Prøvekjørt: Volvo EX30
For mange vil dette være en opplagt kandidat
Med en startpris på 322 000 kroner er Volvo EX30 svært forlokkende, men den er ikke helt uten ulemper.
Merkevaren Volvo har solid forankring i den norske bevisstheten. Svært mange har vokst opp i baksetet til en 240 og senere tatt plass bak rattet på en V70.
Les også: Bruktbil: VOLVO V70 og XC70 2008–2013
Årets store Volvo-snakkis i tillegg til digre og elektriske EX90 er den størrelsesmessig diametrale motsatsen EX30.
Les også: Volvos nye flaggskip kan vade og lade opp verktøy
Med en lengde på 423 centimeter er den på størrelse med VW T-Roc og VW ID.3
Vi har tidligere fått tatt en titt på EX30 da en førproduksjonsutgave var på snarvisitt i Norge på sensommeren.
Les også: Her finner du vårt førsteinntrykk av Volvo EX30
Nå har vi også fått prøvekjøre bilen, noe som skjedde Barcelona. Prøvekjøringen foregikk på veier i og rundt Barcelona, blant annet på mye svingete vei i fjellene bak storbyen.
Volvo-DNA
Volvo er en del av det enorme kinesiske bilkonsernet Zhejiang Geely Holding Group, som også omfatter merker som Polestar, Lotus, Lynk & Co, Zeekr og delvis Smart Automobile Co. Det innebærer at EX30 er bygget på samme lest som for eksempel Zeekr X (443 cm) og Smart #1 (427 cm).
Les også: Smart er tilbake i tett samarbeid med verdens råeste Mercedes-spesialist
Men Volvo insisterer på at de ivaretar sitt eget DNA, selv om de er en del av et stort konsern som søker stordriftsfordeler. Når det kommer til EX30 innebærer det blant annet at understellet på den vesle Volvo-en er justert slik svenskenes vil ha det.
– EX30 er basert på vårt eget DNA. Vi gjør vår egen tuning av understellet. Dempere, fjæring og stabilisatorstag. I tillegg er styringen, pedalfølelsen og stabilitetskontrollen tunet av oss. Dekkene er også utviklet av oss, sier John Lundegren, leder for Driving Experience-avdelingen i Volvo.
Av stor betydning
Ifølge Lundegren er EX30 ingen sportsbil. Den skal først og fremst være komfortabel, men likevel være satt opp slik at den ikke oppleves dvask og ullen når landeveien slynger på seg.
Etter å ha kjørt noen timer på svingete veier i fjellene bak Barcelona, sitter vi igjen med inntrykket av at Volvo har lykkes. Understellet virker bedre avstemt og balansert enn for eksempel hos konsernslektningen Zeekr X, som vi har kjørt tidligere. Zeekr X er riktignok 20 centimeter større.
Les også: Prøvekjørt: Zeekr X - Volvos finere konsernslektning
Og det er av ganske stor betydning at understellet responderer når man putter 428 hestekrefter inn i 4,2 meter bil, noe som er tilfelle for toppmodellen Twin Motor Performance. Den skal greie 0-100 km/t på 3,6 sekunder. Det er like raskt som en BMW M3 Competition.
Les også: Test: BMW M3 Competition og Audi RS3 - Nytes best på stille bakveier
Med to elmotorer er EX30 enormt rask, særlig dersom du setter den i Performance-modus. Det går imidlertid ut over forbruket og rekkevidden. Også hardheten på styringen kan justeres, i tre trinn.
EX30 leveres også med kun en elmotor som driver bakhjulene. Med en akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,3 sekunder er den egentlig mer enn rask nok. Uansett versjon, så er EX30 kvikk og morsom å kjøre, godt hjulpet av størrelsen. Understellet er klart vektet mot det komfortable, men den gjør seg ikke bort dersom du liker å holde dampen opp der veien slynger på seg.
Med to elmotor og firehjulstrekk får du ekstra drahjelp gjennom svingene og mer optimal vektfordeling, men den store forskjellen sammenlignet med den bakhjulsdrevne utgaven vil etter alle solemerker bli tydeligst demonstrert på vinterføre.
Men som vi nylig skrev i teksten av Volvo C40 Recharge RWD: det finnes et stort antall bakhjulsdrevne elbiler på markedet nå, og det er lite som tyder på at de utgjør noe stort problem på vinterføre for eierne.
Les også: Test: Volvo C40 Recharge RWD - Snur bak frem på det meste
Lunere med ull
Sittekomfortene i forsetene er utmerket, særlig dersom du betaler ekstra for seter trukket med ullstoff. Det blir litt klammere med kunstskinn. Med ullstoffpakke er også deler av dashbordet og dørsidene trukket med ullstoffet. Det gjør førermiljøet triveligere og lunere. Uten ulltrekket kommer overflatene i resirkulert plast til syne.
Store deler av interiøret består av gjenbruksplast som er nærmest ubehandlet, men der overflaten er pusset. Partiklene i plastblandingen gjør at hver overflate blir unik. Det virker som et solid materiale og Volvo skal ha honnør for nesten å ha utelatt blanke plastoverflater med simpel kvalitetsfølelse.
Uten ulltrekket kan imidlertid interiøret i EX30 etterlate et et ganske spartansk og rustikk inntrykk, alt etter smak og behag. Fra førerplassen forsterkes dette av omtrent alt av knapper og brytere er ryddet vekk.
Det eneste elementet på dashbordet i tillegg til luftdysene er den store berøringsskjermen som er klar og rask. Alt av informasjon og det meste av betjening er samlet på den.
Øverst på skjermen vises den mest essensielle informasjonen, som kjørehastighet, rekkevidde og batterikapasitet.
Men det er ikke helt tilfredsstillende. Vi ønsker oss den viktigste informasjonen servert på et lite display foran rattet, eller via et head up-display, som EX30 heller ikke har. Det ville etter vår oppfatning også gitt bedre navigasjonshjelp. Fraværet av flere visningsmuligheter gjør imidlertid EX30 rimeligere å produsere.
Et paradoks
EX30 har Googles operativsystem og dermed også Google Maps. Det er i det store og hele et utmerket valg, men i en storby som Barcelona der avkjøringene ligger tett-i-tett, så kunne navigasjonshjelp via et head up-display vært nyttig. Det er neppe meningen at man skal zoome på den store berøringsskjermen mens man kjører i tett trafikk.
Det kan virke som et paradoks at ellers svært så sikkerhetsfokuserte Volvo har valgt en slik løsning der man risikerer å hyppig måtte ta blikket fra veien, men Volvo forsvarer valget og mener de har dokumentasjon på at EX30s løsning med kun én skjerm er trygg. De er ikke alene om denne filosofien. Tesla praktiserer den til dels også.
Den største ulempen
Den største ulempen med EX30 er baksetet, som i mange tilfeller vil bli svært trangt dersom sjåføren skal få sitte slik vedkommende ønsker. Setene har Isofix-seter, så småbarn kan sitte godt. Skal du ha med barnevogn, så er det ikke allverdens hjelp - eller plass - å finne i bagasjerommet.
EX30 er dermed primært en bil for par før og etter barn. Og til dette formålet er EX30 er strøken kandidat. Den ser bra ut, og prisene sammenlignet med potensielle konkurrenter virker svært konkurransedyktige. Greier du deg uten firehjulstrekk, kan du sågar få deg en splitter ny Volvo til hyggelig pris.
Utstyrsnivåer og priser
Prisene starter på 321 900 kroner. Det er Single Motor-versjonen med 49 kWt-batteri (netto) og en maks rekkevidde på 340 kilometer. Single Motor Extended Range med 64 kWt-batteri og en maksimal rekkevidde rundt 480 kilometer, koster fra 366 900 kroner. Twin Motor og firehjulstrekk koster fra 421 900 kroner med 64 kWt-batteri og 460 kilometers rekkevidde.
EX30 kommer i tre utstyrsnivå, Core, Plus og Ultra. Bilen er i utgangspunktet godt utstyrt med blant annet varmepumpe og adaptiv cruisekontroll, LED-frontlys med aktivt fjernlys, rattvarme, setevarme, to USB C-porter foran, parkeringskamera bak og flere elektroniske førerstøttesystemer.
Øker du til Plus inkluderes blant annet klima med to soner, Harman Kardon-stereoanlegg, trådløs mobilading, USB-C-porter både foran og bak og adaptiv cruisekontroll med Pilot Assist.
På Ultra-nivå får du i tillegg med utstyr som panoramatak, elektronisk parkeringshjelp, 360-kamera, elektrisk justerbare stoler foran, 22 kW ombordlader og 19-tommers felger.
På listen over tilleggsutstyr finnes blant annet hengerfeste (12 800 kroner), takstativ (3200 kroner) og 20-tommers felger (7900 kroner). Interiør trukket med ulltekstil koster mellom 5400 og 11 400 kroner.
Vi Menn Bil mener:
Volvo EX30 fremstår som en attraktiv liten SUV til gunstig pris. Den er kvikk og komfortabel å kjøre og vi synes designet er vellykket. Skal du ha toppmodellen med alt av utstyr nærmer prisen seg en halv million kroner. Da er det litt vanskeligere å akseptere det spartanske interiøret og den begrensede plassen.
Tekniske data
Twin Engine Performance AWD Single Motor Extended Range Single Motor
Motor, cm³: 2xEl 1xEL 1XEL
Effekt, kW/hk: 315/428 200/272 200/272
Maks dreiemoment, Nm: 543 343 343
Batteri, kWt, netto: 64 64 49
Lengde/bredde/høyde, cm: 423/184/156 423/184/156 423/184/156
Akselavstand, cm: 265 265 265
Bakkeklaring, cm: 17,7 17,7 17,7
Vadedybde, cm: 50 50 50
Egenvekt, kg (min-maks): 1830–1960 (avhengig av utstyr)
Bagasjerom, liter: 318–904
Frunk, liter: 7 7 7
Tilhengervekt, kg: 1600 1400 1000
Nyttelast, tak, kg: 75 75 75
Maks rekkevidde, WLTP km: 460 480 344
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,63 1,57 1,67
Maks ladehastighet, kW: 153 153 134
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,6 5,3 5,7
Toppfart, km/t: 180 180 180
Pris fra, kr: 421 900* 366 900** 321 900***
EX30 kommer i utstyrsnivå Core, Plus og Ultra
* Med utstyrsnivå Plus (leveres ikke i Core) ** Med utstyrsnivå Core *** Med utstyrsnivå Core
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn
Denne saken ble første gang publisert 06/11 2023, og sist oppdatert 30/07 2024.