Sniktitt: Audi Q8 e-tron 

Gjør et solid rekkeviddebyks

Kjempesuksessen Audi e-tron får nytt navn og den rimeligste versjonen får betydelig bedre rekkevidde. Prisene er klare.

<b>REKKEVIDDE:</b> Q8-modellene får betydelig bedre batterikapasitet og rekkevidde sammenlignet med forgjengeren som vi lærte å kjenne som e-tron. 
REKKEVIDDE: Q8-modellene får betydelig bedre batterikapasitet og rekkevidde sammenlignet med forgjengeren som vi lærte å kjenne som e-tron.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Audi e-tron har vært en braksuksess i Norge. Siden introduksjonen sent i 2018 og frem til utgangen av oktober i år er over 23 000 biler registrert, ifølge Opplysningskontoret for veitrafikken.

Nå får modellen en oppdatering og en modellbetegnelse som forteller hvor i e-tron-hierarkiet den hører hjemme. Q8 skal den hete.

Sniktitt i Cannes

Tidligere i år fikk Vi Menn blant utvalgte medier en sniktitt på Q8 i en lukket hangar i Cannes, byen i Sør-Frankrike som primært er kjent for jetset og filmfestival.

Les også: Spesielt interessert i Audi? Sjekk her

Fortsatt dreier det seg om en 4,9 meter lang SUV som det ikke er foretatt radikale endringer på utvendig. Det dreier seg om et ansiktsløft, som primært kommer til syne i fronten.

HANGAR I CANNES: Q8 e-tron fås i SUV-format eller Sportback.
HANGAR I CANNES: Q8 e-tron fås i SUV-format eller Sportback. Foto: Produsent

Den lukkede, typiske elbil-grillen er erstattet av en ny og mer tradisjonelt utseende Singleframe-grill, som gjør at bilen ser tøffere ut. Grillen er imidlertid like lukket som den forrige.

Endringene i fronten er riktignok ikke bare kosmetiske. De skal også gi forbedret kanalisering av luft og aerodynamikk. I luftinntaket under selve grillen finnes det spjeld som lukkes og åpnes automatisk for kjøling av batteriet.

Første e-tron kom med oransje farge på blant annet bremsekaliperne. Fargen skulle signalisere elbil og skille den fra Audi-ene med forbrenningsmotor. De oransje elementene er nå et avsluttet kapittel.

<b>NY E-TRON:</b> Fronten har fått enkelte endringer med blant annet ny grill sammenlignet med forgjengeren (under). 
NY E-TRON: Fronten har fått enkelte endringer med blant annet ny grill sammenlignet med forgjengeren (under).  Foto: Produsenten
Foto: Produsenten

Justert luftfjæring

Audi har alltid hatt et solid grep om cockpit-design. I LED-lysenes tidsalder synes vi de også har vist en egen evne til å designe en LED-signatur som besnærer. Sammenlignet med forgjengeren har Q8 fått en tilnærmet heltrukken LED-list foran over grillen.

Den heltrukne LED-listen bak er beholdt. Q8 kan også leveres med digitale Matrix LED-lys som kan projisere varsler og gi andre former for førerstøtte i mørket.

LED: Q8 e-tron har LED-list både foran og bak.
LED: Q8 e-tron har LED-list både foran og bak. Foto: Produsent

Bakkeklaringen er i utgangspunktet på 17,6 centimeter, men med luftfjæring som standard kan den flyttes opp eller ned med en variasjon på 7,6 centimeter avhengig av forholdene.

Karakteren på fjæringen skal være kalibrert for å oppnå bedre komfort og Audi-ingeniørene har i tillegg flikket på den elektroniske stabilitetskontrollen for å gi bilen bedre egenskaper i krappe svinger.

<b>BESTILLING:</b> Audi åpnet for bestilling av Q8 e-tron straks. De første leveringene skal etter planen starte mars neste år. 
BESTILLING: Audi åpnet for bestilling av Q8 e-tron straks. De første leveringene skal etter planen starte mars neste år.  Foto: Produsenten

Mye bedre rekkevidde

Q8 kan leveres med fem nye felgvarianter i dimensjonene 19 til 22 tommer, men viktigere er det antakelig at e-tron-modellen har fått bedre batterikapasitet og rekkevidde.

Batterikapasiteten i 50-modellen er økt fra 71,2 kWt til 95 kWt (brutto) mens maks ladekapasitet er økt fra 120 til 150 kW.

Den oppgitte maksimale rekkevidden er økt fra 311 til hele 491 kilometer - 505 kilometer for Sportback-versjonen. Da vi testet e-tron 50 vinteren 2020 målte vi rekkevidden til 280 kilometer med et forbruk 2,23 kWt per mil.

Les også: Her finner du vår test av Audi e-tron 50

Antall hestekrefter i 50-versjonen er økt fra 313 til rundt 340 i boost-modus, mens dreiemomentet er økt fra 540 til 664 Nm.

I 55-modellen er batterikapasiteten vokst fra 86,4 kWt til 114 kWt (brutto), mens maks ladehastighet er økt fra 150 til 170 kW. Oppgitt rekkevidde er forbedret fra 405 kilometer til 582 kilometer, 600 km for Sportback. Da vi testet 55-versjonen for første gang i 2019 ble resultatet en rekkevidde på 370 kilometer med et forbruk på 2,33 kWt per mil.

RESIRKULERT: Noen av elementene i interiøret er av resirkulert materiale, ifølge Audi. Som før kommer den med berøringsskjermer i to etasjer, den øverst på 10,1 tommer og den under på 8,6 tommer, og et helt digitalt instrumentpanel. Den kan også fås med head up-display.
RESIRKULERT: Noen av elementene i interiøret er av resirkulert materiale, ifølge Audi. Som før kommer den med berøringsskjermer i to etasjer, den øverst på 10,1 tommer og den under på 8,6 tommer, og et helt digitalt instrumentpanel. Den kan også fås med head up-display. Foto: Produsent

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Audi e-tron 55 mot Jaguar i-Pace

Antall hestekrefter har vokst fra 360 til rundt 408 hk i boost-modus, mens dreiemomentet er økt fra 561 til 664 Nm. Toppfarten er elektronisk sperret på 200 km/t.

Høy maksimal ladehastighet er noe å sette pris på, men kanskje like viktig er en stabilt høy ladekurve. Den skal være forbedret sammenlignet med forgjengeren, og Q8 e-tron 55 skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på 31 minutter ved en utetemperatur på 25 grader.

S-versjon

S-VERSJON: SQ8-versjonene har et dreiemoment på opptil 937 Nm.
S-VERSJON: SQ8-versjonene har et dreiemoment på opptil 937 Nm. Foto: Produsent

Q8 fås som før i en råere S-versjon, både i standardkarosseri og Sportback. SQ8 er senket to millimeter sammenlignet med standardversjonen og er nesten fire centimeter bredere. I boost-modus leverer den over 500 hestekrefter (370 kW) og et dreiemoment på 973 Nm. Toppfarten er begrenset til 210 km/t. SQ8 har en oppgitt rekkevidde fra 494 til 513 kilometer, avhengig av karosseriform.

Les også: Test av Audi e-tron S 60 Sportback

Audi åpner for bestilling av Q8 e-tron 14. november med leveringer i mars 2023.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³:  2xEL 2xEL

Effekt, hk/kW: 340/250 408/300

Dreiemoment, Nm ved o/min:  664 664

Egenvekt, kg: 2384 2459

Tilhengervekt, kg:  1800/750 1800/750

Lengde/bredde/høyde, cm:  492/194/163  492/194/163

Akselavstand, cm: 293 293

Bakkeklaring, cm: 17,6 17,6

Bagasjerom, liter:  569 569

Frunk, liter: 62 62

Standard dekkdimensjon: 255/50R20 255/50R20

Batterikapasitet, kWt, brutto:  95 114

Batterikapasitet, kWt, netto: 89 106

Rekkevidde, WLTP km:  491 582

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 2,01-2,4 2,1-2,44

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,0 5,6

Toppfart, km/t:  200 200

Pris, fra kr: 658 100 751 100 

For SQ8 e-tron er startprisen 841.100. Prisene er oppgitt uten frakt/klargjøring og før
merverdiavgift og eventuelle avgifter

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr