Prøvekjørt: Hyundai Kona electric

Har vokst på alle mulig måter

Kona har ikke bare vokst i størrelse. Kvalitetsfølelsen er steget noen hakk, og en stor svakhet synes å være eliminert.

<b>NY BIL:</b> Hyundai er blitt en ny og større bil, men babyen er ikke skyllet ut med badevannet. Det leverer varene som før, bare forbedret på viktige områder.
NY BIL: Hyundai er blitt en ny og større bil, men babyen er ikke skyllet ut med badevannet. Det leverer varene som før, bare forbedret på viktige områder. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Den elektriske versjonen av Hyundai Kona hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Genève i mars 2018: En rimelig elbil med god rekkevidde og dermed et billigere alternativ til Tesla-modellene som gjorde seg gjeldende på salgsstatistikken i 2018 der for øvrig Nissan Leaf, e-Golf og BMW i3 toppet.

Dagens 2020-versjon av Kona som Long Range-versjon har 204 hestekrefter og koster fra 407 900 kroner. Den har et 64 kWt batteri som skal gi en rekkevidde opptil 484 kilometer.

I våre tester har Kona levert meget bra på både forbruk og rekkevidde.

Les også: Her finner du vår 2018-test av Hyundai Kona

Les også: Her finner du vår 2020-test av Hyundai Kona

Nå er en helt ny Kona klar for Norge. Batteriet er omtrent som før (65,4 kWt).

Lover godt

Vi fikk nylig prøvekjøre Kona i Tsjekkia der bilen produseres. Dekkstøy har vært det kanskje mest tungtveiende ankepunkt mot Kona. Blant alle de elektriske bilene vi har testet, har Kona vært en støyversting sammen med et par Tesla-modeller.

<b>REKKEVIDDE:</b> Antall hestekrefter i Long Range-versjonen er økt til 217 og den maksimale rekkevidden er forlenget til 514 kilometer (WLTP) dersom bilen ruller på 17-tommere. 
REKKEVIDDE: Antall hestekrefter i Long Range-versjonen er økt til 217 og den maksimale rekkevidden er forlenget til 514 kilometer (WLTP) dersom bilen ruller på 17-tommere.  Foto: Martin Jansen

Det har primært dreiet seg om dekkstøy, men nå virker det som om Hyundai har tatt bråket på alvor. Basert på noen timers kjøring med 19-tommers felger kledd med 235/45-gummi på asfalt av varierende kvaliteter i Tsjekkia, så er inntrykket at Kona er blitt langt bedre støyisolert.

Den kjører som forventet, «what you see is what you get». Kona har kjøreprogrammer, som Snow og Sport, som primært gjør utslag på gassresponsen, men noen utpreget sportsbil er Kona ikke.

Verken styringen eller understellet inviterer til motorsport, men det er heller ikke meningen. Den er uhyre lett å kjøre og du kan sette opp motorbrems-regenereringen slik at bremsene knapt trengs benyttes - noe som egentlig er litt dumt siden rustne bremseskiver er en gjenganger på EU-kontrollen, særlig på elbil.

<b>BEDRE PLASS:</b> Seks centimeter lengre akselavstand gjør godt for bakseteplassen. Ryggen på baksetene har smart 40:20:40-fordeling. 
BEDRE PLASS: Seks centimeter lengre akselavstand gjør godt for bakseteplassen. Ryggen på baksetene har smart 40:20:40-fordeling.  Foto: Martin Jansen

Både topografien og temperaturen i Tsjekkia var elbil-vennlige, men når kjørecomputeren viser et forbruk på 1,5 kWt per mil, så er det pent. Vi forsøkte ikke på noen som helst måte å kjøre gjerrig og hadde flere strekninger med 130-fartsgrense.

I våre tester i Norge har Kona scoret bra på rekkevidde, og etter alle solemerker er det mulig å kjøre langt med nye Kona også før rekkeviddeangsten melder seg. Den maksimale rekkevidden til Long Range-versjonen er 514 kilometer (WLTP) dersom biler ruller på 17-tommere.

Strukket seg

«Lengde på snaut 4,2 meter og bagasjerom på 332 liter gir signaler om at Kona Electric mangler noe på et komplett familiebilformat», skrev vi etter å ha testet Kona i 2020. Har Hyundai hørt på oss? Neppe.

Men modellen var vokst. Nærmest en hel klasse. Den er over 15 centimeter lengre enn forgjengeren, noe som gir bedre bakseteplass og et bagasjerom som har vokst fra 332 liter til 466 liter.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Bakseteplassen er meget god og man sitter behagelig både med tanke på knevinkel, beinplass og høyde. Baksetene kan felles ned i 40:20:40- fordeling, noe som også innebærer skiluke, siden hele armleneseksjonen kan legges ned.

<b>ØKT:</b> Lastevolumet har økt. Det er plass under gulvet. 
ØKT: Lastevolumet har økt. Det er plass under gulvet.  Foto: Martin Jansen

På toppmodellen Premium, som vi kjørte, er det varme i baksetet og tilgang på vanlig stikkontakt og to USB-C-uttak.

Den største forskjellen

Kona har aldri skjemmet seg fullstendig ut når det gjelder kvalitetsfølelse i interiøret. Ja, det er en del simpel plast, men prisnivået tatt i betraktning, så fremstår det som akseptabelt.

Det er nøkternt og funksjonelt med god utforming og prioritering av funksjoner. Blank plast, som virker som et fluepapir på fingermerker og støv, glimrer med sitt fravær og er ikke savnet. Derimot kunne vi ønsket oss noe sterkere kontraster mellom de ulike elementene. Det går i grått og svart.

Den mest distinkte forskjellen i interiøret sammenlignet med forgjengeren er instrumentdisplayet og berøringsskjermen som henger sammen i ett stort panel på rundt 60 centimeter, som i de større slektningene Ioniq 5 og 6.

<b>FUNKSJONELT:</b> Ingen fest av et førermiljø, men nøkternt og funksjonelt. 
FUNKSJONELT: Ingen fest av et førermiljø, men nøkternt og funksjonelt.  Foto: Martin Jansen

Selv om mange funksjoner betjenes med berøringsskjermen eller talefunksjoner, så har Hyundai beholdt mange og oversiktlige knapper. Som knapper for seteventilasjon, enkelt og sikkert. Kona kan også leveres med et stort head up-display som viser den viktigste informasjonen.

Fortsatt skinnseter

Mange nye modeller kommer nå uten skinnseter, noe som presenteres som et bærekraftig miljøvennlig tiltak. I stedet dreier det seg ofte om forskjellige former for plastprodukter delvis basert på resirkulerte, syntetiske produkter.

<b>SKINN:</b> Hyundai Kona kan fås med perforerte skinnseter med både varme og kjøling. 
SKINN: Hyundai Kona kan fås med perforerte skinnseter med både varme og kjøling.  Foto: Martin Jansen

Kona derimot kan leveres med ekte skinnseter. Hva som er bærekraftproblemet med skinn er noe uklart. Kveg slaktes for kjøtt og mange av oss har vokst opp med lærdommen om at urinnvånere var forbilder for bærekraft fordi de brukte absolutt alt på et slaktet dyr.

Kan gi strøm til andre enheter

Kona Electric vil i Norge tilbys i tre varianter; Advanced, Exclusive og Premium. Standard på alle nivåer er praktiske funksjoner som 40:20:40-delt baksete, 27 liters frunk (plassen under panseret) med plass til ladekablene og oppvarmet ladeluke.

Oversiktlig: Større berøringsskjerm sammenlignet med forgjengeren. Trådløs lading av mobiltelefon og tilgang på 12V og to USB-C-porter. Store og oversiktlige knapper.
Oversiktlig: Større berøringsskjerm sammenlignet med forgjengeren. Trådløs lading av mobiltelefon og tilgang på 12V og to USB-C-porter. Store og oversiktlige knapper. Foto: Martin Jansen

Den skal uten problemer skal kunne åpnes i temperaturer ned mot minus 30 grader. Selve kontakten er bakgrunnsbelyst.

Kona kommer også standard med varmepumpe og V2L (Vehicle to Load) både innvendig og utvendig, noe som innebærer at du kan bruke bilen til å forsyne andre elektrisk enheter med strøm, forutsatt at de benytter 16A-kurs og har en vanlig stikkontakt.

Mye utstyr

Utvalget av utstyr på laveste nivå er rikelig. Øker du til Exclusive følger utstyr som blant annet full LED nær- og fjernlys, varme med to nivåer for baksetene, elektrisk justerbare seter foran, delskinn/delalcantara-seter, og elektrisk bakluke.

Trådløs lader for mobiltelefon med kjølefunksjon, blindsonevarsler, aktiv bremseassistent og ryggeradar som overvåker 25 meter med blindsone på hver side av bilen ved rygging, er også på plass.

Premium-nivå inkluderer blant annet perforerte og ventilerte relaxation-skinnseter, head up-display, Bose-anlegg med åtte høyttalere, pluss en bråte elektroniske støttefunksjoner som 360-graders kamera og fjernstyrt parkeringsassistent som gjør at du kan parkere bilen fra utsiden.

Kontakt: Stikkontakt og to USB-C-porter for baksetet.
Kontakt: Stikkontakt og to USB-C-porter for baksetet. Foto: Martin Jansen

Kona kan også leveres med Digital Key 2-Touch innebærer at du kan åpne og låse bilen med smarttelefon eller klokke.

Større, men ikke vesentlig dyrere

Kona er blitt større, men prisen har imidlertid ikke vokst tilsvarende. Long Range-utgaven koster fra 387 900 kroner - 452 900 kroner med alt utstyr og 19-tommers felger (reduserer maks rekkevidde til 454 kilometer (WLTP)). Standardversjonen med 48,4 kWt-batteri og 377 kilometer maks-rekkevidde koster fra 352 900 kroner.

Da elektriske Kona ble introdusert for første gang meldte rundt 8000 nordmenn sin interesse i løpet av svært kort tid. Deretter fulgte lang ventetid på levering. Bilen ble bare produsert i Sør-Korea.

Nå er situasjonen en ganske annen siden bilen nå også produseres i Nošovice i Tsjekkia. Serieproduksjonen startet 11. august og de første bilene har allerede ankommet Norge.

Battericellene produseres ved LG Energy Solution-fabrikken i Wroclaw i Polen, som ligger 200 km fra Nošovice. Batteriene settes sammen ved Hyundai Mobis fabrikk som ligger rett ved siden av fabrikken i Nošovice.

Former: Kona har arvet mange av formene til den større SUV-en Tucson.
Former: Kona har arvet mange av formene til den større SUV-en Tucson. Foto: Martin Jansen

Vi Menn Bil mener:

Hyundai Kona har ikke bare vokst i fysisk størrelse. Også kvalitetsfølelsen synes å ha vokst noen hakk. Dette er ikke bilen for deg som vil bryte nytt land, men som søker en kompakt og rimelig crossover som leverer trygt og forutsigbart.

TEKNISKE DATA

Hyundai Kona Electric Long Range

Motor, cm³: EL

Trekk: Forhjulstrekk

Effekt, kW/hk: 160/217

Dreiemoment, Nm: 255

Batteri, kWt: 65,4

Egenvekt med fører, kg: 1773-1870

Tilhengervekt, kg: 750

Taklast, kg: 100

Lengde/bredde/høyde, cm: 435/183/158

Akselavstand, cm: 266

Bakkeklaring, cm: 15,6

Bagasjerom, liter: 466 - 1300

Frunk, liter: 27

Standard dekkdimensjon: 215/60R17

0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,8

Toppfart, km/t: 172

Maks rekkevidde, WLTP: 514

Strømforbruk WLTP, kWh/mil: 1,47

Maks ladehastighet, kW: 102

Pris fra, kr: 387 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn