Test: Volvo C40 Recharge AWD

Gjør seg lekker

I sin nye C40-modell har Volvo høvlet av noen av de skarpe kantene fra XC40. Det kler bilen godt.

Pluss ikon
<b>MODERNE:</b> Hekkpartiet er den klart mest vellykkede delen av C40-karosseriet. 
MODERNE: Hekkpartiet er den klart mest vellykkede delen av C40-karosseriet.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Det er blitt en aldri så liten motegreie blant de elektriske SUV-modellen. Ved siden av den trauste SUV-versjonen, dukker det opp en coupe-versjon. På ingen måte noe nytt, vi så det allerede med BMW X6 for mange år siden, men blant de typiske mellomklasse-modellene har ikke dette vært så vanlig.

Og Volvo kaster seg på trenden med sin nye C40 Recharge, en bil som teknisk sett er helt lik SUV-modellen XC40 Recharge.

Da vi kjørte sistnevnte for et drøyt år siden, var vi en smule mellomfornøyde med egenskapene XC40 kunne by på – særlig prisen og konkurrentene kunne by på.

Les også: Vår prøvekjøring av Volvo C40 Recharge i Belgia i fjor

Vent et år

Det generelle inntrykket av at man gjerne kan la en elbil være på markedet et års tid før man prøver lykken, forsterkes når vi setter oss bak rattet på Volvo C40. Vi slipper de mange feilmeldingene, kan lese av rekkevidden selv uten å måtte spørre Google om hjelp, dessuten virker elbilegenskapene mer robuste i møtet med Vinter-Norge, noe vi merker best ved hurtiglading.

<b>DIGITALT:</b> Vellykket integrasjon av kart og navigasjon i instrumentene.  
DIGITALT: Vellykket integrasjon av kart og navigasjon i instrumentene.   Foto: Terje Bjørnsen

Volvo C40 Recharge er den første Volvo som lanseres uten bruk av skinn i interiøret, og vår testbil beviser at litt innovativ material- og fargebruk ikke gjør det til noe stort savn.

Fjord Blue heter fargen innvending og utvendig, kombinert med Microtech og Tekstil Connect skaper det en atmosfære som både er moderne og premiumaktig på samme tid.

<b>NYTT:</b> Ikke noe skinn i C40, nye materialer og fargebruk veier opp. 
NYTT: Ikke noe skinn i C40, nye materialer og fargebruk veier opp.  Foto: Terje Bjørnsen

Krever ryggekamera

I stedet for den litt tverre avslutningen på XC40-karosseriet, har C40 en buet bakluke som går over i en høy hekk. Dermed virker bilen litt mer elegant og sportslig

Rekkevidde og forbruk

I lett vinterlige forhold med temperaturer rundt 0 grader bruker Volvo C40 Recharge 2,25 kWh/mil og har en maksimal rekkevidde på 335 km i vår faste testrunde. Det er noe bedre enn resultatene vi oppnådde med XC40 Recharge på vinterkjøring i fjor (2,5 kWh og 290 km), men fortsatt noe svakere enn de beste modellene i denne klassen.

Hurtigladingen er på det jevne, med 35 minutter fra 15-70 prosent og snittfart på cirka 85 kW og toppfart på 110 kW. Over 70 prosent går ladefarten merkbart ned, og ligger rundt 50 kW.

I hele testperioden varierer forbruket fra 2,2 til 2,7 kWh/mil og rekkevidden ligger mellom 280–340 km. 

Samtidig kan ikke en lengde på drøyt 4,4 meter gjøre underverker på linjene, men det hjelper at C40 er noen centimeter lavere.

Utforming av hekken gjør at du er avhengig av ryggekamera under finmanøvrering, men der gir Volvos løsning med fugleperspektiv en ekstra trygghet.

I likhet med mange andre elbiler fra halvmillionen og oppover har også C40 Recharge voldsomme krefter til disposisjon. En motor foran og en bak gir 4WD med 300 kW/408 hk og 660 Nm.

Slikt smaker det rendyrket sportsbil av, og selv på småglatt underlag skvetter bilen fra 0–100 km/t på 5,1 sekunder, og jafser i seg forbikjøring fra 60–100 km/t på 2,4 sekunder.

Mankoen på 0,4 sekunder til fabrikktallet fra 0–100 km/t kan vi glatt skrive på kontoen for vinterdekk og -føre.

Strever med støy

Samtidig er ikke C40 – i likhet med tvillingen XC40 – noen utpreget sportslig bil. Den er mer en snill og hyggelig kompakt crossover med forutsigbare egenskaper på vinterføre.

<b>GLANSNUMMER:</b> Sedvanlig høy sittekomfort i forsetene hos Volvo. 
GLANSNUMMER: Sedvanlig høy sittekomfort i forsetene hos Volvo.  Foto: Terje Bjørnsen

Komforten ligger et hakk eller to under det man bør forvente når prislappen fort kan hilse på 600 000 kroner med ekstrautstyr på plass.

Fjæringskomforten er akseptabel, mens støynivået selv fra myke piggfrie dekk er i overkant tydelig på motorvei. En kjent problemstilling blant flere av bilene i denne prisklassen, men det hadde kledd Volvo-profilen å gjøre seg mer innbydende på dette området.

<b>BAGASJEROM:</b> Med 413 liter ikke av de største, men det holder til en helgetur for fire.  
BAGASJEROM: Med 413 liter ikke av de største, men det holder til en helgetur for fire.   Foto: Terje Bjørnsen

Sammenlignet med de rommeligste konkurrentene, er ikke Volvo C40 førstevalget om du ene og alene ser på plass. Den passer aller best for to, med behov for å ta med seg et par stykker og bagasje for en helgetur.

Fordelen for C40 kontra XC40 er at et mer elegant utseende ikke går nevneverdig på bekostning av den innvendige plassen, så sant du ikke skal laste til taket.

Dommen

Volvo C40 er et attraktivt tilskudd til Volvos foreløpig beskjedne utvalg av elbiler. Vi liker det moderne interiørkonseptet og en mer elegant hekk, men fortsatt har bilen noen svakheter vi gjerne skulle vært foruten.

TEKNISKE DATA

Volvo C40 Recharge AWD

Motor, cm³: 2xEL

Effekt, kW/hk: 300/408

Dreiemoment, Nm: 660

Egenvekt, m/fører, kg: 2260

Tilhengervekt, kg: 1800

Lengde/bredde/høyde, cm: 443/185/158

Bagasjerom, liter: 413–1342

Standard dekkdimensjon: 235/50-19

Batterikapasitet netto, kWh: 75

Rekkevidde, WLTP km: 420

Rekkevidde i 200 km test: 335

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,88

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4.7

Toppfart, km/t: 180

Pris fra, kr: 545 000

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 5,1

60–100 km/t, kickdown: 2,4

80–120 km/t, kickdown: 3,1

Støy 100 km/t, dBA: 67,0

Testforbruk, kWh/mil: 2,24

Misvisning 100 km/t: 98