Helt elektriske Volvo EX90 

Volvos nye flaggskip

Dette er kanskje høstens største bilnyhet: 503 cm lange og helt elektriske EX90 - Volvos nye flaggskip. Prisene er allerede klare, bilen kan bestilles nå, men du må smøre deg med tålmodighet når det gjelder levering.

<b>PRIS OG LEVERING:</b> EX90 vil ha en startpris på 864 900 kroner. Estimert levering er ikke før i 2024. 
PRIS OG LEVERING: EX90 vil ha en startpris på 864 900 kroner. Estimert levering er ikke før i 2024.  Foto: Produsenten
Først publisert

Ved første øyekast er det mye ved EX90 som minner om XC90, som har vært så populær som plug in-hybrid i Norge.

– XC90 har vært og er fortsatt en kjempesuksess i Norge. Med Volvo EX90 som vårt nye flaggskip får vi i tillegg en helelektrisk SUV i det største premiumsegmentet, sier sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Les også: Volvo XC90 gjorde spådommene til skamme

EX90 kommer i første omgang i to versjoner. Begge med 107 kWt netto batterikapasitet, en rekkevidde rundt 580 km, to elmotorer og firehjulstrekk.

Toppmodellen EX90 Twin Performance Ultra vil ha 517 hk og 910 Nm. Startprisen er oppgitt til 904 900 kroner.

<b>LYSER OPP:</b> Frontlyktene er i High Definition Pixel-teknologi med 1,3 millioner pixler, som følger svingene og blendes ned automatisk i møte med andre biler. Klumpen i taklinjen over frontruten er lidar-radaren. 
LYSER OPP: Frontlyktene er i High Definition Pixel-teknologi med 1,3 millioner pixler, som følger svingene og blendes ned automatisk i møte med andre biler. Klumpen i taklinjen over frontruten er lidar-radaren.  Foto: Produsenten

Den svakere EX90 Twin Ultra med 408 hk vil koste fra 864 900 kroner. Prisene er før innføring av merverdiavgift og/eller vektavgift. Foreløpig estimert forbruk er 2,1 kWt per mil for Twin, litt mer for Twin Performance.

Begge versjonene vil være klargjort for DC-lading opptil 250 kW og AC-lading på 11 kW. På en hurtigladestasjon kan batteriet lades fra 10-80 prosent på rundt 30 minutter, ifølge Volvo.

<b>BERØRINGSSKJERM:</b> EX90 kommer med 14,5-berøringsskjerm basert på Android Automotive OS. Systemet er utviklet av Google og gir flere fordeler som Google Maps, Google Assistant og Google Play, pluss at du kan personifisere med din egen Google-konto. Det åttetommers displayet foran rattet viser kjørerelevant informasjon, som veibeskrivelse, hastighet og batterirekkevidde.
BERØRINGSSKJERM: EX90 kommer med 14,5-berøringsskjerm basert på Android Automotive OS. Systemet er utviklet av Google og gir flere fordeler som Google Maps, Google Assistant og Google Play, pluss at du kan personifisere med din egen Google-konto. Det åttetommers displayet foran rattet viser kjørerelevant informasjon, som veibeskrivelse, hastighet og batterirekkevidde. Foto: Produsenten

EX90 leveres også klargjort for toveis lading slik at du kan bruke den til å lade andre elbiler, verktøy og campingutstyr.

EX90 kommer standard som syvseter og har et bagasjerom på rause 655 liter bak andre seterad. Den tredje seteraden har elektrisk nedfellbare seter og med disse setene slått opp er bagasjerommet på 310 liter (ink. 65 liter under bagasjerommet). Frunken rommer 34 liter. I tillegg kan den trekke hengere på 2200 kilo. Bakkeklaringen er på 20,8 cm.

VOLUM: Bagasjeromsvolumet er på 655 liter bak andre seterad. EX90 kan også trekke tilhenger på opptil 2200 kilo. Hengerfeste er ekstrautstyr.
VOLUM: Bagasjeromsvolumet er på 655 liter bak andre seterad. EX90 kan også trekke tilhenger på opptil 2200 kilo. Hengerfeste er ekstrautstyr. Foto: Produsent

Sikkerhet

Luftfjæring og elektronisk styrte støtdempere er standard. Det samme er en sinnrikt system av sensorer, radarer og kameraer som skal ivareta sikkerheten. EX90 har ikke mindre enn åtte kameraer, fem radarer, 16 ultralydsensorer og en lidar-sensor plassert foran i bilens taklinje.

<b>RESIRKULERT:</b> Interiøret er bygget på Volvos egenutviklede materiale som heter Nordico. Det består av skinnfrie tekstiler blant annet basert på resirkulerte PET-flasker.  I tillegg til de resirkulerte PET-flaskene, består EX90 av 48 kilo resirkulert plast og biobaserte materialer, ifølge Volvo
RESIRKULERT: Interiøret er bygget på Volvos egenutviklede materiale som heter Nordico. Det består av skinnfrie tekstiler blant annet basert på resirkulerte PET-flasker.  I tillegg til de resirkulerte PET-flaskene, består EX90 av 48 kilo resirkulert plast og biobaserte materialer, ifølge Volvo Foto: Produsenten

Lidar-radar finnes også på Nio ET7 som vi prøvekjørte i Berlin tidligere i år.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils prøvekjøring av Nio ET7

– Ved å kombinere de avanserte sensorene, egenutviklet software og bilens kraftige kjernedatamaskin, har målet vært å produsere en bil som har oversikt over flere mulige trafikale farer enn noen gang før. Vi tror denne teknologien vil bidra til å redde liv, sier Trosby.

STANDARD: Syv seter er standard.
STANDARD: Syv seter er standard. Foto: Produsent

Bilen kommer også med et helt nytt passasjersensorsystem som skal forhindre at eksempelvis sovende barn eller kjæledyr glemmes igjen i bilen etter at man har parkert.

Kan bestilles

Blant annet standardutstyret finner vi panoramatak, pixel-lys, lydanlegg fra Bose, 21-tommers felger, infotainment fra Google, massasjeseter foran, adaptiv cruise control, head up-display, 360 kamera og blindsonevarsling. På oversikten over ekstrautstyr finnes blant annet Volvo Cars Pilot assist, som er en mer avansert cruisekontroll, sotede ruter, 22-tommers felger, hengerfeste og et oppgradert Bowers & Wilkins lydanlegg.

Volvo har allerede åpnet for bestilling av EX90. Estimert levering er satt til andre kvartal 2024.

LIGNER: Det er mye ved EX90s eksteriør som minner som XC90.
LIGNER: Det er mye ved EX90s eksteriør som minner som XC90. Foto: Produsent

– Vi tror Volvo EX90 vil treffe det norske markedet meget godt. Det er en stor familie-SUV med lang rekkevidde, masse kraft, god plass, firehjulsdrift og mulighet for hengerfeste. I tillegg har bilen et design som viderefører den Skandinaviske arven til Volvo på en moderne måte, sier Trosby.

Vi kan legge til at Polestar 3 er basert på samme plattform som EX90 og kommer med nær samme ytelser og mye av det samme utstyret.

Les også: Her kan du lese mer om Polestar 3

TEKNISKE DATA

EX90 Twin Ultra EX90 Twin Performance Ultra

Motor:  2xEL 2xEL

Fremdrift:  Firehjulstrekk  Firehjulstrekk

Effekt, kW/hk: 300/408 380/517

Dreiemoment, Nm:  770 910

Egenvekt, kg, ca: 2818 2818

Tilhengervekt, kg:  2200 2200

Taklast, kg: 100 100

Lengde/bredde/høyde, cm: 503/196/174  503/196/174 

Akselavstand, cm: 299 299

Bakkeklaring, cm 21 21

Vadedybde, cm: 45 45

Bagasjerom, liter: 310/655/1915  310/655/1915 

Frunk, liter: 34 34

Batterikapasitet, kWh, netto:  107 107

Maks, hurtiglading, kW: 250 250

Ombordlader, kW: 11 11

Rekkevidde, km (WLTP): 585 580*

Forbruk, WLTP, kWh/mil:  2,1 2,11

0–100 km/t, fabrikk, sek:  5,9 4,9

Toppfart, km/t:  180 180

Pris fra, kr: 864 900  904 900

* (foreløpig ikke sertifisert)

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn