Helt elektriske Volvo EX90
Volvos nye flaggskip
Dette er kanskje høstens største bilnyhet: 503 cm lange og helt elektriske EX90 - Volvos nye flaggskip. Prisene er allerede klare, bilen kan bestilles nå, men du må smøre deg med tålmodighet når det gjelder levering.
Ved første øyekast er det mye ved EX90 som minner om XC90, som har vært så populær som plug in-hybrid i Norge.
– XC90 har vært og er fortsatt en kjempesuksess i Norge. Med Volvo EX90 som vårt nye flaggskip får vi i tillegg en helelektrisk SUV i det største premiumsegmentet, sier sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
Les også: Volvo XC90 gjorde spådommene til skamme
EX90 kommer i første omgang i to versjoner. Begge med 107 kWt netto batterikapasitet, en rekkevidde rundt 580 km, to elmotorer og firehjulstrekk.
Toppmodellen EX90 Twin Performance Ultra vil ha 517 hk og 910 Nm. Startprisen er oppgitt til 904 900 kroner.
Den svakere EX90 Twin Ultra med 408 hk vil koste fra 864 900 kroner. Prisene er før innføring av merverdiavgift og/eller vektavgift. Foreløpig estimert forbruk er 2,1 kWt per mil for Twin, litt mer for Twin Performance.
Begge versjonene vil være klargjort for DC-lading opptil 250 kW og AC-lading på 11 kW. På en hurtigladestasjon kan batteriet lades fra 10-80 prosent på rundt 30 minutter, ifølge Volvo.
EX90 leveres også klargjort for toveis lading slik at du kan bruke den til å lade andre elbiler, verktøy og campingutstyr.
EX90 kommer standard som syvseter og har et bagasjerom på rause 655 liter bak andre seterad. Den tredje seteraden har elektrisk nedfellbare seter og med disse setene slått opp er bagasjerommet på 310 liter (ink. 65 liter under bagasjerommet). Frunken rommer 34 liter. I tillegg kan den trekke hengere på 2200 kilo. Bakkeklaringen er på 20,8 cm.
Sikkerhet
Luftfjæring og elektronisk styrte støtdempere er standard. Det samme er en sinnrikt system av sensorer, radarer og kameraer som skal ivareta sikkerheten. EX90 har ikke mindre enn åtte kameraer, fem radarer, 16 ultralydsensorer og en lidar-sensor plassert foran i bilens taklinje.
Lidar-radar finnes også på Nio ET7 som vi prøvekjørte i Berlin tidligere i år.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils prøvekjøring av Nio ET7
– Ved å kombinere de avanserte sensorene, egenutviklet software og bilens kraftige kjernedatamaskin, har målet vært å produsere en bil som har oversikt over flere mulige trafikale farer enn noen gang før. Vi tror denne teknologien vil bidra til å redde liv, sier Trosby.
Bilen kommer også med et helt nytt passasjersensorsystem som skal forhindre at eksempelvis sovende barn eller kjæledyr glemmes igjen i bilen etter at man har parkert.
Kan bestilles
Blant annet standardutstyret finner vi panoramatak, pixel-lys, lydanlegg fra Bose, 21-tommers felger, infotainment fra Google, massasjeseter foran, adaptiv cruise control, head up-display, 360 kamera og blindsonevarsling. På oversikten over ekstrautstyr finnes blant annet Volvo Cars Pilot assist, som er en mer avansert cruisekontroll, sotede ruter, 22-tommers felger, hengerfeste og et oppgradert Bowers & Wilkins lydanlegg.
Volvo har allerede åpnet for bestilling av EX90. Estimert levering er satt til andre kvartal 2024.
– Vi tror Volvo EX90 vil treffe det norske markedet meget godt. Det er en stor familie-SUV med lang rekkevidde, masse kraft, god plass, firehjulsdrift og mulighet for hengerfeste. I tillegg har bilen et design som viderefører den Skandinaviske arven til Volvo på en moderne måte, sier Trosby.
Vi kan legge til at Polestar 3 er basert på samme plattform som EX90 og kommer med nær samme ytelser og mye av det samme utstyret.
Les også: Her kan du lese mer om Polestar 3
TEKNISKE DATA
EX90 Twin Ultra EX90 Twin Performance Ultra
Motor: 2xEL 2xEL
Fremdrift: Firehjulstrekk Firehjulstrekk
Effekt, kW/hk: 300/408 380/517
Dreiemoment, Nm: 770 910
Egenvekt, kg, ca: 2818 2818
Tilhengervekt, kg: 2200 2200
Taklast, kg: 100 100
Lengde/bredde/høyde, cm: 503/196/174 503/196/174
Akselavstand, cm: 299 299
Bakkeklaring, cm 21 21
Vadedybde, cm: 45 45
Bagasjerom, liter: 310/655/1915 310/655/1915
Frunk, liter: 34 34
Batterikapasitet, kWh, netto: 107 107
Maks, hurtiglading, kW: 250 250
Ombordlader, kW: 11 11
Rekkevidde, km (WLTP): 585 580*
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,1 2,11
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,9 4,9
Toppfart, km/t: 180 180
Pris fra, kr: 864 900 904 900
* (foreløpig ikke sertifisert)
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn