Test: Opel Astra Sports Tourer Electric
Viser hva den klassiske familiebilen virkelig kan
Etter mange år med SUV-dominans i det elektriske biluniverset forsøker den tradisjonelle stasjonsvognen seg på et comeback.
Astra er et velkjent modellnavn: Opels utfordrer til den en gang så dominerende VW Golf, i den en gang så viktige kompaktklassen.
Men du verden som ting har endret seg. Golf er historie på det norske markedet, og kompaktbilene utgjør kun 11 prosent av bilsalget så langt i 2024.
Det norske bilpublikummet løper heller ikke ned dørene hos nærmeste Opel-forhandler for å sikre seg sin Astra.
Vi nå har kjørt den klassiske stasjonsvogn-varianten på test. En biltype det ble solgt i bøtter og spann av bare for noen år siden.
Les også: I år kommer denne biltypen tilbake for alvor
Mange fortrinn
Etter variert kjøring med Opel Astra Sports Tourer Electric i 800 km, med transport av alt fra voluminøs feriebagasje, via malerutstyr til svære madrasser, er det høyst betimelig å fundere over stasjonsvognens fall. Biltypen har nemlig så mange fortrinn at en plass på bilhistoriens skraphaug er høyst ufortjent.
Det største finner du bak. Astra er nemlig en ganske lang bil. Med sine 464 cm hele 34 cm lenger enn Peugeot E-2008, en relativt rommelig kompakt-SUV den deler plattform med i Stellantis-universet. Det viser seg umiddelbart på bagasjeplassen.
En lengde på 103 cm gjør at Astra stasjonsvogn kan krysse målebånd med større og dyrere biler, og er 28 cm lenger enn E-2008. Derfor fikk madrassene plass.
Bredden er også bra, det samme er takhøyden, tross at Astra med sine 148 cm er en relativt lav bil i elbilsammenheng. I sum gir det troverdighet til fabrikkens opplysninger om stort bagasjeromsvolum fra 516 til 1553 liter.
Les også: Test: BMW i5 M60 Touring xDrive: Endelig et fullgodt familiealternativ til elektrisk SUV
Deilig kjørefølelse
Det bringer oss over til neste viktige fortrinn. Du sitter noen merkbare centimeter lavere her enn i dagens dominerende SUV-modeller. Det gir en helt annen kjørefølelse, der du får bedre kontakt med veien og det som skjer under hjulene.
Legger du til at bilen veier det som i dag er relativt beskjedne 1,8 tonn, blir Astra Electric en forbløffende livlig og underholdende kjøreopplevelse, til tross for sine relativt beskjedne spesifikasjoner. Vi liker også at den byr på forutsigbare og velkjente forhjulsdrevne veiegenskaper.
Effekt på 115 kW/156 hk og 270 Nm dreiemoment gjør bilen kvikk i akselerasjonen, med 0–100 km/t på 9,3 sekunder i test, et tall som matcher fabrikkopplysningene. Forbikjøringsevnen er tilstrekkelig, og minner ikke så rent lite om hva disse bilene fikk til for noen år siden med f.eks. en 1,6-liters bensinturbo under panseret.
En utnyttbar batterikapasitet på 51 kWh bidrar til å holde vekten på et moderat nivå, men nå som 70–90 kWh er blitt det mange oppfatter som nødvendig til langtur, er spørsmålet om det bidrar til å gjeninnføre en uønsket dose rekkeviddeangst?
Svaret er et ganske tydelig nei, fordi effektiv omgang med knappe energiressurser er en viktig, men noe underkommunisert vei til god rekkevidde. Nesten uansett hvor eller hvordan vi kjører, holder forbruket seg rundt 1,3 til 1,4 kWh per mil. Det betyr maksimal rekkevidde i området 360 til 400 km, ikke langt unna normtallet på 413 km.
Les også: Prøvekjørt: VW ID. 7 GTX: Til denne prisen fremstår bilen som svært attraktiv
Fornuftig hurtiglading
Ok, forholdene er gode med rundt 20 grader, og testerfaringen med tvillingmodellen Peugeot E-308 i kombiutgave fra januar 2024 tilsier at du, som med de fleste elbiler, må trekke fra rundt 25 prosent i rekkevidde under vinterlige forhold. I klartekst snaut 300 km.
Les også: Test: Peugeot E-308: Endelig en gøyal bil
Bilen kan hurtiglade med maksimalt 100 kW ladefart, og i vår test gjør den det fra 10 til 20 prosent før hastigheten synker jevn ned til 60 kW ved 80 prosent. Det gir fornuftige 28 minutter ladetid fra 10 til 80 prosent. Derfra går det såpass langsomt at kaffepausen med fordel kan avsluttes der.
Innvendig er bilen veldig «Opel» – og for den som har glemt hva det betyr – nøktern, men funksjonell, med gode seter og veldig behagelig sittestilling. Betjeningsoppsettet har en riktig kombinasjon av normale brytere og hendler, og det som passer til skjermbetjening er puttet inn der.
Les også: Audi A6 e-tron: Lokker med 750 kilometer rekkevidde
Vi Menn Bil mener:
Skulle man kun sett på kombinasjonen av egenskaper og pris, burde Opel Astra som elektrisk stasjonsvogn vært langt oppe på bestselgerlistene.
Men der er det SUV-modellene som hersker, i alle fall blant de typiske familiebilene. Om Astra sammen med andre nye, viktige stasjonsvognmodeller som VW ID. 7 og BMW i5 klarer å bringe en klassisk familiebil til heder og verdighet igjen, blir spennende å følge med på. At den fortjener en ny sjanse er hevet over enhver tvil.
Testdata
0–100 km/t, sek: 9,3
60–100 km/t: 4,6
80–120 km/t: 6,1
Støy 50 km/t, dBA: 65,0
Støy 100 km/t, dBA: 70,5
Testforbruk, kWh/mil: 1,35
Rekkevidde i test, km: 375
Misvisning 50 km/t: 49
Misvisning 100 km/t: 97
TEKNISKE DATA
Motor: EL
Effekt, kW/hk: 115/156
Dreiemoment, Nm: 270
Egenvekt, m/fører, kg: 1806
Lengde/bredde/høyde, cm: 464/186/148
Akselavstand, cm: 273
Bakkeklaring, cm: 17
Bagasjerom, liter: 516–1553
Hengervekt, kg: ---
Taklast, kg: 80
Standard dekkdimensjon: 225/40-18
Batterikapasitet, kWh: 51
Rekkevidde, WLTP km: 413
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,58
0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,3
Toppfart, km/t: 170
Pris fra, kr: 388 900
Pris testbil fra, kr: 429 100
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn