Nye Opel Grandland
Opel med rekordrekkevidde
Opel Grandland vokser 17 centimeter i lengden og kommer med opptil 98 kWt batteri og 700 kilometer rekkevidde.
465 centimeter lange og splitter nye Grandland er ventet til Norge mot slutten av året og kommer blant annet med Pixel Matrix-lys med 51 200 LED-elementer og AGR-sertifiserte seter med uttrekkbar lårstøtte, justerbar sidestøtte, samt varme, ventilasjon og massasje for førersetet.
Akselavstand på 278 centimeter og en bratt vinkel på bakluken skal gi mye bagasjeplass uten at det går på bekostning av bakseteplassen.
Bagasjerommet tar solide 550 liter, og dersom bakseteryggen med 40:20:40-fordeling felles ned øker lastekapasitet til 1641 liter.
Priser klare
Grandland bygges på samme base som konsernslektning E-5008. Peugeot E-5008 i Long Range-versjon har forhjulstrekk, 98 kWt-batteri og en WLTP-rekkevidde på 660 kilometer. For Grandlands del oppgis hele 700 kilometer med samme batteri, noe som trolig skyldes at Opel-en er 14 centimeter kortere enn Peugeot-en, som kan fås som syvseter. Begge har maks ladehastighet på 160 kW.
I første omgang kommer Grandland i to utstyrsutgaver med et 73 kWh batteri, som gir en rekkevidde på opptil 524 kilometer. Med en startpris på 438 900 kroner, pluss levering, får du en godt utstyrt Grandland Edtion med opptil 524 kilometer rekkevidde, 550 liter bagasjeplass, 1200 kilo hengervekt og klasseledende seter.
Tar du steget opp til en Grandland GS gir prisen på 458 900 kroner også utstyr som Intelli-LED HD, Matrix hovedlys og utvidet infotainment med 16-tommers skjerm.
Det kommer flere varianter senere, trolig også en versjon med to elmotorer og firehjulsdrift.
Gode dempere
For å kombinere komfort og sportslighet, er alle Grandland-modeller utstyrt med støtdempere som har frekvensselektiv demping (FSD). Det betyr at den har en sekundær hydraulisk krets i demperkammeret for mekanisk å tilpasse bevegelsen i forhold til frekvensen som demperen beveger seg i. Avhengig av situasjonen, veiforhold og kjørestil, gjør dette at du kan kombinere komfort ved ujevnt underlag, med stabilitet ved bremsing, gjennom svinger og ved høye hastigheter som på Autobahn. I tillegg er nye Opel Grandland selvsagt utstyrt med det nyeste innenfor førerstøttesystemer.
– Milepæl
Mens Peugeot E-5008 bygges i Frankrike, er Grandland ifølge Opel designet og utviklet i Opel-byen Rüsselsheim og skal bygges i Eisenach litt lenger nordøst i Tyskland.
- Nye Grandland er en milepæl for Opel. Den vil ta plass i det viktige C-SUV-segmentet, og vil sammen med nye Astra Electric og den kommende B-SUV-en Frontera komplettere det elektriske modellutvalget til Opel i Norge, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn