faktisk kan by på en god porsjon kjøreglede. BYD Atto 3 er ingen dårlig bil, men rett og slett for gjennomsnittlig til å hevde seg i denne sammenhengen. Så kommer nok slaget om verdensherredømmet innen elbilsalg til å avgjøres på helt andre arenaer enn den norske. Men at BYD og Tesla i overskuelig fremtid vil lage biler som ligner på hverandre er det heldigvis lite som tyder på. Lenge leve mangfoldet, også når det kommer til modellene vi bilkjøpere kan velge mellom.

TESDATA

Bilmerke BYD Tesla

Modell Atto 3 Model Y RWD

0–100 km/t, sek: 7,5 7,1

60–100 km/t: 3,7 3,1

80–120 km/t: 4,8 3,9

Støy 50 km/t, dBA: 63,0 62,0

Støy 80 km/t, dBA: 67,0 66,5

Støy 100 km/t, dBA: 70,0 68,5

Rekkevidde i test, km: 380 410

Testforbruk, kWh/mil: 1,57 1,38

Misvisning 100 km/t: 98 99

TEKNISKE DATA

Bilmerke BYD Tesla

Modell Atto 3 Model Y RWD

Drift Foran Bak

Effekt, kW/hk: 150/204 220/299

Dreiemoment, Nm: 310 420

Egenvekt, m/fører, kg: 1825 2001

Tilhengervekt, kg: -- 1600

Lengde/bredde/høyde, cm: 446/188/162 475/192/162

Akselavstand, cm: 272 289

Bakkeklaring, cm: 17,5 16,7

Bagasjerom, liter: 440 854–2158

Standard dekkdimensjon: 235/50-18 255/45-19

Batterikapasitet, kWh: 60,5 57,5

Rekkevidde, WLTP km: 420 455

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,56 1,57

0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,3 6,9

Toppfart, km/t: 160 217

Pris fra, kr: 400 000 420 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 51 2023