Nytt kinesisk bilmerke til Norge

Volvo-slektning til Norge

Det kinesisk merket er klar for Norge med to modeller. Prisene er allerede klare

<b>TIL NORGE:</b> Zeekr kommer til Norge, i første omgang med to modeller, blant annet den lekre 001. 
TIL NORGE: Zeekr kommer til Norge, i første omgang med to modeller, blant annet den lekre 001.  Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Zeekr er et relativt nytt kinesisk bilmerke som seiler opp som en utfordrer - også i Europa. Det skyldes primært at merket er en del av det gigantiske bilkonsernet Zhejiang Geely Holding Group, som også omfatter merker som Volvo, Polestar, Lotus og Lynk & Co.

Zeekr har etablert seg i Sverige og Nederland, har designsenter i Gøteborg, og nå står Norge for tur. Merket kommer i første omgang med to modeller. Vi Menn deltok på et pressearrangement i Sverige i 2023 der vi fikk prøvekjørt begge de aktuelle modellene.

LINJELEKKER: Luksusmodellen 001 er 496 centimeter lang.
LINJELEKKER: Luksusmodellen 001 er 496 centimeter lang. Foto: Martin Jansen

Det dreier seg om den 4,4 meter lange SUV-en Zeekr X og luksusmodellen 001, som Zeekr omtaler som en shooting brake. Long Range-versjonen med én elmotor, 100 kW-batteri, bakhjulstrekk og 620 kilometer rekkevidde koster fra 579 900 kroner. Med to elmotorer og firehjulstrekk starter prisene på 609 900 kroner.

Les også: Zeekr 001 prøvekjørt: Et ganske imponerende stykke luksus med 544 hestekrefter

Den kompakte SUV-en Zeekr X har en rekkevidde opptil 446 kilometer med én elmotor og koster 424 900 kroner. Med firehjulstrekk starter prisen på 469 900 kroner.

<b>X-FAKTOR:</b> Zeekr X er bygget på samme base - den såkalte SEA-plattformen (Sustainable Experience Architecture) - som Volvo EX30. Vi Menn prøvekjørte både X og 001 i Sverige i 2023
X-FAKTOR: Zeekr X er bygget på samme base - den såkalte SEA-plattformen (Sustainable Experience Architecture) - som Volvo EX30. Vi Menn prøvekjørte både X og 001 i Sverige i 2023 Foto: Martin Jansen

Les også: Zeekr X prøvekjørt: Volvos unge slektning ypper til kamp

Forhandlernettverk

Zeekr åpner for bestilling av begge modellene senere denne måneden. De første kundeleveransene vil finne sted innen utgangen av året, ifølge Zeekr. Merket åpner et nettverk av forhandlere, først Premium Cars Stor-Oslo i oktober, etterfulgt av forhandlere i andre større byer på sikt. Disse vil bli supplert av et nettverk av autoriserte servicesentre og verksteder.

– Vi er glade for å lansere merkevaren vår i Norge. Dette er et svært viktig marked for oss, og våre førsteklasses elbiler vil bli matchet med en førsteklasses kundeopplevelse, levert gjennom vårt nye forhandlernettverk - noe som er første gang for Zeekr i Europa. Norge er et av de mest avanserte elbilmarkedene i verden, og jeg gleder meg til å se de første elbilene våre på veien her før året er omme, uttaler Lothar Schupet, Chief Commercial Officer i Zeekr Europe,

0-100 km/t: 2,02 sekunder

Zeekr profilerer seg som et litt finere bilmerke med modeller med kraftige ytelser. Og at de mener alvor er hevet over tvil. I fjor trakk de sløret av spesialversjonen 001 FR. Den har 800-voltsarkitektur som gjør at den skal kunne lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet på 15 minutter.

<b>SPESIALVERSJON:</b> FR-versjonen av 001 skal greie 0-100 km/t på drøyt to sekunder. 
SPESIALVERSJON: FR-versjonen av 001 skal greie 0-100 km/t på drøyt to sekunder.  Foto: Produsenten

Fire elmotorer i silisiumkarbid produserer 1300 hestekrefter og et dreiemoment på 1280 Nm. Den skal greie 0-100 km/t på 2,02 sekunder, litt raskere enn Tesla Model S Plaid. Lite tall med tung symbolikk.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn


Denne saken ble første gang publisert 11/10 2024, og sist oppdatert 15/10 2024.

Les også